Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Xenoneista taas

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ettei ole luku joka kuvastaa valaisimen kykyä heijastaa polttimon valoa? Yleensä suuremmilla heijastimilla saadaan suurempi referenssiluku. Eräänlainen tehokkuusarvo siis?

    AKE (PDF) sanoo että referenssiluku vastaa 225000 candelaa. Nyt en vain muista että miten candelaa mitataan, onko se pallon joka kohdasta, vaiko per alayksikkö.

    edit: Nyt löytyi offroadpajalta hyvä sivu. Sen mukaan referenssiluku kuvastaa valaisimen "zoomia".

    Comment


    • Alkuperäinen kirjoittaja kenni_ Näytä viesti
      Kaukovaloillehan ei tarvi välttämättä olla tasonsäätöö tai pesureita. Myydäänhän niitä lisäkaukovalojakin xenon mallisina, eikä niissäkään ole pesureita eikä tason säätöö, nehän sammuu kun on vastaan tulevaa liikennettä..

      Niinpä, mutta oikeat hyväksynnät ja referenssiluvut pitää edelleen olla. Multa on Mersun keulalta kesäaikana revitty suojat pois lisäkaukovalojen päältä katsastuksessa ja syynätty referenssiluvut, ja sanottavaa löytyi. (Bosch rallye 190 "ruotsalaisella" lasilla+100w)

      Nyt audin keulalla Hellan Comet FF 200:et, referenssiä ihan liikaa (37,5/kpl), mutta referenssiluku ei onneksi näy ennenkuin irroittaa umpion, e-hyväksyntä näkyy. Pieni ja sievä, ei kiinnitä katsurin huomiota. En allekirjoita offipalstan neuvoja alhaisista referenssiluvuista, suuntaa nuo kiilamaiset pitkät kohti reunoja ja omat valot valaisee normisti tietä, niin on leppoisaa ajella, suorilla tutkataan yllätykset reunoilta ja mutkissa on "lievät" kaarrevalot apuna.

      Comment


      • Alkuperäinen kirjoittaja Tureq Näytä viesti
        Niinpä, mutta oikeat hyväksynnät ja referenssiluvut pitää edelleen olla. Multa on Mersun keulalta kesäaikana revitty suojat pois lisäkaukovalojen päältä katsastuksessa ja syynätty referenssiluvut, ja sanottavaa löytyi. (Bosch rallye 190 "ruotsalaisella" lasilla+100w)

        Nyt audin keulalla Hellan Comet FF 200:et, referenssiä ihan liikaa (37,5/kpl), mutta referenssiluku ei onneksi näy ennenkuin irroittaa umpion, e-hyväksyntä näkyy. Pieni ja sievä, ei kiinnitä katsurin huomiota. En allekirjoita offipalstan neuvoja alhaisista referenssiluvuista, suuntaa nuo kiilamaiset pitkät kohti reunoja ja omat valot valaisee normisti tietä, niin on leppoisaa ajella, suorilla tutkataan yllätykset reunoilta ja mutkissa on "lievät" kaarrevalot apuna.
        Juu kyllä hyväksynnät ja ref. pitää olla kunnossa, riippumatta onko halogeeni vai xenon polttimollinen umpio. Lähinnä tarkoitin vaan että kaukovalo ei tarvi tasosäätöö eikä pesuria.

        Comment


        • Miten lähtee parkkilamppu irti eli se, joka on high beamin vieressä ? Sormenpäillä pystyy juuri pyörittämään, mutta ei irtoa eikä mitään näe. Pitääkö tuon takia umpio irrottaa? Jenkki-malleissa kyseistä lamppua ei ole, joten omista manuaaleista ei ole apua.

          Comment


          • Jos autossa on lasikanta W5W / T10 parkit niin niiden muovinen pidike lähtee ihan vetämällä ja poltin sen mukana.

            Comment


            • Nyt vasta sain laitettua xenonit paikoilleen. Hienosti toimii, micro-canilla muutos => xenon lyhyet ja halogen pitkät -valot. Vikakoodit kuittasin pois, tuli kun kokeilin valoja päälle ennen koodausta. Sen jälkeen ei vikakoodeja eikä radiossa havaittavaa häiriötä.

              Kyseessä siis GT HID 50W 4300k -sarja.

              Comment


              • Alkuperäinen kirjoittaja sonikk Näytä viesti
                Köyhän miehen ratkaisu on kääntää parkeille aina käynnistyksen ajaksi, suosittelen jos joku ei tätä oo vielä keksiny..:) Voishan ton automatiikan kytkee pois mut sitte pesee aina valot lasinpesun yhteydessä, ei sekään oikein hyvä.
                8p mallissa ei ainakaan minulla sammuta valoja startatessa, xenonit toimii moitteetta eikä sammu.
                Entisessä autossa sammutti valot kun väänsi avaimesta startin päälle.

                Comment


                • Valojen xenon päivitys

                  Terve kaikille

                  Meinasin päivittää noista ajovaloista lähi- ja kaukovalot xenon sarjalla ja parkit ledeillä. Autossa ei ole ajotietokonetta mutta jonkinlainen autocheck kuitenkin. Tunnistaako tuo autocheck toiminto viallisen polttimon vaiko ei? Manuskoista ei tietoa herunut.. Eli tarvitsenko hid sarjalle vikailmoituksen ohittajan?

                  Foorumilla moni on näköjään vaihdellut valoja, mutta suoraa vastausta tuohon en löytänyt. Onko ollut mitään ongelmia?

                  "Tuoteseloste Auton vikailmoitusjärjestelmä saattaa kytkeytyä päälle, koska XENON muutossarja vie vähemmän virtaa (35W), kuin normaali halogenpolttimo (55W). Jos vikailmoitusjärjestelmä tutkii valojen resistanssia, käytetään tehovastuksia, jotta saadaan aikaan sama virrankulutus, kuin normaalilla halogenpolttimolla."
                  Viimeksi muokannut 8866; 23.3.2009, 09:20. Perustelu: Turhat rivitykset poistettu, rivitys toimii automaattisesti. Lisäksi allekirjoitukset kiitoksineen.

                  Comment


                  • Itsellä tuo xenonien päivittäminen hieman viivästyny muiden kiireiden vuoksi, mut nyt ois taas ajankohtaista. Tänään nettikauppoja ja audifoorumia lueskelleena olen tullut tulokseen, että hyviä vaihtoehtoja olisi ainakin: AMP, OLLO, COBRA ja GT HID. Noista ehkä eniten kiinnostaa COBRA, koska: AMPpia ei saa ilmeisesti peiliheijasteiselle tarkoitettuna, OLLOa ei ole tarjolla 4300k tai 5000k värilämpötiloilla ja nuo GT HIDit on 50W eikä siksi ole E-hyväksyttyjä jne...

                    Joten tuosta Cobrasta kiinnostaisi kokemukset: toimiiko ilman häiriöitä 2000-luvun audeissa? Ja tarviiko relesarjan? Ajatuksena olisi laittaa tilaukseen mahdollisimman pian.

                    Tälläisiä ajattelin joko 4300K tai 5000K:na ja tulisi siis profiilin audiin:
                    http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Cobra%20H7R%20Muutossarja%22/SubProducts/%22Cobra%20H7R%20Muutossarja%206000K%22

                    Comment


                      AMP ja OLLO on samaa tavaraa eli sen verran voit muutella tekstiä :)

                      Comment


                        Mikään muunnossarja ei ole E-hyväksytty. Ballasteista saattaa merkintä löytyä, mutta polttimoilla ei varmasti ole E-hyväksyntää.

                        Comment


                        • Laita 50W sarja niin ei ainakaan tehon kulutuksen puolesta hälytä viallisia polttimoita. Omassa autossa GT-HID paketit lyhyissä ja pitkissä, hyvin pelaa, 4300k.

                          Comment


                          • Kiitoksia selvennyksistä.

                            Nimimerkille Matts: Kirjoitit aikaisemmin, että jouduit tekemään jotain koodauksia micro-canilla, jotta ei tullut vikakoodeja. Eli siis nuo GT-HIDit eivät siis toimi suoraan ilman häiriöitä? vai?
                            Ja mitä tulee tuohon virrankulutukseen, niin tuo nettikauppahan suosittelee rele-ohjausta kaikissa 50W xenoneissa-->ja releen kanssahan tuo virrankulutus itse valojen piuhoissa jää todella pieneksi(eli tuleeko häiriöitä sitä kautta?) vai oletko kytkeny ilman releitä?

                            Nimimerkille Arctos: Tosiaan monihan täällä foorumilla uskottelee, että E-hyväksyntää ei mistään halogeenikantaisesta xenonista löydy. Mutta kyllä nuo kaupat ainakin mainostavat, että E-hyväksynnät löytyy sekä polttimoista, että ballasteista(ainakin noista aiemmin mainitsemistani 35W-xenonsarjoista). Itse en osaa tuohon ottaa kantaa, mutta luulisi, että ei nuo kaupatkaan ihan mitä tahansa voi ilman perusteita mainostaa...

                            Comment


                              UUdet 50W ballastit ei tarvitse releohjausta. Ottavat sytyessään saman verran virtaa kuin 35W sarja eli 6-6,5A. Tuo kannattaa aina selvittää kun xenon sarjaa ostaa.

                              Comment


                                Alkuperäinen kirjoittaja shotguni
                                Tosiaan monihan täällä foorumilla uskottelee, että E-hyväksyntää ei mistään halogeenikantaisesta xenonista löydy. Mutta kyllä nuo kaupat ainakin mainostavat, että E-hyväksynnät löytyy sekä polttimoista, että ballasteista(ainakin noista aiemmin mainitsemistani 35W-xenonsarjoista). Itse en osaa tuohon ottaa kantaa, mutta luulisi, että ei nuo kaupatkaan ihan mitä tahansa voi ilman perusteita mainostaa...
                                No joo. Olet kyllä siinä ihan oikeassa. Onhan ne hyväksynnät siihen tarraan painettu, mutta onko ne oikeasti käyneet hyväksyntälaitoksella ja saaneet prujut aiheesta. Tämä taas aiheuttaisi sen, että lamppu on hyväksytty sellaisenaan käytettäväksi tieliikenteessä. Oletan, että E-hyväksyntään tarvitaan ihan tarkastus joltain tarkastuslaitokselta tms.

                                Sehän ei taas liene asiakkaan vastuulla, jos valmistaja ilmoittaa tuotteensa olevan tieliikennekelpoinen. Meinaan vaan sitä, että jos käyttäjälle aiheutuu haittaa tuotteen käytöstä ja valmistaja ilmoittaa sen täyttävän tietyn asetuksen mukaiset vaatimukset, valmistaja lienee korvausvelvollinen.

                                Muistelisin, että esim. CE-merkintä ei vaadi mitään erityistä tarkastusta ulkopuoliselta taholta. Valmistaja vain sen laitteen kupeeseen painaessaan vakuuttaa vehkeen täyttävän tietyt kriteerit ja on siis vastuussa vehkeistään, jos jotain normista poikeavaa ilmenee. Käy esim. vahinko, joka olisi jäänyt käymättä normin mukaiselta rekkulalta.

                                Comment


                                • Itsekään en tiedä käytäntöä tuon E-hyväksynnän osalta, mutta CE-merkin yhteydessä homma menee juuri kuten sanoit. Mutta mielestäni jokatapauksessa jos valmistaja ilmoittaa ja merkitsee komponentteihin tuon E-merkin, ni silloin se vastuu tuon laillisuudesta on valmistajalla.

                                  Ymmärtäisin kyllä asian niin, että jos on E-hyväksytty xenonvalo polttimoineen ja ballasteineen, niin yhdistelmä pitäisi olla täysin laillinen. Edellyttäen tietysti, että umpiot on xenon-hyväksytyt sekä pesurit ja automaattinen korkeudensäätö löytyy.

                                  Mutta tähän alkuperäiseen kysymykseeni. Löytyykö seuraavat kriteerit täyttäviä jälkiasennus xenoneita:
                                  - E-hyväksyntä oltava
                                  - saatavana 4300K:na tai 5000K:na
                                  - on tarkoitettu nimenomaan peiliheijasteiselle umpiolle
                                  - toimii B7 audissa ilman häiriöitä(jos positiivisia kokemuksia muista ~2000-luvun audeista, niin olettaisin toiminnan olevan häiriötöntä myös b7:ssa)

                                  Näistä puhutuista merkeistä tuo cobra näyttää olevan ainoa joka täyttää ainakin nuo kolme ensimmäistä kriteeriä. Joten kokemuksia kyseisen sarjan toiminnasta kuulisin mielelläni(onko radiohäikkää tai herjaako autocheck? jne..)
                                  Viimeksi muokannut 8866; 24.3.2009, 11:16. Perustelu: Yhdistin.

                                  Comment


                                    Hmm, tuon sivun mukaan D1S kantaan saattaa saada sopimaan D2S poltin. Lukitus on järjestettävä jotenkin mutta eiköhän sellaisen saisi aikaiseksi. Sitten pitää vissiin tehdä reikä D2S polttimen vaatimalle paksummalle johtimelle.

                                    Eikö näin saisi kohtuuhintaan 50W D2S polttimot käyttöön xenon+-umpiossa?

                                    Comment


                                    • Alkuperäinen kirjoittaja shotguni Näytä viesti
                                      Kiitoksia selvennyksistä.

                                      Nimimerkille Matts: Kirjoitit aikaisemmin, että jouduit tekemään jotain koodauksia micro-canilla, jotta ei tullut vikakoodeja. Eli siis nuo GT-HIDit eivät siis toimi suoraan ilman häiriöitä? vai?
                                      Ja mitä tulee tuohon virrankulutukseen, niin tuo nettikauppahan suosittelee rele-ohjausta kaikissa 50W xenoneissa-->ja releen kanssahan tuo virrankulutus itse valojen piuhoissa jää todella pieneksi(eli tuleeko häiriöitä sitä kautta?) vai oletko kytkeny ilman releitä?

                                      Nimimerkille Arctos: Tosiaan monihan täällä foorumilla uskottelee, että E-hyväksyntää ei mistään halogeenikantaisesta xenonista löydy. Mutta kyllä nuo kaupat ainakin mainostavat, että E-hyväksynnät löytyy sekä polttimoista, että ballasteista(ainakin noista aiemmin mainitsemistani 35W-xenonsarjoista). Itse en osaa tuohon ottaa kantaa, mutta luulisi, että ei nuo kaupatkaan ihan mitä tahansa voi ilman perusteita mainostaa...
                                      Muutin asetuksista lyhyen valot xenoneiksi. Nyt ne palaa pitkien kanssa yhtä aikaa eikä tule turhaa syttymistä ja sammumista kun valoja vaihtaa. Käsittääkseni tuo koodausmuutos pitää tehdä valojen merkistä riippumatta, ilman muutosta vilkkuivat ja tuli hälytyksiä palaneista polttimoista. Kylmädiagnostiikan laitoin pois.
                                      Mitään relevirityksiä en tehnyt, enkä näe siihen mitään syytäkään kun tehot on samaa luokkaa H7 kanssa.
                                      Viimeksi muokannut Matts; 25.3.2009, 19:35. Perustelu: lisää infoa

                                      Comment


                                      • Katsastusmiehestä varmaan kiinni, puuttuuko ksenon-pitkiin. Mitään haittaahan niistä ei ole, tai ainakaan minä en keksi..
                                        Faija oli käyttänyt omaa A3:staan (-04) katsastuksessa viime viikolla Kuusamossa. Auton alkuperäiset valot on halogeenit pitkissä sekä lyhkäisissä, mutta talvella vaihdettiin pitkiin jälkiasennus Xenonit. Katsastumies oli tuumannut, ettei heille ole annettu mitään määräyksiä/rajoituksia pitkiin asennetuista Xenoneista ja auto läpi puhtain paperein.

                                        Comment


                                        • Automaattista korkeudensäätöä ei tarvinnut kuin vasta -98 eteenpäin, kunhan pesurit löytyy.

                                          Tuossahan tuota oli:

                                          http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446.../LTT200604.pdf

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja valtsu Näytä viesti
                                            Just just. Ok! Mutta tuntuukohan pitkät sitten ihan tehottomilta lyhyien jälkeen kun pistää päälle?

                                            Katsastusta varten kannattaa varmaan vaihtaa sit se xenon pitkille, kun niitä vaan kokeillaan, että toimii?
                                            Mulla ei ainakaan sanottu katsastuksessa mitään, vaikka on lyhyet xenonit ja pitkissä halogeenit.

                                            Comment


                                            • Tuli alustasarja asennettua autoon ja tarkoitus olisi käydä muutoskatsastuksessa. Keulalla on jälkiasennetut xenonit, pitääköhän repiä irti ja laittaa halogeenit tilalle vai tarkastaako ne edes valoja kun muutoskatsastaa :o

                                              Comment


                                                Tuskin tarkastavat, aika outoa olisi jos niin tekevät.

                                                Comment


                                                  Mie raapasin xenonit kesäkaudeksi pois keulalta samalla kun vaihdoin kesäkumit alle. En nähnyt järkeväksi polttaa turhaan xenoneita kun ei sitä valotehoakaan niin valtavasti tarvitse. Mitään en purkanut pois joten on sitten helppo työ syksyllä taas viritellä sellaiset valot keulalle joilla näkee.

                                                  Comment


                                                  • Itse otin myös xenonit kesäksi pois. Minulta joutaa halvalla Piritekin H7 4300K sarja jos jolla kulla on tarvetta. Syksyllä jos laitan xenonit niin ovat 150% varmuudella alkuperäiset!

                                                    Comment


                                                    • Katsastin omani xenoneilla sekä pitkissä että lyhyissä. Katsuri tutki linssin merkinnät, katsoi että pesurit löytyi ja että manuaalinen korkeudensäätö toimii. Pitkätkin testasi että toimii mutta pitkistä xenoneista ei ole kuulemma mitään ohjeita.

                                                      Umpiot ovat Depotin xenon hyväksytyt lyhyille, lyhyissä D2S ja pitkissä H7 xenonit. Molemmat slim ballasteilla joita meni 2kpl kevyesti originaaleile paikoille. Miksipä noita kesäksi riisumaan kun polttimopari kiinasta maksaa sen 30 eur.

                                                      Comment


                                                        Aika outoa jos pitää kesäksi ottaa xenonit pois sen takia että kuluvat, polttimoparihan maksaa sen 30-50e ja minä itse ainakin näen yhtä tarpeelliseksi kesällä noita pitää kuin talvella. Itse asiassahan eläimiähän liikkuu kesällä ja syksyllä paljon enemmän kuin talvella jolloin turvallisuus on vielä tärkeämpääkin vai ajaako porukka autoillansa vain kaupungin keskustassa tai aina vain valoisana aikana :) ? Kyllähän nuo auton ulkonäköäkin muuttaa parempaan suuntaan.

                                                        Comment


                                                          Alkuperäinen kirjoittaja vvuori Näytä viesti
                                                          Aika outoa jos pitää kesäksi ottaa xenonit pois sen takia että kuluvat, polttimoparihan maksaa sen 30-50e ja minä itse ainakin näen yhtä tarpeelliseksi kesällä noita pitää kuin talvella. Itse asiassahan eläimiähän liikkuu kesällä ja syksyllä paljon enemmän kuin talvella jolloin turvallisuus on vielä tärkeämpääkin vai ajaako porukka autoillansa vain kaupungin keskustassa tai aina vain valoisana aikana :) ? Kyllähän nuo auton ulkonäköäkin muuttaa parempaan suuntaan.
                                                          En ottanut kulumisen takia pois. Syy on oikeastaan siinä että koska mun autossa ne ei ole lain kirjainta täydellisesti täyttävät niin en viitsi valoisaan aikaan kaivaa verta nenästäni. Ihan riittävästi "ahdistaa" kun tietää että poliisien pysäyttäessä tuloksena on talviaikaan henkilökohtaista ja maksullista lainopillista neuvontaa tien päällä aiheesta "ajovalot ja valojen hyväksynnät".

                                                          Kesäaikaan 95 % mun kilometreistä tulee sellaiseen aikaan päivästä että ajovalot ei valaise joten hyöty xenonien paremmasta valotehosta menee hukkaan. H7 xenon-polttimon ja tavallisen H7:n ulkonäköero on melko pieni ja hankalasti havaittavissa vaikkei linssiumpioista olekaan kyse. ;)

                                                          Comment


                                                          • Syksyllä jos laitan xenonit niin ovat 150% varmuudella alkuperäiset!
                                                            Ei taida olla mikään ihan helpoin homma tuo. Slamitiltä kysyin, olisko ollu 2300e oem-osat ja töitä melko paljon taka-akseliin tulevan anturin takia. Annoin olla ja ostin Philipsin X-Treme Powerit :)

                                                            Comment


                                                            • OEM-xenonien osat Saksasta maksaa n. 700EUR jos on jo pesurit valmiina.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X