Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI puhalti valkeet savut

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Niinkai sen pitäis, tai ainakin jos tiiviste fuskaa. Tässä kaikki männät yhtäpaskasia. Tänään painestettiin kansi ja halkihan se on, hehkun reiän lähettyviltä. Yks pakopuolen reikä huomattavan paljo puhtaampi kun muut. Taitaa mennä vaihtoon koko motti...
    Attached Files

    Comment


    • #62
      En oo itse vielä yhtään tdi kantta nähnyt mis ei olisi halkeamia hehkun vieressä. Outoa kyllä jos siinä on ihan vesikanavaan asti mennyt

      Comment


      • #63
        Samaa sano kaveri joka noita työkseen työstää. Noh onpahan nyt nähty sekin.

        Comment


        • #64
          Terve!

          Eilen alko auto vaikuttaa enemmän höyryveturilta kun autolta. Usvaa puskee aika rankasti ja kadottaa jäähäreitä. Jäähytysjärjestelmässä oli hieman painetta ja kuplia tuli kun aukaisi paisarin korkkia. Painetta oli kuitenkin niin vähän että epäilin ettei se kansipahvi voi olla. Tänään väkersin patentilla egr jäähdytyksen letkut yhteen (oli tyhjät irroittaessa) ja painetta ei enään järjestelmään tämän jälkeen tullut. Onko muilla egr vuoto aiheuttanut painetta järjestelmään? Egr on tulpattu imusarjan päästä. Höyryä kyllä vielä tuli putkista pienellä koeajolla mutta taitaapi vaan olla jäähäriä vielä putkessa joka höyryää. En viitsinyt kunnolla lämpimäks ajella kun jäähdytysjärjestelmässä on nyt selvästi ilmaa jossaind. Sivu kysymyksenä vielä että onko tässä autossa tiettyä tapaa ilmata järjestemä ilmausruuveja jne?

          Ja autohan on Audi A6 4f 2009 3.0tdi moottorikoodi taitaapi olla CDYA

          Comment


          • #65
            Jäähdytysjärjestelmän ilmaus.

            Comment


            • #66
              Sama juttu minulla oli viime vuonna, EGR jäähy puhki ja nesteet pääsi imupuolelle. Nestettä lensi joka reiästä kun aukastiin ja konetta pyöritti. Korjaus liikkeessä tehtynä 1800€. Itsevaihdettuna saa hinnasta yli puolet pois.

              Comment


              • #67
                Kohtalotoveri täällä myös. Q7 2013 Crca-koneella haukkasi liki pari litraa nestettä ja ilmeni ravistus tyhjäkäynnillä. Lohkojen välissä nestettä aikalailla. En ole uskaltanut enää lyödä käyntiin kun pelottaa jos on nesteet männän päällä. Tärisee vain tyhjäkäynnillä, ja korjaantuu n. 1000 rpm. Jos kiertokanki on mutkalla, niin ravistaako myös kierroksilla?

                Vai onkohan täälläkin kansipahvi mennyt? Suurta painetta en huomannut paisuntasäiliössä, eikä nyt mitenkään ihan älyttömästi käryä.
                Viimeksi muokannut Killeri; 22.1.2019, 17:45. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                Comment


                • #68
                  Voi olla EGR jäähy/venttiilipaketti vuotanut ulkopuolellekin. Se on siinä V-laaksossa. Itselle kävi niin A5. Tosin ei litroja sentään ollut tullut. Tärinää ei kylläkään selitä.

                  Comment


                  • #69
                    Virtaako siellä egr-jäähyn kennossa öljy sekä jäähdytinneste? Tämä voisi selittää ylimääräisen tuoksun paisuntasäiliössä, jos kenno on rikki, sekä ylimääräisen öljynkulutuksen. Vikakoodit luetaan tänään, mutta merkkivaloja ei ole syttynyt. Vielä pitäisi saada selville mitä kautta nestettä pääsee palotilaan, jos sitä edes sinne menee. Egr:än ja imusarjan välisessä putkessa ei ainakaan mitään vesi-öljyyn viittaavaa näkynyt.

                    Comment


                    • #70
                      Jatkoa edelliseen eli auto saatu taas ajoon. Egr jäähdytin tosiaan oli rikki ja oli humahtanut 3 litraa jäähdytysnestettä pakoputkeen. Tässä vaiheessa voisi sanoa että olipa hyvä kun oli egr tukittu imusarjan päästä niin ei sylintereihin päässyt.

                      Comment


                      • #71
                        Itselläni taisi nesteen häviämisen ajankohta tärinän suhteen olla sattumaa. Vuoden aikana hävinnyt 1.5 litraa ja v-laaksosta imin noin 0,5 litraa pois. Tärinä tyhjäkäynnillä saattaisi selittyä 4 pytyn suutimella. Korjaus oli 5 mg tyhjäkäynnillä. Onkohan tuota suutinongelmaa ollut näissä uudemmissa koneissa? 140 tkm rullattu Crca.

                        Comment


                        • #72
                          3.0 TDI savutus kylmänä+nesteen haju pakokaasussa

                          Elikkäs 09 A4 B8 3.0TDI pukkaa kylmällä moottorilla melko reilusti höyryjä kiihdyttäessä. Lämmetessä ei enää kaasuta, mutta myös silloinkin tyhjäkäynnillä ja paikallaan tuoksuu kyllä kaasut hieman makealle.

                          Ei aikaisemmista topikeista pistäny silmään tämmöistä oiretta, jossa tuo lämmetessään vähentää. Kylmänä ei tosiaan takana tuleva ainakaan näe yhtään mitään moneen sataan metriin.

                          Mikähän siellä ois sitten hajonnut/hajoamassa? Voiko EGR-jäähdytin vuotaa vaikka pitäisi olla poistettu käytöstä?

                          Edit: Nestettä on näköjään myös kadonnut
                          Viimeksi muokannut Teko; 6.3.2019, 12:09.

                          Comment


                          • #73
                            Audi 3.0tdi ccwa 240tkm
                            Elikkäs Audi pari kk sitten vakkarilla ajellessa nakkasi pelkkää kylmää puhaltamaan. Lämmöt pysyi normaalissa 90,vedot tallella ei muuta vikaa. Ajelin kotiin ja nyt pari pari päivää sitten laitoin käyntiin ja sama vika, kylmää tulee ja paisariin tulee painetta. voiskohan kansipahvi ollut mennyt vai vuotaakohan egr?? Lähi aikoina saan auton talliin että pääsisi tutkimaan.
                            Viimeksi muokannut Killeri; 22.3.2023, 15:09. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                            Comment


                            • #74
                              Audi a6 c6 3.0tdi CDYA
                              230tkm, ajoin moottoritietä ja huomasin, että savuttaa niin pirusti, ei menny kauaa kun puhalsi pelkästään kylmää. Mitä tässä nyt kannattaisi tehdä? Auto heinäkuussa hommattu.

                              Comment


                              • #75
                                Kurkistus paisuntasäiliöön. Kuulostaa siltä että nestettä karannut ja ilmaa tullut tilalle.

                                Comment


                                • #76
                                  Unohdin sisältää viestiin, mutta heti kun kylmän puhaltaminen alkoi katsoin ja jäähdytinnestettä oli alkanut mennä. Ajon aikana eilen pysähtyin ostamaan kärkkäiseltä lisää ja täytin. Voiko kansipahvi olla mennyt näin alhaisissa kilometreissä?
                                  Click image for larger version  Name:	Vikakoodi.jpg Views:	0 Size:	464,8 Kt ID:	1965111 Pistin piuhan kiinni ja tämmösen heitti
                                  Attached Files
                                  Viimeksi muokannut Killeri; 24.12.2023, 10:47. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                  Comment


                                  • #77
                                    EGR-jäähdyttimen rikkoutuminen lienee yleisin nestekadon syy näissä.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Aiheuttaako se voimakasta valkoista savuttamista ja onko se vaikea korjata itse?

                                      Comment


                                      • #79
                                        Aiheuttaahan se jos tarpeeksi vuotaa. Jäähdytysneste pääsee palotilaan. Korjaus on uusi EGR jäähy.

                                        Comment


                                        • #80
                                          -10 2.7TDI ajoin huoltoasemalle ja ihmettelin kun savuttaa normaalia enemmän harmaata/valkoista hiukan kitkeränhajuista savua. Höyryä tuli myös joitain sekunteja moottorin sammuttamisen jälkeen. Tankkauksen jälkeen ajoin viisi kilometriä kotiin. Ei mitään varoitusvaloja tai ilmoituksia näytössä. Moottorilämmöt normaalit. Koneen jäähdyttyä avasin konepellin ja paisari oli tyhjä. Onko valistuneita arvauksia? Jos poltteli jäähdytysnesteitä, niin miksei tullut mitään ilmoitusta lisätä jäähdytysnestettä tai varoitusvaloja?
                                          Viimeksi muokannut maileri; 22.1.2025, 11:59.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Paisarin anturi limoitunut umpeen luullen että nestettä on vaikka pinta tippunut alle rajan. Tai sitten nestettä on moottorin käydessä ollut justiin hälytysrajat yli ja kun moottorin sammuttaa niin imaisee loputkin moottoriin.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Kannattaako tehdä enää mitään?

                                              Työreissussa huomasin että auto (A6 -09 2.7 TDI CANC) puhalsi valkeaa kiihdyttäessä, aika reilustikin. Iltapäivällä palatessa ajoin ensin auton lämpimäksi ja sitten reippaita kiihdytyksiä, ainakin peileistä näkyvä savutus loppui. Oletin tällöin että oli vain kertynyt kosteutta putkistoon. Öljyt olivat myös tässä vaiheessa vanhat. Oletin tässä vaiheessa että ei isompaa ongelmaa joten aloitin suunnitellusti RVS-käsittelyn (mainitsen vain asian jos se sattuu johonkin vaikuttamaan, en kuvittele että se korjasi autoa). Kuitenkin seuraavana aamuna taas huomasin valkoista ja siinä vaiheessa vasta älysin katsoa jäähdytinnestesäiliöön jossa nesteet eivät olleet enää rajoissa. Lisäsin hädissäni vettä jotta uskalsin ajaa kotiin ~200 km.

                                              Öljynvaihtoaika oli varattuna sopivasti korjaamolle, jolloin pyysin keskittymään tähän ongelmaan. Järjestelmä paineistettiin kylmänä - ei havaittu poikkeavaa, ajettiin lämpimäksi (koeajolla ei havaintoja savusta), paineistettiin uudestaan lämpimänä - ei havaittu poikkeavaa. Öljyt sitten vaihdettiin joka tapauksesssa tässä vaiheessa, eivät saaneet savua näkyviin tässäkään vaiheessa koeajolla. Hain auton korjaamolta ja kotimatkalla lämpömittari heitteli ja auto lakkasi puhaltamasta lämmintä. Täytin kotona taas jäähdytinnesteet ja yritin ilmata, mikä oli käytännössä mahdotonta koska jäähdytinneste muistutti lähinnä kahvivaahtoa (eli öljyä jäähdytinnesteen seassa?). Lämmöt kuitenkin nousevat nyt normaalisti ja pysyvät kuten ennenkin.

                                              Autolla on ajettu 396 tkm. Ei ole helmi mutta ennen tätä hyvä käyttöauto. Tuota kun korjaamo alkaisi purkamaan ja tutkimaan niin varmasti löytyy koko ajan kaikkea muutakin vaihdon tarpeessa olevaa. Kansipahvin vaihdossa menisi sitten jakopää uusiksi ja ollaan jo 5000e arviossa vähintään (?). Itsellä ei ole kovin ihmeelliseen remonttiin tiloja, taitoja eikä aikaa.

                                              tldr; Melkein 400tkm ajettu auto puhalsi valkoista ja jäähdytineste karmeaa, suosiolla auto copartille ja itse autokauppaan vai voinko vielä yrittää jotain?
                                              Viimeksi muokannut pgrohn; 21.5.2025, 13:23.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Melko varmasti kansipahvi. Ei ole kyllä niin hinnakas homma vaihattaa

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Kiitos vastauksesta diffas!

                                                  Osaatko arvioida mitä se tulisi korjaamolla maksamaan?
                                                  Mitä maksaa purkaa siihen pisteeseen että voi varmuudella todeta sen olevan kansipahvi eikä vakavampi tilanne?

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    No vaihtoehdot on melko vähissä jos se tekee painetta jäähdytysjärjestelmään. omasta kolme kertaa menny pyttyjen välistä. Paikallisella korjaamolla oli ehkä joku 1300-1400 ja olisko siinä käyny vielä kansi oikaisussaki varuiks. Kerran tein itsekin. Tehtävissä oleva homma mut aikaa vie pirusti. Jos on samoin kuin pyttyjen välistä poikki niin sen voi imusarjat irroittamalla tunnustella pöpöttääkö jommalle kummalle puolelle konetta. Yleensä on parempi ettei ite pura jos ei ole ihan varma mitä on tekemässä.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Vaan jos onkin EGR jäähdytin vaan puhki, eikä kansipahvivika?

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Sekin voisi olla yksi ihan hyvä optio kans.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Itsellä samanlaisia oireita aiheutti vuotava EGR-jäähdyttimen läppärunko. Helpohko testata ohittamalla EGR:n vesikierto (välijäähdytin ja läppärunko) ja katsoa loppuuko savutus.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X