Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B9 madallus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    B9 madallus

    Noniin, aika aktivoitua pitkästä aikaa täällä foorumilla. En löytänyt B9 vm2016 eteenpäin alustasta/madalluksesta oikein mitään juttua niin sain kehotuksen avata uusi aihe:

    Kysymys: Miten muuttui/muuttuiko B8 (B8,5) vs. B9 alustan osat? Iskarit, jousien sopivuus, jne?
    ​​​​​​
    Tuli hommattua jonkun aikaa sitten B9 Business Sport Quattro ja nurkissa olisi vielä vanhemman B8,5een sopiva iskemätön Koni FSD iskarisarja ja jotain muutakin osaa (kuva). Käykö siis perus B9.ään saman parttinron iskarit kuin vanhempaan / miten Eibachin jousien sopivuudet B9ään?

    Nyt on normi-sporttialusta ihan perus drive-selectillä, eikä haittaisi yhtään jos putoaisi vielä n 1cm, (eli nyt ei ole kai mitään sähköistä ohjausta vaimennuksessa: drive-select säätänee vain vaihteistoa ja moottorinohjausta ym?), alustalla ajettu pomppuasfaltteja jo kohta yli 100tkm aika pintakovahan se on. Voisi heittää nuo vanhemman mallin lyhyet sport FSD tolpat alle ja siihen Eibachin tms jouset kaveriksi jos ne vain sopivat..?

    Tietoa siis tästä tai muita hyviä vinkkejä B9.n maltilliseen madaltamiseen? Millaisia settejä olette B9.n alle laittaneet?
    ​​​​
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Jaszka Q; 8.9.2019, 17:29.

    #2
    B9:ssä on etutolppaa kahdella halkaisijalla, 48,5mm ja 53mm. Mittaa huolella, ettei käy niin kuin mulle. Nimimerkillä väärät osat nurkissa. En verrannut aiemman sukupolven osiin, eri numerolla ainakin tarvikevalmistajien vieterit on.

    Kun coilitolpat ei käynyt niin nakkasin alle Eibachin sportline vieterit. Jää omaan makuun vähän korkeaksi. 2.0TDIq menee etuakselimassan osalta jämäkämpiin jousiin, eli samat kuin kutoskoneissa. 2.0TDI putoaa näillä tehtaan sportalustaan verrattuna noin 2cm. Prokit vastaavasti sentin luokkaa. H&R:n jouset oli snadisti paksumpaa rautaa. Takaa saa matalammaksi cabrion jousilla, jotka sportlinena oli 13mm lyhyemmätja yhtä vahvat. Edessä vakiotolpilla ei voi käyttää juurikaan lyhyempää jousta kuin tuo 270mm, muutoin hölskyy.

    Vanteet 20" OEM Rotorit, kumit ylikokoiset 245/35 jolloin rengas kaaren tasalla. Vakiokoolla jää pieni gäppi.

    Click image for larger version

Name:	IMG_20190809_201759.jpg
Views:	4070
Size:	453,1 Kt
ID:	1862545Click image for larger version

Name:	IMG_20190809_174637.jpg
Views:	3909
Size:	560,4 Kt
ID:	1862546

    Comment


      #3
      Juurikin Eibachin Pro Kit vietereitä uudella B9.n osanumerolla tilattuna näiden konin kultaisten tolppien kanssa ajattelinkin.. Tällä hetkellä löytyy siis vain nuo iskarit nurkista. Ymmärsinkö siis oikein, että voisi nämä B8,5.een tilatut lyhyemmät tolpat siis sopia B9.n alle?

      ps. On muuten istuvuus Juken ysissä tuolla 20" setillä & sportline pudotuksella mielstäni aivan ns. nappiin!

      Comment


      • #4
        A4 B9 iskarit on ainakin eri osanumeroilla vs. edellinen mallisukupolvi eli sen puolesta vaatii omat osat. Bilsteinin kataloogista löytyi perusmallia B4 ja parempaa B6 versiota yms. mutta ainakin aikaisemmin tuo B6 on ollut tilaustavaraa.
        Matalahan tuo on jo alkuperäisillä osilla eli sen puolesta arkikäyttöön ei tarvinnut muuta kuin nuo B4.set vaihtaa keulalle. Ja sama homma. olkaa tarkkana niiden paksuuksien kanssa. Sinänsä vaihto on yksinkertaista ja onnistuu ns. ekakertalaiseltakin kun netti on nykyään ohjevideoita täynnä.

        Comment


          #5
          Korkeus Eibach sportline-jousilla jäi kaihertamaan noin 10mm verran ja laitoin tilaukseen säädettävän alustan. Mennee alle vasta keväällä, joten tarkempia kokemuksia silloin. Ja Sportlinet jää samalla ylimääräisiksi. Alla vielä talvilook näillä jousilla.

          Click image for larger version

Name:	image_66193.png
Views:	4487
Size:	1,18 Mt
ID:	1871689

          Comment


          • #6
            Onko tuo sun JukeN audi minkä tuumasilla vanteilla tossa talvilook kuvassa ?

            Comment


              #7
              Vanteet on 20" A7:n OEM-vanteet ja päällä Contin Viking Contact 7 245/35-20 koossa.

              Comment


              • #8
                Sattuisiko joko tietämään ja/tai muistamaan onko pre-facelift mallia saanut aikoinaan tilattua tehtaalta business sport-varustetasolla niin, että on pystynyt ruksimaan vakioalustan sport-alustan sijaan? Eli business sport vakioalustalla. Onkohan sport alustan osissa muuta eroa kuin lyhyemmät ja jäykemmät jouset sekä iskarit? Pystyyköhän vaihtamaan keskenään suuntaan jos toiseen kunhan tekee kulmien säädöt uudestaan? Vaatiiko vaihto katsastusta, jos osat ovat Audin alkuperäisiä tai vastaavia tarvikeosia?

                Edit: aika vahvaa tuo moderointi kun tämä viesti siirrettiin A4 B9 madallus -ketjuun. Ajatus on juurikin päinvastainen, eli sport-alustasta comfort alustaan muutos.
                Viimeksi muokannut jussi101; 2.2.2021, 08:57.

                Comment


                  #9
                  Eiköhän tuo mahdollista ole ollut. Luulen, että erona on etutolppien halkaisija. Vakio 48,5mm ja sport 53mm. Jos näin on, niin ei onnistu päittäin vaihto. Vaatii katsastuksen jokatapauksessa.
                  Viimeksi muokannut Killeri; 8.2.2021, 06:28. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                  Comment


                    #10
                    Click image for larger version  Name:	IMG_20210402_200205__01__01__01.jpg Views:	0 Size:	313,9 Kt ID:	1914740

                    .Kevättä näköjään ilmassa ja löytyi myös mieluinen käytetty 20" setti: (vanne GMP Italy Pakyt 9" leveä, vitosen ET.llä 25), renkaina 245/30 20", joten vanne tulee juuri lokarin kaaresta ulos mutta rengas kapeahkona jää reilusti sisälle.. tämä siis taustatietona, mutta nyt tähän ketjuun kuuluvaan asiaan ettei killeri heitä allekirjoittanutta ulos ennen kuin ehtii ensimmäistäkään viestiä kahteen vuoteen tänne naputella.. voi toki ohjata oikeaan ketjuunkin kiitos, yritin aihetta täältä kaivaa.

                    Alustana edelleen tuossa täysin vakio sporttialusta, Istuu takaa yllättävän ok, MUTTA: keulaa ehdottomasti alas ja saa takaakin toki tulla se sentti myös..

                    Eli tavoitteena tuo keuliminen pois ja pehmeä kyyti?
                    140tkm mittarissa, joten olen ajatellut vaihtaa nyt myös tolpat. Vinkkejä siis edelleen kaivataan B9 quattroon 'itse kootulle' jousi /iskari yhdistelmälle taikka koko (coilover) setille myös, säädettävä (tai ei, jos jää vain hieman alemmas kuin vakio sporttialusta mutta hieman nenä alas):

                    - Eibach pro-kit: jää kuulema usein edelleen keula liian ylös?
                    - HR, mikä olisi jousi (sopiva iskari kaveriksi) ja mihin asentoon keula jää?
                    - KW + joku säädettävä tolppa, ei mitään kokemusta moisista
                    - Vogtland säädettävä? Saako tätä ensimmäiseen alkusarjan B9 quattroon (valm 2015 lopusta..)
                    - muuta, kunnollista mitä? Saisi maksaakin muutaman satasen enemmän kuin halvimmat jos tulee hyvä, joku laatu-alustasarja tähän..?

                    Kokemuksia, suosituksia? Yllättävän vaikeaa oli helposti edelleen löytää netistä B9.n alustan osia ja käyttäjien kokemuksia, ts kaikki nettilinkitkin kelpaa, kai näitä nyt on porukka jo pilvinpimein rakennellut ns. laatuosilla ajettaviksi ja (keulan oikeaan asentoon).

                    ps. kuva tämän hetkisestä tilanteesta jo tuohon livahtikin :-)
                    ​​​​​​​
                    pss. ja koko hoito kiikutetaan katsastuskonttorille luonnollisesti heti, joten kaikkien kilujen mukana tullenee aina asianmukaiset vastaavuustodistukset ym?
                    Viimeksi muokannut Killeri; 6.4.2021, 22:29. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                    Comment


                      #11
                      Omat kokemukset pelkästään positiiviset H&R:n jousista. Talvikuva H&R, kesäkuva S-line. Molemmat kuvat talvirengastuksella 19x8.5 ET30 245/40. Kesärenkailla ja -vanteilla (20x9 ET25 255/30) en ole joutanut vielä H&R:n kanssa ottamaan kuvaa, mutta yhtälailla paremman näköinen ja tuntuinen niiden kanssa kuin, mitä S-line oli.

                      Alusta tietysti on matalampi, mikä varmaan se ensisijainen syy monilla alustaa päivittää, mutta pelkona aina on jäykkyyden katoaminen tai liiallinen kovuus. Jäykkyys mielestäni niin päivittäisessä ajossa kuin radallakin parani ja s-line alustaan verrattuna on jopa pehmeämpi routavaurioisella Suomen tiestöllä. Alustasarja myös oli ensimmäinen "autoräpellys", jota vaimo on kehunut nimenomaan em. perustein.

                      Nyt talven yli ollut siis 2017 Audi A5 Sportback quattrossa H&R Sport Suspension (28757-5) jousilla ja muilta osin vakio s-line alustalla. Kilometrejä kertynyt maltilliset 10tkm ( 70tkm --> 80tkm).
                      Luvatut pari senttiä tuli alas s-line alustaan nähden. Toki, voi vielä jokusen millin niiata, mutta epäilen että tuosta juurikaan mihinkään muuttuisi. Mielestäni hyvin tasapainossa.

                      Ainut, mikä ensikertalaiselle tuli aavistuksen yllätyksenä oli työmäärä, joka tähän nimenomaiseen autoon vaaditaan, jotta jouset saa vaihdettua. Ajattelin päästä "halvalla" ja ostaa vain laadukkaan jouset coiloverien sijaan, mutta loppulaskua katsellessa eipä nuo coilit ois tulleet kuin muutaman kymmenyksen kalliimmiksi. (Jouset 280€ + asennus 480€ = 760€ vs coilit 640€ + asennus 480€ = 1120€). Tämä siis pohjana sille, että näin kesällä tuo voisi olla vieläkin lähempänä maata.

                      Kilujen mukana ei välttämättä tule vastaavuustodistuksia, mutta ainakin tunnetuimpien lafkojen nettisivuilta saa suoraan ladattua / tulostettua ne eli ei kannata toimistomaksua maksaa millekään firmalle siitä, että kerrot heille osien tarkat mallit ja he tulostavat näillä tiedoilla sinulle todistukset.

                      Comment


                        #12
                        Kiitokset kommenteista. Sanoisin että tuossa talvikuvassa olisi suunnilleen se maksimimadallus, mitä neloseen siis haen.. erittäin hyvännäköinen tuo ja jos kyytikin kohdallaan jopa vaimon mielestä niin...!

                        ​​​​Tänään btw Kusti polki kotiovelle paketin Saksasta tuli muutamassa päivässä, Eibach Pro-Kit Set Part Nro: E10-15-023-02-22. Sisältää etuakselille sen hiukan vahvemman kovemmalle 1160kg akselipainolle, (xx-02-FA) jousen ja taakse 1180kg akselipainolle (xx-01-RA). Tämä on käsittääkseni sama setti kuin joissain kutoskoneisissa? ja pelkona on että jää todellakin 'kuono niin sanotusti yläasentoon'.

                        Toinen vaihtoehto juuri tähän 2.0Tdi quattroon olisi (jopa Eibachin omienkin sivujen mukaan) ollut setti Part Nr: E10-15-023-04-22, jossa etuakselimassa, max vain 1080kg (..-01-FA) ja taka-akselille, max jopa 1220kg (..04-RA). En oikein ymmärrä miksi tässä myös kaksivetoisiin ja osin pienempikoneisiinkin tarkoitetussa setissä on noin paljon kovempi akselimassa takana (olisiko myös Avant tjtn).

                        Mutta! ..sitten asiaan: kun itselläni on sedan quattrossa otteen mukaan "tekniset sallitut akselimassat": front 1115kg & rear 1140kg, niin sain luotettavista lähteistä hyvinkin ymmärrettävän kommentin, että en saisi konttorilta leimaa tuolle otteen suurinta sallittua alle jäävälle "vain" 1080kg kantavalle etujouselle? Am I right?

                        Nyt Eibach- /B9 (B8) ukot onko tietoa/kokemusta mihin asentoon näillä kummallakin sarjalla jää vai onko ihan herrassaan? ..näitä on kuulema jotkut veivanneet paljon ja ongelmana nyt lienee se, että tuolle varmemmin parempaan asentoon jäävälle (1080kg etujousi)setille en saa leimaa ja vastaavasti tämä nyt jo tilaamani etuakselin osalta jytkympi (suomenkin katsurille kelpaava 1160kg) setti jättää nokan auttamatta liian ylös..

                        Miten tämä muuten (ajoltaan) niin mukavaksi väitetty laadukas iso valmistaja Eibach voi keulimista näin paljon pelkäävälle A4-kuskille muodostua jo miltei kirosanaksi.. (Käväisi etäisesti mielessä, että pitäisikö Toyota KE70 -aikoja muistellen pätkäistä pala rälläkällä pois noiden etujousien 'suorasta päästä' :D tai sekoitella kahdesta Eibachin satsista (jäykemmät myös taakse) itselle mieleinen setti, mutta sitten olisi ihan turha haaveilla taas mistään leimoista.. kuinkahan tarkkaan ne muuten myös fyysisesti jousesta nron muutoskatsastuksessa syynää, varmaan juurikin sen jos ei muuta!?

                        Jos nyt ikinä saan päätettyä jousen niin iskariksi ajattelin Konin Special-Activet (entinen FSD) S-line pituisena. Alkaa kylläkin tuo zoljan kommentti myös täysin säädettävistä coilovereista kiinnostamaan yhä enemmän ja enemmän, ja saahan sitä myös pelkästään säädettäviä jousiakin mm. Vogtlandilta, jolloin etupää helpommin ruuvattavana pitäisi olla sitten jo kyllä veivattavissa juurikin siihen korkoon kuin haluaa ;-)

                        Tässä kiekurat jotka juuri saapuivat munsterlandista, kohta varmaan myynnissä tuolla toisella palstalla jos en uskalla kokeilla alle,, kenelläkään kokemusta juuri tästä Pro Kitistä B9 nelosessa?

                        Click image for larger version  Name:	IMG_20210412_221808.jpg Views:	0 Size:	53,8 Kt ID:	1915323

                        Click image for larger version  Name:	IMG_20210412_221826.jpg Views:	0 Size:	48,4 Kt ID:	1915321 Click image for larger version  Name:	IMG_20210412_221907.jpg Views:	0 Size:	229,3 Kt ID:	1915322 ​​​​​
                        Click image for larger version  Name:	Screenshot_20210408-024337.jpg Views:	0 Size:	39,7 Kt ID:	1915324
                        Viimeksi muokannut Jaszka Q; 12.4.2021, 23:28.

                        Comment


                          #13
                          Minulla jäi coilit asentamatta B9:iin. Sportline-jousten korkeus hieman putosi ensimmäisistä kuvista, enkä sitten viitsinyt ruuvata säädettävää alustaa alle. Tuo alusta muuten löytyy myydään osastolta. Sportline-jouset toimii näin kahden vuoden kokemuksella OK, joskin edellisessä B8.5:ssa ollut BC:n säädettävä oli mielestäni mukavampi.

                          Muutoskatsastuksen jälkeen kukaan ei numeroita jousesta tavaa, mutta onhan tuossa niin paljon säätöä, että säädettävän alustan kanssa pääset helpommalla ja jopa edullisemmin.

                          Comment


                          • #14
                            A7 S-Line tarvitsisi hieman ryhdikkyyttä, nyt pitäisi päättää että coiloverit vai jouset ja tolpat. Tavoitteena olisi sporttisempi kyyti, mutta kyseessä kumminkin ihan arkiajossa käytettävä auto. Säädettävä alusta olisi itsellä mielessä, mutta Bilstein B8 + H&R jouset yhdistelmää on myös kehuttu kovasti. Tiedän että aika subjektiivinen kysymys, mutta kumpi on parempi perusautoilijalle.

                            Varmaankin semmoinen 30-40mm olisi varaa viedä alemmas. Alla 20"

                            Click image for larger version

Name:	20210615_095547.jpg
Views:	1516
Size:	227,3 Kt
ID:	1919749

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja jussi101 Näytä viesti
                              Sattuisiko joko tietämään ja/tai muistamaan onko pre-facelift mallia saanut aikoinaan tilattua tehtaalta business sport-varustetasolla niin, että on pystynyt ruksimaan vakioalustan sport-alustan sijaan? Eli business sport vakioalustalla. Onkohan sport alustan osissa muuta eroa kuin lyhyemmät ja jäykemmät jouset sekä iskarit? Pystyyköhän vaihtamaan keskenään suuntaan jos toiseen kunhan tekee kulmien säädöt uudestaan? Vaatiiko vaihto katsastusta, jos osat ovat Audin alkuperäisiä tai vastaavia tarvikeosia?

                              Edit: aika vahvaa tuo moderointi kun tämä viesti siirrettiin A4 B9 madallus -ketjuun. Ajatus on juurikin päinvastainen, eli sport-alustasta comfort alustaan muutos.
                              Itsellä hieman vastaavaa ongelmaa tai miettimistä, oma kulkine 40TDI Business sport comfort. Koittanut nyt etsiä alustasta tietoa, että mikä alusta tuossa nyt sitten on. Lähinnä tuo ”comfort” asiaa mietityttää, että olisiko vakioalustalla kuitenkin. Sport alustajan näissä taitaa olla sline alustaa 10mm korkeampi.

                              Tuon kun tietäisi, niin osaisi vähän miettiä madallustarvetta. Tai sitten suoraan säädettävä alle…

                              Mahtaako jostain netin syövereistä saada valmistenumerolla alkuperäiset osanumerot alustalle?

                              Comment


                              • #16
                                Onko tässä B9 vielä samanlainen kunkkupultti etujousituksen tuennassa kun esim B7 mallissa oli. Kuvissa ainakin näyttää siltä, mutta onko tehty jotain muutoksia ettei olis yhtä veemäinen irroittaa kuin nuissa vanhemmissa? Lähinnä, että vaatiiko samanlaista taisteluhenkeä kun huomenna pitäisi alkaa jousia vaihtelemaan.

                                Comment


                                  #17
                                  Onhan siellä runkkupultti, tuskin vielä näin uusissa kovin veemäinen irrottaa. Tosin miksi sitä edes avaamaan, ei sitä tarvii irrottaa etujousia vaihtaessa?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Okei, vielä parempi jos ei tarvi koskea. Olin vain siinä uskossa, että joutuis irrotteleen jotta saa tilaa.
                                    Viimeksi muokannut Killeri; 6.10.2023, 19:32. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ylävarret korinpuolelta irti. Nehän on muutenkin kirittävä uudessa ajokorkeudessa, jos madallusjouset laittaa.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X