Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

R5 AEL pumpun hihna poikki, miten ajoitus kohdalleen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Nokka varmasti oikein päin? Raudalla sen saa tasan kahteen asentoon kantta vasten. Pumppuun koskettu remontin yhteydessä?

    Comment


      #32
      Se hahlo ei ole tässä keskellä nokkaa, menee vain yhdellä asennolla, eli 1. nokat ylöspäin, paikalleen.

      Pumppuun ei ole koskettu (sillä lailla).

      EDIT: Tuli outo fiilis ja piti käydä tarkistamassa: 4. suuttimen se anturipiuha oli ollut irti koko iterointiepisodin ajan. En nyt hyvälläkään muista että estääkö sen kertoma tieto käynnistyksen. Luulisi että ei estä.
      Viimeksi muokannut matrikkel; 11.7.2015, 21:05.

      Comment


      • #33
        Suuttimia löysälle ja tuleeko tavaraa ulos? Ensmäisen startin saa helpoiten, kun ottaa vielä vesilähdöstä sen ylemmän anturin irti, saa pitkän hehkun aikaseks.

        Comment


        • #34
          Perhana su-torstai olin joutsenossa hommis, olisin hyvin ehtiny tulla silloin piipahtaan. No ehkä ensi kerralla parempi onni.

          Comment


          • #35
            Yksi hammas pumpun päässä on kyllä melko paljon. Testerillä kun ajoituksen katsoo, niin puoli hammasta muuttaa sitä jo n.100.

            Seuraavalla tavalla olen saanut itse käyntiin ilman kellotusta: Vauhtipyörältä nollamerkki kohdilleen, pumpun merkki kohdilleen (nokkapyörä luonnollisesti löysällä ja hihna kiristettynä), sitten pumppuun hieman ennakkoa (eli kun vaste tuntuu, niin ihan vähän lisää. Ehkä n. 1/3 hammasta), ja sitten vaan nokkapyörä kiinni.

            Ja kannattaa pitää mielessä, että pumppu pyörii vastapäivään. Eli ennakkoa siihen suuntaan

            Comment


            • #36
              Mekaanisesti heittokellolla kattottuna se on jääny hyvin yhden hampaan kohdalle 0.75 ennakolla.

              Comment


              • #37
                Juuri laitoin omasta ennakon 0.63 jäi kelloon kun kiristin nokkapyörän pultin.
                Attached Files

                Comment


                  #38
                  Lähtihän se tulille, mittasin ennakkoksi 0.77 jolla käynnistyi, säädin iskuksi 0.6mm. Katsotaan miten toimii sillä. Huoltokirjassa aiempi maininta 0.51mm ennakosta. Tarvitsee näköjään vielä ehjän syylärin, ennenkuin pääsee tien päälle.

                  Comment


                    #39
                    Niputin konehuoneen tänään, moottori pitää kovaa/kimeää ujellusta. Rajasin vinkumisen moniurahihnaan, kiristintä kun löysää, melusaaste loppuu. Purin kiristimen, vaihdoin laakerin, putsasin ja voitelin nivelen. Erikseen käsin pyöriteltyinä yksikään komponenteista ei pidä oireile. Autosta tosin porsi yo. hammastanko joka perhosteoriaa noudatellen on hyvinkin voinut tehdä voimaohjauksen pumpusta vainaan.

                    Voiko tuommoinen kimeä 80+dB ujellusta syntyä pelkästä hihnasta? Remmi mallia Flennor, muistaakseni Contitechin halpamerkki, olen näitä Flennoreita käytellyt ennenkin ilman meluefektiä. Pitääkin kokeeksi vaihtaa vanha moniura takaisin ja testata onko sillä vaikutusta.

                    Comment


                      #40
                      Onko ensimmäinen käynnistys tangon vaihdon jälkeen? Ilmaa järjestelmässä?

                      Comment


                        #41
                        Joo eka käynnistys, pyörittelin aluksi ääriasennosta toiseen ja kävin peltotiellä ajelemassa, mutta ei pyörittelyllä näyttänyt olevan vaikutusta, tehostaa kyllä oikein hyvin.

                        Comment


                          #42
                          Ulina ei ollut komponenttivika, vaihdoin vanhan moniurahihnan uuden tilalle ja kapistus hiljeni. Uteliaisuudesta laitoin uuden hihnan takaisin ja oli edelleen hiljainen. Taitaa olla niin että joskus kello 2 yöllä on moniurahihna mennyt jollain pyörällä yhden uran pieleen ja siksi kiljunut oikein huolella.

                          Comment


                          • #43
                            No ei ihme jos vähä pitää mekkalaa [emoji2]

                            Comment


                            • #44
                              Liitteenä kuva, onko ajoitus hyvä noin? Melko hankala laite säätää.
                              Attached Files

                              Comment


                                #45
                                On, mutta tärkeempää on se että kone käy hyvin ja käynnistyy myös pakkasella lämmittämättä. Sen tosin tietää vasta pakkasilla.
                                Koskaan omassa ei toiminu tontilla oleva ajotus vaan pikkusen alueen ulkopuolella. Luultavasti kulunut sen verran jo.
                                Hienosäädön olenkin tehnyt manuaalisesti eli jos käynnistyy huonosti niin pumppua aavistus johonki suuntaan.
                                Toki akku pitää olla hyvässä terässä ettei se aiheuta sahausta.

                                Comment


                                • #46
                                  Kyllä siitä taisi hyvä tulla, ainakin tänään lähti tosi nätisti käyntiin lämmittämättä. Pakkasta oli -7.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X