Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI jakoketjun vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Näköjään Autodoc, Spareto ym myy ei-oota Febin yläkiristimien kohdalla: 'No longer supplied by the manufacturer'. Saa vain koko ketjusetin mukana.

    Sparetolta löytyis OE kiristin:
    https://spareto.com/products/volkswa...ain/059109217c

    Mikähän noiden valmistaja on? Iwis? Kyseessä siis BKN-koneisen vasen (kuskinpuolen) yläkiristin 059 109 217 C ja vastaa esim. ASB:n ja BMK:n 059 109 217 G:tä ym.

    Comment


      #32
      Voisikohan olla, että ovat kyllästyneet reklamaatioihin aiheesta ja jatkossa myyvät sen takia kokonaisena settinä? Eli on vaihdettu yläkiristin -> oireet ennallaan -> rekkula "huonosta" kiristimestä. Omat BKN jakoketjuhilut hommasin aikanaan Koivusen kautta ja sielläkin näemmä nyt vaan kokonaista settiä tarjolla.

      Comment


        #33
        Ihan järkeenkäypä selitys voisi olla tuo. Toisaalta autot ja moottori jo +15v vanhoja eikä varaosia loputtomiin valmisteta, jossain vaiheessahan nuokin tippuu pois tuotannosta.
        Itsellä nyt reilu 100tkm ajettu ketjuremontin jälkeen ja räikkämäinen pärähdys kuuluu vain hetken lämpimänä käynnistäessä, ja selvästi kuskinpuolelta.
        Samalla tuonkin vaihtaa kun vaihdan dp:n.
        Iwis ei luulisi olevan ainakaan laadullisesti huonompi kuin Febi, ja iwistä tuolla todennäköisesti on paikoillaankin vironpoikien jäljiltä.
        Viimeksi muokannut vV8m5; 1.5.2021, 02:00.

        Comment


        • #34
          A6 c7 3.0tdi claa jakoketju pärähtää kylmänä käynnistäessä noin 1 sekunnin ajan. Saako noita ylempiä ketjun kiristimiä vaihdettua ilman laatikon irroitusta? Jos niitä koittaisi ensin vaihdella ennenkuin alkaa koko jakopäätä aukaisemaan...

          ​​

          Comment


            #35
            Ainakin 4F/C6:ssa on onnistunut: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...atessa?t=53891

            Comment


              #36
              Taitaa kolmannen sukupolven 3.0tdi:n jakopää olla vaan yhdellä ketjulla, eikä siellä ole kuin yksi kiristin jakopään ketjulle. Ei onnistu niinkuin ekan ja tokan sukupolven koneisiin.

              Comment


              • #37
                No niimpäs onkin, eli saapi aukaista ihan kokonaan :)

                Comment


                • #38
                  Koskeeko tämä ketju/kiristin ongelma kaikkia 3.0 tdi moottoreita, onko jotkut vuosimallit jo luotettavampia?

                  Comment


                  • #39
                    Täällä CRTE moottori avattu ja korjaus tehty Mikkelin Savilahden autossa.vm-15 ja kilometrejä jopa 160tkm

                    Comment


                    • #40
                      Onko muista malleista kokemuksia, 2015 jälkeen? Vai pitääkö tuohon jakoketjuremppaan varautua kaikkien 3.0 Tdi koneiden kohdalla?

                      Comment


                      • #41
                        Tiedä sitten menisikö tällainen seuraavat 150tkm..? Mittarilukema 160tkm, mutta moottori vaihdettu 140tkm kohdalla. Ehkäpä,jos jos moottorin yläkertakin ois samalla laitettu kuosiin..vai onko silti ongelmapesä?

                        Comment


                        • #42
                          homman nimi on osaan tottakai purkaa ja kasata osat jotka kuuluvat 3.0bkn moottoriin mutta helpottaisko tämä foorumi siinä että miten lukitsen jakopään ettei tule jakopää väärin? edelleenkin erwin käytössä mutta ainoastaan sanoo momentit ei lukitsemista

                          Comment


                          • #43
                            Alle minuutin kun vaivautui googlettamaan niin löyty tällaista työkalusettiä ja kuvaa:



                            Click image for larger version

Name:	Common-Rail-Diesel-Engine-Timing-Chain-Cylinder-Hea-HP-Pump-Locking-Tool-for-VAG-VW-2.jpg
Views:	1771
Size:	77,0 Kt
ID:	1960833

                            Comment


                            • #44
                              Nokat saa lukittua poranterillä, olikohan 6 mm vai 8 mm oikea paksuus. Kampiakseli lukitaan omalla työkalulla Txxxxx - sama työkalu käy vähän jokaiseen saman aikakauden VAG-moottoriin 1.4 TSI, 2.0 TFSI, 3.0 TDI ym).

                              Toista nokkaa pitää vääntää momenttiavaimella vastapäivään ja toista myötäpäivään olikohan 20 / 25 Nm momentilla ennen nokkarattaan pulttien tiukkaamista.

                              Kannattaa etsiä se oikea ohje vaihtoon sieltä Erwinistä, niin löydät siitä kaikki noi tiedot. Nokkien luokitukseen on tosiaan olemassa omakin työkalu, mutta ainoa erikoistyökalu minkä tarvitset on se kampiakselin lukitustyökalu.

                              Comment


                              • #45
                                2015 A7 bitti CVUB yllätti ennenaikaisella jakoketjun rallatuksella. Ennen auton ostoa kahtelin, että 250k paikkeilla oli osalla jo alkanut ääntää, mutta omassa ensimmäiset rapinat pari viikkoa sitten, enkä ollut uskoa korviani. Nyt taas käynnistäessä piti semmosta ääntä, toki vaan 2sekunttia, mutta remontti tulee jossakin vaiheessa eteen. Nyt ajettu 172k. Näissä taitaa olla sama kuin CDUC koneessa, että kone lattialle ja osat paikalleen, niin onko joku teettänyt Virossa tai onko Suomesta suositella jotakin hyvää ja halpaa, niinkuin nuo kaksi edellämainittua kulkeekin aina käsi kädessä :D

                                Comment


                                  #46
                                  Turun alueella noita tekee pitkällä kokemuksella mehuli.fi

                                  Comment


                                    #47
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Lauri0000 Näytä viesti
                                    Onko muista malleista kokemuksia, 2015 jälkeen? Vai pitääkö tuohon jakoketjuremppaan varautua kaikkien 3.0 Tdi koneiden kohdalla?
                                    Mä olen ollut siinä uskossa, että jakopään mahdollinen rallatusonhgelma koskee vain Faceliftin alkupään moottoreita koodilla CRTD. Mutta nähtävästi niitä on muillakin eli en sit tiiä

                                    Comment


                                      #48
                                      CRT- moottorit on niitä eniten tasalaatuisia eli jakopäät särkyvät käytännössä poikkeuksetta melko matalilla kilometreillä. Lisäksi niissä on ongelmia nokkien rattaiden kanssa, aiheuttaa samantyyppistä meteliä kuin rikkinäinen jakopää.

                                      CVUA/B(fl bitdi) on vanhemman sukupolven eli paremmalla jakopäällä, mutta nekään eivät ole ikuisia.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Kyllä valitettavasti nämä BiTdi:iitkin alkaa matalilla kilometreillä rallattaa. Homman pystyy tekemään ilman moottorin irrotusta.

                                        Comment


                                          #50
                                          Ei ne kaikki ala rallattaa matalilla kilometreillä.

                                          Mulla on tuossa vanhemmassa bitdi:ssä, joka siis cgqb motilla, 340tkm mittarissa eikä rallata. Tuli meille 115tkm ajettuna, joten oletan että jakopää on alkuperäinen. Öljyt vaihdettu uudesta lähtien aina viimeistään 15tkm ajon jälkeen ja tätä suosittelen kyllä kaikille.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Ei tietenkään kaikki ala mutta hyvä tuoda asiaa ilmi ettei tule ihmisille yllätyksenä että tämmöinen mahdollisuus on. Noin 4 vuotta sittenkö omani ostin niin jotenki bitdi:iin jakopäätä pidettiin täysin ongelmattomana eikä asiasta sillon löytyny tietoa.

                                            Tuo longlife öljyn vaihtoväli ei ainakaan auta asiaa. Pitäisi poistaa jokaisesta huolto-ohjelmasta ja kieltää mainostaminen "longlife" öljyistä.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X