Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rengas melkein irti!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • jipitkan
    vastasi
    Yhdessä "audiharrastajalta" ostetussa vehkeessä oli vedetty tarvikevanteiden suoran kartion pulteilla pallokartiovanteet kiinni ja kunnon ylivoimalla. Ei pysyneet ne pultit kiinni, eikä sen jälkeen enää oikeat pallokartiopultitkaan niissä vanteissa. Jos kierteet on kunnossa, niin sen jälkeen on kaksi vaihtoehtoa, joko vanteen ja navan välissä on jotain periksi antavaa tai vanteen puolella kartioistukan muodossa on vikaa. Jos pultit on oikeat.

    Leave a comment:


  • MikaSS
    vastasi
    Voi olla myös valkoista Ei metallia sisältävää jotain "rasvaa".

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Mahtaa navasta olla jossain vaiheessa kierteet sudittu paskaksi "laitetaan niin kiinni että varmasti pysyy"-metodilla. Ei pyöränpultit tarvi mitään lukitetta jos pulteissa ja navassa on ehjät kierteet.

    Leave a comment:


  • ripo
    vastasi
    Jatketaas vanhaan ketjuun.

    Potilas A4 B9 2.0TDIq vm 2017

    Ihmettelin kun ostin auton niin kaikissa pyöränpulteissa oli jotain valkoista liimaa tai lukitetta ja vanteet oli laitettu sen verran tiukkaan, että 1,5m jatkovarrellakin sai vääntää että aukesivat.

    Nyt lukitteelle on ilmeisesti löytynyt syy: kahdesti käynyt niin, että A4 B9 vasemmasta eturenkaasta on pultit löystyneet. Rengas alkaa ravistaa niin, että tuntee ratissa. Olen renkaat vaihtaessa laittanut momenttiavaimella 120Nm ja tehnyt vielä muutaman sadan km jälkeen jälkikiristyksen. Laitoin lukkopultin joka vanteeseen ja juuri tuo audin lukkopultti on ollut sormilöysällä (ei lukitetta) ja viereinen lukitteella kyllästetty pultti on myös alkanut avautumaan - ei kuitenkaan ihan niin pahasti.

    Mitä ihmettä ? Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia pulttien pysymisen kanssa aiemmissa autoissa ja tuo lukitekin on ihan uusi juttu pyöränpulteissa.

    Pultit on samannäköisellä pallokartiolla kuin aiemmissakin audeissa. Vanteet on myös audin originaalit

    Löytyykö vastaavia kokemuksia?

    Leave a comment:


  • Puuhapete
    vastasi
    Pari kertaa on joutunu kiristään pultit, kun on alkanut kuulua outoja ääniä renkaiden suunnalta. Toisella kerralla ei ollut mun moka. Ekalla kerralla kaveri veti V8:lla melkein lukkojarrut, kun ei ollu tottunu automaattiin. Siitä hetken päästä alkoi kuulua kuin olis laakeri mennyt.

    Ton jälkeen aina laittanu 14 kilon momenttiin, eikä ole tarvinnu kiristellä vaikka ole kokeillu jälkikiristää.

    Leave a comment:


  • Ilkka L
    vastasi
    Minä olen viimeisen 20v aikana kerran jälkikiristänyt renkaan pultit. Tämä silloin, kun autoon tuli pakasta vedetyt aluvanteet alle. Muuten olen vetänyt vaseliinilla rasvatut pultit 110Nm momenttiin ja ei toistaiseksi ole ollut mitään ongelmia.

    Leave a comment:


  • aakman
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
    Tai mitä jos jälkikiristäis ne kun on ajanut vaikka 100km?
    Harvoin nämä pysyy kasassa tuota matkaa ettei jotain alustaremppaa tarvi tehdä ennenku 100km tulee täyteen :) Mutta olen edelleen vahvasti sitämieltä että kun käyttää oikeita pultteja, momenttia ja puhtaita pintoja niin ei niitä tarvi jälkikiristää. Pitääkin mennä inttämään tuohon mainittuun ketjuun :)

    Leave a comment:


  • Ihmemies
    vastasi
    Jälkikiristys ja oikeet pultit, pysyy renkaat kiinni :)

    Leave a comment:


  • Killeri
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja kapaz Näytä viesti
    Tuosta jälkikiristämisestä on muistaakseni käyty keskustelua täällä aiemminkin.
    Haku vois vaikka tärpätä. Oltiin puolesta ja vastaan, eli siis... ( turvallisuus ennenkaikkea)
    Kyllä näin se vaan on.

    Leave a comment:


  • Harjula
    vastasi
    Saattaisin harkita myös suoralla kartiolla olevia pultteja, jos tarvikevanteisiin sellaiset kuuluu.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Tai mitä jos jälkikiristäis ne kun on ajanut vaikka 100km?

    Leave a comment:


  • aakman
    vastasi
    Ei oo ikinä löystynyt ja taas... tänään ihmettelin että mikäs siellä alkoi kaupunkiajossa eturenkaan kohdilla kolkottaa ja epäilin ekana että vetarin nivelessä joku hämminki kun sen aika vasta vaihdoin. Kolina lisääntyi huomattavasti seuraavan kilometrin matkalla joten tiensyrjään.

    Syylliseksi osoittautui helposti huomattava pulttien löystyminen, vaikka elävästi muistan kuinka ne kiristin 120nm 3vk sitten kaikki renkaat vaihdettuani. Onneksi oli takakontissa Audin työkalut mukana niin pääsi jatkamaan matkaa.

    Epäilen syylliseksi sitä että mulla on tarvikealut joissa tod.näk. suoralla kartiolla oleva pultin reikä, kun taas pultit on pallokartiolla. En nyt ensihätään keksinyt pihalla muuta kuin käydä kaikki kulmat läpi 140nm ja jos ei nyt pysy niin pitää sitten tutustua tarkemmin.

    Leave a comment:


  • Joniq
    vastasi
    Itselläkään ole aikasemmin ollut mitään ongelmia, tuntuu että aina on kiinni pysyny. Pari kk takaperin lähdin hakemaan mersua ja paluumatkalla rupesi etukulmasta kuulumaan ääntä, aivan kuin kumi olisi ollut puhki. Ajoin pysäkille ja kumi oli ehjä ja kokeilin sattumalta pyöränpultteja. Aivan löysällä, auton käydessä tärisivät melkein auki. Jännä ettei ratti edes täristänyt tai mitään. Ainut että antoi ääntä niinkuin kumi olisi ollut puhki. Onneksi ei radio huutanut , että satuin kuulemaan. Tiedä miten olisi käynyt. Nykyään tulee vähän useammin tarkisteltua noita pultteja. Tässäkin edellinen omistaja oli tehnyt jonkinsortin remppaa etupäähän ja rengas ollut irti. Jälkikiristys näköjään on tarpeen, toki tiedä sitten vaikuttaako tähän vanteet / pultit? Aikasemmin ei ole mitä itte renkaat vaihdellu jne koskaan ole tuolla tavalla löystynyt, vai onko edellinen omistaja sitten kiristänyt huolimattomasti. Tiedä häntä :)

    Leave a comment:


  • gedu
    vastasi
    Urssissa on itsellä navat putsailtu ja pultit rasvailtu... MrCrossfire hiukan yllättyi kun momenttiavaimella kiristetty pultti lähes hyppäsi syliin paineilmakoneella avattaessa :D

    Leave a comment:


  • Ilkka L
    vastasi
    Koputtaa puuta. Ei ole koskaan tarvinnut jälkikiristää pultteja tai siis havaittavaa löysyyttä ei ole ilmennyt. Vedän pultit 110Nm momenttiin avaimella. Rasvaan myös pultit aina, kun otan ne irti, mikä ehkä hieman lisää pultin todellista momenttia.

    Tämän ketjun luettuni voisi kyllä käydä tsekkaamassa pulttien tiukkuuden.

    Leave a comment:


  • gedu
    vastasi
    Varsinkin soviterenkaisten vanteiden kanssa pitää olla varovainen tuon jälkikiristyksen kanssa, sitä saa tehdä vaikka kuinka monta kertaa kun soviterenkaan paksuus on alle 1mm.

    Leave a comment:


  • TeroPee
    vastasi
    Ketjun innoittamana tarkastin oman auton pultit. Ne oli rengasliikkeen jäljiltä tai korkeintaan yhden jälkikiristyksen olen tehnyt. Yhden pyörän (vasen etupyörä) pultit oli sormitiukkuudessa mutta muut oli kireällä.

    Leave a comment:


  • tumpsi
    vastasi
    Rosvo-Roope lienee siis kelannut että kun irroittaa neljä ensimmäistä pulttia, niin se viimeinen, eli lukkopultti lähteekin sitten tuijottamalla? Loogistahan tuo.

    Leave a comment:


  • makinil
    vastasi
    jäänee arvoitukseksi...?

    Ollaan mitä mieltä tai kokemusta jälkikiristyksestä tahansa, niin lienee kai kuitenkin totta, jos jälkikiristytä ei ole tehty tai muuten munittu pyörän kiinnilaitossa, niin kai se huomattaisiin aika nopeasti muutaman sadan kilometrin jälkeen. Nyt kun autolla oli ajettu 3 tkm ja vika ilmestyi kahden kk:n jälkeen yhden viikon aikana ja vielä niin ettei auto ollut itsellä käytössä. Seuraava aiheellinen epäilys oli rengasliikkeessä, että rengasta olisi yritetty varastaa ja jäänyt vain lukkopultin varaan. Mutta ei, korjaamo varmisti, että kaikki pultit olivat löystyneet.

    Leave a comment:


  • Mr.Crossfire
    vastasi
    Jos renkaanpultit vääntää ohjeen mukaan 110Nm, on todennäköistä että tarvii jälkikiristyksen. Joskus aikanaan kun en omistanut momenttiavainta tai muuta -työkalua, vääntelin pultit "fiiliksellä" ja varmaan useimmiten isompaan momenttiin kuin tuo 110Nm. Koskaan ei tarvinnut jälkikiristää. Nyt olen laittanut pulttimopolla & 110Nm momenttivarrella, niin ainakin kertaalleen on jo lähteneet pultit löystymään ajon aikana.

    Pyöränpultit ovat Audeissa M14x1.5 kierteellä ja 10.9 lujuusluokituksella. Tuollaisilla spekseillä varustetun pultin "ohjemomentti" olisi n. 180Nm. Alhaisempi momentti lienee annettu siksi, että vältetään pulttien ja vanteiden vastinpintojen ennenaikaiset vaurioitumiset kiristettäessä. Tiukempaan voi vetää, jos on sitä mieltä että vanne sen kestää. Pultti ja navan kierre kestävät kyllä.

    Leave a comment:


  • zalolahti
    vastasi
    Itsellä oli sama pari viikkoa sitten 90 coupella. Lähdin Lapinlahdelta Kuopioon päin ja ihmettelin Lapinlahdelta lähtiessä että kylläpä ouosti täristää. No, eihän sitä pidä säikähtää ( -.- ) ja pöljän kohalla huomasin että rupes kuulumaan outoa lonksetta ja tuntu että ratti tärähti ja pakko oli pöljän koululle pysähtyä ( lapinlahdelta n. 45km?. ) ja siellähän oli rengas melkein irti :D

    Ja itse olin kiristänyt
    Viimeksi muokannut zalolahti; 1.7.2012, 00:57. Perustelu: +

    Leave a comment:


  • Puuhapete
    vastasi
    Paskaset kierteet, vanteen ja navan pinnat putsaamatta yms.
    Semmoset voi jättää vanteen löysälle.

    Se monenttiinveto ei paljon lohduta, jos kierre takkuaa. Pultti on kyllä varmaan momentissa, mutta ei välttämättä vielä kiristä vannetta.
    Täällä meidän kylällä tuntuu liikkeet vetävän pultit kyllä suoraan tiukkaan.

    Mulla V8:ssa alko jomotaan ja täryttään sen jälkeen, kun kaveri paino liinat tiskiin satasen vauhdista.
    Vastas puhelimeen ja oli eka kerta automaatin ratissa. Ilmeisesti vaistomaisesti yritti kytkinpoljinta painaa.

    Leave a comment:


  • kapaz
    vastasi
    mutta taitaa toi jälkikiristys oikeesti olla tärkeetä vasta tuolla raskaamman kaluston puolella...
    Just, kokemusta on senverran, kun eräänä suvena kaverin kanssa lähdettiin noita perhosiimoja oikomaan, niin eipä ollu muuta kulkupeliä kuin kaverin vaimon keskiraskas pullankuletus kuorma-auto.

    Kaveri ajo ja mie siinä apparinpuolella ihmettelin, kun vispaa ja vispaa (tuntu ihan perseessä se pieni sivuliike). Toveri tuumas, jotta paljon ajettu ja renkaat just vaihettu, sopeutuu aikanaan.

    Sanoin, eiköhän poltella tupakit tuossa parkissa tiensivussa ja samalla katttelin sitä eturengasta.
    Kaikki pultit pyöri ihan sormilla.

    Eikö kiristelemään ja kaveri varoitteli, et sitten kerro tästä vaimolle, oli nääs kalakaverii ite vaihtanu renkaat edellisenä päivänä ennen lähtöä siihen kuormajuhtaan.

    Leave a comment:


  • Ghousti
    vastasi
    Ite oon viimeset pari vuotta vaihdellu omiin ja porukoiden autoihin renkaat ja vetänyt ne momenttiavaimella 140Nm, ei oo tarttenu koskaan jälkikiristää. Tietysti voi kutsua jääräpääksi, mutta taitaa toi jälkikiristys oikeesti olla tärkeetä vasta tuolla raskaamman kaluston puolella...

    Leave a comment:


  • Crash_
    vastasi
    Ei jälkikiristyksestä johtuva vaan joku ilkivalta/keskenjäänyt vanteiden pöllimis yritys saa myös niska karvat pystyyn. Itelle meinaa on käyny näin, yks aamu ku lähin autolla nii ihmettelin jo parin sadan metrin jälkeen mikä on ku täristää ja ratti vispaa. Oli kaikki pultit etupäästä enää just ja just kiinni. Siinä ku oiski oulun motarilla lähteny valssit karkuu...

    Leave a comment:


  • alpi
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Maku Näytä viesti
    Reilut kymmenen vuotta aluvanteilla ajanut ja itse renkaat vaihtanut. Aina käsin kiristänyt ristikkoavaimella, sekä avannut samalla työkalulla. Ikinä en ole jälkikiristänyt ja renkaat pysynyt kiinni. Ehkä hyvää tuuria?
    Sama juttu, ja varmasti jälkikiristys on jäänyt useammassa tapauksessa jäänyt tekemättä kuin tullut tehtyä. Yhden kerran muistan ihan sieltä oman autoiluhistorian alusta, että etupyörä alkoi löystymään, tosin siitä taisi unohtua jälkikiristyksen sijaan se alkukiristys ;)

    Se jälkikiristyksen tärkeys kuitenkin konkretisoitui tänä vuonna kerhon ratapäivillä, kun istuin radalla kahden auton kyydissä, joista kummastakin alkoi rengas irrota. Yhteinen tekijä oli jälkikiristyksen puute, puhdasta sattumaako...? Olisivatko normiajossa lähteneet löystymään, ehkä eivät, mutta silti aion jälkikiristyksen tästä lähtien suorittaa aina.

    Leave a comment:


  • Maku
    vastasi
    Mutta kuten tuossa oli, aina aukeaa ilman irvistelyä. Vai onko tuossa "ylikiristyksessä" jotain vikaa?
    Viimeksi muokannut okkim; 2.5.2019, 21:06. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

    Leave a comment:


  • Noize
    vastasi
    Ehkä, ehkä ei. Ristikkoavaimella saa melko helposti pultin väännettyä yli 200Nm momenttiin, tuskin sitä tarvii enää jälkikiristellä.
    Viimeksi muokannut okkim; 2.5.2019, 21:06. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

    Leave a comment:


  • Maku
    vastasi
    Reilut kymmenen vuotta aluvanteilla ajanut ja itse renkaat vaihtanut. Aina käsin kiristänyt ristikkoavaimella, sekä avannut samalla työkalulla. Ikinä en ole jälkikiristänyt ja renkaat pysynyt kiinni. Ehkä hyvää tuuria?

    Leave a comment:


  • tumpsi
    vastasi
    Allekirjoittanutta muistuteltiin jälkikiristyksestä sekä tiskillä, että hallin puolella. Lisäksi asia oli mainittuna myös kuitissa.

    Leave a comment:

Working...
X