Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI kaasuläppässä häikkää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Semmonen puoltuntinen tai vähän yli jos ei oo peukku kasvanu keskelle kämmentä.

    Comment


    • #32
      Alkuperäinen kirjoittaja Maxpres Näytä viesti
      Itselläni myös tämä sama vikakoodi.

      5308 - Throttle Body Actuator Bank 1 (J338): Implausible Signal
      P0638 00 [032] - Electrical Fault in Circuit

      Autona A4 B8 3.0 TDI, 207tkm ja tilasin tämä kaasuläpän ja vaihdoin paikoilleen. Ennen tätä ongelmana oli juurikin tärähdys sammuttaessa ja moottorin vikavalo. Vaihdon jälkeen molemmat hävisivät, mutta jälleen kerran moottorin vikavalo alkanut syttymään samasta syystä ja antaa jälleen samaa vikakoodiakin ja ei auta vaikka nollailee VCDS:llä. Välillä voi mennä parikin päivää ilman vikavaloja. Ainut vain että moottori sammuu joka kerta ihan normaalisti, joten voisi olettaa, että läppä kuitenkin toimisi - ainakin jollain tavalla. Liittimet olen puhdistanut, mutta ei vaikutusta, joten mitähän tässä voisi seuraavaksi koittaa? Vanhasta läpästä oli hammasrattaat ihan kaput, joten se oli oikeasti särki.

      Moottorissa on ohjelma sisällä ja DPF on myös poistettu käytöstä (EGR:stä en tiedä), joten mitään haittaa tuosta ei periaatteessa ole, kuin että se vikavalo palaa, mutta pitäisi sekin kyllä saada pois. Mistään läpän poisohjelmoinnista en ala maksamaan satoja euroja, koska uusi osakin on jo paikoillaan. Tosin samaan aikaan antaa vikakoodia kahdesta hehkusta, mutta mahtaakohan ne liittyä nyt kuitenkaan tähän (olen kyllä nekin vaihtamassa jossain kohtaan, ainaki viimeistään ennen talvea)?
      En tästä myllystä tiedä, mutta tarkista nyt hupailleksesi sulakkeet. 2.0 TDI:ssä vialliset läpät polttaa usein sulakkeen eikä vika nollaudu ennen sen uusimista. :) Mutta toki niitä johtoja kannattaa vilkuilla tarkemmin myös.

      Comment


      • #33
        Nyt itseasiassa vikavalo on pysynyt pois jo pari viikkoa, eli otappa tuosta nyt selvää. Pääasia, että toimii.

        Comment


        • #34
          Tilasin kans kaasuläpän samasta paikkaa kuin Maxpres (kiitos vinkistä). Pörhön Audicenter vaihtoi (50€) sen tänään ja nollasi vikakoodit (15€). Problem solved.

          Comment


          • #35
            Jarmo, onko sinulla pysynyt vika poissa tuon kaasuläpän vaihdon jälkeen?

            Itse olen koittanut jo kahta läppää eikä vika tunnu poistuvan. Antaa edelleen samaa vikakoodia ja moottorin vikavalo syttyy satunnaisesti. Eli nyt menee vähän sormi suuhun, että mitä ihmetta sitä seuraavaksi koittaisi. Alkuperäisestä kaasuläpästä oli mennyt hampaat, mutta nyt vian kyllä aiheuttaa joku muu.

            Osaako joku oikeasti sanoa (ei mitään arvailuja), kuinka tuon läpän kuuluisi käyttäytyä, kun se toimii oikein?

            Otin imuputken irti ja täräytin auton käyntiin, niin läppä oli auki 3/4 tyhjäkäynnillä ja kun hiukan koski kaasuun se avautui melkein kokonaan ja sen jälkeen kävi melkein kiinni ja palautui tuohon 3/4 asentoon. Onko normaalia?

            Comment


            • #36
              Onko noissa 3.0 TDI:ssä läppäyksikölle sulaketta? Jos on niin katsoisin sen vielä. :) 2.0 TDI:ssä kun polttaa sulakkeen kun hampaita mennyt, flektit samassa sulakkeessa.

              Comment


              • #37
                Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                Tarkasta johtosarja läpältä ohjainlaitteelle.
                ^Pulla vinkkasi tuosta johtosatsiksen tsekkaamisesta. Onko tehty?

                Comment


                • #38
                  Ettei nyt ois jompikumpi imusarja. Vikakoodi esiin ja jos antaa jonkun v- numeron.

                  Comment


                  • #39
                    Tommi, mulla vikaa ei ole esiintynyt tuon vaihdon jälkeen.

                    Comment


                    • #40
                      Teemu, imusarjasta antoi myös jossain kohtaan koodia ja siihen uusin tangot ja se hävisi sillä. Tämän koodi on seuraava.

                      5308 - Throttle Body Actuator Bank 1 (J338): Implausible Signal
                      P0638 00 [032] - Electrical Fault in Circuit

                      Omaa sulaketta en löytänyt tälle ja johtosarjaa en tosiaan ole vielä käynyt kokonaan läpi. Läppähän siis kyllä "toimii" ja muuttaa asentoa ja sen kuulee myös hyvin kun sammuttaa auton, kun sähkömoottori sulkee tai avaa läpän, joten mykkänä se ei ole. Ilmeisesti saa jostain jotain väärää signaalia tms. Onko näissä kaasupolkimessa joku anturi, joka mahdollisesti olisi yhteydessä kaasuläppään?

                      Comment


                      • #41
                        Moi tietäjille!

                        Eli A6 2,7TDI alkoi oikkuilemaan. Moottorinvikavalo syttyi ja vikakoodi kertoi kaasuläpästä. Avasin ko. vehkeen, täynnä paskaa luonnollisesti.
                        Mutta, läppä ei liiku kuin 3/4 siitä mitä sen ilmeisesti pitäisi liikkua. Eli ei mene täysin kiinni asentoon. Onko sisältä todennäköisesti rattaat lopussa/murusina?
                        Saako näitä osia jostain vai meneekö koko kotelo uusiksi? Jos, mistä halvimmalla olisiko kenellekään hyviä ehdotuksia?

                        Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan!!

                        Comment


                          #42
                          Avaa se kotelo ja kato missä kondiksessa muovirattaat. Ebaysta saa 3d-printattuja rattaita noihin, mulla on omassakin autossa nyt sellaiset ollu vissiin vuoden päivät. Jotain linkkejä oli joskus foorumillakin.

                          Comment


                          • #43
                            Viittitkö vinkkaa mistä sais tilattua....
                            Viimeksi muokannut Killeri; 6.11.2019, 06:56. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                            Comment


                              #44
                              Pienellä haulla metallirattaat: https://www.ebay.de/itm/Drosselklapp...4/282446803817
                              Tuolta linkkejä seuraamalla tai vastaavilla hakusanoilla löytyy myös halvempia muovirattaita.

                              Comment


                              • #45
                                Ei sitä läppää kannata ohjelmallisetsi poistaa. Joskus jos sattuu rupee käymää öljyllä ja tulee formula ni tulee itku ku ei sammukkaa kun avainta kääntää.

                                Comment


                                  #46
                                  Lajitoverin A5 3.0TDi (CAPA) alkoi kiukuttelemaan kaasuläpästä. Moottorin vikavalo syttyi ja antoi vikakoodia kaasuläpästä. Tarkempaa vikakoodia ei ole nyt käsillä.

                                  Mikä on nykytietämyksen mukaan paras tapa hoitaa ongelma pois päiväjärjestyksestä ja mitä mahtaa kustantaa, jos siis kyseessä pelkkä kaasuläpän vaihto? Eräästä korjaamosta tuli mielestäni aika levoton 2000€ kustannusarvio rempalle.

                                  Comment


                                    #47
                                    Kahdesta meidän 3-litraisesta on näitä korjattu ne välitysvivut vaihtamalla.

                                    Comment


                                      #48
                                      En tiedä onko noissa uudemmissa uusia kommervenkkejä, mutta omassa -09 4F CDYA tuo läpän vaihto onnistui itse ihan ruokatunnin aikana - eli vajaa 30min sain aikaa tuhlattua näillä nakkisormilla. Läpän jouduin ottamaan paikallisesta varaosaputiikista ajanpuutteen vuoksi (~270€), mutta e-baysta löytyi ihan OEM läppää samaan hintaan. Onneksi 2v takuu antaa edes hieman mielenrauhaa.

                                      Tarkoitus olisi nuo rattaat tilailla E-baysta ja kunnostella tuo alkuperäinen takaisin toimintaan. Liikuttelemalla läppää tunsi selvästi että hammasrattaat sieltä on porsineet.

                                      Muuten ei kannata hirveä kauaa ongelman korjaamista odotella sillä kun läppä ei ole toiminnassa ei myöskään DPF poltto käynnisty ja itsellä johti lopulta siihen että DPF tukkeutui. Tuli sitten vähä lisäjumppaa tuon takia ja lopulliset kustannukset kohosivat jopa 50%:iin tuosta mainitusta levottomasta hinnasta.

                                      Comment


                                        #49
                                        Juu, olen tietoinen tuosta DPF-ongelmasta, kun läppä on kaput. Ei ole vaan omasta autosta kyse. Auton omistajaa on infottu DPF:n tukkeutumisvaarasta.

                                        Olen ymmärtänyt, että tässä saattaa olla kyseessä kaksi ongelmaa. Joko tämä läppäsysteemi tai vivusto. Pystyykö vikakoodin perusteella päättelemään kumpi on ongelmana tällaisessa CAPA koneessa?

                                        Comment


                                          #50
                                          Nyt on vissiin läpät ja läpät sekaisin. Kummasta ilkka puhuu, kaasu(sammutin)läpästä vai imusarjan läpistä?

                                          Ensinmainitussa ei ole mitään vivustoja, viimemainituissa on. Vivuston välyksen pystyy toteamaan ihan käsin heiluttelemalla. Välystä ei vivustoissa saisi olla oikeastaan ollenkaan.

                                          Comment


                                            #51
                                            Erittäin hyvä kysymys :) Jutun juoni on se, että en ole vielä päässyt näkemään kyseistä konetta ja yritän tässä arvuutella auton omistajan kanssa käydyn hieman epäinformatiivisen puhelinkeskustelun perusteella sitä mitä tästä A5:sta pitäisi korjata.

                                            Käsittääkseni on kysymys imusarjan läpistä ja niiden aiheuttamasta moottorin vikavalosta. Ymmärrykseni ei riittänyt siihen, että läppiä onkin kahta laatua. Pahoittelen aiheuttamaani sekaannusta.

                                            Eikös niin, että näissä imusarjan läpissä on nämä nivelet ja niissä voi olla väljyyttä joka selviää vivustoa heiluttelemalla ja silmämääräisesti tutkimalla. Jos ongelma tämä niin korjauksena uudet nivelet/vivusto tai vanhan korjaus. Mutta, jos kyse onkin itse läpästä niin miten se korjataan, hommataanko uusi läppä vai kuinka? Ja onko tämä nyt se läppä, joka vikaantuessaan estää DPF-polton?

                                            Sammutusläpän toiminta ei kait estä DPF-polttoa?

                                            Comment


                                              #52
                                              Se olis nyt varmaan viisain ihan aluksi selvittää se eksakti vikakoodi ja arvailla sitten lisää.
                                              Imusarjan läppä-vivustoaiheesta täällä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...anifold-runner

                                              Comment


                                                #53
                                                Jatkan juttua tuonne toiseen ketjuun.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja jpmikkol Näytä viesti
                                                  Kuinka iso homma tuo kaasuläpän vaihto on ammattilaiselta? Vm. -05 BMK.
                                                  Vastaan vanhaan viestiin mutta vaihdoin tänään CDYA koneelliseen tuon kaasuläppäkotelon. Autodocilta Ridex luokkaa 90e. Se on nätisti esillä kuskin puolella edessä, kiinni kolmella T30 torxilla joista alimmaiseen tarvii nivelletyn jatkovarren. Paisarin letkut tulee just nihkeästi eteen joten helpoimmalla pääsee jos paisarin siirtää sivuun, itellä se vaati tyhjäksi valuttamista.

                                                  Sieltä sen sitten kääntelemällä saa irti ahtoputkesta ja liittimen irti. Vikakoodin nollaus eikä ainakaan 50km testiajolla tullut takaisin :)

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Hei,
                                                    oisko tietoa/vinkkejä?Auto A6 3.0tdi bmk -06.vikakoodeja 4, intake manifold flap bank 1 p2009,throttle body actuator bank 1 j338 p6038 implausible signal,control circuit for controller for turbcocharger j724 p3348 elctrical malfunction,intake manifold flap bank 2 p2011 electrical malfunction.
                                                    Autoon on vaihdettu uudet imusarjat,kokeiltu toista kaasuläppä koteloa ja toista turbon ohjainlaitetta mutta ei vaikutusta,auto lähtee käyntiin mutta on tietysti limp tilassa.Output testillä ei liiku kaasuläppä,turbon ohjainlaite eikä imusarjan läpät.mittasin kaasuläpältä johdot eculle(pin 3 ja 4) ja näyttivät olevan ok.mittasin kaasuläpäkotelon liittimestä jännitteen pin 4 näytti 5v ja pin 3 vaelteli 0.12-0.19,,,mitähän se pitäisi oikein olla?Itselläni tunne,että vika voisi liittyä jotenkin tuohon kaasuläppä koteloon,koska kun poistaa koodit aina tulee koodi throttle body actuator bank 1 j338 p0638 tai throttle valve controller p1545,jossain muodossa.
                                                    oisko neuvoja mitä seuraavaksi?
                                                    Ecu rikki?

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Eilen töistä tullessa ajoin auton parkkiin ja sammutin . Tavaroita kerätessä kuulin surinaa joka kuului konepellin alta . Avasin pellin mutta surina ehti loppua . En jaksanu keskittyä sen enempää . Nyt aamulla töihin lähtiessä laitoin virrat päälle käynnistääkseni . Särinä ja surina alkoi heti . Avasin pellin ja totesin että kaasuläppäkotelo pitää tätä meteliä . Pärinä on sen verran kovaa että kädellä kokeiltuna koko kotelo tärisee .

                                                      virrat kun sammuttaa niin meteli jatkuu reilun 20 sekuntia ja sitten loppuu. Sitä en osaa sanoa pitääkö meteliä auton käydessä koska moottorin ääni/tärinä peittää äänen .

                                                      Kellään diagnoosia ja onko korjattavissa vai uutta koteloa jahtaamaan ?

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Dieselissä se on sammutusläppä. Todennäköisesti sisältä rattaat hajalla, joten uutta tilalle.
                                                        Viimeksi muokannut Killeri; 19.5.2022, 14:07. Perustelu: Aiheet yhdistetty, kiitos vinkistä!

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X