Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vanne pilalla?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Tuota itsekkin hieman mietiskelin, että ehkä parasta tehdä noin päin jos sinne joutuu tavaraa lisäämään. Mitään aineita ei sitten varmaan edelleenkään ole jotka olisi tarkoitettu juuri tällaisiin tapauksiin?

Ihan yleisesti ottaen on aika outoa että näitä vanteen kunnostajia ei kovinkaan paljon tässä maassa ole, siis niitä jotka tekisivät tätä ihan työkseen. Esimerkiksi oikomispalveluja taitaa löytyä täältä Pohjanmaan suunnaltakin korkeintaan muutama ja yhden nykyisen vanteen olen oiottanut Kokkolassa kun Vaasan seudulta ei tekijää löytyny. Luulisi että tällekkin palvelulle löytyisi kysyntää koska monesti yhden vanteen vaurioituessa malli on jo niin vanha että joutuu sitten uusimaan kaikki. Tällöin puhutaan koosta riippuen 300-xxx€ sijoituksesta jo tarvikevanteiden kohdalla, joten vaurioituneen kunnostaminen luulisi todellakin olevan vaihtoehto.

Comment

Itse olen käyttänyt Motip Plastic putty nimistä ainetta vanteen vaurioiden täyttämiseen. Toiminut hyvin ja pysynyt siinä missä pitääkin. Ainoa siinä on että pitää levittää nopeasti sen jälkeen kun kovettimen on siihen sekoittanut, muuten tulee huonoa jälkeä. Jää ilmakuplia jne.
      Suomi on niin pieni markkina ja vanteen korjaus niche aluetta että ei vaan kannata. Oikomista kannattaa kysyä myös ihan normi metallipajoista. Täällä etelässä Espoossakin on yksi paja, joka ei mitenkään sitä mainosta, mutta tekee kuitenkin sekä sorvauksia, korjauksia, täyttöjä ja suoristuksia. Ko-Met on puodin nimi. Ja vielä todella kohtuuhintainen. Kahdet olen siellä korjauttanut ja hyvää jälkeä tuli.

Comment

Itse korjasin omista talvivanteista samanlaiset vauriot kuin ensimmäisessä postauksessa hionnalla ja kemiallisella metallilla + maalit päälle tietty, hyvin on vuoden kestänyt ainakin. :)

Comment

Se vaan niin iso homma hioo vanteita jostain puolien väleistä ja aikaa kuluu kun joutuu käsin hiomaan että sitten työlle tulee helposti niitten vanteiden hinnan verran hintaa kun ottaa huomioon vielä materiaali kustannukset. Maalit ja lakat plus muut .
          Mistäköhän tiedän, just talvella tein yhden sarjan missä ei kyllä ollu mitään järkeä. :)

Comment

Rakkaudesta lajiin, vai miten se meni... :) Itsekin pari vannesettiä itse fiksaillut ja maalaillut, ei se kyllä herkuinta hommaa ole.

Comment

Näin just. ;) Kyllähän se sitten jos on jotku vähän arvokkaammat vanteet tai muuten vaan harvinaiset.

EDIT. samalla vähän treeniä ittelle, ekat vanteet jotka ruiskulla maalasin ja kyllä siinä vaan joka kerta jotain oppii.

Comment

Mäkin viime talven aikana kunnostin omat alkuperäiset 18":t, kun ei raaski ostaa uusia.
                Harrastuksena sen otin, vaikka siihen koko talvi menikin. Joko tekee itse tai maksaa jollekin toiselle. Palkoille tuossa ei tosiaankaan pääse.

Comment

Ainoa työajallisesti ja rahallisestkin järkevä tapa on puhalluttaa ja jauhemaali päälle. Kuten asiaa käsittelevästä ketjustakin näkee, myös jälki on oikeasti ihan hyvää. Voin myös omista kokemuksista suositella.

Toki se on sitten yksiosaisilla se vanteilla vain yksi väri ja mitään kiiltolippoja ei tehdä.

Comment

Kanttari rokkoisille vanteille ei hiekotus ja pulverimaalaus toimi. Ei ne kanttariruvet puhaltamalla mihinkään katoa eikä kittiä voi käyttää rupien hävittämiseen kun se ei kestä uunituksen lämpöä.

Comment

Monestihan rumatkin kanttariruvet on kovin pieniä kun poistaa maalit ja tasoittaa viilalla naarmujen reunat. Pahankin näköisen naarmun saa pulverilla ihan hyvän näköiseksi. Pahemmille sitten tigillä lisää alumiiniä.

Comment

Näin on. Itsellä oli aika pahasti ruvelle ajetut vanteet. Laitoin ne sellaisenaan hiekkapuhallukseen ja maalaukseen Propintaan, ja kyllä se maalaus peitti aika paljon! Jos olisin jaksanut hifistellä, niin viilalla/lamellilaikalla hiomalla olisi saanut jo todella hyvät.

Comment

Kitillä ja maalaamalla saa virheettömäksi.

Comment

Niin varmasti saa, ei kai kukaan sellaista ole väittänyt. Mutta siihen "vaivaan" nähden miten helpolla noista omista sai hyvät, niin ei hirveästi kiinnosta alkaa kittaamaan.

Comment

Sama vaivattomuus koskee kaiketi kaikkea ulkoistettua työtä ;)

Comment

Working...
                              X