Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrunesteen vaihto A4 1.8tq B6

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarrunesteen vaihto A4 1.8tq B6

    Mitäs mieltä ootte, onko suositeltu 2v välein suoritettava jarrunesteen vaihto tarpeellinen toimenpide?

    Olettekos laittanu "originaali"nesteitä vai jotain korkeampia arvoja omaavia litkuja?

    Tuli noi palat jo vaihdettua eteen EBC greenstuffit ja nyt olis 60tkm huolto sit seuraavana vuorossa.

  • #2
    Jarrunesteillä on iso osuus turvallisuuteen, 2v vaihto väli on normaalille ajolle riittävä, radalla jos ajaa tai muuten tykkää käyttää jarruja, niin kerran vuoteen on hyvä vaihtaa. Liian paljon näkee noita autoja missä ei ole ikinä nestettä vaihdettu ja sitten hakutaan auton jarruja paskaksi kun jarrut ei toimi pelkällä vedellä.

    Nesteeksi käytön mukaan sopiva, normaaliin kauppakassiin kelpaa normaali dot4 neste ja radalle sitten omat nesteet kuten motulin rbf600 joka kestää normaalis dot4 nestettä enemmän lämpöä.

    Comment


      #3
      ABS jarrulliseen autoon olisi hyvä laittaa DOT 5.1 liemet..
      Ja täällä Suomessa on aiheellista vaihtaa parin vuoden välein.

      Comment


      • #4
        Ainakin Audin jarrunestesäiliön päällä lukee selkeästi useallakin kielellä Dot4 olevan soveliasta siihen pönttöön, mutta tokihan jos haluaa "helliä" rakkaintaan voi ostaa siihen vaikka kultasulaa. Onhan se tietysti asiallista kalliiseen autoon laittaa myös kalleinta voidetta...
        Sanoisin että 2 vuoden vaihtoväli on hieman hätävarjelun liioittelua, mutta ei siitä nyt haittaakaan ole, pysyypähän ainakin ilmausruuvit paremmin käyttökuntoisena, wanhaan hyvään aikaan ne tahtoi olla jämähtäneet jo ikilukitukseen ennenkuin niitä räplättiin kun joku muu paikka oli pettänyt ja olisi tarvinnut ilmata...

        Comment


        • #5
          Kotimaan olosuhteissa se 2 v on sopiva. Turvallisuus. Jos "korkissa" lukee dot 4 niin ei saa muuta käyttää.

          Halpa henkivakuutus on vaihtaa nestet 2 vuoden välein. Samalla säästää jarrukumien yms vaihdosta.

          Huolto aina määrä-ajoin kannattaa. Vaikka "kirpaisee"

          Comment


          • #6
            Minulle suositeltiin joskus autotarvikeliikkeessä DOT5 -nestettä ABS -jarrulliseen autoon.
            Jotkut tosin väittävät, että silikonipohjaista DOT5:sta ei saisi missään tapauksessa käyttää noissa: keskustelua

            Comment


              #7
              DOT4:n voi korvata DOT 5.1:llä. Tästä oli keskustelua jokin aika sitten, en löytänyt ketjua.
              Ja ei silikoninesteitä ympärivuotiseen tavis-käyttöön.
              Viimeksi muokannut AQ; 13.3.2007, 19:52.

              Comment


              • #8
                Jos vaihtaa jarrunesteen pelkkään jarrunestesäilöön, vaikuttaako toimenpide jarruputkien nesteen laatuun positiivisesti? Toisin sanoen, onko jarrunestesäiliön ja jarruputkien neste kosketuksessa toisiinsa nesteen ominaisuudessa?

                Comment


                • #9
                  On mutta eihän siellä varsinaisesti kiertoa ole. Itse olen vaihtanut nesteet ihan vaan avaamalla kaikki ilmausruuvit ja vahtimalla säiliön tasoa ettei vaju tyhjäksi ja laittanut ruuvit kiinni kun tulee kirkasta nestettä. Helpoin jos pääsee nosturille ja kaikki kerralla tai tunkin kanssa keula ja perä erikseen.

                  Comment


                  • #10
                    Tämä on ehkä se paras tapa. Itse tein samoin. 3 vuotta vanhat nesteet oli. Jarrunestesäiliössä oli ruskeet nesteet. 2 kertaa tyhjensin säiliön, ja uudet aina säiliöön. Takajarrunipoista tuli yllättävän kirkkaat nesteet pois. Eli säiliönkin tyhjennyksellä on positiivinen vaikutus jarruputkien nestelaatuun. 2 kertaa säiliö tyhjäksi ja menee 4,5dl jarrunestettä.

                    Comment


                    • #11
                      En ole kyl yhteenkään autoon 30v aikana vaihtanu jarrunesteitä tarkoituksella. Noilla vanhemmilla kun ajelee niin yleensä ne on pakostakin vaihtuneet kun ei ne jarrusatulat niin pitkäikäisiä ole. Se on riittänyt kun vaihtaa sitä mukaa kun satulat menee vaihtoon. Eri asia sit jos ajelee radalla ja polkee jarrua jatkuvasti. Normiajossa ei paljon jarrua tarvii muutenkaan ellei sit ajele kaupunkiruuhkissa. Tietysti jos ne näyttää mustalta niin kannattaahan ne vaihtaa mut kirkkaiden nesteiden vaihdossa en ole nähnyt järkeä. 2v on ihan liian tiuha väli.Toi mun A8 ollut mulla 14v ja kertaakaan ei ole jarrunesteitä vaihdettu muuta kuin satuloiden vaihdon yhteydessä. Satulat vaihdettu joka nurkkaan mun aikana.

                      Comment


                      • #12
                        Kun vaihtaa nesteet säännöllisesti, niin ei tarvitse satuloita vaihdella:) Jarrut myös tykkää kun niitä käytään, eivät jumitu niin helposti.
                        Viimeksi muokannut VilleP; 7.12.2025, 22:40.

                        Comment


                        • #13
                          Jarrunesteen vaihto on helppo työ max. 1:n tunnin homma. 1 litra nestettä maksaa noin 10€:a. Itse huomasin jarrupolkimessa selvän eron, kun huolsin jarrut ja vaihdoin jarrunesteet.

                          Comment


                          • #14
                            Jarruneste on hygroskooppista. Sen vuoksi vaihtoväli on ilmoitettu aina vuosissa, ei kilometreissä tai värin/maun/hajun perusteella.

                            Tuon ominaisuuden tarkoitus jarrunesteessä on imeä itseensä kosteus joka taas suojaa jarrupiirin osia korroosiolta. Helpompaa vaihtaa nesteet joskus kuin vaihtaa kaikki jarrusatulat. Halvempaakin. Bonuksena saa jarrut jotka toimii kaikissa tilanteissa.

                            Comment


                            • #15
                              Juu tässä sivussa kun seuraa autoilevia kavereitani, jotka ei ikinä ole vaihtanut autoonsa jarrunesteitä, niin vähän väliä saa olla satuloita uusimassa.

                              Comment


                              • #16
                                Siis tottakai jos jarrutuntuma on epämääräinen se nesteiden vaihto voi auttaa ja kannattaa aloittaa siitä. Omakohtaiset kokemukset ei vain puolla 2v välein tehtävää jarrunesteiden vaihtoa. Kyl mää muistan et noinhan meille on myyty tämä asia jo pitkän aikaa.Sama kuin se et vanha jarruneste syövyttää putket. Syöpyykö ne sisältä vai ulkoa päin?Missä ajassa?
                                A8:issa on 29v vanhat alkuperäiset jarruputket kumiletkuja lukuunottamatta. Kai ne olis jo syöpynyt sisältäpäin mun 14v omistusaikana jos jarruneste syövyttää niitä. Tai sit ne on haponkestävää terästä kuten alkuperäinen pakoputkistokin joka on edelleen alla. Voihan se olla niinkin. En ole tarkemmin tutkinut.
                                Jos 14v aikana satulat on kertaalleen vaihdettu joka nurkkaan niin ei mun omakohtainen kokemus puolla sitä et vaihtamatta jätetyt jarrunesteet paskoo satulat jatkuvasti. Itseni tuntien olen varmasti ostanut vielä kunnostetut satulat :-)

                                Nyt kun mietin niin yhteen autoon on tarvinnut jarruputket uusia 30v aikana ja se ei muuten ollut Audi. Aina yleensä kuitenkin ollut ajossa yli 20v vanhoja rouskuja ni ei se nyt niin yleistä ole kuin pelotellaan. Noissa vanhoissa yleensä edelliset omistajat tehneet huollot samaan tyyliin eli nesteet vaihtamatta.

                                Mut jos tuntuu siltä et haluaa vaihtaa 2v välein niin ehdottomasti suosittelen seuraamaan omaa mieltä ja vaihtaa ne jos siltä tuntuu eikä kuuntele epämääräisiä häröjä nettipalstalta :-)
                                Ne ilmausnipatkin aukee ens kerralla sit helpommin kun niitä aukoo useammin. Ei siitä yleensä haittaakaan ole jos ei sit satu katkaiseen sitä ilmausnippaa.

                                Comment


                                • #17
                                  Tuskin jarrulinjat ensimmäisenä läpi ruostumasssa, ainakaan eurooppalaisissa autoissa. Satuloissa ja abs pumpuissa näkyy ongelmat ensin. Pikkuhiljaa tahmeammin liikkuvat männät jättää jarrut hieman laahaamaan, mikä sitten nostaa palojen ja levyjen kulutusta myös. Että vaikka tuon homman teettättäisi 2v välein 50-60€ hintaan jossain perus pajalla, niin helposti säästää muissa jarrukuluissa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    2 vuotta on ehkä vähän yliampuvaa, nesteiden puolesta siis. Neljän vuoden välein kyllä vaihtaisin omiin autoihin. Vaikka unohdettaisiin korroosionesto kokonaan niin jarrunesteen kyky säilyä nesteenä heikkenee myös ajan funktiona. Se tuo sitten taas sen epämääräisen tunnelman kun on kaasukuplia seassa. Se on se tekninen osuus, filosofisempi osuus sitten haluaako huoltaa ennakoivasti vai korjata sitä mukaa kun ongelmia ilmenee.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oman kokemuksen mukaan nesteen vaihto on huoltokohde mikä olisi hyvä suoda useammin kaikkeen autokalustoon merkistä riippumatta, ihan turvallisuussyistäkin. Joskus tyhmyyttäni kerran erehtynyt moottoriradalle vanhoilla nesteillä eivätkä ole kestäneet ensimmäistä polkaisua kunnolla. Tavan liikenteessä harvemmin tarvetta hampaat irvessä polkea, mutta jos/kun tilanne tulee niin vanhat kurat voi aiheuttaa samoja ongelmia.

                                      Menneenä kesänä korjailin amerikkalaisvalmisteisen harrasteeni ABS-ohjainvikaa ja ihmettelin jarru+kytkinesteen väriä (erilliset piirit/säiliöt). Molemmat oletettavasti alkuperäiset vuodelta 2004, tuloksena ABS pumppu jumissa ja kytkimen epämääräinen toiminta. Olen nyt huuhdellut 3-4 kertaa ja ajanut kuitenkin autolla useamman tonnin, ja edelleen mustaa skeidaa tulee jostain linjoista tai ABS -yksikön uumenista. Sain ABS -pumpun pyörimään uusilla nesteillä ajamalla ''dynaamisesti''. Vahvisti ainakin omaa halua uusia noita useammin. Ratahommiin vaihdot tietysti sitten vielä useammin mutta se on eri juttu.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X