Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Auton turvallisuuden parantaminen (kaaret, vyöt yms.) sekä kuljettajan varusteet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Auton turvallisuuden parantaminen (kaaret, vyöt yms.) sekä kuljettajan varusteet

    Tässä viestiketjussa on tarkoitus keskustella auton turvallisuuden parantamisesta onnettomuustilanteita silmällä pitäen.

    Toisesta viestiketjusta tulikin jo huomattua se, että turvakaaret siviilikäytössä olevassa autossa saattavat olla huono juttu siinä mielessä, että kyydissä olevien kypärättömät päät saattavat osua kaariin ja aiheuttaa sitä kautta pahempia vammoja mitä muuten tulisi. Sen olen itse ymmärtänyt että ns. kuppipenkkejä ei koskaan pitäisi käyttää tavallisten kolmipisterullavöiden kanssa ellei kyseessä ole autonvalmistajan juuri kyseiseen autoon suunnittelemat penkit ja vyöt (esimerkkinä RS-Audien ns. lepakkopenkit).

    Muita ajatuksia ja vinkkejä?

  • #2
    Kunnollinen kypärä, hans, kunnon penkki+4-piste vyöt, jarruvarjot, alusta ja renkaat. Kyllä mä sanoisin että nuo pitäisi olla minimi vaatimus vartilla 10 autoissa ja maililla +250km/h
    Kaikki nuo varusteet on maltillisen hintaisia suhteutettuna harrastuksen muihin kustannuksiin.

    Comment


      #3
      Ei kaaria, ellei ole myös penkkejä ja 5-6-pistevöitä, joita käytetään joka kerta, myös siviililiikenteessä. Vöiden ja penkkien kiinnitys oikein, eikä sinne mihin ne nyt näppärästi sattuu saamaan.

      Comment


        #4
        Ja tehdään ke kaaret oikeasta materiaalista.
        Eikös kaarissa pidä olla pehmusteet pään alueella vai onko pelkkä suositus?

        8.3.5 Pehmusteet
        Vahingoittumisvaaran välttämiseksi ovat turvakehikon sellaiset kohdat, joihin kuljettajat voivat
        osua, pehmustettava heikosti syttyvällä tai paloa estävällä materiaalilla. Turvakehikon se osa, joka
        on lähellä kypärää, tulee pehmustaa FIA standardin 8857–2001 type A mukaisella iskusuojalla (Kts.
        FIA Technical List nro 23). Edellä mainittu koskee kaikkia lajeja.

        Onkin oltava. Turvakehikko selkokielellä löytyy pdf intternetin syövereistä.
        Viimeksi muokannut ittnah; 19.8.2019, 21:02. Perustelu: Löydös

        Comment


          #5
          Nuo säädökset koskee siis akk:n alaisia tapahtumia. Mutta ehdottomasti kannattaa opiskella tuo akk:n pdf läpi kun alkaa suunnittelemaan kaaria

          linkkinä vielä
          https://www.autourheilu.fi/site/asse...lla_9_2_18.pdf

          Comment


          • #6
            Nyt saattaa jollakulla napsahtaa palko nokkaan. Turvallisuuden tavoittelu ei ole turhaa, mutta autoja saa toki kaupastakin jotka menevät luokassa 10 sek vartille ja yli 250 kmh mailille. Siihen ei tarvita mitään 1000 hp vehjettä. Ne ovat suunniteltu ja rakennettu toimimaan niissä vauhdeissa, mikään ei kestä tälliä jos oikein sopivasti lähtee. Tällä logiikalla kaikki ajoneuvot tarvitsevat kaaret, jne. Omaan autoon ei tule kaaria eikä kypärää päähän, jos vedän satunnaisesti jossain lujempaa. Tämä on valinta. Pitää erottaa kaksi asiaa, 1) estetään onnettumuus esim. auto ja varusteiden kunto, että kyvyt vastaa suorituskykyä ja vaikkapa radan olosuhteet 2) on sitten seuraamusten minimointia mihin sitten tässä aiheessa tuntuu painottuvan.

            Comment


              #7
              Saahan kaupasta vaikka avaruusraketin kun soittaa Elon Muskille. Kyse koko harrastuksessa nyt kuitenkin taitaa monella olla rakentamisesta omin käsin ja siinä kohtaa lähtötilanne monesti on jotain muuta kuin pakkauusi kaupasta tänään ostettu. Pointti tässä keskustelussa minusta on että kaarien, korin vahvistusten, penkkien, vöiden, sun muiden osalta tietoa kyllä harrastajillakin on olemassa ja on kamalan hienoa jos sitä jaetaan jossain keskitetysti. Helpottaa niiden turvavarusteiden suunnittelua omaan projektiin ja todennäköisesti madaltaa kynnystä tehdä turvallisuudelle jotain jos aivan kaikkea ei tarvi miettiä itse. Ylipäätään muusta rakentamisesta on paljon helpompi löytää tietoa ja jopa ihan valmiita ratkaisuja mutta esim kunnollisten, toimivien turvakaarien suunnittelu saati tekeminen on huomattavasti harvemmalla hallussa.



              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Poikarukka Näytä viesti
                1) estetään onnettumuus esim. auto ja varusteiden kunto, että kyvyt vastaa suorituskykyä ja vaikkapa radan olosuhteet 2) on sitten seuraamusten minimointia mihin sitten tässä aiheessa tuntuu painottuvan.
                Onnettomuuden kovaa ajaessa voit estää ainoastaan olemalla ajamatta kovaa. Koskaan, missään. Ainoa mitä voit oikeasti tehdä, on yrittää minimoida sen riskiä ja minimoida seurauksia riskin toteutuessa.

                Comment


                  #9
                  Varmaan hommaan sellaiset clubsport tyyppiset eli keskelle ja taakse. Varmasti paremmat kuin ei mitään ja huonommat kuin hitsatut jne.

                  Kadulle en noita kaipaa, siksi en eteen halua niitä sotkemaan mutta kun radalla tulee paljon veivattua niin ei varmaan haitaksi ole.

                  Comment


                  • #10

                    Miata-foorumilla hyvää pohdintaa aiheesta:
                    https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=598505

                    Comment


                      #11
                      Monta mielipidettä varmasti löytyy, jotain tämmöistä haen.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Tuossa kuvassa on jo melko hyvä ratkaisu ja vielä jos on pulttiliitoksilla purettavissa kohtuudella (jos sattuu joskus tarvitsemaan takapenkkiä) Tuohon saa 4-pistevyöt hyvin kiinni myös. Ja jättää vielä orkkisvyönkin mitä käyttää arkiajoissa.

                        Comment


                        • #13
                          Samoilla linjoilla minunkin ajatukseni, OEM-turvavyöt + airbagit ja niiden lisäksi tuollainen clubsport-kaari tarpeeksi kaukana kallosta olisi optimi rata- ja katukäytössä olevaan kippoon.
                          Miata-ihmisille vaan ei tietenkään clubsport-kaari tulee mieleenkään :D

                          Comment


                            #14
                            Juu mulla on jo ne ASM 4-pistevyöt ja nekin tulee kyseisille kuppipenkeille sopivalla kulmalla pikakiinnityksin, niin samaan tapaan saisi purettua pois, kun ei tarvi.

                            Comment


                              #15
                              Mulla on kans nyt pakko miettiä häristimen vöitä. Nelipistevyöt mutta ei Schrothin ASM:t. Menisin heti hakemaan sellaiset kaupasta, mutta yläkiinnike on melkein kiinni penkissä, joten luultavasti rulla ei mahdu siihen väliin.

                              Comment


                                #16
                                Varmaan syytä suhtautua vakavasti siihen riskiin, että satuttaa itsensä niihin kaariin siviililiikenteessä. Mitenköhän tuo on ratkaistu tehdasasennetuissa kaarissa, joita siviiliautoissa on? Esim Porsche GT2/3, muistaakseni on aina myös 3-pistevyöt, joita ohjeistetaan käyttämään siviililiikenteessä.

                                Comment


                                  #17
                                  Saahan noihin turvakaariin asennettua palamattomia/paloa estäviä vaahtomuovipehmusteita:
                                  https://www.motamec.com/motamec-roll...lcage-pad.html
                                  Nämä tosin ei ole FIA:n hyväksymiä.

                                  These high energy absorbing roll cage foam paddings are ideal for roll cage door bars or other roll cage areas that are in close proximity to the driver or co-driver and can be a hazard in case of an impact.
                                  .
                                  .
                                  Not FIA Approved
                                  E. Kuten Antti ylempämä kirjoitti AKK:n alaisten tapahtumien osalta:
                                  Alkuperäinen kirjoittaja ittnah Näytä viesti
                                  8.3.5 Pehmusteet
                                  Vahingoittumisvaaran välttämiseksi ovat turvakehikon sellaiset kohdat, joihin kuljettajat voivat
                                  osua, pehmustettava heikosti syttyvällä tai paloa estävällä materiaalilla. Turvakehikon se osa, joka
                                  on lähellä kypärää, tulee pehmustaa FIA standardin 8857–2001 type A mukaisella iskusuojalla (Kts.
                                  FIA Technical List nro 23). Edellä mainittu koskee kaikkia lajeja.
                                  Viimeksi muokannut vV8m5; 20.8.2019, 13:05.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ilmeisesti "takapenkillä" oleva pääkaari ja sen ristikkotuet eivät ole tällaisia rakenteita. Eli niiden clubsport-kaarien osalta on turha huolehtia pehmusteista tai stressata kaarien tuovan mitään lisäriskiä. Ainakin tuossa kuvassa tehdasasenteinen kaari, 3-pistevyöt eikä pehmusteita. https://www.caricos.com/cars/p/porsc...images/99.html

                                    Comment


                                      #19
                                      Miten noilla clubsport kaarilla estetään se että kaatotilanteessa kaikki voima kohdistuu a-pilareihin?
                                      Ne kääntyy aika rankasti syliin vatsaa kohti.
                                      Keula ottaa iskun ja kaarien kohta. Ne ei anna periksi mutta siinä vaiheessa kun a-pilarit ainoat joustavat...mitä käy?
                                      Tästä olen jo vuosia sitten puhunut muutaman tekijän kanssa ja eivät suositelleet mitenkään moista ratkaisua.

                                      Comment


                                        #20
                                        Aina löytyy joo epäkohtia ja epäilyjä, jos ei tee täydellistä kisa-autoa, katson kuitenkin olevan parempi, kuin ei mitään.

                                        Comment


                                          #21
                                          Mutta juurikin se että a-pilari tulee giljotiinina sisään.
                                          Mielummin vaikka kuskin takaa perään asti pettää katto, mutta ei etuosaa syliin.

                                          Comment


                                            #22
                                            No nyt en ihan allekirjoita näitä, kyllä se auto menee minne menee, sitä suuntaa/tapaa ei voi tilata erikseen. Kyllä jonkilainen tuki aina johonkin auttaa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ilmeisesti et ymmärtänyt pointtiani tuossa kaarihommassa. Tai et halua ymmärtää.
                                              Ei tosiaan ollut kyse tavan tai suunnan tilauksesta. Oletan vain että jos auto kippaa parikin kertaa ympäri katon kautta, niin kukaan ei halua katon reunaa ja a-pilaria syliin? Voin olla väärässäkin.
                                              Jatkakaa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ei varmasti halua. Mutta jos tuolla rakennelmalla tulee vain A-pilari syliin A- ja B-pilarin sijasta niin tälleen äkkinäisen mielestä tilanne on silti parempi.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Eikös se tule muutenkin, jos vaikka ei ole mitään tukia ? Tarpeeksi kun tärähtää, niin koko katto tulee niskaan, vai mikä on se juttu, jossa tuen kanssa auto muuttuukin kiljotiiniksi ?

                                                  Olettaisin sen olevan hyvä juttu, jos katto pysyy pään kohdalla ylhäällä, vaikka a pilari taittuukin, kuten tekisi muutenkin.

                                                  Saa toki kertoa tarkemmin ilman herneitä. Kovasti näitä artikkeleja olen koittanut plärätä ja oikein asennetulle laitteelle on ainakin tähän mennessä löytynyt hyöty vs ei tukea.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ymmärräthän ettei se clubsport kaari kulje pääsi yläpuolella, vaan jonkunverran taaempana? Kuinka käy kun tehdään vahva kohta pääsi takapuolelle ja jätetään katon etureuna ottamaan se kovin tälli vastaan ilman mitään vahviketta?
                                                    Vielä lisätään siihen se että penkin takana kulkee putket, penkki ei pääse siis taaksepäin karkuun missään kohti.
                                                    Auton kipatessa jos/kun katon etureuna tulee sisään. Mihin väliin jäät selkä suorana?
                                                    No sen sisään kääntyneen katon reunan ja penkin ja penkin takana kulkevien kaariputkien.
                                                    Se pistemäinen vahva kohta kun ehkä näyttää kuvassa hyvältä mutta enemminkin show käyttöön.

                                                    Kysyt keneltä oikealta kaarien tekijältä vaan asiasta niin osaavat kyllä juurikin kertoa miksi kyseistä kaarimallia eivät halua tehdä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Molemmilla niin Mikalla kuin vaynella on näin maallikon ja jossain määrin rallikuviossa pyörineen näkökulmasta pointtinsa. Jos auto ei hirveää volttisarjaa heitä ja keula pysyy jotakuinkin kuosissaan niin keulasta b-pilarin kohtaan piirrettynä esim b5:ssä jäisi kohtuullisesti kuskille tilaa. Varsinkin pitkäraajaisella joka saa penkin taakse. Alla surkea havainnekuva. Olisi siis tyhjää parempi.
                                                      Mutta kuten Mika totesi niin etuosan painuessa suunnilleen kojelautaan ja putkien ollessa penkkien takana esimerkiksi auton syttyessä palamaan, on käytännössä mahdotonta päästä ulos jos ovet ei aukea, vaikka olisi muuten toimintakuntoinen. Eteen tulevilla kaarilla olisi ehkä pakoreitti tuulilasin kautta.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ymmärrän kyllä mitä tässä haetaan mutta enemmän se on lytyssä ilman kaarta joka tapauksessa, jos katto menee lysyyn kunnolla. Kuten sanoin aiemmin, ei se tietenkään koko kopin veroinen ole ja ei koko koppeja katuautoon kannata laittaa mutta auttanee kyllä. Penkki pääsee liikkumaan esim. takapenkkiin asti, koska mahtuu kattoputken ali jne. Toki jos tälli on niin kova, että putket on solmussa, niin ilman putkia ei se kyllä ole yhtään parempi silloinkaan.

                                                        Mutta mielipiteitä saa olla toki, koittanut faktaa kaivaa ammattilaisten dokumenteista ja en ole niistä löytänyt sellaista asiaa, että auto olisi huonompi kaaren kanssa. Minä aikankin kokeilen, muut saa ajaa ilman, kerran se on turvallisempaa :)
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          En noista Mikan jutuista ihan ymmärrä, että mikä voima siirtäisi kuskin penkkiä "turvaan" club-kaaren suuntaan, tappamatta samalla sitä kuskia. On selvää, että täydet FIA-luokitellut kaaret ja vahvistushitsattu kori, tulenkestävä ajoasu, kunnon kypärä sekä 6-pistevyöt tiukalla on tietysti paras tapa, mutta ei kovin käytännöllinen. :)

                                                          Kyllä minun on tosi vaikea nähdä, miten club-kaari heikentäisi tilannetta katon kautta mennessä. Päinvastoin, estää katon painumisen koko matkaltaan alas. Keulatörmäyksessä se ei myöskään tule muodonmuutosalueelle, eli ei paranna, mutta ei myöskään heikennä.

                                                          Summa summarum: clubikaari parantaa turvallisuutta, mutta vain muutamassa tilanteessa. Enemmän se taitaa tuoda turvallisuuden tunnetta. Ja jos siihen kytketään väärin turvavyöt, niin voi myös heikentää turvallisuutta.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            No tarkennetaan ajatusta sen verran vielä että jos selän taakse laitetaan putki poikittain ja koko etureuna katosta jätetään heikoksi.
                                                            Niin lopputulemana olet sen putken ja romujen välissä.
                                                            Ei todellakaan ollut tarkoituksena se että lähdetään tilanteessa karkuun takakautta.
                                                            Asian voi jokainen ymmärtää niinkuin haluaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X