FAG on OEM-valmistaja.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 B8 -12 | Jurisee nopeuden mukaan - Laakeri?
Collapse
X
-
Täältä kans ääni etupään laakerille, itellä kylläkin laukes motarilla kerrasta eikä varoittanut ollenkaan, aivan jumalaton jurina mikä sieltä kuului. Vaihdoin molemmat ja aikaa meni noin 4h, olivat muuten syöpynyt kiinni, isolla vetovasaralla sai yhta puolta takoa tunnin verran auki ja toinen sit hajos keskeltä ku kerran nykäisi, hiekkaa ja paskaa täynnä kummatki laakerit....
Fag laakerit örumilta 70e/kpl pultit mukana.
Comment
-
Hienoa, kiitos hyvistä neuvoista! Minulla ei ole paikkaa missä tehdä tuota laakerinvaihtoa, joten joudun viemään auton pajalle.
Onko suosituksia Helsinki/Espoo/Vantaa alueella missä tämä kannattaisi teettää - mahdollisesti jopa niin, että haen FAG laakerit itse...(jos paja suostuu siihen)?
Comment
-
Onko raadilla mielipiteitä miksi A4 B8.5 autossa (molemmat vajaavetoinen ja Q) käyttää ensin vasemman etupyörän laakerin loppuun? Nykyisessä B8.5:ssa Q'ssa meni juuri tuo sama kuin pari vuotta sitten vajaa vetoisessa B8.5:ssa... Molemmilla autoilla on ollut laakerin pettäessä ajettu noin 150.000km.
Comment
-
Minä onneton kun en millään tunnetulla konstilla saanut täyttä varmuutta kumpi takalaakeri se on joka meluaa, niin vaihdoin vasemman kun niin monella vaikuttaa vasen puoli menneen ensin.
No se viallinen oli kuitenkin oikealla puolella takana. Tulipa nyt sitten vaihdettua samalla vauhdilla vielä sekin ja auto on taas hiljainen. Melko kenkut avata ne laakerin alapultit ilman tukivarren irrottamista, mutta tehtävissä kuitenkin. Tässä tapauksessa oli siis oikea takanurkka ensimmäinen joka hajosin, mittarilukemalla 68tkm.
Comment
-
Helou, koitin kaivella topicceja mutta en oikein varmaksi saanut niistä vastausta.
Eli tänään alkoi yllättäen kuulua sellaista rengasmelumaista kahnaavaa ääntä heti kun lähtee liikkeelle. Ei vaikuta kääntääkö johonkin suuntaan tms. Eikä kuulu paikallaan koneesta eikä muualtakaan, eli siellä ei vika ole(?).
Kahnaava ääni ei oikeastaan voimistu juurikaan ajoi sitten kovempaa tai hitaampaa. Paikallistaminen on tosi hankalaa mistä tuo kuuluu.
Tuossa kun kaverit ulkona yritti kuunnella ulkona kun ajan ohi, niin ei kuulemma ulos kuulu oikein mitään.
Eli enemmänkin kantautuu auton sisälle ja aika kovana.
Oma poissulkutekniikka on sulkenut ainakin konepuolen pois - ja käsittääkseni ei myöskään vetarit ole kyseessä koska ei äännä mitenkään käännettäessä enempää kuin suoraan ajaessa.
Potilas tarkemmin: A4 B8 2.0 TFSI Quattro 2008
Edit:
Kävin vähän kurvailemassa ympyrää, mutkittelua ja suoraa kokeeksi onko mitään vaikutusta. Ehkä hitusen enemmän ääntää kun kääntää vasemmalle ja ääni paikantuu oikeaan etupyörään. Sain "kaikupalautetta" siltojen alituksissa ja rakennusten seinistä - kuuluu metallinen kirskunta ja hankaus ja lisäksi ääni on ulinaltaan sellainen välillä voimistuva - ikäänkuin jossain kierroksen vaiheessa olisi kovempi ääni. Vaikea selittää mutta sellainen vou vou :D
Koitin tökkiä ja ravistella mutta mikään ei ainakaan tunnu irti/löysällä olevan eikä jarrulevyjen suojapeltien välistäkään mitään kiviä löydy.
Summasummarum: onko tämä nyt sitten laakerivika?
Comment
-
Mikä auto, minkä kulman laakeri? Katso vaikka sparetolta/Autodocilta rek.numerolla, mutta yleensä ovat jotain vähemmän laadukkaita laakereita joita myydään navan kanssa koko pakettina. Vanhan navan saa irti rälläköimällä laakerin ulkokooliin uran ja taltalla ja vasaralla/paineilmataltalla hakkaa loppuun asti halki, riippuen tietty laakerin ja navan rakenteesta. Pitkällä pultilla (+mutteri), isoilla prikoilla ja vanhan laakerin ulkokoolilla saa naitettua uuden laakerin ja navan.Viimeksi muokannut vV8m5; 19.11.2020, 20:17.
Comment
-
Nyt täytyy kysyä fiksummilta, jos jollain olisi ideoita. Auto on A4 Allroad 2,0tdi 2013, ajettu 158 tkm.
Takaa vasemmalta kuuluu vaimea ulina, kuuluu parhaiten 80-90 vauhdissa tasakaasulla, vedossa ääni häviää. Useampaan kertaan takapenkillä kuunneltu ja ääni tulee selkeästi vasemmalta takaa.
Nyt sinne on vaihdettu uusi FAG pyöränlaakeri ja ääni kuuluu edelleen.
Kellään ideoita/ mielipiteitä mikä tuon vaimean ulinan voi aiheuttaa?
Comment
-
Jos nyt oikein muistan tuon rakenteen, niin eihän sitä tarvi pohjaan asti saada. Kunhan sen verran laakeri yhtyy napaan, että vetoakselin pultti tapaa kierteilleen. Sen jälkeen loppumatka menee sitä vetoakselin pulttia kiristämällä. Ei riko laakeria, koska voima kohdistuu samalla tavalla sisäkooliin ja napaan kuin siinä hillittömässä loppukiristyksessäkin.
Niin ja muistetaanhan sitten vetää se pultti momenttiin (200Nm) ennen auton laskemista alas pyörilleen, ettei mene uusi laakeri heti särki. Viimeisen 180 asteen kiristyksen voi tehdä pyörä maassa.
Comment
-
Meneehän se laakeri pesäänsä ihan helposti. Mä käsitin että kysyjä oli naputtamassa irtolaakeria kiinni pyörän napaan? Ne ei kyllä käsin painamalla yhdisty, mutta ainakin ite sain niitä sen verran alkuun että pultti tapasi jengoille ja loppumatka meni sitä kiristämällä.
Näihinhän saa laakeria joko irrallisena tai valmiina pakettina jossa on napa valmiiksi kiinni. Jälkimmäisen hankkimalla pääsee vielä helpommalla, mutta irtolaakeri johon siirtää vanhasta navan, on toki vähän halvempi ja saatavuutta on paremmin.
Comment
Comment