Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrupalojen vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Kumi on vaan nassahatanut kiinni männän uraan. Kumin ei kuulukkaan pyöriä mukana vaan olla paikoillaan. Eli iroittelet sen siitä männän urasta, että ei lähde mukana pyörimään.

    Comment


      #62
      Ok. Satulat on huollettu jokunen aika sitten ja tuntuu toimivan ihan hyvin muuten.

      Comment


        #63
        Pikku ruuvimeisselillä pyöräyt koko matkalta kumin irti männästä, älä nosta sitä pois siitä männän päältä.
        Ja perään ruiskaus WD40/CRC voitelemaan kumia. Tai lähinnä sitä ettei se pyöri mukana.

        Comment


          #64
          Tulihan se hekuman käyttökin johonkin postaukseen. Eli rasvaa vähän väliin, niin liukuu kivasti.

          Comment


          • #65
            Onko kokemuksia Q7 etujarrupalojen vaihdosta?
            Onnistuuko omatoimisesti,vai tartteeko erikoistyökaluja?

            Comment


              #66
              Tämä lienee parempaa jarrupalojen liukupintohin kuin kuparitahna, siis siihen mitä vasten palat nojaavat kannakkeessa?

              Comment


                #67
                Ei sillä rasvalla niillä pinnoilla mitään merkitystä ole kun ei kuitenkaan pysy, ensimmäisen vesikelin jälkeen huuhtoutuvat pois. Pinnoille liukukumien sisällä varmasti ihan soivaa ainetta.

                Comment


                  #68
                  Liu'uissa oon käyttänyt sitä silikonirasvaa mikä tuli Budwegin kumisarjan mukana. Nyt on kuparitahnaa noissa kosketuspinnoissa.

                  Comment


                  • #69
                    A6 2.5 TDi -99 edessä menee mäntä painamalla sisään ja takana erikoistyökalulla kierittämällä, tähän hommaan käy myös rälläkän avain. Ja kannattaa tosiaan ne satulat irrottaa molemmista tapeista, jotta saa tapit rasvattua. Itellä oli edellinen omistaja vaihtanu toisenpuolen takapalat vain toisen tapin avaamalla = lopputulos ---> tappi aivan jumissa.

                    Comment


                    • #70
                      A4 B6q, kuuloskos tuonne vaihtaa liukutapit?
                      Kun en mukamas mistään ole varaosana niitä löytänyt. VW ajoilta oppineena olen nuo aina vaihtanut jarrujen huollon yhteydessä ja niin tekisin mielelläni nytkin.

                      Comment


                      • #71
                        Toi on kyl veemäinen vaikka onkin suht. helppo ja halpa homma. Aina joko ilmausruuvi jumissa / menee poikki ja sit se mäntä hankala pyöritellä sisään. Itse käyttäny aina puristinta ja papukaijapihtejä. Hidasta hommaa mut kyl se mäntä sisään on pyörinyt.

                        E: Jos ei vaihda niin kunnon putsaus ja rasvaus ainakin.

                        Comment


                          #72
                          Tuohon jarrumännän sisäänpyöritykseen löytyy ihan oma työkalu, joka ei maksa edes paljoa. Itse ostin moisen Biltemasta vuosia sitten. Äkkiseltään etsittynä en kyllä löytänyt heidän repertuaaristaa sitä enää. Mutta varmasti löytyy muistakin autotarvike/työkaluliikkeistä.

                          Jarrujen jumiutuneet ilmausnipat antautuvat lähes poikkeuksetta lämmöllä. Jos nippa tuntuu olevan jumissa, niin puhdistaa sen ensiksi teräsharjalla, hehkuttaa sen toholla, antaa jäähtyä ja samalla ruikkii CRC:tä tai vastaavaa irroitusöljyä kierteisiin ja sen jäähdyttyä varovasti nitkuttelee sen irti, vaikka lukkopihdeillä, jos nipan kanta pyöristynyt sitä irroitettaessa.

                          Jatkossa kaikkien elämä on helpompaa, jos rasvaa ilmausnipan kierteet vaseliinilla tms. ennen sen kiinniruuvaamista. Eikä väännä sitä liian tiukkaan.

                          Comment


                            #73
                            Audissa sentään on vähän paksummat ilmausruuvit. Ooppelista oli kiva väännellä auki 7mm lenkillä. Poikkihan ne melkeen järjeestään meni.

                            Tuosta työkalu. Omasta piti vähän dremelöidä noita pyöreitä nastoja että istui paremmin männän kolmiomaisiin koloihin.

                            Comment


                              #74
                              Siis siinähän pitäisi olla mukana erilaisia sovitelevyjä erikokoisille jarrumännille. Vähän niin kuin tässä. Mielestäni rälläköintiin ei ole tarvetta.

                              Comment


                                #75
                                Niin 15 eurolla saa tuon jossa on kaksi erikokoista (siis käännettävä tuo levy), 40 eurolla saa laajemman sarjan. Motonetin työkalu ei oikein suoraan sovi audin satuloihin.

                                Comment


                                  #76
                                  Minä olen kiertänyt männän sisään rälläkän laikan irrotus/kiinnitys avaimella, on sama jako en kyllä muista mikä merkki mut varmaankin AEG tai Metabo.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Onnistuu myös pienellä puristimella ja pihdeillä. Tietty oltava varovainen, ettei riko männän kumisuojusta...

                                    Comment


                                    • #78
                                      Hätätapauksessa kääntyy myös Leathermanilla tms.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Onkos poijjaat kokeillu paineilmaräikkää (vaimikäseon?) tuohon männän kirtämiseen? Yllättävän kätevästi menee, kun pönkkää satulan hyvin, niin voi painattaa kunnolla. Vanhoja hylsyjä löytyy joka nurkasta, niistä saa hyviä erikokoisia sovitteita erikokoisille männille. ;)

                                        Comment


                                        • #80
                                          Olis tarkotus tehdä jarruremonttia A4:een ja ostin ATEn levyt+palat. Kaikki takapalat ovat muuten identtisiä, mutta kahdessa on joku kaksipuoleinen teippi kitinänvaimennuslevyn päällä. Tuleeko tuo teipillä varustettu pala ulkopuolelle vai jarrumännän puolelle? Etupaloissa ei mitään teippejä ollut.
                                          http://aijaa.com/AlWTa7
                                          http://aijaa.com/1DCah4

                                          Comment


                                          • #81
                                            Hm, kaikissa missä mä oon nähnyt noita liimapintoja, on kyllä ollut molempien puolien paloissa (ulko- ja sisä). Ei kai sillä suurempaa seksuaalista merkitystä ole toiminnan kannalta.

                                            Comment


                                              #82
                                              Juuri vaihdoin taakse Boschin jarrupalat, ja niissä oli kaikissa tuo liimapinta.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Eli A6 -02 farmari kyseessä. Minkä kokoset palat käy; 288mm vai 312mm?

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Nopeiten asia selviää varaosaliikkeen rekisterinumero haulla, esim Fixus.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Niinhän sitä luulis, mutta aknakin täällä Kuopiossa on niin tietämättömiä varaosanmyyjiä etteivät hekään tiedä..siksi täältä kyselin

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Mikä moottori ja vaihteisto?

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Sama jarrupala käy molempiin, varaosanumero 4B0698151J, esim. tästä saat mitat:

                                                        https://spareto.fi/tuotteet/130460-7...pala-levyjarru

                                                        Varmista että niissä on se kulumisvaroitin.
                                                        Viimeksi muokannut Killeri; 16.1.2020, 20:26.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Moskaa ja tuurnaa käytetty eikä liiku yhtään mihkään..Hapettunnut juntturaan..Auttaisiko edes jarrusatulan lämmitys kiilareijän ympäriltä?

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Mitenkä noiden sähkökäyttöisten käsijarrujen kanssa? Voiko ulkopuolisella virralla ja johdonpätkät liittimiin ajaa männän sisää turvallisesti? Auto on A4 allroad -16, takapalat tulee pian vaihtoon ja näihin uudempiin ei minulla ole VCDC-piuhaa. Youtubessa näyttä siten tehtävän. Pitääkö lopuksi jotenkin muuten sopeuttaa, kuin katkaisijasta jarru päälle muutaman kerran?

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Keskustelua asiasta: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...palojen-vaihto
                                                              https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...palojen-vaihto

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X