Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B9 19" renkaat ja vanteet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B9 19" renkaat ja vanteet

    Potilaana siis A4 b9 avant quattro (2016/ S-line);

    Vanteeksi meinasin GMP Atom 8,5x19” (et 35) ja kysymys kuuluu, meneekö s-line alustalla (oisko -15-20mm alle normin) renkaaksi 255/35 19 vai mennääkö suosituksella 245/35 19. Tuo leveämpi olisi vaan hiukka isompi halkaisijaltaan ja siksi täyttäisi mukavammin kotelon noilla spekseillä?
    A5 suositellaan 19” 255, toki et luokkaa 30 ja RS4 onkin sitten 20” 275 et 20-25 ja onhan noilla molemmilla jo isompi halkaisijakin, joten luulisi mahtuvan 255/35 19 et.35 8,5x19 pyörimään?
    Viimeksi muokannut Jusatu; 8.4.2021, 15:26.

    #2
    Omaan vastaavaan 2016 vuosimallin S-line-alustalla varustettuun B9 farkkuun hommasin juuri A5 spekseillä olevat 8,5 x 19” ET32 vanteet ja rengastuksena juurikin 255/35-19. Mahtuu pyörimään mukisematta.

    Comment


      #3
      Mahtuu mahtuu.. Tässä on kaikenlaista rengas/vanneyhdistelmää nyt kokeiltu ja ajeltu A4 B9 2016 sedan quattrossa (toistaiseksi vielä vakiosport -alustalla, joten lienee n 1cm korkeampi kuin S-line. Tällä hetkellä 20", 9" leveä GMP Italy Paky, ET25 kokeeksi (on A5.n pienimpiä ET.ta), renkaat tosin leveydeltään vain 245/30, 20" jolloin gummi jää reilusti lokarin sisään ja kokonaisuudesta tulee tosi hyvä kun tiputtaa tästä vakiosportista keulaa 2cm ja perää n. sentin..

      Omia mielipiteitä: jos vanne on 9" leveä, yhtään pienempi ei voi olla tuo ET kuin 25, muuten tulee jo liian ulos. 19"/20" koossa 8,5" /9,0" vanne ok ja kaikki ET.t väliltä 35-30 on aivan nappiin ja ehdottomasti 255/35 (ei yhtään ohuempaa gummia), muuten jää lokariin rakoa jo ylöskin aikalailla, B9.ssa on niin suuret pyörän kotelot,,

      Jopa hieman tästä suurempaa ylikoko- gummia ovat kokeilleet (245/40 19" & 245/35 20") olisi hyvännäköinen, täyttää hyvin ja mahtuu pyörimäänkin jos ei överi-pieni ET, mutta välitys menee ainakin 7v S-Tronicissa jo aikalailla persauksilleen (+mittarivirhe), alunperinkin liian harva seiska-vaihde tuo liian matalat kierrokset ja jo tasaisellakin alkaa jyristää, joutuu ratin vaihdelätkillä tiputtelemaan pienemmälle jo loivassakin ylämäessä..

      Eli: 255/35, 19" jos 8,5 vanne niin ET30 on parempi kuin 35 (ja jos 9,0" niin saa olla ET35, mutta eipä kauheasti tuota sisempänä)

      GMP.n Italia -vanteista on myös vain hyvää sanottavaa (yhdet olleet alla jopa talvella, tosin ceramic pro strong pinnoitettuina) ..Atom, Katana, Paky ym. on hyvännäköisiä & käsittääkseni sitä parasta "rautamo-replicaa" mitä OEM.n jälkeen rahalla saa?

      Ja otsikon mukaisesti itse vielä renkaista sen verran, että nyt alla on hyvän vannekaupan myötä tulleet elämän ensimmäiset "Kiinan-muovit" ts. hyväkuntoiset Landsail LS588UHP, ja on kyllä todellinen positiivinen yllätys ainakin sekä suuntavakavuudeltaan että melutasoltaan 20" koossa. Jopa ensimmäiset "sohjotestit" ko. gummeilla tuli tässä yksi pvä pakosta ajettua :-) ja aivan hallittu sekä rauhallinen oli pidonmenetys kun oli tullakseen, ei mitään paniikkia, kaikki ESPit sun muut oli pois kytketty (ts. hupivalo loimotti mittaristossa) ja pito lähti ja palasi aina joustavasti sekä täysin ennakoitavasti..

      Se on todettava, että kun auto on seisonut kylmässä useamman pv, niin ovat ensimmäiset parisataa metriä kylläkin ns. "mutterit", mitä ei ole tapahtunut koskaan millään ns. "laaturenkaalla"..
      Viimeksi muokannut Jaszka Q; 12.4.2021, 23:35.

      Comment


        #4
        Alkuperäinen kirjoittaja Jaszka Q Näytä viesti
        Jopa hieman tästä suurempaa ylikoko- gummia ovat kokeilleet (245/40 19" & 245/35 20") olisi hyvännäköinen, täyttää hyvin ja mahtuu pyörimäänkin jos ei överi-pieni ET, mutta välitys menee ainakin 7v S-Tronicissa jo aikalailla persauksilleen (+mittarivirhe), alunperinkin liian harva seiska-vaihde tuo liian matalat kierrokset ja jo tasaisellakin alkaa jyristää, joutuu ratin vaihdelätkillä tiputtelemaan pienemmälle jo loivassakin ylämäessä..
        382-laatikko vaihtaa seiskalle vakiona aivan liian aikaisin ja ylikokorenkaalla välitys vain kasvaa. Mäkisessä maastossa tuo ärsyttää, mutta S laatikkoon ja homma OK. Mittarivirhe +0-1km/h, joten sen kanssa pystyy elämään.

        B9:n kaaret on tilavat. Vuoden ympäri 245/35-20 renkaat. Vanteen leveydet 9" ja 10", ET välillä 32 ja 37.

        Comment


        • #5
          Hei

          Ostin uuden A5 Sportback Audin, joka tuli 19 tuuman vanteilla ja 255/35-19 kesärenkailla. Ne ovat aika kovat ja äänekkäät, joten ajattelin vaihtaa ne 255/40-19 kokoon. Ko laitteeseen saa myös koon 265/30-20 renkaat, mutta ne lienee korkeudeltaan samat kuin nämä minunkin. Onko kellään kokemusta sopiiko tuo 255/40-19 kääntymään ottamatta mihinkään kiinni?

          Rengasliikkeen kaveri asiaa tutki ja oli hiukan epäileväinen.

          Onko kellään kokemuksia aiheesta?

          Comment


            #6
            Ei kokemusta, mutta yhtään pehmeämmät tai hiljaisemmat ne ei tule olemaan. Ja skeptinen olen mahtumisen kanssa myös

            Vaihda 18 tai 17 tuumaisiin ja mah kapeisiin jos hiljaiset haluat. Ja alusta jos on pintakova, niin ei rengaskaan autuaaksi tee.

            Comment


              #7
              Onhan niissä eri valmistajan gummeissa eroa mm rungon jäykkyydessä ja kumiseoksessa, toiset pintakovempia kuin toinen. Esim. Continentalin renkaat voi olla muilta ominaisuuksiltaan huippukärkeä, mutta ei niitä Suomen erittäin karkeille poikkisaumaisille asvalttiteille ole suunniteltu. Run flatit aivan hirvein ääripää.
              Kannattaa vähän selvitellä nuita eri rengasvalmistaja-vaihtoehtoja:
              https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...k%C3%A4/page76

              Comment


                #8
                Totta tuokin. Hankala vaan muiden subjektiivisistä mielipiteistä tehdä johtopäätöksiä. Rengasmerkilläkin heittoa mallissa ja vielä koossa mukavuuden suhteen. Kantavuusluokka vaiktuttaa yms. Joten yksioikoisia johtopäätöksiä hankala tehdä. Toki jos alla joku kiinan halppis, niin todennäköisesti vastaava premium on mukavempi(poikkeuksia tässäkin toki). Painava vanne aiheuttaa myös ikäviä iskuja alustaan.

                Alustalla melkein suurempi merkitys kuin renkaan kumin määrällä. Bemarissa ei juuri eroa 18" kitkojen ja 20" kesäisten välillä huomaa. Ainoastaan isommat montut tuntuu 20" selkeämmin.

                Comment


                • #9
                  Audin alustat on valitettavasti monesti pintakovia. Poislukien ilma-alustat ja sähköiset iskarit. Tehtaalta tulevaan jousen ja iskarin jäykkyyteen vaikuttaa varuste- ja voimalinjavalinnat. Rengaspaineilla voi kuitenkin kokeilla antaa pientä ensiapua ennen rengaskoon vaihtoa pienempään. Nyt esim. ajossa pintakova Q2 quattro, jossa 215/55/17 rengastus. Rengasliike laittanut 2.9 joka nurkkaan. Vaihdoin Audin ohjepaineet kevyelle kuormalla eli 2.3 eteen ja 1.9 taakse. Hiukan parani jo tuolla.

                  Comment


                    #10
                    Ja voisihan sitä kokeilla renkaita missä on melunvaimennusominaisuuksia, kuten ContiSilent tai jonkun muun valmistajan vastaava.

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja maileri Näytä viesti
                      Audin alustat on valitettavasti monesti pintakovia. Poislukien ilma-alustat ja sähköiset iskarit. Tehtaalta tulevaan jousen ja iskarin jäykkyyteen vaikuttaa varuste- ja voimalinjavalinnat. Rengaspaineilla voi kuitenkin kokeilla antaa pientä ensiapua ennen rengaskoon vaihtoa pienempään. Nyt esim. ajossa pintakova Q2 quattro, jossa 215/55/17 rengastus. Rengasliike laittanut 2.9 joka nurkkaan. Vaihdoin Audin ohjepaineet kevyelle kuormalla eli 2.3 eteen ja 1.9 taakse. Hiukan parani jo tuolla.
                      Tuossa vaan kärsii sitten kulutuskestossa jo ihan selvästi. 1.9 kiloa on melko vähän. On varmasti pehmeämpi ajaa mutta jos sillä renkaalla sen seurauksena pääsee vaikka 10tkm (hatusta vedetty) vähemmän ennen kuin ovat kuluneet vaihtokuntoon niin en nyt sitten tiiä onko mukavuus sen arvoinen?

                      Comment


                      • #12
                        Jep, tällä mukavuusvalinnalla renkaan ja polttoaineen kulutus voivat toki lisääntyä, mutta kaippa ne tehtaan insinöörit ovat näitä suosituspaineitakin kuukausitolkulla laskeneet ja testanneet. Jos kysyjän kannalta ajattelee, niin rengaspaineiden vähentäminen ei nyt maksa mitään, mutta uuden korkeampiprofiilisen 19" rengassetin ostaminen jo jotain.

                        Comment


                        • #13
                          No lähdin kuitenkin vaihtamaan niitä, kun sain rengasliikkeeltä kohtuullisen vaihtotarjouksen. Tulossa on Michelin Pilot Sport 4 255/40-19 Varmaan ei tuolla muutoksella mitään rajua parannusta tule, mutta jos edes hiukan olisi pehmeämpää kulkua. Uskon myös Michelinin olevan parempi kuin orkkis Bridgestone Potenza S001

                          Viikon päästä olen viisaampi, kun takana 1000 km ajoa uusilla renkailla

                          Comment


                          • #14
                            Nyt ajettuna reilut 1000 km ja ainakin rengasäänet merkittävästi mukavammat. Samoin hiukan pehmeämpää menoa nyt. Se paljonko rengasmerkin vaihto vaikutti asiaan, sitä en osaa sanoa.
                            Mahtuvat pyörimään ilman mitään ongelmia.

                            Comment


                              #15
                              Mitkäs ne edelliset kumit oli?

                              Comment


                                #16
                                Olisko ne nuo 255/35-19 Bridgestone Potenza S001?

                                Comment


                                • #17
                                  A4 B9 vm. 2016, ois tarjolla A5;sta oem audin vanteet tavikumeilla 8,5-18 et 28, renkaat 245/40. kävisköhän noi tohon A4:seen?
                                  Ois tarjolla noille vanteille myös koko 245/45-18, uudet Continentalit, oisko hullun näköset? vois olla muutaman desibelin hiljasemmatkin. Autossa vakioalusta.
                                  Viimeksi muokannut forssi; 15.9.2021, 12:08.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Käy ja hyvin istuu urheilualustan kanssa.
                                    Viimeksi muokannut Killeri; 31.8.2021, 14:02. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistetu.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Onko kenelläkään kuvia 8.5" ET35 vanteista missä kohtaa lokareita ovat?
                                      Jenkki forumilla on jonkun verran tuolla speksillä olevia, mutta kuvia ei ole kylkä pitkin kuvattuna josta näkisi tarkemmin istuvuuden.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mahtuuko B9:iin 245/40/20 nastagymmit ja vanteet ET35. Vakio sporttialusta.

                                        Comment


                                          #21
                                          Miksi haluat ylikokorenkaat? Jos oikea koko on 255/30R20, myös 245/30R20 käy.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kun köyhä käytettynä tavaraa hankkii nii silloin ei aina saa valita kokoa. Itsellä ei onneksi yöunet mene jos on "ylikoko" renkaat jos vain mahtuvat pyörimään ilman ongelmia:)

                                            Comment


                                              #23
                                              Se on 4cm halkaisijalta isompi. Kokeilemalla sevinnee.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ja kovasti vaikuttaa vanteen leveyskin eikä pelkkä ET

                                                Comment

                                                Working...
                                                X