Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TT:n alusta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Saa ne etuvakaajan puslat vaihdettua ihan 2 tunkin varassa siitä välistä mutta muutama voimasana saattaa tulla. Tai ainakin omalla kohdalla näin kävi :D
    Ehdottomasti ne vakaajien puslat vaihtoon, ne siellä pahinta mekkalaa pitää. Ajettavuuskin muuttuu paljon hauskemmaksi kun se vakaaja ei taipuile ''pysty suunnassa'' niin paljon.

    Vaihdoitko Teemu molemmat koneen kinnikkeen puslat? Siis sen pienen siihen koneenpäähän ja sen 2 osaisen isomman?

    Comment


      Ei sentään tunkkien varassa, eihän? :(

      Comment


      • Jees, molemmat vaihdoin! Jyristi alkuun niin perkuleesti, mutta nyt jo varsin ok!

        Comment


        • Tulipa pieni notkahdus intoon vaihtaa puslat. :(
          Sen verran iso/hermoja kiristävä homma. Järkeväähä siinä on samalla mahdollisimman monta puslaa vaihtaa.
          Kerta, kun kaikki tukivarret olisi irrallaa, niin ne olisi hyvä putsata ja maalaa. :)

          Mistä te laittaisitte TT:n takapäästä pukeille, että saa takatukivarret pois ilman tunkin apua. Ite olen tehnyt vaan silleen, että puoli kerralla.

          Comment


            Alkuperäinen kirjoittaja jarpale Näytä viesti
            Ei sentään tunkkien varassa, eihän? :(
            Valitettavasti kyllä, muutama viikko myöhemmin loppui tuo homma kylläkin kun pudotin yhden auton varpaille/jalalle...
            Nykyään sit pukit alla ja hallitunkit vielä varmistamassa. Oppi ihan ekasta kerrasta tämäkin kallo.

            Alkuperäinen kirjoittaja pellepoliisi Näytä viesti
            Mistä te laittaisitte TT:n takapäästä pukeille, että saa takatukivarret pois ilman tunkin apua. Ite olen tehnyt vaan silleen, että puoli kerralla.
            Takana oon pitäny pukkeja siinä apurungossa ja tunkannu ylös aina siitä kynkästä.

            Comment


            • Olisiko jollain tietoa mikä on vakio alustalla mitta lokarinkaaresta keskiöön? Kun en ole ihan varma onko mulla madallettu vai ei, rekisteriotteessa ei ole mitään merkintää asiasta.

              Comment


              • Hakua käyttämällä meni sekunti.
                http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...44&postcount=6

                Comment


                • Tuun nyt tänne avautumaan/tekee tilannepäivityksen.
                  Vakaajien puslat vaihdettu. Edessä meni 5 tuntii, kun laskee kaikki matkat, kamojen siivous jne. mukaan. Kyllä siinä sai väännellä ja käännellä. :)

                  Tänään oli sitten takatukivarsien puslat. Yritin siinä leikkaa vanhan puslan pois, kuumailmapuhallinta, tujua liuotinpesuainetta ja lekaa, mutta en saanut pois. No turha siinä taas hukata tunteja ilman kunnon työvälineitä, joten huomenna meen korjaamolle poistattaa puslat kaikista tukivarsista. Tuskin kauheesti siitä veloitetaan, kun meen pelkkien tukivarsien kanssa.

                  Tuli huomattua, että pelkääjän puolel ylämmän takatukivarren "kiinnityspaikka"(hela?) (alla kuvassa jarrulevyn takana) on selvästi väljä ja nitisi. Tota sai kädellä helposti heilutettua, kun muita kolmea nihkeästi. Ton vaihto pitää teettää korjaamolla, koska tuskin saan itse vaihdettua huonoilla työkaluilla. PK-seutulaiset voi ilmoittautua yv:llä korvausta vastaan. :)

                  Comment


                  • Nuo "rose joint":it (mikä lienee paikallinen nimi) jumittuasseen katkaisevat nuo tukivarret ja ovat taidettu päivittää ihan kumisiin pusliin.

                    Comment


                    • Eilen auto kävi huollossa loppujen puslien vaihdossa ja pyörien suuntauksessa.
                      Siinä kävi ilmi, että tilasin väärän etutukivarren etummaisen puslan PFF85-201. Oikea olikin PFF3-501. Sinänsä ihme, kun uspartsin pdf:n mukaan toi 201 on early models ja auto on 1999. Ainakin näin oletin. Huolto kävi ystävällisesti uspartsilt noutamassa oikean.

                      Ajettavuus on nyt parantunut paljon. On se nyt vähä astetta kovempi, mutta mulle käy.
                      Jonkin verran puslien vaihto on eliminoinut tota nitinä ääntä, mutta välillä se on ihan järkyttävää. Nitinää ei tarvi, kun ihan pienen epätasaisuuden. Näitä riittää, kun lumesta on muodostunut ajoura.
                      Olisko lähde toi edellinen kuva vai voisko iskarit nitistä? Takajousen alla oleva jousilatanen? :0
                      Alkaa omat ajatukset loppua. Kolina ääni olisi paljon helpompi paikallistaa.

                      Comment


                      • Kyllä siihen jousilautanen tulisi, mutta en pidä siinä sitä, että on vähän matalempi. :)
                        Mittasin sen (löytyy himasta) niin 7mm siinä saa matalemmaks. :| Voishan sitä kokeilla, miten sen takaisin laitto auttaisi, vaikkakin kesältä asti ollut pois ja nyt joskus syksyl alko nitisee.
                        Tarkoitatko vakaajan linkillä koiranluuta?

                        Comment


                        • 184tkm taitaa olla mittarissa. Italian tuonti, niin se edesauttaa, ettei suola ole vielä kovin iskenyt. (Viime vuonna tuotu Suomee). Konepeltikin on täysin vapaa kiveniskuista. Oon kanssa noita putsaillu vähän erityisemmin.
                          Itse oon nyt vaihtanut taakse koiranluut, kaikki puslat paitsi moottorin ja ohjaustehostimen?, raidetangon päät, iskarin yläpään kumit ja alustasarja. Muuta ei tuu alustasta mielee.

                          Comment


                          • V-maxx coilover setti alla. 390e muistaakseni eli halpis puolen alustasarja, mutta ei mun mielestä mitenkää huonot, kuhan vaan kestää Suomen oloja. Edessä riittää säätöä lähemmäks 1,5cm alas. Takana pitäis jousta pätkiä tai uus lyhkäsempi tilalle, nii sais matalemmaksi. Säätöpala pois käytöstä takaa.
                            Ton korkuisena mennää nyt eli sama kuin kesäsin. Vielä ei oo ainakaan tuottanut ongelmia, mutta tarvittaessa +0.5cm nosto. Talvitassut 7,5x17" ja kesäl 8,5x18" edes ja 9,5x18" takana.

                            Comment


                            • Ihan komeen ja siistin näkönen auto! Ohan tuo ainakin kuvan mukaan jo melkoisen matala! Onko noissa etuiskareissa suojakumia? Siulla on ilmeisesti lämmin autopaikka?

                              Comment


                                Alkuperäinen kirjoittaja pellepoliisi Näytä viesti
                                V-maxx ... kuhan vaan kestää Suomen oloja.
                                Ei kestä, ainakaan kauaa. Mulla alko takaiskarit kolisee parin tonnin jälkeen, ja takuusta tehtaalta saadut uudet kolisi jo paketista nostettaessa. Sama tarina kaverilta, jolla oli Bemarissa V-Maxxit. Ei sillä että toivoisin huonoa onnea, mutta ihan näin varoituksen sanana :)

                                Comment


                                • Olisko laatu parantunut. Kilsoi noilla kuiteskin 3-4tkm? :) Suojakumeist osaan sanoa vaan, että siellä on ne mitkä ostaessa (ei parhaimmat?). Takaiskarin suoja on vaan 5 senttiä pitkä. Silloin mietin, miten toi pitää iskarin puhtaana jne. mutta juuri viikko sitten tutkailin, niin oli ihan puhdas "sylinteriosa", vaikka muuten iskari oli ihan kurassa.
                                  Korhonen toi on ihan mun parkkiruutu (eikä lohkolämppäriä, iik), mutta töissä pääsee lämpimään talliin. Huomiona kanssa, että juuri oltu pesemässä auto, kun toi kuva otettu.

                                  Comment


                                  • http://www.revotec.fi/t%C3%9Cv-todistus-p-1534.html
                                    Kysele tuolta. Ainakin oli fk high sport myytävänä tt:seen, joten voisi luulla, että onnistuisi silverlinee. Tuolta ostin vmaxxini...

                                    Comment


                                    • Moi, onko kukaan vaihtanut TT:hen Koni Sport Kit, Eibach/Bilstein B12 Pro Kit, tai H&R Monotube Komfort alustasarjaa? Kaikissa on mukana iskarit ja jouset. Miltä nuo vaikuttavat verrattaessa alkuperäiseen alustaan?

                                      Tällä hetkellä TT:ssä on alkuperäinen, ja parhaat päivänsä nähnyt alusta, joten joku muu sinne täytyy laittaa. TT:n alustakeskusteluja luettuani tuli mielikuva, että useammankin alustan vaihtaneen mielestä alkuperäinen alusta on pintakova, mutta löysä. Varsinkin tuota pintakovuutta haluaisin pois. Mahtaako onnistua ylläolevilla vaihtoehdoilla?

                                      Comment


                                      • Kyllä siellä vielä menee vakiotkin välitangot. Hommaa sitten alkuperäiset tai vastaavaa laatua(esim TRW). Joku Motonetin tanko kesti puoli vuotta ja Delphin valmistama vuoden.

                                        Nyt on muutama tuhat kilsaa ajettuna H&R twintube-coilovereilla ja ainakin tähän mennessä on vaan hymyilyttänyt. Näköjään mukavan ja silti tosi jämäkän voi saada samassa paketissa. No ainahan jotain pientä viilaamista on, tälläkään sarjalla takapää ei mene ihan tappiin ellei nappaa sitten säätöpaloja pois. Sitten on aika tontissa, omaan makuun liian, joten täytyy kaverin sorvissa sorvata alumiinista sopivan kokonen holkki jousen päähän. Ja jäähän se jousen yläpää aika horoksi ilman minkäänlaista sovitetta. Omaan makuun takaiskareissa voisi olla tiukempi ulosjousto, mutta se varmaan veisi sitten pois sen mukavuuden mitä sarjaan on selkeesti yritetty myös virittää. Joskus kun on ylimääräistä vaihdan taakse säädettävät iskarit. Etupäästä ei ole mitään natinoita. Se on mahtava. Tappiin kun säätää saa auton alle 3cm tilaa. Mulla on nyt 6cm alasuojamuovin kohdalla ja se tuntuu nyt parhaalta kompromissilta ajettavuuden ja ulkonäön suhteen.

                                        Comment


                                        • Olen tässä itsekkin H&R:n Twintube- sarjaa katsellut ebaysta, mutta huolestuttaa "säätöraja", eli edessä 40-70mm ja takana 30-60mm. Saako autoa tällä setillä "tarpeeksi" ylös talveksi, kun alla on 16" talvivanteet? 19" kesävanteiden kanssa ilmeisesti saa oikein mukavasti laitettua sopivalle tasolle.

                                          Toinen vaihtoehto olisi Eibachin Pro-Street S setti, molempien hinnan ollessa n. 800:ssa eurossa. Osaisiko joku sanoa onko toinen huomattavasti toista parempi?
                                          Viimeksi muokannut Petsuu; 29.6.2013, 13:44.

                                          Comment


                                          • H&R alle ehdottomasti. Säätövara riittää myös talvisetuppiin mainiosti.

                                            Comment


                                            • Alkuperäinen kirjoittaja jugurtti Näytä viesti
                                              H&R alle ehdottomasti. Säätövara riittää myös talvisetuppiin mainiosti.
                                              Kiitos nopeasta vastauksesta, taidanpa sen puoleen sitten kääntyä.

                                              Comment


                                              • Itse pähkäilin Vogtlandin ja Eibachin Pro-Street S.n välillä ja valinta oli Eibach,ei valittamista ja hienosti toimii!

                                                Comment


                                                  Talvikäyttöön kannattaa myös ottaa rosteritolpilla oleva sarja, alumiiniset tai patarautaset kun tuppaa keväällä oleen aika heikossa hapessa.

                                                  Comment


                                                  • Taitaa molemmissa olla ruostumattomasta teräksestä tolpat, luulisi kestävän?

                                                    E: Ja tosiaan jos jollain on kokemuksia isommilla kilometreillä näistä sarjoista, kertokaa toki miten on kestänyt!
                                                    Viimeksi muokannut Petsuu; 29.6.2013, 17:21.

                                                    Comment


                                                    • Nostellaas wanhaa... Olisiko joku ystävällinen, jolla on (esim.) FK.n -30 -40 madaltavat jouset, kävisi mittaamassa kaaresta keskelle mitan. Auttaisi madallusjousi pähkäilyäni kivasti...

                                                      Comment


                                                      • Taas TT alusta asiaa...

                                                        Eli miulla on tuo Audi TT mk1 johon olen asentanut madallussarjan. Nyt olis tarkoitus vaihtaa alustaksi BC-racing BR. Eli alustassa on erillinen korkeudensäätö iskarinrungossa, myös takana iskarin pituus on säädettävissä.

                                                        Eli miten tuollaisessa tapauksessa tulisi korkeuden säätö tehdä, ilman että alusta jäykkenee liikaa tai iskareiden liikevara loppuu kesken? Onko kellään näiden tai vastaavien säädöstä kokemusta, myös vaimennuksen säätö takana kiinostaa? Mikä olisi järkevin lähtökohta vaimennuksen säädössä?



                                                        Katu- ja ratakäyttöön
                                                        • Pillowball tai kuminen yläpään kiinnitys
                                                        • Pillowball yläpäässä camber –kulman säätö McPherson -alustarakenteen omaavissa autoissa
                                                        • Alumiininen yläpää
                                                        • 30 –portainen säädettävä vaimennus
                                                        • Säädettävä esijännitys
                                                        • Erillinen korkeudensäätö iskunvaimentimen rungon pituutta muuttamalla
                                                        • Erikseen laakeroitu yläjousilautanen
                                                        • Iskunvaimentimen suojakumi
                                                        Viimeksi muokannut mjkorhonen; 23.3.2014, 23:03.

                                                        Comment


                                                          Korkeushan säädetään siis sieltä olka-akselin juuresta, korkeus ei vaikuta alustan jäykkyyteen kuten perinteisessä coil-over sarjassa. Joten korkeuden rajana on alustan muut osat eli raidetangot, vetarit ja tukivarret, niiden toiminta alue pitää jättää tarpeeksi isoksi, että auto on turvallinen ajaa.
                                                          Jäykkyys säädetään sillä jousen omalla säätömutterilla halutuksi, eli korkeus ensin sopivaksi, sitten säädetään jousesta alustan jäykkyys halutuksi, voi vaatia useamman säätökerran että löytyy se itselle sopiva tuntuma.
                                                          Kuitenkin muistaen että tarpeellinen joustovara pitää jättää että iskunvaimennin toimii oikein, takana myös pituus pitää säätää niin että, ei pääse töyssyssä lyömään mäntää läpi.

                                                          Mitä sitten iskarien säätöön tulee, niin säätää ensin puoliväliin ja lähtee siitä hakemaan oman tuntuman mukaan sopivaa säätöä, itse ainakin sain takaa säädöt tehtyä rengas paikoillaan, joten säätö onnistu nopeasti.
                                                          Jos haluaa oikeasti toimivan alustan, niin kulmapainojen mittaustahan se vaatisi ja sellaisen henkiön säätämään kun oikeasti tietää miten mikäkin säätö vaikuttaa ajettavuuteen. Kyseiset palvelut ovat vain harrastelijalle kalliimman puoleisia.

                                                          Comment


                                                          • Nyt on alusta laitettu alle, todella onnistuneesti ja helposti meni. Pari juttua jäi hieman mietityttämään. Eli etuiskarissa on liikevaraa vain 70mm kokonaisuudessaan kun normaalissa iskarissa on lähes 200mm ja FK:ssa on 150mm. Tämä aiheutti sen että, kun sain alustan säädettyä todella hyväksi ja mukavaksi, niin jousitus pohjasi helposti ja auto oli tällöin keulasta liian matala. Kun jousitusta säädettiin ylös oikeasta säätökohdsta, niin tällöin pohjaaminen tapahtui iskarissa kumien varassa. Kun alustan sai toimimaan riittävän turvallisesti, että liikevaraa jäisi molempiin suuntiin tarpeeksi, niin jousi piti säätää erittäin tiukalle, tällöin autosta tuli todella kova.

                                                            Se mikä ihmetyttää, niin jäykkyydestä huolimatta alusta ei ollut liian pintakova ja pompotti vain hieman. Iskarin vaimennuksen säädöllä ei pompotusta saanut pois, jos sen sääti täysille, niin pompotus ehkä hieman väheni ja löysimmällä vaimennus oli liian vähäistä ja pompotus oli rajua ja tavarat rämisivät autossa paljon. Ainut epäilyttävä asia on tuon etuiskarin vähäinen 70mm liikematka?

                                                            Jos säädän esijännitystä hieman löysemmälle ja nostan korkeutta jalasta sekä säädän vaimennusta vähän löysemmälle, niin uskoisin pompotuksen katoavan kokonaan?

                                                            Alusta on todella laadukas ja monipuolinen säädöiltään. Oletan, että seuraavalla söötökerralla saan sen hieman paremmaksi. Tämä on melkoinen parannus aikaisempaan FK silverline X verrattuna joka on myöskin suht hyvä setti.

                                                            Comment


                                                              Moro,

                                                              Tuossa kun vaihtelin vetarinnivelen, raidetangon pään sekä apapallonivelen, niin muutaman kymmenen km:n jälkeen syttyi ESP-valo. Vikakoodit 00778 Steering Angle Sensor. Kulmat ovat kyllä aivan pielessä, vaikka yritin laittaa pallonivelen ja raidetangonpään samoille kohdille. Tänään auto menee pyöränkulmien säätöön. Tuon jälkeen aioin yrittää tehdä sitä kalibrointia ohjauskulmalle ross-tech:n ohjeiden mukaan. Voiko ym. vikakoodi syntyä huomattavan poikkeavien pyöränkulmien vuoksi? Vai olenkohan mahdollisesti rikkonut jotain piuhaa vetonivelen vaihdon yhteydessä?


                                                              "Suspension geometry" kuten kuva ehdottaa yhtä syytä, voisikohan johtua tuosta?
                                                              Attached Files
                                                              Viimeksi muokannut Audiowille; 10.11.2014, 11:31. Perustelu: lisäys

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X