Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ravistaa jarruttaessa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Mulla ei taas nesteiden kanssa ollut mitään. Ja oisin kyllä ihmetelly, jos ois ollu, koska on ihan uudet Motulit jarruissa.

    Sami, onko muuten mitkä levyt sulla alla?
    Viimeksi muokannut RistoEe; 6.9.2015, 21:15.

    Comment


      #92
      Mulla oli edellisenä päivänä vaihdetut ferodot, mutta silti kiehahti.

      Comment


        #93
        Alkuperäinen kirjoittaja RistoEe Näytä viesti
        Onkos mahdollista, että levyt lämmetessä menee kieroiksi ja kun jäähtyvät niin suoristuvat?
        Kun levy menee kieroksi niin se ei ilman sorvia oikene.

        Aloittaisin ottamalla satulat pois paikaltaan ja tutkimalla että männät ja liukutapit liikkuu herkästi. Samalla on hyvä puristaa männät sisään, mutta niin että puristaessa mäntää avaa ilmaruuvin, jotta kaikki vanha neste tulisi pois sylinteristä eikä mene takaisin säiliöön. Näin ei aina käy kun pelkästään vaihtaa nesteitä pumppaamalla läpi, varsinkin mikäli palat ovat jo puolikuluneita tai enemmänkin, jolloin sylinteriin on helposti jäänyt osa vanhaakin nestettä, varsinkin mikäli ilmausruuvi ja sisääntuleva jarruletku ovat vierekkäin.
        Viimeksi muokannut hoff4; 6.9.2015, 21:52.

        Comment


          #94
          Sami, onko muuten mitkä levyt sulla alla?
          Olikin jääny tää huomaamatta. Itseasiassa en tiedä... Jotkut edellisen omistajan laittamat, mutta vakiot siis, jotkin tarvikkeet aika varmasti kun paloissakaan ei ole sitä kulumisentunnistinta. Ei ole täristänyt ikinä aikasemmin, ekan kerran vasta Ahvenistolla kun uusilla nesteillä sai ilmeisesti sitten jarrut niin lämpimäksi? Ja ei siis enää täristänyt kun kotiin ajelin.

          Comment


          • #95
            Itsellä ihan vastaavat oireet kuin welloo:lla ylempänä. Tähän mennessä ei vielä vaihdettu kuin napa/laakeri ja levyt+palat. Kaikki nivelet ja vetarit tuntuvat hyviltä, vaikkakaan huomaa että eivät enää uudet. Apurungon puslia ei ole vielä tullut tarkistettua. Löysikö welloo ja RistoEe mitän ratkaisua onglemiin?

            Ko auti B7 3l tdi quattro automaatti.

            Comment


            • #96
              Vinkki jarruhommiin. Miten selvität, missä pyörässä ongelma on.
              Mulla oli Opel Omega, jolla oli ajettu lähemmäs 400 tkm. Jarrutuksessa tuntui/kuului klonk-klonk-klonk. Kuulostelemalla ei olut selvää, oliko vika edessä vai takana, vasemmalla vaiko oikealla. Kysyin netistä apua ja sain hyvän ohjeen.

              Autotarvike liikkeessä myydään jarruremonttia varten pikku puristimia jarruletkuja varten. Ostin setin, jossa on 4 tai 5 erikokoista puristinta. Laitoin pienimmän vuorotellen yhteen jarruletkuun ja tein koeajon ja painoin jarrua. Klonkotus lakkasi, kun puristin oli viimeisessä letkussa eli takana oikealla. Jarrulevyn vaihto poisti vian. Ennen tätä puristin-kikkaa olin jo vaihtanut levyn vasemmalta, kun luulin vian olevan siellä.

              Ehkä kannattaa puristaa umpeen aluksi 2 letkua. Molemmat etuletkut tai takaletkut ja sen jälkeen vikapäästä toinen.

              Comment


                #97
                Alkuperäinen kirjoittaja anttj Näytä viesti
                Löysikö welloo ja RistoEe mitän ratkaisua onglemiin?

                Ko auti B7 3l tdi quattro automaatti.
                Itse en ole kerennyt tutkia asiaa vielä ollenkaan.

                Comment


                  #98
                  Kyllä se levyn kierous voi muuttua isommaksi levyn kuumuuden mukaan.

                  Comment


                  • #99
                    Ja levykään ei välttämättä ole kiero vaan siihen levyn pinnalle on jämähtänyt paloista materiaalia joka aiheuttaa sitten kuvatun kaltaisia oireita.

                    Comment


                    • Heittokello on kyllä ehdoton levyjen kieroutta tutkiessa. Riittävän kapistuksen tuohon kotinikkarillekin saa vaikka Biltemasta, oliko nyt nimellä mittakello siellä ja hintaluokka n. 25e. Magneettijalka kiinni olka-akseliin tmv. kiinteään pisteeseen ja säätää kellon laahaamaan levyn pintaa. Sitten pyörittää vaikka vetarin kautta levyä ettei härki mittatulosta sen enempiä, viisarin ei juuri tulisi heilahdella suoralla levyllä.

                      Ja toki kannattaa aina ottaa huomioon mahdollisuus navan kierouteen levyn alla. Mittaus samalla kaavalla mutta levy edestä poistaen. Tärrää samalla tavalla kuin kiero levy mutta rikkoo laakerinkin monesti hyvin nopeasti. Levyn ja navan välissähän ei tulisi käyttää mitään kuparitahnaa tmv ylimääräistä, pääasia että vastinpinnat ovat oikeasti puhtaat.

                      Jarrulevynhän voi saada kieroksi niinkin helpolla kuin vaikka motarin rampilta alas tullessa jarruttaessa vähän rajummin ja survaisee saman tien isoon vesilätäkköön. Levyt saa pikajäähdytyksen vedestä ja ns. se on sitten siinä. Ei katso lopunperin onko uusi vai vanha levy.

                      Lisäksi..

                      Kahnaavat jarrut tietty yksi mahdollinen syy ja näihinkin voi hakea syytä vaikka puolivillaisesti tehdystä jarruremontista, palat hakattu satuloihin paikoilleen kun eivät muuten mene. Ne vastinpinnat pitää oikeasti kaivaa puhtaiksi.

                      Ns. Ate-jarrujen holkkityyppiset liukutapit (nämä joiden päät suojatulpan alla ja päässä 7mm kuusiokolo) ovat toisinaan liikkeissään hieman tahmeita ja tulisi joko vaihtaa tai vähintään kiillotella mahd puhtaaksi irtiollessaan, silikonirasvaa väliin voiteluaineeksi.

                      Satulan männän pitäisi olla liikkeeltään herkkä eikä juuri tahmata missään vaiheessa liikerataansa. Vesittyneet vanhat jarrunesteet monesti ruostuttavat satulan männän, pahimmillaan jumittavat, toisaalta rikkonainen pölysuojakumi ulkopuolella hapettaa männän varsinkin kuluneilla jarruilla (ollessaan reippaammin ulkona satulasta) sieltä puolen ja sitten jarruhuollon jälkeen alkaa jarrut laahata kun mäntä ei liikukaan satulan sisällä niinkuin pitäisi..

                      Kerroin varmaan sellaisiakin asioita joista tässä jo puhuttu mutta olkoon nyt vaikka kertauksena.. Saa toki oikoa jos joku kokee näkemykseni vääriksi..

                      Comment


                        Alkuperäinen kirjoittaja kari.rautio Näytä viesti
                        Vinkki jarruhommiin. Miten selvität, missä pyörässä ongelma on.

                        Autotarvike liikkeessä myydään jarruremonttia varten pikku puristimia jarruletkuja varten. Ostin setin, jossa on 4 tai 5 erikokoista puristinta. Laitoin pienimmän vuorotellen yhteen jarruletkuun ja tein koeajon ja painoin jarrua. Klonkotus lakkasi, kun puristin oli viimeisessä letkussa eli takana oikealla. Jarrulevyn vaihto poisti vian.
                        Hyvä vinkki, mutta korjaus pikkusen jobbariluontoinen. Etenkin tarvikelevyt on niin edullisia (alkaen 10e) ettei mitään järkeä vaihtaa vain toista. Ja jos haluaa sijoittaa laadukkaampiin levyihin, sitä suuremalla syyllä vaihdetaan molemmat puolet.

                        Comment


                        • 2000km sitten vaihdettu uudet brembon levyt ja palat. Nyt ravistaa reilusti ja jarrupalat kuluneet edestä ja takaa ihan viistoksi =(

                          Onko kukaan nähnyt vastaavaa? Kannattaako napa heittokellottaa ensimmäisenä, ennen kuin alkaa arvalla vaihtamaan alustan osia?

                          Comment


                            En näe paloissa mitään vikaa. Ravistaako ajaessa vai pelkästään jarruttaessa?

                            Comment


                              Kuvista ei pysty mitään ihan 100% johtopäätöstä vetämään. Mites satuloiden liukutapit, liikkuuko herkästi? Entä jarrumännät? Teitkö levyille/paloille sisäänajoa?

                              Comment


                              • Kuva ei tosiaan kerro paloista täyttä totuutta, mutta kuluma on edestä ja takaa ainakin 5mm luokkaa ja keskeltä näyttää koskemattomalta. Ravistaa vain jarruttaessa ja tuntuu siltä kun kiero levy olisi syönyt palat edestä ja takaa viistoksi.

                                Tein eilen vielä tarkistuksen ja puhdistin kaikki toistamiseen. Vika voi olla asentajassakin, että levyn ja navan väliin on jäänyt paskaa. Liukutapit putsattu ja kevyesti rasvattu toimii hienosti ja jarrumäntä liikkuu nätisti jarrua painettaessa. Auto on työmatka-ajossa maantiellä, ei kovia jarrutuksia.

                                Comment


                                  Niin tuota, jos noita reunojen viisteitä tarkoitat niin kyllä ne sellaiset on ihan tehtaalta.

                                  Siitä voi tietysti lähteä liikkeelle että käyttää levyt irti ja katsoo ettei ole navan ja levyn välissä paskaa. Tämän jälkeen voi neekerintukkalaikalla puhdistaa levyjen kulutuspinnat ja sen jälkeen suorittaa paloille ja levyille kunnollisen sisäänajon. Sisäänajo tapahtuu niin että n. satasen vauhdista reipas jarrutus tuonne n. 30kmh nopeuteen josta taas kiihdytys sataseen, jarrutus jne. Toista kymmenen kertaa tai kunnes jarrunhaju tulee kabiiniin. Toimenpiteen jälkeen ei saa pysähtyä, vaan pitää jatkaa ajoa rauhaksiin jonkun aikaa isommin jarruttelematta jotta jarrut ehtii jäähtyä.

                                  Jarrutuksessa jarrupalan materiaalia tarttuu levyn pintaan ja se muodostaa levyyn ohuen kerroksen. Osa jarrutustehosta tulee levyn ja palamateriaalin kemiallisten sidosten syntymisestä ja ratkeamisesta. Jos tuo levyn pintaan muodostuva materiaalikerros on epätasainen, se saattaa aiheuttaa täristystä vaikka levy olisikin suora. Sisäänajon yhtenä tarkoituksena on varmistaa se että levyihin tarttuu tasaisesti palasta materiaalia.

                                  Comment


                                    Kuvassa ylemmän palan alareuna näyttää siltä että siitä on jäänyt levyyn enemmän materiaalia kuin muista kohdista, levyssä pitäisi myös näkyä erivärinen alue tuossa kohtaa. Tuo saattaa aiheuttaa tärinää.

                                    Comment


                                    • Huolellisella putsauksella ja uudelleen asennuksella tärinästä katosi 75%. Pitää vielä jarrutella palat ja levyt sisään. Vikaa on / oli kuitenkin vain kuskinpuolella. Kiitos.

                                      Comment


                                        Ohessa lukemia Rotingerin asennusohjeista. Napaan hyväksytään 0,02mm ja itse levyyn 0,08mm heitot.

                                        Aikanaan taistelin A6n ravistuksen kanssa 3lla levyillä n1000km ajon jälkeen. Liekö napa ollut kiero.
                                        Attached Files

                                        Comment


                                        • Aiheeseen liittyen. A6 -14 vaihtelin loppuolevat etulevyt. Otin Febi/bilstein kun yleensä ollut ihan ok merkki.
                                          Tonnin pääsi levyillä kunnes alkoi moottoritievauhdissa pintajarrutuksessa tärräämään. Pikku hiljaa paheni, ensin 130kmh vauhdissa täristi kun hieman hiljensi vauhtia, tonni lisää kilsoja ja alkoi tekemään myös 80kmh vauhdissa.
                                          Jossain välissä jo käytin levyt irti, putsasin kaikki pinnat ja koitin levyjä mittailla löytämättä mitään.
                                          Lopulta raaskin tilata Brembon levyt ja vaihdoin ne. Ravistus hävisi ja kohta 5tkm myöhemmin uskallan väittää että on ok.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X