Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lukkopultin avain.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lukkopultin avain.

    Minulta näyttäis puuttuvan Audistani lukkopultin avain ja kesärenkaat pitäs päästä vaihtamaan. Saakohan tuota avainta ostettua jostain liikkeestä tai tilattua jostain vai olisko jotain muuta ideaa?[/i]
    Viimeksi muokannut Killeri; 22.10.2017, 21:36. Perustelu: Ketjut yhdistetty.

    #2
    Lukkopultit ovat vain rehellisiä varten, valitettavasti.. Jos et saa ostettua uutta käypää avainta, niin lähes jokaisesta autoverstaasta löytyy lukkopultteihin "yleisavaimia", joilla he aukaisevat lukkopultin. Myös merkkiliikkeestä.

    Comment


    • #3
      Jos se on sellanen "lukkopultti" mallia Audi niin siihenhän löytyy avain lähes jokaisen Audin takakontista.

      Comment


        #4
        Audi-malliset lukkopultit ovat päällepäin aikas saman näköisiä, mutta huollossakin otetaan esiin salkku, jossa on muistini mukaan noin 16 eri avainvaihtoehtoa. Nimim. kerran koko salkun lainannut.

        Comment


          #5
          Vanteiden lukkopulttien avain?

          Olivat pertskeles rengasliikkeessä vääntäneet talvivanteet niin lujalle että tarvi hakea metrinen avain ja pomppia sen päällä että alkoivat pultit aueta. Toinen puoli meni vielä ok mutta sitten meni lukkopultin avain rikki.

          Mulla lukkopulttissa pyöreä rulla ympärilla ja keskustassa kolme reikää jonne avaimen tapit ottaa kiinni, onko tämä normaali Audin lukkopultti ja löytyisikö marmoritiskiltä mahdollisesti avainta?

          Ketään Tampereen alueella jolla olisi ko. avain? Lainaisin sen verta että saisin vaihdettua lukkopultit tavallisiin...

          Comment


            #6
            Ei ole Audin lukkopultti. Audin alkuperäinen on vähän XZN-pultinkantaa vastaava. Nuo tappimallit on yleensä aina huonoja.

            Voi vähän olla vaikea lainata tuollaista avainta koska niitä on monta erilaista vaikka ne samalta näyttääkin.

            Comment


            • #7
              Itsellä oli joskus kolmessa autossa saman valmistajan tappimalliset avaimet (kolme tappia). Eivät sopineet toisiinsa ennen kuin yhdestä tuli "yleisavain" tapin mentyä poikki.

              Poistakaa tämä viesti jos luulette että on liikaa vinkkiä asiattomille.

              Comment


              • #8
                Huoh. Noita "kolmitappisia" on myyty monella merkillä, kaikki ilmeisen laaduttomia Italialaisvalmisteita. Mulla hajosi samantyyppisissä olosuhteissa Still-bull -merkkinen avain. Maahantuojan (muistaakseni ATOY) kautta uuden avaimen tilaaminen olisi maksanut muutaman kympin ja kestänyt - huoh - muutaman viikon. Oli hieman kiireempi saada kesärenkaat takaisin alle. Itse porautin pultit poikki kolmesta vanteesta. Huoltoliikkeen kaveri hikoili homman kanssa varmaan tunnin ajan mutta lopputulos oli siisti, ei mennyt yhtään alut sököiksi samalla. Varmasti noilla "yleisavaimillakin" voi yrittää, en usko että lähtee jos pultit on oikeasti "kunnolla" kiinni.

                Kannattaa viedä terveiset rengastyöt viimeksi tehneelle liikkeelle. Ei sen puoleen että tuskin tulevat mitenkään vastaan, "eihän meillä tietenkään ole voitu..."

                Comment


                • #9
                  Tervaspraytä kierteeseen niin kyllä aukeaa myös ensi kerralla vähän huonommillakin työkaluilla.

                  Comment


                  • #10
                    Eihän noi orggis-pultitkaan maksa kuin parikymppiä (made by Febi)

                    Comment


                      #11
                      Ai noissako on alunperin tuollainen korkki mukana? Nuokin on kyllä tosi helppo avata ilman oikeaa työkalua, parit kerrat joutunut sen tekemään.

                      McGuard on hyvä lukkopulttisarja, maksaa jotain 40?.

                      Comment


                      • #12
                        Yhdestä tila-autosta avasimme tuollaiset lukkopultit hitsaamalla mutterit lukkopulttien päihin, tosin kyseessä oli pelti vanteet, joten olivat yvin esillä.

                        Comment


                          #13
                          Itse hankin McGuardin, kun rengasliikkeessä sitä niin estottomasti kehuivat. Kuulemma yksi harvoista vakuutusyhtiöiden hyväksymistä lukkopulttisarjoista, joita Suomessa myynnissä.

                          McGuardin ohjeissa muuten käsketään laittamaan se lukkopultti huomattavasti löysemmälle, mitä normipulttien momentti on. Oisko momentti ollut jotain 50Nm tjsp. Koskee varmaan muitakin lukkopulttisarjoja. Luulenpa, ettei perusrenkaankiristäjä tiedä tuota tai sitten ei vaan kiinnosta renkaanvaihtoruuhkan painaessa päälle.

                          Itse olen tuon kiristyksen tehnyt niin, että laitan ensin normipultit joka paikkaan, kiristän ne ristikkäin säädettyyn momenttiin, avaan niistä yhden ja vaihdan sen tilalle tuon lukituspultin. Ihan vaan siksi, jotta vanne varmasti kiristyy tasaisesti, lukkopultin vaatiman erilaisen momentin takia.

                          Pitäisin suoranaisena ihmeenä, jos halpispulttisarja, joka syksysllä vedetty rengasliikkeeen toimesta 200Nm momenttiin ilman rasvaa, aukeaisi suosiolla keväällä.

                          Comment


                          • #14
                            Ai noissako on alunperin tuollainen korkki mukana?
                            Onpa hyvinkin. Ja auton työkaluvarustukseen kuuluu myös tuossa kuvassakin näkyvä "korkinpoistaja".

                            Comment


                              #15
                              McGuardin ohjeissa muuten käsketään laittamaan se lukkopultti huomattavasti löysemmälle, mitä normipulttien momentti on. Oisko momentti ollut jotain 50Nm tjsp. Koskee varmaan muitakin lukkopulttisarjoja. Luulenpa, ettei perusrenkaankiristäjä tiedä tuota tai sitten ei vaan kiinnosta renkaanvaihtoruuhkan painaessa päälle.
                              Jep, tämän kun tietäisivät myös erään autoliikkeen huoltomiehet. Kävipä nimittäin niin että käytin autoa etujarrupalojen vaihdossa, niin pojat olivat vetäisseet pultit melkoisella momentilla kiinni, myös McGardin lukkopultit. Jos olisi olleet vähänkään huonommat pultit / avain, niin olisi voinut olla vaikeuksia avata. Noi on kyllä hyvät, ei voi moittia.

                              Comment


                              • #16
                                Mulle kävi vuosia sitten suht vastaavasti. Se avainosa hajosi kun yrittivät avata lukkopulttia. Kaivoin lukkopulttien myyntipaketin esiin ja sieltähän löytyi valmistajan tiedot. Sitten vain lähetin sähköpostia valmistajalle ja laitoin mukaan numerosarjan joka paketissa oli. Meni vajaa viikko ja sanoin postissa uuden ehjän avaimen veloituksetta. Tarinan opetuksena siis se että laittakaa ne lukkopulttien mukana tulevat paperit hyvään talteen. Ei varmaan olis pahitteeks pitää niitä vaikka auton muiden papereiden mukana.

                                Comment


                                • #17
                                  Kuvassa olevat ns. lukkopultit eivät pyörien pöllijöitä juurikaan hidasta jos ovat tosissaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Toi pulttisarja on kyllä McGard, jos tarkkoja ollaan.

                                    Noistakin McGardin pulteista vain ne vapaasti pyörivällä ulkorenkaalla varustetut on hyviä. Kaikki, joissa on kiinteä ulkokehä, lähtee auki ja nopsaan. Siis jos on välineet.

                                    Tietysti noi pahimmat pillerihörhöt jättää väliin auton, jos siellä joku lukko on.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kuulemma yksi harvoista vakuutusyhtiöiden hyväksymistä lukkopulttisarjoista, joita Suomessa myynnissä.
                                      Onko sillä muuten jotain vaikutusta onko vakuutusyhtiön hyväksyntä?
                                      Eikö vanteet korvata joka tapauksessa, vaikkei olisi lukkopultteja ollenkaan?

                                      Comment


                                        #20
                                        Onko sillä muuten jotain vaikutusta onko vakuutusyhtiön hyväksyntä?
                                        Eikö vanteet korvata joka tapauksessa, vaikkei olisi lukkopultteja ollenkaan?
                                        En tiedä onko hyväksynnällä merkitystä korvaustapauksissa. Vannehan on joka tapauksessa kiinteästi paikoilleen asennettu auton osa, jonka irroitus siis vaatii työkalujen käyttöä. Eli auton vakuutuksesta vanteet pitäisi joka tapauksessa mennä, jos Alfred N. käy ne hakemassa yön pimeinä tunteina.

                                        Voi olla, että hyväksytty lukkopulttisarja poistaa omavastuun, mutta en kyllä ole varma tästäkään. Helpommalla kuitenkin pääsee jos vanteet ei lähde omille teilleen alkujaankaan.

                                        Itse ajattelen siten, että jos lukitusvälineellä on vakuutusyhtiöiden hyväksyntä, se ei ihan heikko esitys voi olla. Renkaiden lukkopulteissa vakuutusyhtiö mm. vaatii tietyn määrän erilaisia avainkombinaatioita lukkopulteille, lukua en muista tarkkaan, mutta tuhansista avainvariaatioista kuitenkin kyse. Jos vorolla on yksi tai useampi kyseisen pulttisarjan avaimia niin siltikin hyvin epätodennäköistä, että se sopisi juuri varkauden kohteena oleviin vanteisiin.

                                        Kunnon lukkopulttisarja maksaa vain murto-osan laadukkaan rengas-vanneyhdistelmän hinnasta. Jos renkaissa/vanteissa on tonneja kiinni, niin kannattaako säästää lukituspulttien hinnassa kymppi tai kaksi?
                                        Viimeksi muokannut Ilkka L; 28.4.2007, 23:40.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Itse en ole vuosiin nähnyt pienintäkään järkeä käyttää lukkopultteja vanteissa (vaikka minulla on välillä tosi isoja ja kalliita vanteita autoissa ollutkin).
                                          Perustelut: Jos vanevoro iskee, ja yrittää pölliä vanteet ja autossa on yhdessä pultissa lukkomutteri ja voro avaakin kaikki muut vanteen multterit ja viimeinen osoittautuu lukkomutteriksi. Mitä tekee voro. Laittaa muut mutterit kiinni ja etsii toisen auton. Tuskin. Aamulla sopivasti kiireellä lähtee töihin (vaikka kartturin puoleinen vanne kyseessä) ja yksi rengas on 1 mutterilla kiinni. Kaikki tietää mitä siinä tapahtuu. Vahingot ei jää pelkästään vanteeseen, vaan jarrulevyt vähintääkin (minimissään, muut vahingot on sitten huonosta säkästä kiinni) ottaa kipeää. Muutaman vakuutusyhtiön kanta ainakin muinoin oli, että olisi ennen ajoa pitänyt tarkistaa auto, eli ei mene varkausvahinkoon! Eli itse olen sitä mieltä, että jos haluaa vanteet viedä, niin viekööt. Suurempi harmi huonossa tapauksessa tulee, jos lukkomutteri sattuukin olemaan ja käy ylläoleva esimerkki. Auto on aina ylläolevassa tapauksessa pitempää pois liikenteessä, kuin että joku vaan veisi vanteet alta, joita saa pienellä vaivalla uusia rengasliikkeestä. Silloin ainakin menee takuulla varkausvakuutukseen, eikä tarvi yhtiöiden kanssa tapella, juupas eipäs leikkiä!

                                          Comment


                                          • #22
                                            Itse jos käyttäisin lukkopultteja niin käyttäisin jokaista pulttia, en vain yhtä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Olkoon lukkopulttisarja hyväksytty tai ei, joka tapauksessa satunnainen kuljeksija tuskin alkaa lukkopultteja ropaamaan auki, vaan etsii helpomman kohteen. Ammattilainen toki kartoittaa tarvittavat työkalut ja sopivan ajankohdan teolleen.

                                              Itselläni oli aikanaan VAG -tiskiltä hankitut lukittavat hylsyt coupen pulteissa. Ihan avanimella sai auki ja kiinni, mutta olivat niin heppoista tekoa, että ei aina tahtonut itsekään saada auki. Lika ei helpottanut tilannetta.

                                              Pelote- ja karkoitevaikutushan on esim. autohälyttimenkin paras ominaisuus: mikä tahansa hälytin on ohitettavissa, mutta jo tieto laitteen olemassaolosta (tarrat ikkunoissa) pienentää murtoriskiä.

                                              En ole itsekään kuullut, että lukkopulteista saisi omavastuun hyvitystä, mielenrauhan ehkä saa hankkimalla lukkopultit. Itsekin maksan kohtalaisen summan kuukausittain kodin turvasta vartiointiliikkeelle siitä mielenrauhasta, että talon viereen pysäköity autokin on täten mahdollisesti paremmassa turvassa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Voihan se olla, että rosvo huomaa vanteen lukkopultit vasta nostettuaan helman ns. huonoon kuntoon. Joissakin Audin vanteissa (mm. Aero) pultit ovat aika piilossa.
                                                Coupesta eräs huolimaton asentaja nosti helman ruttuun matkustajan puolen oven etukulman kohdalta. Ruttu oli tosi pahan näköinen ja kettumainen korjata.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Smooth
                                                  Itse jos käyttäisin lukkopultteja niin käyttäisin jokaista pulttia, en vain yhtä.
                                                  Siis ostaisit viisi sarjaa lukkopultteja? Tai neljä, riippuen jaosta.
                                                  Kun noitahan on tarkoitettu laitettavaksi yksi per pyörä.
                                                  Siinähän se olisikin, kun olisi viisi erilaista avaajaa ja yhtään pulttia ei saisi oikeaan momenttiin, kun noi lukkopulttien momentit ei salli kirimistä niin tiukalle, juurikin sen avaajan särkymisen takia.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Imho, en laittaisi sellaista lukkopulttia autoon mitä ei valmistaja kehtaa myöntää että saa laittaa edes alkuperäiseen momentiin. Lisäksi vielä kokemusta henkilökohtaisesti kahdesta pöllimisyrityksestä, ensimmäinen valitettavasti oli juurikin sellainen että toiseksi viimeiseksi yritetty pultti oli ollut lukkopultti, luojan lykky se vanne oli vielä sentään kahdella pultilla kiinni. Toisessa oli sitten onneksi yritetty aloittaa lukkopultista, Syksyllä sitten ihmettely kova miksi hitossa ei lukkopultin avain mene oikein paikoilleen.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      passatissa loistavana vannevarkausehkäsynä ainakin toiminut että on puolet ajasta merkkihuollossa ihmeteltävänä :)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Pitäisi saada Audin orkkis vanteille (B6 vakioalut) lukkopultit. Käykö niihin mitkään muut lukkopultit kuin Audin omat? McGard? VW-auton mukaan orkkis lukkopulttien hinta on 48?, eikä niitä ole Suomessa ollenkaan, joten pitäisi tilata Ruotsista...

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Kyllä käy mitkä tahansa, kunhan kierre ja kartio on oikea.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Minullakin on tuo Audin sarja, mutta pultit puuttuu. Mistä voisi kysyä tuohon avaimeen sopivia pultteja? Marmorilla sanoivat että ei voi tilata erikseen kun avaimet ovat yksilöitä, ja sarja maksaa noin 20e/pultti..

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X