Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AFN kadotti vedot kesken ajon

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AFN kadotti vedot kesken ajon

    Haulla luin aihetta sivuten, mutta en löytänyt vastausta oman autoni oireisiin suoranaisesti. Kokeillaan siis uutta ketjua.

    Kävi eilen seuraavaa:
    Ensin ihan normaalia matka-ajoa n. 100km keskimäärin satasen vauhtia, muutama ohitus matkan varrella. Vammalan ja Tampereen välillä sitten jyrkän alamäen puoleen väliin asti päästin vitosvaihteella ilman kaasua. Alamäen lopussa ajattelin että kiihdytän loppumatkan ja vauhti nousi noin sataan kolmeenkymppiin. Kun pohja tuli vastaan ja ylämäki alkoi, tunsin autossa jonkinnäköisen nytkähdyksen eteenpäin. Muistelen jälkeenpäin että nytkähdys tapahtui joko aivan montun pohjalla, tai sitten viimeistään melko heti, kun monttu vaihtui ylämäeksi. Ei suuri nytkähdys, mutta sellainen että huomasin ja ajattelin että mikä mahtoi olla. Seuraavat ylämäet ja tasamaat sitten huomasin, että ei jaksa vääntää tai kiihtyä oikein mitenkään. Nelosella ja vitosella koitin, mutta hädin tuskin tasamaalla kiihtyi vitosella satasta kovemmaksi vauhti. Vähän ennen kotia vielä viimeisessä motarin rampissa n. kyydenkympin vauhdissa kolmosella kaasu pohjassa, ja "kiihtyvyys" oli kuin joku olisi työntänyt autoa takaa päin. En osannut mitään tehdä asialle, joten jätin auton yöksi nukkumaan. Nyt aamulla töihin tultuani auto oli taas aivan "normaali". Ei ongelmia kiihtyvyydessä tai väännöissä.

    Mistä moinen olisi mahtanut oikein johtua, onko ohimenevä tauti, vai jotain korjaamisen tarpeessa? Auto menee huomenna jakopääremppaan, joten voisin kysyä samalla josko vikakoodit saisi luettua, ja tsekattua onko jotain hälyyttävää näkyvissä.

    Auto siis 200tkm ajettu AFN-kone, täysin vakio tietääkseni.

  • #2
    Käyny yliahdoilla ja menny turvaohjelmalle. Virtojen poiskäynti nollaa tilanteen ja taas meno jatkuu. Syitä nyt vois olla esim jumineet VNT siivet tai viallinen N75. Myös joidenkin softaajien ohjelmat aiheuttaa tuota, kun pyydetään enemmän kun MAP ymmärtää = vikatila.

    Yliahtoo tarvii olla hetken jatkuvana, niin tekee tuon. Voi toki olla joku muukin syy.

    Comment


      #3
      Tossa appiukon Passatista aika saman tyyppinen oire
      http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=90006

      Tuo on korjaantunut nyt sitten VNT tangon manuaalisella liikuttelulla, eli taisi olla säätö jumittunut.

      Comment


      • #4
        Mielestäni VNT siivet jumittaa,eli komppaan aikaisempia kirjoittajia.

        Comment


        • #5
          kuulostaa hyvinkin pitkälti ahtopaineen säätöventiililtä. Entisessä autossani jossa sama kone niin ihan samanlaiset viat. Avaimia kun käyttää pois niin nollautuu ja taas mennään. Vaihdoin tuon ventiilin niin ei enää ollut ongelmia.. luultavasti vikakoodi viittaa tuohon eli jotain arvojen ylittymisestä.

          Comment


          • #6
            Korjataan nyt sen verran, että eipä olekaan ilmeisesti vakio, sillä korjaaja sanoi löytäneensä kaksikin(?) eri lastua jakopäärempan ja lohkolämppärin asennuksen yhteydessä. Vikakoodeja oli antanut joidenkin raja-arvojen ylittämisestä. En kerennyt kysymään sen tarkemmin.

            Comment


              #7
              Minkämoinen lastuviritelmä siellä oikein on, siis joku evry tai muu antureiden huijausmokkula?

              Comment


              • #8
                Tarkasta ahtoputkesta eculle lähtevät pienet "alipaineletkut", vuoto noissa aiheuttaa myös vikatilan ilmoittamallasi tavalla.

                Comment


                • #9
                  Kuten jo kaikki tietääkin, niin mä oon aivan käsi näiden tekniikka-asioiden(kin) kans, joten ei tietoa millainen lastuviritelmä. Korjaaja heitti mulle auton töihin, enkä sit sen tarkemmin kysellyt lastusta. Ylihuomenna voin tiedustella paremmin.
                  Jokin purkki kuulemma jossain piuhojen/putkien välissä. Koitanpa vaikka ottaa jonkin näköistä kuvaa konehuoneesta jos se selvittää "etätietäjille" :)

                  Teki myös tuon saman "vajaatehoisuuden" kun töistä ajelin kotiin. Ei jaksa vääntää, ei edes oikein kakkosellakaan. Kierrokset kyllä nousi kolmosellakin yli 3000, mutta se kiihtyminen on silti epänormaalin tahmeaa. 130 sain vauhtia motarillakin, mutta silti tahmeasti.

                  Comment


                  • #10
                    Paree heittää ne purkit välistä pois, luultavasti huijataan vaan pumppua antamaan enemmmän soppaa. Mutta vika siltikin todennäköisesti viallisessa ahtopaineensäädössä (N75) tai niissä jumittavissa siivissä. Vikakoodina melko varmasti se ahtopaine ylitetty = turvaohjelma päälle, kunnes käyttää virrat pois.

                    Comment


                    • #11
                      Menee vikatilaan myös aliahdoista, eli ecu ei näe pyydettyä ahtopainetta riittävän nopeasti, jolloin tulkitsee vikatilaksi eikä anna nostaa ahtopaineita lainkaan. Kyseessä saattaa silti olla tuo yliahtokin kuten Ville ja muut on ehdotelleet. Tämä vain yksi vaihtoehto.

                      Comment


                      • #12
                        Eilen ei virtojen pois otto auttanut, vaan vikatila pysyi. En saanut eilen kuvaa otettua, enkä edes huomannut missä se purkki sijaitsisi.
                        Tutkitaan ja hutkitaan.

                        Comment


                        • #13
                          Itselläni on auto tehnyt juuri samaa, mutta ainoastaan silloin kun koneelle antaa runtua kylmänä. Ajattelin ensin myös viaksi joko N75:sta tai vnt-jumimista, mutta ensimmäisestä tehojen katoamisesta on nyt jo yli vuosi ja tälläkin hetkellä auto toimii täydellisesti.
                          Syypääksi itselläni uskoisin juurikin tuon "virityspurkin" syöttöpumpun välissä - oli kyllä virhe hommata se näin jälkikäteen ajateltuna, mutta saapahan edes muutaman lisähepoisen köyhänä opiskelijana..

                          JS1984:n tapauksessa uskoisin kyllä joihinkin noista edellisistä veikkauksista joita itsekin ensin epäilin.

                          Comment


                          • #14
                            Ohoi, auto kulkee taas toistaiseksi! :) Tutkittiin, eli siis kaveri tutki ja minä seurasin, mitä konepellin alta löytyy. Turbon siivet olivat hyvin puhtaan näköiset, ja liikkui hyvin vaivattomasti.
                            Välijäähyltä tulevassa ahtoputkessa kiinni olevasta purkista lähtee muutama ohut alipaineletku, ja yksi niistä oli irronnut liitoksestaan. Tuo on ilmeisesti ainakin osaltaan vaikuttanut tehottomuuteen...
                            Löysimme myös "virityspurkin". Liittimien välissä olevassa purkissa oli päällä "D.T.E" teksti. Tuohon oli liitoksissa vielä pienempi tulitikkuaskin kokoinen purkki, josta löytyi säätöruuvi.
                            Kävimme koeajolla muutaman kerran. Ennen koeajoja tuo pieni alipaineletku laitettiin paikalleen.
                            Ilman koko virityspurkkia meno oli kuin "normaalissa" vakiossa.
                            Toinen koeajo viripurkki paikallaan. Väänsi alempaa ja oli tehokkaamman tuntuinen.
                            Väänsimme säätöruuvin myötäpäivään tappiin asti. Meno oli hieman tehottomampaa.
                            Sitten ääriasentoon vastapäivään -> Suti niin vietävästi (märällä asfaltilla toki) kakkosella!
                            Säätöruuvi oli alunperin suurin piirtein hiukan yli puolen välin käännettynä, ehkä noin 60-70% myötäpäiväsuunnasta poispäin, eli tehokkaampaan suuntaan. Ääriasennossa tehokkaimmassa päässä alkoi myös nypyttämään, ja painetta löi kuulemma niin hemmetisti. Jätimme ruuvin suurin piirtein "alkuperäiseen" asentoon.

                            Totesimme että kaikki nuo alkuperäiset ohuet alipaineletkut pitää uusia. Niin haperoa ja löysää oli jo. Mistä olette noita ostellut?
                            Napsin kännykällä kuviakin, mutta täytyy siirrellä kotona ensin koneelle niitä. Pistän jakoon kun kerkeän.

                            Tässä nyt yhdeltä istumalta sukkana kirjoitettu illan raportti. Toivottavasti suht selkeästi osasin asiat esittää :) Kuvat kertovat vielä lisää myöhemmin.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja JS1984
                              Suti niin vietävästi (märällä asfaltilla toki) kakkosella!
                              Tuohonhan me tarjottiin ratkaisua jo ennenkuin autoa edes ostit, odotahan kun talvi tulee ;)

                              Anyway, hyvä kun itse vika löytyi. Tuota purkkia ei kannata pitää ihan täysillä, ellei ole pakolämpö / pakopaine mittaria kiinni, saattaa noilla syötöillä vakiopaikat olla kovilla. Varsinkin alakierroksilla syötöt kasvaa ja voiman tunne nousee.

                              Comment


                              • #16
                                Näinhän te tarjositte joo ;) Tosiaan kaveri teki testilenkit ja itse istuin kyydissä. Maksimiin väännettynä lähti pintakaasulla ykkösellä ja kakkosella jo "kuin tykin suusta". Kakkosella suti tovin ja sitten paukautti ilmeisesti jonkin eston/rajoittimen päälle. Kolmosella kiihtyi erittäin rivakasti. Ei enempää viitsitty rääkätä, vaan väännettiin ruuvia takaisin päin, suurin piirtein siis alkuperäiseen asentoon.

                                D.T.E:n chippi, googletuksen tulosta: http://dte-diesel-tuning.com/power-t...&category_id=2
                                Ei aivan samannäköinen purkki ollut konehuoneessa, mutta sama firma kuitenkin. Ehkä ulkoasua on muutettu ajan saatossa. Ei mikään ihan ilmaisen tuntuinen ainakaan hinnaltaan. Mahtaako kenelläkään olla enemmän tietoja kyseisestä firmasta/laadusta?


                                Niin, ja mistä niitä oikean kokoisia pieniä/ohuita alipaineletkuja konehuoneeseen?


                                EDIT: Kaikesta huolimatta pinnan alla kytee halu päivittää tuo turbo, sillä sekin on tiensä päähän todennäköisesti tulossa vihellyksineen... Haulla olen täältä ja ffp:nkin puolelta koittanut etsiä, mutta ei mitään täysin "omakohtaista" ole löytynyt. Mikäs tällaiseen olisi järkihintainen vaihtoehto? Turbon lisäksi todennäköisesti suuttimet myös. Mitään älyttömiä tehotavotteita ei ole, eli vakiokytkimellä ajattelin ajella...
                                Viimeksi muokannut JS1984; 16.9.2010, 09:34.

                                Comment


                                  #17
                                  Niin tuo ei ole mikää chippi/lastu/ohjelma vaan se huijaa ecua näyttämällä vääriä tietoja antureilta jne.

                                  Tuo kyllä lisää potkua alas, mutta ei ylös. Savua saattaa tulla kivasti lisää.
                                  Caddyssä moinen boksi aiheutti savutusta, joten nyppäsin irti sen.
                                  Samaten Golffissa, mutta siellä on vakiosofta ja isommat suuttimet. Alko olla liikaakin syöttöä -> ei tehonparannusta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eestin miehiltä noita saa http://alptom.ee/?14

                                    Comment

                                    Working...
                                    X