Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.9 tdi awx 2002 ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 1.9 tdi awx 2002 ei käynnisty

    Terve

    Otsikko on hieman virheellinen, auto lähtee käyntiin kun starttaa 2-4 minuuttia. Pyörittää tosi kivasti, siis pyörii hieman paremmin kuin normaalisti startatessa. Ja useimmiten käyntiin lähtöongelma tapahtuu kun auto on seisonut yli neljä tuntia. Käynnistyy ärsittävän hyvin jos seisonut alle tunnin. Ja käydessä savuttaa valkoista savua aika paljon.

    Ongelma alkoi varsin epämiellyttävästä jakopää kokemuksesta. (Nokka, nostajat, venttiilit ja vielä kaikki jakopäähihnan rattaat kiristäjär ja hihna)

    Vag-com ei virheitä, suuttimen korjaukset hyvin rajojen sisällä, ajoitus aivan kohdallaan.

    Olen alkanut sulkea pois polttoaine puolen vikoja.
    -Tankin siirtopumppu tuntuu toimiva, polttoainetta tulee suodattimelle noin 2 sekuntia virran kytkemisen jälkeen. (kun letku on irti)
    -Polttoaine tulee suodattimesta läpi (kun tandempumpun tulo letku on irti)
    -Tankin paluu letkusta menee ilma hyvin tankkiin
    -suodattimen paluu "termostaatti" on nyt tilapäisesti ohitettu

    Eli tankista tulee periaatteessa löpöä tandem-pumpulle, ja siitä takaisin tankkiin.
    Kuitenkin käytännössä tandem pumppuun ei mene ilmaa eikä polttoainetta, joten se estää koko polttoainelinjan toiminnan.

    Miksi tandem-pumppu on ihan lukossa? Olisiko neuvoja?
    Mistä pumpun syöttöpaineen saa mitattua? Ja vielä onko pumpusta jotain rähäytyskuvia? miten tandem-pumppu / kannen polttoainekanava on tarkoitus ilmata?

    argh ! Olen ollut neljäpäivää ulkona vesisateessa korjaamassa tuota ....
    Alkaa pikkuhiljaa hermo kiristyä. Ja kaikki paikat haisee löpölle.

    Tilasin jo käytetyn siirtopumpun koska olin varma että ongelma on siinä mutta ketut... siirtopumppu nostaa tandem-pumpulle ihan hyvän paineen mutta tandem pumppu ei ota vastaan.

    #2
    Ongelma alkoi varsin epämiellyttävästä jakopää kokemuksesta. (Nokka, nostajat, venttiilit ja vielä kaikki jakopäähihnan rattaat kiristäjär ja hihna)
    Miksi nokka ja venttiilit vaihdettiin?
    Tandem pumppu voi kyllä hajota, mutta kansirempan ollessa kyseessä tulee kuitenkin mieleen ennemmin ajoitus tai asennusvirhe jossain.
    Onko suuttimet laitettu varmasti oikeaan asentoon, eikä ole ilmavuotoja. Valkonen savu viittaa ajotusongelmaan.

    Comment


    • #3
      Nostin oli jäänyt paikoilleen. Nostimen ja nokan pinta oli kulunut huonoksi. Hammashihnapyörät oli jauhautunut pyöreiksi... remmin vaihtoon taisi olla matkaa vielä noin 6000 km.
      Olen ajanut yli 1000 kilsaa remontin jälkeen, ongelmat alkoi noin 500 kilsan jälkeen. Kone käy edelleen nätisti kun vaan saa käyntiin.

      Tandem-pumppu kuitenkin muodostaa alipaineen niin että pakokaasun kierrätysventtiili ja turbon säätö toimii. Sen perusteella kuvittelen päätteleväni että tandem-pumppu pyörii. Polttoaine ja alipaine puoli ovat kai samalla akselilla? Tarvitsisin tosiaan tandem-pumpun räjäytyskuvan että ymmärtäisin paremmin...

      Luin jostain foorumista että ilma ennen pumppusuuttimia aiheuttaa viivettä polttoaineen syöttöön, mutta jotenkin pitäisi saada ilma pois kannesta ja tai tandempumpusta.

      Olen oikeasti ihan ulalla, ja koitan vain todeta pala kerrallaan mikä toimii...

      Miten tarskistan pumppusuuttimien asennot?
      Viimeksi muokannut MikkoR; 2.1.2013, 12:57.

      Comment


        #4
        No nuo suuttimet pitää asentaa heittokellolla oikeaan asentoon, mutta en tiedä näkyykö väärä asento esim korjausarvoissa. Ilmeisen tarkka kuitenkin on asennosta.

        Tandem pumppu tosiaan hoitaa alipaineen ja polttoaineen syötön samalta akselilta, mutta ovat mielestäni ihan omat osionsa siinä.

        Toimiko kone ok ekat 500km siis?

        Comment


        • #5
          Kone toimi 500 kilsaa hienosti. sen jälkeen suurin ongelma on käyntiin lähtö.
          Kun koneen tahkoo väkisin käyntiin 2-4 minuutin startilla kone käy ja vetää nätisti, mutta savuttaa aika paljon.

          Comment


          • #6
            Auttaako tämä yhtään :
            http://www.volkspage.net/technik/ssp/index3_eng.php ja sieltä SSP209

            Comment


              #7
              Suuttimien asento voitaneen sitten sulkea pois, jos toimi 500km rempan jälkeen ok.
              Eli jotain on hajonnut tai siirtynyt rempan jälkeisillä kilsoilla.

              Savuttaako se myös lämpöisenä valkoista vai vain sillon kun sen on saanut sahattua käytiin? Oletan, että valkonen savu ei ole pakkasnestettä.

              Eikai se ensimmäinen tandem pumppu olisi.

              Comment


              • #8
                Savua tulee kokoajan.

                Tuosta Mikhauta:n linkistä oli tosiaan apua. Olin ymmärtänyt kaksoispumpun rakenteen väärin.

                Otin tandemin letkut irti ja syötin löpöä suoraan kanisterissa. Pitkän startin jälkeen kone lähti käyntiin. pumppu imi polttoainetta ihan hyvin, ja paluusta tuli ensin pelkkää vaahtoa sitten jonkun ajan päästä kirkasta polttoainetta.

                samaan aikaan oikea polttoaine linja oli kytketty paluu linjaan. Kirkkaan letkun perusteella sekin oli pääoson polttoainetta.

                Tovin jälkeen kytkin tandempumppuun oikean polttoaine linjan, kirkkailla pvc-letkuilla. Ja kone lähti käyntiin kuin palmun alta.
                Tuntia myöhemmin oli startattava 1,5 minuuttia ennen kuin käynnistyi. Kuitenkin tulopuolen polttoaine letkussa ei ollut ilmaa.

                Argh... ilmeisesi ongelma on sittenkin ilmavuoto ? ja siirtopumpussa ? Mistä se hiton valkoine savu johtuu?

                Comment


                • #9
                  Valkoinen kitkerä käry yleensä viittaa ajoitukseen.

                  Millaisia arvoja tuo näyttää lämpöantureille, vaikkei niistä olekkaan vikakoodeja.

                  Enää ei muista, miten näissä pumppareissa tuo polttoaine vietiin suuttimiin? Tuota ssp:tä kun selailin, näyttäisi että se kulkeutuu suoraan kannen kanavia pitkin suuttimiin. Josko jokin suutin olisi jäänyt hieman huonosti paikoilleen, päässyt tuon 500 km matkan jälkeen hieman löysälle, ja horii jonkin suuttimen tyvestä ilmaa. Voisiko tuo vieläpä tapahtua niin, kun tietyn ajan kuluttua polttoaine valuu pois linjastosta, pääsee ilmaa sinne syntymään tukkeeksi. Ts vuoto olisi hyvin pieni, mutta riittävä tietyn ajan kuluessa.

                  Comment


                  • #10
                    selailit ssp:tä ?

                    Suuttimet vuosivat rempan jälkeen polttoainetta öljyn sekaan, mutta tiivisteiden vaihdolla se loppui.
                    olisko sinne voinut jäädä vuoto kanavaan? perse... olen niin toivonut ettei tarttis avata konetta.

                    vaihdan ensin kuitenkin siirtopumpun, tai ainakin avaan tankin ja tarkastan mitä tankissa on...

                    Comment


                    • #11
                      Tuo oli siis täysin spekulointia, jotta vuoto voisi olla tuollakin puolen. SSP:llä tarkoitin tuota vähän ylempänä ollutta linkkiä, tuohon k.o moottorin ssp ohjeeseen.

                      Comment


                      • #12
                        Aamulla, 12 tunnin seisonnan jälkeen, auto käynnistyi 3 minuutin startilla.
                        Tulopuolen polttoaineletku aivan kirkas, ei ilmaa juuri nimeksikään.
                        Käynnistymisen jälkeen polttoaine tuloletkussa vaahtoa varmaan 5 minuutin ajan.

                        Kunhän pääsen työn ikeen alta, laitan paluuletkunkin kirkasta. Jotta näen että mitä ihmettä siellä tapahtuu.

                        Tankissa ei varmaan ole mitään lapon estoa/ ylipaine venttiiliä?

                        Comment


                          #13
                          Sehän saa ilmaa tankin ja tandemin väliltä sitten, jos tuloletkussa on vaahtoa?
                          Suodatin tai polttoaineen lämpötila-anturi tms falskaa?

                          Comment


                          • #14
                            Jep
                            Auton seisottua 10 minuuttia, alkaa paluuletkuun tulla ilmakuplia.
                            ilmeisesti siinä vaiheessa on jo tandem tyhjä, koska startti kestää 2 minuuttia.

                            Olen peilin kanssa kyylännyt tandemin ympäristön ja se on rutikuiva.

                            Öljy on 3mm ylärajan yli...

                            perse.

                            Luulen että suodattimen termostaatti sekoittaa paluulinjassa olevan ilma takaisin suodattimen kautta tuloletkuun. Koska paluuletku on ensin täynnä ilmaa, vasta parin minuutin käytön jälkeen tuloletku alkaa vaahdota. Polttoaineletkujen lämmettyä ilma poistuu suodatin kierrosta.

                            Comment


                            • #15
                              Muistankohan nyt ihan omiani. Mutta näissä pd laitteissa olisi ollut jonkinverran vuotoja niissä naftan jäähdyttimissä, kennoissa tai liitoksissa. Kurkkailehan sitäkin seutua, ettei sieltä vuoda.

                              Comment


                              • #16
                                En voi sitäkään sulkea pois, mutta ilmakuplat tulee tandempumpulta päin. Joten siellä on ainakin ilmavuoto.
                                Polttoainejäähy on tässä mallissa auton alla tankin paluu linjassa.

                                Comment


                                • #17
                                  Onko muita mahdollisia ilmavuotopaikkoja kannen sisällä kuin pumppusuuttimen o-renkaat?
                                  Olisiko vinkkiä tämän ongelman ratkaisuun? O-renkaat ovat about 1000-kilsaa ajetut.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Joko tämä vika on selvennyt?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei vielä, odottelen edelleen siirtopumppua tankkiin. Edellinen toimittaja oli myynyt pumpun, jota ei ollut olemassa... olettaen että saavat sellaisen hankittua.
                                      Kun aikataulua kyseltiin, ei vastausta. Kun Paypall:n kautta tehtiin reklamaatio, heti tuli vastaus että tuotetta ei ole saatavilla.
                                      Jos me ei oltaisi tehty rekkulaa, olisi rahat menneet kankkulan kaivoon. Nyt on rahat saatu takaisin, ja uusi pumppu postin matkassa. Viikonloppuna tietää vaikuttaako pumpun vaihto.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Lueskelin jostain vastaavasta viasta. Tandem pumpun pystyy laittaan puoli kierrosta pieleen, ei ole aivan symmetrinen vaikka sille näyttääkin. Toimii hyvin muutamansata kilsaa sitte alkaa oireileen tällä tavalla, voisko kyse olla siittä?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Sain torstaina uuden siirtopumpun tankkiin, painetaso tuntui paranevan suodattimella. Ilmaa tuli silti seuraavana yönä.
                                          Perjantaina ohitin polttoainesuodattimen ja sen termostaatin, joten sekään ei enää voi olla vikana.
                                          Aika sahaamisen jälkeen sain toosan käyntiin, ajolenkin jälkeen polttoaine tuntui olevan kirkasta paluu ja meno letkuissa. Tankkasin vielä puolitankkia lisää, että löpö on varmasti talvilaatua.
                                          Puolentunnin ajon jälkeen hivutin auton valtavan savuverhon saattelemana huoltopajalle, jossa tandempumpun jälkeistä painetta mitataan ensi viikolla.

                                          Ja sitten ihmetellään että mitä hittoa.

                                          Tandempumpun väärään asentoon en oikein usko koska tämän pumpun ajoituksella ei ole merkitystä. Ja jos akseli kantaisi, vuotaisi öljyä, dieseliä tai alipaine harakoille. kuitenkin alipainetta riittää, ja mitään märkää ei näy tandempumpun tienoolla... vaikka voihan se silti olla...

                                          Comment


                                          • #22
                                            http://www.ffp-motorsport.com/bb/vie...d96b01d9b249e1

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tandempumpun väärään asentoon en oikein usko koska tämän pumpun ajoituksella ei ole merkitystä.
                                              Kuulosta sille, että D-moottorituntemuksessa on vähän puurot&vellit sekaisin tai sitten kirjoitit lauseen perin huolimattomasti. Etkö ole vielä tarkistanut nokka-akselin ajoitusta VCDS/Vag-comilla?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ei ole puurot ja vellit sekaisin. Ja on tarkastettu, kuten ekassa viestissä kirjoitin.
                                                Kiitos Sami asiantuntevasta kommentista.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tässä hyvää turinaa nokan ajoituksesta. Varsinkin tuo nokan vääntölukema tyhjäkäynnillä.

                                                  http://www.myturbodiesel.com/1000q/m...t-Idle-TDI.htm

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Joko on vika löytynyt?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Nyt taitaa vika olla löytymässä. Jonkun sylinterin suuttimen korjausarvot on aivan tapissa. Eli uusi suutin on tilattu. Katsotaan helpottaako se.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Joko olet päässy testaan uudella/uusilla suuttimilla?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          äääääh... suutin oli ok, ei tarvinnut vaihtaa. Suutinjohtosarja oli kaput, se on kyllä vaihdettu jokin aika takaperin. Muistaakseni alle 2 vuotta, tai ainakin niin laskussa luki...

                                                          Mutta ei suuttimia uusiksi, mutta nyt vaihdetaan suuttimien tiivisteet. Vaikka ne on ihan uusia, katsotaan miten käy.

                                                          Suutinjohtimien vaihdon jälkeen kaikki suuttimen korjausarvo +3 vai mitä ihmettä se oli. Huoltokaveri sanoi että maksimi. Ja putkesta tulee valkoista savua kaukolämpölaitoksen piipusta pakkasaamuna.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Paljonko sulla nyt tämä torsion value arvo on tyhjäkäynnillä? Postaus 25 avaa asian tarkemmin ;)
                                                            Viimeksi muokannut asseri; 7.2.2013, 16:33. Perustelu: Text edit

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X