Niinkai sen pitäis, tai ainakin jos tiiviste fuskaa. Tässä kaikki männät yhtäpaskasia. Tänään painestettiin kansi ja halkihan se on, hehkun reiän lähettyviltä. Yks pakopuolen reikä huomattavan paljo puhtaampi kun muut. Taitaa mennä vaihtoon koko motti...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
3.0 TDI puhalti valkeet savut
Collapse
X
-
Terve!
Eilen alko auto vaikuttaa enemmän höyryveturilta kun autolta. Usvaa puskee aika rankasti ja kadottaa jäähäreitä. Jäähytysjärjestelmässä oli hieman painetta ja kuplia tuli kun aukaisi paisarin korkkia. Painetta oli kuitenkin niin vähän että epäilin ettei se kansipahvi voi olla. Tänään väkersin patentilla egr jäähdytyksen letkut yhteen (oli tyhjät irroittaessa) ja painetta ei enään järjestelmään tämän jälkeen tullut. Onko muilla egr vuoto aiheuttanut painetta järjestelmään? Egr on tulpattu imusarjan päästä. Höyryä kyllä vielä tuli putkista pienellä koeajolla mutta taitaapi vaan olla jäähäriä vielä putkessa joka höyryää. En viitsinyt kunnolla lämpimäks ajella kun jäähdytysjärjestelmässä on nyt selvästi ilmaa jossaind. Sivu kysymyksenä vielä että onko tässä autossa tiettyä tapaa ilmata järjestemä ilmausruuveja jne?
Ja autohan on Audi A6 4f 2009 3.0tdi moottorikoodi taitaapi olla CDYA
Comment
-
-
Kohtalotoveri täällä myös. Q7 2013 Crca-koneella haukkasi liki pari litraa nestettä ja ilmeni ravistus tyhjäkäynnillä. Lohkojen välissä nestettä aikalailla. En ole uskaltanut enää lyödä käyntiin kun pelottaa jos on nesteet männän päällä. Tärisee vain tyhjäkäynnillä, ja korjaantuu n. 1000 rpm. Jos kiertokanki on mutkalla, niin ravistaako myös kierroksilla?
Vai onkohan täälläkin kansipahvi mennyt? Suurta painetta en huomannut paisuntasäiliössä, eikä nyt mitenkään ihan älyttömästi käryä.
Comment
-
Voi olla EGR jäähy/venttiilipaketti vuotanut ulkopuolellekin. Se on siinä V-laaksossa. Itselle kävi niin A5. Tosin ei litroja sentään ollut tullut. Tärinää ei kylläkään selitä.
Comment
-
Virtaako siellä egr-jäähyn kennossa öljy sekä jäähdytinneste? Tämä voisi selittää ylimääräisen tuoksun paisuntasäiliössä, jos kenno on rikki, sekä ylimääräisen öljynkulutuksen. Vikakoodit luetaan tänään, mutta merkkivaloja ei ole syttynyt. Vielä pitäisi saada selville mitä kautta nestettä pääsee palotilaan, jos sitä edes sinne menee. Egr:än ja imusarjan välisessä putkessa ei ainakaan mitään vesi-öljyyn viittaavaa näkynyt.
Comment
-
Itselläni taisi nesteen häviämisen ajankohta tärinän suhteen olla sattumaa. Vuoden aikana hävinnyt 1.5 litraa ja v-laaksosta imin noin 0,5 litraa pois. Tärinä tyhjäkäynnillä saattaisi selittyä 4 pytyn suutimella. Korjaus oli 5 mg tyhjäkäynnillä. Onkohan tuota suutinongelmaa ollut näissä uudemmissa koneissa? 140 tkm rullattu Crca.
Comment
-
3.0 TDI savutus kylmänä+nesteen haju pakokaasussa
Elikkäs 09 A4 B8 3.0TDI pukkaa kylmällä moottorilla melko reilusti höyryjä kiihdyttäessä. Lämmetessä ei enää kaasuta, mutta myös silloinkin tyhjäkäynnillä ja paikallaan tuoksuu kyllä kaasut hieman makealle.
Ei aikaisemmista topikeista pistäny silmään tämmöistä oiretta, jossa tuo lämmetessään vähentää. Kylmänä ei tosiaan takana tuleva ainakaan näe yhtään mitään moneen sataan metriin.
Mikähän siellä ois sitten hajonnut/hajoamassa? Voiko EGR-jäähdytin vuotaa vaikka pitäisi olla poistettu käytöstä?
Edit: Nestettä on näköjään myös kadonnutViimeksi muokannut Teko; 6.3.2019, 12:09.
Comment
-
Audi 3.0tdi ccwa 240tkm
Elikkäs Audi pari kk sitten vakkarilla ajellessa nakkasi pelkkää kylmää puhaltamaan. Lämmöt pysyi normaalissa 90,vedot tallella ei muuta vikaa. Ajelin kotiin ja nyt pari pari päivää sitten laitoin käyntiin ja sama vika, kylmää tulee ja paisariin tulee painetta. voiskohan kansipahvi ollut mennyt vai vuotaakohan egr?? Lähi aikoina saan auton talliin että pääsisi tutkimaan.
Comment
-
Comment
-
-10 2.7TDI ajoin huoltoasemalle ja ihmettelin kun savuttaa normaalia enemmän harmaata/valkoista hiukan kitkeränhajuista savua. Höyryä tuli myös joitain sekunteja moottorin sammuttamisen jälkeen. Tankkauksen jälkeen ajoin viisi kilometriä kotiin. Ei mitään varoitusvaloja tai ilmoituksia näytössä. Moottorilämmöt normaalit. Koneen jäähdyttyä avasin konepellin ja paisari oli tyhjä. Onko valistuneita arvauksia? Jos poltteli jäähdytysnesteitä, niin miksei tullut mitään ilmoitusta lisätä jäähdytysnestettä tai varoitusvaloja?Viimeksi muokannut maileri; 22.1.2025, 11:59.
Comment
-
Kannattaako tehdä enää mitään?
Työreissussa huomasin että auto (A6 -09 2.7 TDI CANC) puhalsi valkeaa kiihdyttäessä, aika reilustikin. Iltapäivällä palatessa ajoin ensin auton lämpimäksi ja sitten reippaita kiihdytyksiä, ainakin peileistä näkyvä savutus loppui. Oletin tällöin että oli vain kertynyt kosteutta putkistoon. Öljyt olivat myös tässä vaiheessa vanhat. Oletin tässä vaiheessa että ei isompaa ongelmaa joten aloitin suunnitellusti RVS-käsittelyn (mainitsen vain asian jos se sattuu johonkin vaikuttamaan, en kuvittele että se korjasi autoa). Kuitenkin seuraavana aamuna taas huomasin valkoista ja siinä vaiheessa vasta älysin katsoa jäähdytinnestesäiliöön jossa nesteet eivät olleet enää rajoissa. Lisäsin hädissäni vettä jotta uskalsin ajaa kotiin ~200 km.
Öljynvaihtoaika oli varattuna sopivasti korjaamolle, jolloin pyysin keskittymään tähän ongelmaan. Järjestelmä paineistettiin kylmänä - ei havaittu poikkeavaa, ajettiin lämpimäksi (koeajolla ei havaintoja savusta), paineistettiin uudestaan lämpimänä - ei havaittu poikkeavaa. Öljyt sitten vaihdettiin joka tapauksesssa tässä vaiheessa, eivät saaneet savua näkyviin tässäkään vaiheessa koeajolla. Hain auton korjaamolta ja kotimatkalla lämpömittari heitteli ja auto lakkasi puhaltamasta lämmintä. Täytin kotona taas jäähdytinnesteet ja yritin ilmata, mikä oli käytännössä mahdotonta koska jäähdytinneste muistutti lähinnä kahvivaahtoa (eli öljyä jäähdytinnesteen seassa?). Lämmöt kuitenkin nousevat nyt normaalisti ja pysyvät kuten ennenkin.
Autolla on ajettu 396 tkm. Ei ole helmi mutta ennen tätä hyvä käyttöauto. Tuota kun korjaamo alkaisi purkamaan ja tutkimaan niin varmasti löytyy koko ajan kaikkea muutakin vaihdon tarpeessa olevaa. Kansipahvin vaihdossa menisi sitten jakopää uusiksi ja ollaan jo 5000e arviossa vähintään (?). Itsellä ei ole kovin ihmeelliseen remonttiin tiloja, taitoja eikä aikaa.
tldr; Melkein 400tkm ajettu auto puhalsi valkoista ja jäähdytineste karmeaa, suosiolla auto copartille ja itse autokauppaan vai voinko vielä yrittää jotain?Viimeksi muokannut pgrohn; 21.5.2025, 13:23.
Comment
-
No vaihtoehdot on melko vähissä jos se tekee painetta jäähdytysjärjestelmään. omasta kolme kertaa menny pyttyjen välistä. Paikallisella korjaamolla oli ehkä joku 1300-1400 ja olisko siinä käyny vielä kansi oikaisussaki varuiks. Kerran tein itsekin. Tehtävissä oleva homma mut aikaa vie pirusti. Jos on samoin kuin pyttyjen välistä poikki niin sen voi imusarjat irroittamalla tunnustella pöpöttääkö jommalle kummalle puolelle konetta. Yleensä on parempi ettei ite pura jos ei ole ihan varma mitä on tekemässä.
Comment
-
Itsellä samanlaisia oireita aiheutti vuotava EGR-jäähdyttimen läppärunko. Helpohko testata ohittamalla EGR:n vesikierto (välijäähdytin ja läppärunko) ja katsoa loppuuko savutus.
Comment
Comment