Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.9 tdi awx 2002 ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Homma selvisi loppujen lopuksi.

    Suuttimista yksi saattaa olla hieman herkkä, koska välillä tyhjäkäynnillä tulee jotain tutinoita, jotka tuntuu tapuolessa.
    Mutta käyntiinlähtöongelma saatiin haskaan kun suuttimet otettiin irti, suuttimen ja kannen välinen kuparitiiviste oli karstoittunut/mustunut niin että palotilasta on tullut kamaa ylöspäin. Ja samaa reittiä oli varmaan löpö valunut pyttyyn.

    Kannen ja suuttimen tiivistepinnat kaavittiin puhtaaksi ja suuttimet takaisin uusilla tiivistellä ja pulteilla. Samalla vaihdettiin suutinten johtosarja joka oli sen näköinen ettei sitä varmaan ollut vaihdettu vuosi takaperin vaikka niin muistin. Ajatuksena on että aikaisemmin on varmaan käytetty vanhat kiinnityspultit, jotka eivät enää jaksanut tiivistää suutinta kanteen.

    Diagnostiikan arvoja en jaksanut enää kirjata ylös kun ongelmat loppuiva. Auto starttasi kivasti ja ei enää savuttanut lainkaan. Joten hyvällä omallatunnolla olen vaihtanut autoa ja nyt alla on WV touran mallia 2006. Nyt mahtuu kakaratkin taakse ilman että jalat on jumissa etupenkin ja turvaistuimen välissä.

    Kiitos asiantuntevasta avusta, ja hyvää jatkoa.

    Comment


      #32
      Eli suuttimet ei olleet kansirempassa irti tai joku oli oikassu jättämällä tiivisteet vaihtamatta.
      Pientä tutinaa nyt voi pumppareissa aina tyhjäkäynnillä olla, eli siitä ei kannata isommin murehtia.

      Comment


      • #33
        Tässä selvitellyt tuommosta 74kw AVB pumppari 580 tkm ajettu kylmänä ei lähde käyntiin vikaa jo parin viikon päivät. Tuohon oli vaihdettu jo nokat ja suuttimien tiivisteet, koneen päässä oleva korkeapainepumppu sekä hehkuja ja suuttimien johtosarja. Ongelmat oli alkaneet pakkasilla, eli pitkiä startteja.

        Johdon päästä lähti käyntiin jollain tavalla pienillä pakkasella. Kuumana ei mitään ongelmia lähteä tulille.

        No ensin kokeilin tukkia paluu letkun ja sitten startata ja auto lähti tulille todella pitkällä startilla ja vähän kaasua polkemalla. Tukos pois ja ei yrittänytkään käyntiin vaikka tankin pumppu hörähteli

        Seuraavaksi koitin kanisterista toisella siirtopumpulla (oli paljon isompi pumppu joka teki enemmän painetta), ja paluu oli auki. Lähti kun palmun alta. tankin pumppu siirsi ainetta, mutta epäilin kuitenkin että vika olisi paineeseen liittyvä ongelma.

        No tilasin pumpun ja se vaihdettiin. Ei muutosta muuta kun startti oli saatu sahattua rikki, kun sitä oli rasitettu todella pitkillä starteilla koko syksyn ajan.

        No uusi startti paikoilleen ja vianetsintä jatkui. Nyt irroitin välistä polttoainesuodattimen jos sieltä vetää ilmaa. Hinaamalla auto käyntiin ja antoi kävin pienellä koeajolla. Auto sai seisoa yön yli ja eiku kokeilemaan. Ei luvannutkaan.

        No sitten koneen pumppua ennen laitettiin takaiskuventtiili polttoainelinjaan

        Taas hinaamalla käyntiin ja yön yli seisotus. Pakkasta oli aamulla -8 astetta ja lähti 5 sekunnin käynnistyksellä käyntiin. Aikasemmin ei ollut mitään toivettakaan.

        Tänään laitoin nyt oman suodattimen takaisin mukaan kiertoon ja siirsin takaiskun mahdollisimman lähelle moottorin korkepainepumppua. Tarina ei vielä kerro lähteekö huomennakin tulille yhtä hyvin vai paremmin.

        Tarinan opetus kuitenkin on, että vaikka diesel autosi lähtisi tällä hetkellä hyvin käyntiin kannattaa polttoainelinjaan asentaa tuollainen takaiskuventtiili kaiken varalta. Säästyy ehkä todella monelta murheelta.

        Ja tuon mallinen ventiili ei sitten lähde niistä omista letkuista irti muuten kuin leikkaamalla, eli kannattaa laittaa se sellaiseen väliin mistä voi letkua lyhentää jos joudut sen paikkaa muuttamaan.

        Ei se kone tiedä sitä pyöriikö se startilla vai hinaamalla, eli virrat päälle ja lyhyt kokeilu. Hinaamalla lähti ainakin tuo melkein heti käyntiin 5-20 metriä hinaus kakkosella ja auto käynnissä eli saa vissiin vähän enemmän kierroksia niin ilma poistuu paremmin järjestelmästä. Toki jos siellä ei ole polttoainetta ollenkaan niin eihän se hinaamallakaan lähde käyntiin se on varma. Vikaa etsiessä kun on ensin saatu käyntiin kerran niin tuo ainakin lähti sen jälkeen sitteen startillakin käyntiin.

        Comment


          #34
          Takaisku tulopuolella kyllä avittaa, mutta jokin vuoto linjastossa täytyy olla, jos yössä valuu aineet tankkiin. Mulla mitä ilmeisemmin vuotava tankki aiheutti vastaavaa ongelmaa.sen lisäksi paluupuolen putki on hapero kuin näkkileipä. En ole kuitenkaan takaiskuja viitsinyt poistaa, koska ne selkeesti toimii.

          Comment


          • #35
            Suodatin mukana kierrossa ei pelittänyt niin laitettiin toinen takaisku ennen suodatinta. Nyt lähtee käyntiin. Eli vuosi ilmaa suodattimesta sekä koneen pään pumpusta.

            Comment


            • #36
              Kyseessä eukon Audi A4 vm. 2002 kyseisellä otsikon moottorilla.
              Tekasi jo aiemmin muutaman kerran sitä että kesken ajon kuin olisi sähköt kadonneet sekunniksi minkä jälkeen meno jatkui normaalisti. Viikonloppuna teki saman, mutta auto jätti lopulta välille 1.5 km ajon jälkeen kun sammui kesken ajon eikä ole sen jälkeen käynnistynyt.

              Vikakoodit katsoin ennen viikonlopun ajelua eikä siellä mitään ollut, mutta nyt ei enää päästä ecuun käsiksi. Epäilin ennen viimesintä vikakoodinlukua virtalukon pohjan olevan sökö, joten se on vaihdettu kuten myös kaikki releet mutta ei vaikutusta.
              Huomasin että vikakoodeja lueskellessa kun kotterossa on virrat tarpeeksi kauan päällä alkaa konehuoneessa flektit huutaan kuin nesteet olisivat kuumana eikä se tätä ole aiemmin tehnyt.

              Ecun kotelon repäsin auki ja kaikki kuivaa. Nyt vaan alkaa pahasti epäilyttään että ecu olisi hajonnut, kun ei siihen vcds:llä kiinnikään enää pääse.
              Pihassa on vastaavalla tekniikalla oleva purkuauto, joten minkälainen operaatio olisi saattaa eukon auto kuntoon jos purkuautosta vaihtaisi tarpeellisen määrän osia? Pelkkä ecun vaihto tuskin on tie onneen ajoneston takia?

              Comment


                #37
                Tuossa on Immo3 ilmeisesti, joten se on ecussa koodattuna. Eli jos vaihtaa toisen ecun niin pitää vanha kloonata tai uusi opettaa siirrettävään autoon. Ilmeisesti tuon pystyy VCDS'llä tekemään tuon swapin tämän perusteella Immobilizer III ECU Swapping - Ross-Tech Wiki

                Itse testaisin toisella ekulla koodaamatta ensin, että pääsee edes kiinni siihen. Autonhan voi kokeilla startatakkin sillä toisella ekulla, se vain sitten sammuu saman tien. Se kertoisi sen, että vanhassa ekussa se vika varmaan on. Jos ei auta niin vika on muualla, johdoissa, sulakkeissa, releissä edelleen.

                Flektit voi kyllä lähtee pyörimään omia aikoja vaikka moottori ei käy, jos virrat on päällä.

                Comment


                • #38
                  Ecu siellä näyttäisi olevan särki. Toisella eculla hehkuttaa, polttoainepumppu pyörii ja lähtee pariksi sekunniksi käyntiin kuten yllä kuvailtu tapahtuvan.
                  Ymmärsinköhän tuon linkin sisällöstä nyt aivan oikein, että tarvisi vanhasta ecusta joitain koodeja ja muita? Niitä kun ei nyt saa koska ecuun ei pääse tietokoneella käsiksi. ?

                  Comment


                    #39
                    Niin se tossa ohjeessa tais olla, onkohan ilman vanhaa ekua ainoa mahis sitten merkkitiskillä uuden koodaus tai sitten Immon ohittaminen kokonaan. Siihen on olemassa omia softia vissiin. Itse en ole niihin tutustunut.

                    Comment


                    • #40
                      Joop kävin tänään auton luona. Alkoi tekemään samaa kuin edelliselläkin eculla eikä tuohonkaan ecuun pääse tietokoneella kiinni, joten taitanee olla pahemman kerran jotain autossa solmussa... Taidampa soitella romu-ukon hakemaan raadon pois ja kävelkööt eukko töihin :)

                      Comment


                      • #41
                        En nyt lukenut koko topiccia,mutta olethan nyt varmistanut että eculle tulee virtaa ja paljonko sitä tulee. Itse lähtisin perkaamaan akulta eteenpäin liitoksia läpi ja mittaamaan virtahäviöt. Saattaa näyttää liitokset päällepäin ihan ehyeltä,mutta virta tyssää. Omassa b7:ssa teki samanmoista,ei saanut vcds:llä ecuun yhteyttä,eikä mittaristoon tullut älyä. Oli akulta lähtevän jakotukin,yhden liittimen alta hapettunut,eikä näkynyt päälle päin mitään.

                        Comment


                          #42
                          Kyllähän se joku johtohomma täytyy sillon olla, eikä kovin kaukana ekusta voi se katkos oikeestaan olla, kun toisella se toimi. Tai sitten oli vain sattumaa. Esim käy Ecun liittimen läpi ettei siellä ole joku pinni irti tms.

                          Comment

                          Working...
                          X