Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ravistaa jarruttaessa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ravistaa jarruttaessa

    Missä vika, kun ravaistaa aika kovasti rattia jarruttessa. Kovimmillaan ravistusefekti tulee noin 70 km/h:n nopeudessa hiljaa jarrutettaessa.

    Epäilen itse jarrulevyjen suoruutta, mutta voisiko olla jokin mu vika. Miten levyjen suoruuden voi tarkistaa?

  • #2
    Ensimmäinen syy voisi olla kierot jarrulevyt, ja myös lopussa olevat alatukivarren kumihelat, sekä iskarin yläpään tukilaakerit voivat aiheuttaa lieveilmiöitä jarrutettaessa. Ehkä myös väljistyneet pallonivelet voivat aiheuttaa ylimääräistä tärinää.

    Comment


    • #3
      Vaihdoin levyt ja nyt toimii. Hyvältä näytti entisetkin päällepäin, mutta jotain vikaa niissä oli. Kummalliselle tuntui se, että jarruteho oli epätasainen esim liikennevaloihin jarruttaessa. Voikohan olla mahdollista, että levy olisi kulunut epätasaisesti? Siis niin, että levy olisi jostakin kohti paksumpi. Tuntuu kyllä utopistiselta, mutta voihan varmaakin valmistuksessa tulla joskus kakkoslaatua.

      Comment


      • #4
        Paljon muuten kustansi levyjen vaihto?

        Comment


          #5
          Ravistus johtuu enemmän siitä, että levy on kiero (kuten fillarin vanne) eikä niinkään sen paksuuseroista.

          Comment


            #6
            Täältä voi lukea lisää ilmiöstä ja sen syistä. Tai tästä.

            Summa summarum, ravistus ei johdu kierosta levystä, vaan palamateriaalin siirtymisestä levyn pintaan, tai valurautalevyn kiderakenteen muutoksesta == kovuus erilainen eri kohdissa levyä. Näin ainakin muistelen tuolta joskus lukeneeni.

            Comment


            • #7
              Tais olla jotain vajaat 70 euroa pari noitten levyjen hinnat tarvikkeena (brembo).

              Comment


                #8
                Jos jarrut alkavat ravistamaan renkaidenvaihdon jälkeen ja levyt näyttävät hyviltä vika johtunee siitä että levyn taakse on päässyt likaa (ruostetta) renkaanvaihdon yhyteydessä koska levy ei ole ruuvilla kiinni navassa. Putsaus auttaa.

                Itse ostin juuri 390 000 km ajettujen A6:n levyjen (288 * 25 mm) tilalle uudet levyt (Lucas) ja palat noin 170 eken hintaan.

                Comment


                • #9
                  Noniin, nyt on sitten saatu hermot menemään jo useaan otteeseen =)

                  Ensimmäisillä levyillä ajettiin 3000 km, toisilla 1000 km; tuloksena levyjen kieroutuminen. Aluksi jarrut toimivat kuin unelmat mutta pikkuhiljaa levyt alkavat jarruttaessa täristää yhä enemmän.

                  Uudet jarrupalat on vaihdettu, samoin iskarin yläpään laakerit. Nyt menee vaihtoon alatukivarren kumit sekä jarrusatulan kiinnitysrauta (ne jossa on kiinni liukuohjuritapit). Kumeissa ja tapeissa oli jo hieman väljyyttä, joten uskoisin ongelmien liittyvän jotenkin ainakin noihin liukutappeihin??

                  Sylinterit ajattelin vielä purkaa ja tarkistaa jarruletkujen kunnon (joskus kuulemma saattavat rispaantua sisäpuolelta aiheuttaen jarrujen hitaamman palautumisen)

                  Katsotaan miten käy? Torstaina saan osia, ja piru jos nyt ei ala toimimaan. Eipä kehtaisi taas mennä hakemaan uusia levyjä.

                  Tuntuu sama ongelma olevan joillakin muillakin, mitä nyt katselin uudempia postituksia. onkohan löytynyt mitään selvää vikaa niihin liittyen?

                  Comment


                  • #10
                    Koskaan ei voi liikaa korostaa erittäin huolellisen puhdistuksen tarpeellisuutta uusia levyjä asennettaessa. Ensin tärpätillä ja sitten kliinerillä. Muuten toisella kohtaa jarruttaa, toisella ei. Joudutaan painamaan lisää jarrua ja epätasaisesti ottavat palat tekevät suuria lämpörasituksia vain tiettyihin kohtiin. Lämpöjännitys vääntää levyt kieroiksi.

                    Comment


                    • #11
                      Juu sekin tuli tehtyä, tosin käytin vain tinneriä tuohon puhdistukseen. Toella varovasti aloittelin tuon levyjen "sisäänajon"

                      Comment


                        #12
                        Tuli tässä mieleen että kaverilla oli Kadetissa samanlainen ongelma, ongelman ratkaisu oli etu- ja takajarrujen tasapaino. Takajarrut eivät osallistuneet jarrutuksiin yhtään. Eipä siis tarvi ihmetellä jos levyt menee kun vain etujarrut toimivat.

                        Comment


                          #13
                          Ajelee tarpeeksi kauan Ufoilla niin ei pikku täryytykset haittaa :)
                          Niillähän on tapana mennä aina välillä hieman kieroon. Sullahan tosin ei ole ufoja.

                          Comment


                            #14
                            Ufot on mullakin ihan James Bond kunnossa. Vodkamartini käteen ja jarrutus. Tulee ehkä vähän liiankin shaken, not stirred. Löytäis vaan ne S6:n tolpat jostain ja sais vaihtoon.

                            Comment


                              #15
                              Ufot saa kyllä suoraan, kun käyttää sitä kikka kolmosta eli reilua vauhtia 80-100km/h ja jarrut "lukkoon" eli levyt kuumaksi. Tota pari kolme kertaa ja alkaa auttaan. Pari kertaa olen testannu ja viime kerrasta on menny jo tosi kauan. Nyt taas ravistaa.

                              Comment


                                #16
                                On tuota tullut kokeiltua, en vaan huomannut mitään kovain radikaalia muutosta. Pitää kokeilla vielä uudelleen. Vaikka ennen katsasusta.

                                Comment


                                  #17
                                  Mulla kyllä auttoi, mutta ne pitää saada oikeesti kuumaksi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    No homma mutkistui taas...

                                    Tilaamani osat (jarrulänget, jossa liukutapit mukana) olivat täysin samassa kunnossa uutena, kuin mitä minulla on tällä hetkellä autossa kiinni. Toinen liukutapeista on längen reikään huomattavasti toista väljempi. Kun nuo osat maksaa 105 euroa kappaleelta, päätin jättää ne ottamatta.

                                    Laakkonen tietty vaatii tilaustuotteen lunastamatta jättämisestä korvauksia. Ensiksi tuottetta ei olisi kuulemma ollenkaan voinut palauttaa, pienen soittelurumban jälkeen palautuksesta tulee noin 20 euron kulut.

                                    Olisiko tosiiaan vika vaan levyissä... vikaa ei tunnu löytyvän mistään muualta.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oma kokemus Porsche 911:sta: Tärinä alueella 80-90km/h. Hillitön tärinä jarruttaessa. Syy: väljä raidetangon pää.

                                      Comment


                                        #20
                                        Mites func tuo moottorin kiinnitys? Useampi vuosi takaperin Audi 80 GTE:tä koeajettaessa alkoi ratti ravistaa niin pirusti voimakkaassa jarrutuksessa muistaakseni noin 90:n vauhdissa.
                                        Hitaammassa vauhdissa taas ei. Laitteeseen oli vaihdettu eteen palat ja levyt.

                                        Kun sitten kaveri kävi etupäätä läpi, vaikutti moottorin kumit uupuneilta ja ne kun vaihtoi, niin
                                        jo meni vauhtilaatikko suoraan, eikä ravistellut. Nyt puhutaan sitten type 81- mallin Audista.
                                        Mutta... tsekkaas sitäkin vielä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Eipä ollut moottorinkaan kannattimet löysät. Katsotaanhan vaikuttako alatukivarren kumien vaihto ja uudenmerkkiset levyt. Jarrut muuten testattiin myös dynossa, korjaamomies sanoi että levyt täysin sököt... ja takana noin 1000 km.

                                          Raidetangon päät ja alapallonivel on jämäkässä kunnossa. Ja tosiaan, auto pelittää uusille levyillä aluksi moitteettomasti.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Perhana, kikkakolmonen... Ei meinannut ihan pienistä vauhdeista jarruttelemalla lämmitä tarpeeksi, niin päästin hiukan lujempaa :-/ Nyt ravistaa niin että meinaa käsistä lähteä tunto jarruttaessa.
                                            Taisivat lämmetä liikaa, kun savu nousi varmaan 5 minuuttia jarruttelun jälkeen.

                                            Comment


                                              #23
                                              Pointti onkin siinä - jos oikein olen ymmärtänyt - että jarruttelun jälkeen ei suinkaan pysähdytä jatketaan ajoa maantiellä rauhaksiin kunnes levyt ovat jäähtyneet.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Joo, taisin pysähtyä turhan pian tuon jälkeen, ehkä 2km ehti jäähtyä... Pitääpä kokeilla uusiksi. Ravistaa nimittäin niin pahasti, että on pian kaikki nivelet vaihtokunnossa jos noilla pitkään jatkaa :-/

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alatukivarren kumit näytti ehjiltä, mutta... uudet on huomattavasti jämäkämmät.

                                                  Pitää varmaan samalla vaihtaa eturipustuksen kumit, jotka on heti tuossa alatukivarren kumien takana. Ne näyti myös ehjiltä, mutta vaikuttivat väännellessä väsyneiltä. Alatukivarren kumit oli jo alkanut irtoamaan hieman metallisesta kiinnitysholkista, kun tarkemmin niitä tutkaili ja väänteli. Ihmeen paljon noiden kumien ikä ja kunto vaikuttaa auton alustaan ja käyttäytymiseen, vaikka olisivakin vielä päällepäin ehjän näköisiä.

                                                  Nyt on uudet levyt alla. Toivottavasti alkaa kestämään.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Janille tähän kohtaan muistutus eli tukivarsien sisäpäiden puslia vaihdettaessa on erittäin tärkeää, että auto on normaaliasennossa niiden pultteja kiristellessä. Puslan keskiholkki kiristyy apurunkoon eikä pyöri eli väärään asentoon kiristetty pusla on jatkuvasti jännityksessä ja hajoaa nopeasti.
                                                    Ja kyllä tosiaan vaikuttaa. Powerflexiltä saapi uretaanisia, jos on isoa pyörää alla niin niillä rauhoittuu.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Juu, kiitti muistutuksesta. Asento tuli tällä kertaa tarkistettua. Joskus asentelin taakse linnunluuta aikaisempaan autoon ja se tuli kiristettyä auton ollessa nosturilla (jousitus yläasennossa). Jälkeenpäin luin tältä palstalta, että kannattaa kiristää pultit jousituksen ollessa normaali asennossa.

                                                      Kannattaa aina muistuttaa noista, kun ei välttämättä tule huomioitua perusjuttuja.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ennemminkin monelle voi tulla elämys tyyliin "minkähän takia tämäkin ohje on olemassa. teen niinku lystää". Tieto lisää tuskaa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Nyt toimii auto kun junan vessa. En tiedä kumpi auttoi, alatukivarren puslien uusinta vai jarrulevymerkin vaihto. Luulisin, että noilla puslien löystymisellä oli iso osa tuon ongelman osalta. Kiitos kaikille asiaan osallistuneille.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            80 -93 ja nyt alla kolmannet etujarrulevyt alle puoleen vuoteen jotka kaksien Brembo-tarvikelevyjen jälkeen tuntuvat suorilta. Oireina ollut Brembon levyjen kanssa täristäminen jarrutuksessa. Ekalla satsilla oli heti uudesta lähtien ja toisilla levyillä päästiin ~5000 km.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X