Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrupalojen vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jarrupalojen vaihto

    Jarrupalojen kulumista herjaa ajotietokone. Ei kai jarrupalojen vaihto A6 C4:een voi olla kohtuuton urakka eli tarvitaanko mitään erityistyökaluja...meinaan ajattelin tehdä työn aikani kuluksi kun lomalla oon?

  • #2
    Helppo homma ja onnistuu perustyökaluilla. Kulumisanturithan ovat vain edessä, mutta jos takapaloja vaihdat niin tarvitset lisäksi työkalun tai luovuutta, jolla saat männät pyöritettyä takaisin satulaan.

    Haulla olisi tosin tähänkin aiheeseen varmasti löytynyt vastaus.

    Comment


    • #3
      Ohutkärkisillä pihdeillä ruuvasin ne itse takaisin mutta ihan helppoa ei ollut.

      Comment


      • #4
        Onkos kutvosessa myös liukutapit 7 mm kuusiokololla, kuten oli tuossa Pasuunassa? Ei löydy tuota kokoa ihan joka sarjasta.

        Comment


          #5
          Liekö aakutosessa samantyyliset satulat kuin ässässä? Tuohon ässään vaihdoin juuri etupalat eikä tarvinnut edes satuloita irrottaa. 20 min homma.

          Comment


            #6
            Ja itse laittaisin ainakin originaalit tai paremmat palat jos rupeaa vaihtamaan, EI tarvikkeita. nimimerkillä jarrut ulisee jo ilman jarruttamistakin.

            Comment


            • #7
              Etujarrut: riippuu mallista. Ainakin Allroadissa on S6:sen etupalat (niin ainakin näytti kun vaihdoin ne). Takapalat: Säästä itsesi kauhealta noitumiselta ja v***tukselta ja käy hakeen se Motonetin 13.50 e maksava työkalu. Justiinsa ite säädin ensin kolme varttia rälläkän avaimella ensin ja hain sen työkalun ja vot, 3 min.

              Comment


              • #8
                Ainakaan A6 4.2 ei käy taakse toi Motonetin työkalu. Joutu hiomaan työkalua paljon, että sai käymään. Muuten helppo homma.

                Comment


                  #9
                  Sama juttu A4 B6 1.8tq:ssa, työkalusta piti niitä "nastoja" pienentää rälläkällä melkos reilusti.

                  Comment


                  • #10
                    Hyvä, jos sun piti vaan nastoista ottaa pois. Ite piti ottaa koko ulkokehä myös pois. Ei sopinut muuten mäntään.

                    Comment


                    • #11
                      Juu, totta. Ite otin kans Dremelillä niistä nastoista pois vähän. Ulkokehää hiaisin ihan aavistuksen. Mutta säästää silti pahalta noitumiselta. Oko A6 4.2:ssa 43 mm mäntä?

                      Comment


                      • #12
                        En muista näin ulkoa sitä männän kokoa. Sen voin sanoa, että ota se ulkokehä kokonaan pois.

                        Comment


                        • #13
                          Vaihda samalla liukutapit tai ainakin tarkista niiden kunto ja suojakumit. Säästää polttoainetta ja jarruja kun eivät jumita. Mukavampi tehdä samalla, kuin alkaa erikseen samaan jumppaan myöhemmin.

                          Comment


                          • #14
                            Tottakai hioin liukutapit ja tarkastin kumien kunnon. Kaikki ok.

                            Comment


                              #15
                              Biltemasta hain työkaluksi tuollaisen http://www.biltema.fi/osteri/osteri....m&tuote=191255 ja jätin sen pikkuveljelle kiitokseksi tallin lainasta. Työkalulle tulee varmasti käyttöä myöhemminkin erimerkkisten autojen parissa eikä tarvitse enää neljänkympin vehkeen takia ajaa eestaas naapurikylään yömyöhällä lainaamaan kaverilta kuten edellisellä kerralla (pikkujuttu mutta ottaahan se päähän).

                              Comment


                              • #16
                                Pitääpä hakea tuo sarja itellekin sillä levyjen + palojen vaihto edessä takaa. Ei paha hinta moisesta paketista.

                                Comment


                                • #17
                                  Ois pitäny tajuta, että siellä myydään myös tuollaisia.

                                  Comment


                                    #18
                                    Motonetin työkalu on ihan näppärä, jos vain männät liikkuu :)
                                    Melko jumissa oli omassa koska jouduin melko isokokosilla pihdeillä mäntää herkistelemään aluksi. Ja ei ole kauaa kun viimeksi herkistelin niitä. Silloin meni vain nuo suojakumit rikki ja eipä se kauaa kestänyt kun alko jumitteleen. Jäi vaan ilmaa johonkin rakoon, kun jäi niin pehmee poljin ja etupainoset jarrut.

                                    Nastat ei sovi männän hahloihin ilman muokkaamista.

                                    Takana on liukutapit 13mm kiintoavaimella avattavissa ja avuksi voi tarvita 15mm avaimen, jotta saa tapeista otteen (tai kapeet pihdit)

                                    Comment


                                      #19
                                      Mistäs porukka tilaillu uutta osaa jarruihin, meni hermot noihin vinkumisiin. Tarkotus olis vaihtaa siis levyt ja palat, ebay näytti vaikka mitä mutta tekeekö noilla mitään, onko kellään kokemuksia?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Olisi edessä kaikkien jarrupalojen vaihto ja kysynkin, että tarvinko aiemmin ketjussa linkitettyä työkalua? Autona profiilissani lukeva menopeli.

                                        Comment


                                          #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Sammy80 Näytä viesti
                                          Olisi edessä kaikkien jarrupalojen vaihto ja kysynkin, että tarvinko aiemmin ketjussa linkitettyä työkalua? Autona profiilissani lukeva menopeli.
                                          Taakse tarvitset, eteen et.

                                          Comment


                                            #22
                                            Vinkumisesta pääsee eroon, kun ei ota halvimpia paloja vaan jotkut laadukkaammat. Orkkikset on sikakalliit marmorilta, mutta jotkut TRW:t, Remsat tai vaikka Ferodotkin.

                                            Comment


                                              #23
                                              Juuri A6:een Motonetistä hain TRW takapalat 19,90e hintaan. Ei kannata kyllä ottaa niitä 10e paloja mun mielestä, jollei ne ole varmasti "merkittömiä" laatupaloja.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kyllä täytyy nostaa hattua audin insinööreille, sen verran helppoa oli palojen vaihto. Remsat laitoin.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Vittuunnuin kolinaan ja tehottomuuteen. Vaihdoin eteen zimmermanin reikä laikat ja remsan palat. Kolinat loppu mutta ujellus alko. Lämmettyään alkavat pitämään, wou wou wou ääntä aina kun jarrua ei paina. Ääni häviää 60-70km/h nopeudessa. Jarrutuksessa ei ylimääräisiä ääniä.

                                                  Olenko tehnyt jotain nyt väärin kun molemmilla kerroilla on homma mennyt perseelleen. Olen avannut satulan pultit x2, satulat käteen, palat irti. puristanut männät sisään, uudet palat satuloihin. Liukutapit eivät olleet jumissa mutta kuparitahnaa vedin väliin. laikka irti ja uus tilalle lopuksi pultit kiinni ja toiselle puolelle samat kuviot. Onko jotain jäänyt tekemättä.
                                                  Paloissa oli nuolet, mihin suuntaan kuuluu näyttää? Brakecliinerillä isoimmat paskat pois ja ajoa. Näihin ei vissiin mitään kitinän vaimennus levyjä kuulu.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kuparitahnaa ei kannata laittaa liukutappeihin. Kuparitahan kuuluu palan liukupintoihin satulassa. Liukutapeissa kannattaa käyttää kuumaa kestävää vaseliinia.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No perkele minähän vetäsin kuparitahnaa noihin likutappeihin. Eikait tuosta kauheaa haittaa ole? Parempi tuokin kun ei mitään?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kuparitahna on ihan hyvä. Se että jos vettä pääsee ja likaa sinne niin se tekee siitä aika tahna ajansaatossa ja liukutapit jumii kiinni.
                                                        Voi joutua kerran vuodessa jopa aukaisemaan ja puhdistelemaan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kukin tietysti tyylillään, mutta itse olen saanut puhdistaa riittävän monet liukutapit kuivuneesta ja kovettuneesta kuparitahnasta, että käytän tässä kohtaa ihan muita rasvoja. Toki jos jaksaa huoltaa kuten jsahlman mainitsi niin mikäs siinä. Itsellä ei tähän aika tai kiinnostus riitä :)

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Jarruvaseliinia sinne kuuluu laittaa, mutta on se kuparitahnakin parempi kuin ei mitään. Ihan ok kamaa, mutta menee tosiaan mössöksi.

                                                            Wurthilla on sellaista jotain +900 kestävää harmaata sprayvaseliinia. Sitä olen suihkinut satulan ja palan liukupintoihin. Oikein hyvää kamaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X