Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

audi a4 1.9 tdi savuttaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • audi a4 1.9 tdi savuttaa

    elikkäs auto savuttaa jopa pienillä kierroksilla ja kun tallaa painaa niin pöllyää reilusti. Välillä tuntuu "tukkoiselta". Epäilen ilmamassamittaria. En usko että olisi rikki koska ei näy "vikatunnisteessa". Kertokaapa viisaammat ovatko epäilykseni metsässä ja onko kyseinen mittari vaikea irrottaa ja puhdistaa keskiverto remonttireiskalta? :)

  • #2
    ja ilmanputsari vaihdettu

    Comment


      #3
      Ei ole MAF:n kuulonen vika. MAF raportoi vain liian pieniä arvoja vikaantuesssaan ja sen perustella koneen syöttöä säädetään.
      Savutus tulee siitä, kun polttoaine ei pala täydellisesti. Se johtuu taas siitä, että ei saa ilmaa tarpeeksi.
      Lähtisin katsomaan ensin imu/ahtovuotoja ja pikkuletkujen kunnon.
      Mikä kone tuossa on? Ja onko jotain virityksiä tehty?

      Comment


      • #4
        1.9 tdi 66 kw. ei ole mitään virityksiä

        Comment


          #5
          Onko se alottanut yhtäkkiä tuon vai ollut sellainen koko ajan?
          Tuo on AHU kone. Se ei tosiaan kunnossa ollessa pitäisi savutella.
          Aiemmin mainitut neuvot pätee edelleen.
          Onko savu minkä väristä (sinistä, harmaata, mustaa, valkosta)?

          Käynnistettäessä pölläyttääkö? Paljonko kilsoja ja onko tehty jotain remontteja?

          Comment


          • #6
            Olikos tuo ilmanputsarin vaihto ennen vai jälkeen savutuksen ilmaantumisen? Tuli vaan mieleen ettei siinä yhteydessä olisi jäänyt jotain kiinnittämättä tms.

            Comment


            • #7
              käytin autoa testerissä. vikakoodi 023F. Turbossa jotain häikkää. Juttelin huoltomiehelle ja hänen mukaansa kannattaa kokeilla ahtopaineen säätöventtiilin vaihtoa

              Comment


              • #8
                antoivat merkkiliikkeestä ilmeisesti vääränlaisen säätimen, ei näytä yhtään samalta kun alkuperäinen.. venttiilin vaihtoa yrittäessäni, huomasin että turbon ahdinletkussa öljyä.. oiskohan sitten turbo sökö?!?! voi perkele

                Comment


                • #9
                  vielä tarkennan eli ei savuta käynnistäessä/ tyhjäkäynnillä. kiihdyttäessä ja esim reilun 100 vauhdissa runsaasti mustaa savua. myös 120 kohdilla veto loppuu. autolla ajettu 278000

                  Comment


                  • #10
                    vuoto ahtolehtkussa jos savu on mustaa. reikä voi olla tosi hankala löytää,mutta nostata ahtoja vaikka jarrua vasten kun joku tutkii letkuja SIVUILTA ettei satu vahinkoa,tyhjäkäynnillä ahtoja ei oikeen saa nostettua.

                    Comment


                    • #11
                      viittaisi kovasti ahtovuotoon. Ahtovuotojen testaamisella lähtisin liikkeelle. Parhaiten onnistuu testerillä. Esimerkiksi 75mm viemärin päätytulppa jospa tubeless venttiili. Se vain maffilta lähtevään letkuun kiinni ja varovasti painetta. Katsoa suhiseeko mistään. Puoli bar painetta piisaa. Jos vuotoja ei löydy, kokeilisin sitä N75 vaihtoa. Öljyä on ahtoputkissa aina, siitä ei kannata huolestua. Kannen huohotus ohjattu ahtoputkiin.

                      Comment


                      • #12
                        Kiitos neuvoista!! vika löytyi ahtoletkusta.. kerrankin oli halpa remontti :)

                        Comment


                        • #13
                          Jatketaanpas tänne.

                          Eli otsikon mukainen auto, B6 korinen ja moottori tarkemmin AWX. Eilen käytin leimalla, ja savuahan tuo puski melkoisen reippaasti --> hylky. Savutus ka. 3.84 (raja 3), inssi sanoi että näiden vehkeiden pitäisi savutella alle 1. Useamman kerran inssi polkaisi lappua lattiaan, mutta savutus oli melko tasaista joka kerralla, noin muutaman kymmenyksen heitto keskiarvosta.

                          Inssi rupesi ensimmäiseksi kyselemään ilmanputsarista, joka kuitenkin on vaihdettu keväällä. Sitten alkoi puheet softamuutoksista, joista en tietenkään ainakaan tietoinen ole ;) Niin ja kuulemma noin tasaiset arvot eivät viittaisi tukkoisuuteen, pitäisi kuulemma lähteä arvojen muuttumaan parin polkaisun jälkeen.

                          Aiemmin auto ei savuttanut juuri lainkaan vaikka kuinka poljit, mutta tarkemmin ajatellessa tässä parin kk sisällä savua on ruvennut tulemaan. Sivupeilistä näkee mustan pölläytyksen reilummin kaasua painaessa. Tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla ei savuta. Ainoastaan polkaistaessa pöläyttää reiluhkon mustan pilven.

                          Toimintasuunnitelma tässä vaiheessa on seuraava:
                          -vikakoodit
                          -maf arvojen ja ahtopaineiden loggaus
                          -ilmanputsarin tarkistus vaikka suht tuore onkin
                          -jos em. kohdat ok, kunnon karstanpolttoajo motarilla
                          -ahtovuodot

                          Tämän jälkeen rupeaakin sitten keinot olemaan vähissä. Softa on tietty mahdollinen syypää, tosin epätodennäköinen, koska ko. softalla kuitenkin ajettu about 5kk ilman näkyviä savuja. EGR on tulpattu myös.

                          Mitäpä sanoo asiantuntijaraati? Kenelläkään vielä hyviä vinkkejä/ideoita?

                          E: Tehot tuntuvat kuitenkin olevan tallella.
                          Viimeksi muokannut Jondetski; 26.8.2010, 08:28.

                          Comment


                          • #14
                            Niin onko siellä uusi softa tai suuttimet tai jotain muuta? Ymmärsin että on. Kyllähän se voi tietysti tuommoisen 3,x lukeman aiheuttaakin, jos on liikaa syöttöä ilmaan nähden, mutta lisääntyvää savutusta ei.

                            Kyllä 2 saa savutus olla jos (ja kun?) on syöttöjä laitettu, mutta tuo lisääntyvä savutus on tietysti huono juttu.

                            Musta savu meinaa yleensä sitä, että syöttöä on enemmän kuin ilmaa eli todennäköisesti joku alipaineletku tai ahtoletku vuotaa.

                            Nämä näkyy kyllä MAF arvoissa selkeästi etenkin 2000rpm paikkeailla. Itse puutunut MAF ei välttämättä aiheuta moista mielestäni, koska silloin ei syötäkään niin paljoa. Ei vain kulje niin hyvin.

                            Mites, onko se kulku sama kuin aiemmin? edit_ noniin, luin kysymyksen loppuun, eli MAF se ei taida olla jos kulkee kunnolla. Tosin, se MAF homma on sinänsä ikävä että hiipuu pikkuhiljaa.
                            MAF jos näyttää laahaavan jäljessä eikä vuotoja löydy, kannattaa melkeinpä vaihtaa se anturi.

                            katos, oot tamperelainen. laita privaa jos tarvit diagnoosiapua. Oma nakutin on nyt vähän telakalla kun meinaa osaaminen loppua. Huominen vielä kesälomapäivä, eli nopeat lokitukset ja renkaan potkimiset voin tarvittaessa tehdä.

                            Comment


                            • #15
                              Joo tänään sitten tuli hieman hutkittua asiaa, mutta enpä päässyt puusta pitkälle. MAF-arvot näytti hyvältä, kolmosella lappu lattiaan ja vag-comi näytti maffille melko tasaista 1250. Laitan nuo logit liitteeksi jos joku keksii niistä jotain häikkää, itse en keksinyt. Ilmanputsarin otin irti, hieman pölyä mutta eipä muuta. Ahtoputkistoa silmäilin, eipä tuo ainakaan mitään ole huohotinöljyllä merkkaillut. Tiedän ettei silmällä kaikkea näe, mutta eikös tosiaan pitäisi tehot olla hukassa jos vuotaisi niin paljon että noin kovat savut tulee?

                              E: Kaivelin keväiset logit esiin, ja niissä tuo maffi arvo pomppasi 1249,5 samantien, ja pysyi tasan siinä koko kiihdytyksen ajan. Tänään logitetuissahan niin ei ole. Voisiko siinä sittenkin olla syypää?

                              Turbon siivet tai siis se tanko liikkui pihdeillä ihan nätisti pienellä voimalla. Tulipahan myös käytyä Toijalassa kääntymässä motaria pitkin nelosella kierrokset siellä 3600-3800, ei mitään vaikutusta. Samat savut aina vaan poljettaessa.

                              Tosiaan softahan (digituning tusinasofta, jos sillä merkitystä?) tuohon on vaihdettu, muuten vakio. Onneksi sentään vakio softa on tikulla tallessa. Onkos porukalla tietoa kuinka innokkaita nuo softapajat on vaihtelemaan vakio softaa koneeseen, jos muualla laitettu virisofta? Rupeaa nuo keinot käymään pikkuhiljaa vähiin.

                              Varmaan voisi kokeilla vielä noita tankkiin kaadettavia putsausaineita, fortet yms. Joskus ovat kuulemma toimineet toivotulla tavalla. Kokemuksia?

                              Kontio: huomenna ja oikeastaan koko viikonloppu on kiireitä, kiitoksia kuitenkin tarjouksesta. Ehkä ensi viikolla jos ei homma selviä? Mielipiteitä ei koskaan ole liikaa..
                              Attached Files
                              Viimeksi muokannut Jondetski; 26.8.2010, 20:17.

                              Comment


                              • #16
                                Tuohon on kai pätkitty vain osa lokista?

                                Mutta kyllähän tuo näytti ihan hyvältä.Eipä niistä forteista yms taida apua olla, jos savu on mustaa. Liittyy yleensä (aina?) nimenomaan ilman ja syötön yhteiseloon.

                                Savutustestistä läpipääsyyn voi koittaa ottaa maffin piuhan irti tai jotain muuta kikkakolmosta.

                                Satunnainen ahkera kaasunkäyttö auttaa tietysti puhtaanapysymiseen, mutta jos se on syöttöjuttu niin eipä se silloin vaikuta.Eli kone saa enemmän soppaa kuin turbo jaksaa tunkea sinne ilmaa-> huono palotapahtuma->putkesta savut pihalle.

                                Tekisi mieli sanoa, että koska MAF arvot on hyviä (otitko muuten MAP lokia?) ainakin lappu lattiassa ja kulkee hyvin alhaalta asti niin syöttöä on vain liikaa ahtimen kykyyn nähden.
                                Tosin alakierroksilta astihan sitä pitäis nähdä eli vähän pitempi siivu. Voi olla että alhaalta laahaa jäljessä tai vuotaa (näkyy siltikin MAFfin arvoissa) ja sitten kun saa painetta niin heittää savut syötön myötä. Tai jotain. No irtonainen letku syndroomana tunnettu =)

                                Tuolta kun näyttää niin keskimäärin menee aika hyvin. Toki mullakin kakkosen päälle savutukset on normaalisti olleet. Voima puhuu =)

                                Comment


                                • #17
                                  Tuossa on siis kaksi vetoa 2000-4000rpm kolmosella lappu lattiassa kuten vag-com ohjeistaa. Map-arvoja en ottanut, tuli vähän kiirus logitellessa, täytyy vkonlopun aikana ottaa uusi sessio läppärin kanssa. Tosiaan huonompia arvoja se maffi antaa nyt kun keväällä edellisellä logituskerralla.

                                  Eikös noita syöttöjä pysty muuttamaan vag-comilla? Syöttöä alas ja problem solved? Tosin itsellä ei tuota lisensoitua versiota vieläkään ole, perhana kun pitää ihmisen olla pihi!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eikös noita syöttöjä pysty muuttamaan vag-comilla? Syöttöä alas ja problem solved? Tosin itsellä ei tuota lisensoitua versiota vieläkään ole, perhana kun pitää ihmisen olla pihi!
                                    En ole joutunut ikinä perehtymään, mutta muistelisin että on se mahdollista.
                                    Ja todennäköisesti päästäisi sut heittämällä leimasta läpi ainakin.

                                    Comment


                                      #19
                                      IQ:ta pystyy muuttamaan vag-comin kautta hieman. Mulla golffissa on melko runsaat savutukset 0.216 suuttimilla ja katsastukseen on tullut iq:ta hakattua kunnolla suuremmalle. Softan kautta ei paljoa pysty säätään.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hmm. Täytyypi siis ilmeisesti löytää joku klubilainen jolla aito kaapeli tre:n suunnalla ja tarjota pullakahvit! Vai pääseekö halpiskaapelilla käsiksi iq:hun?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mulla on 311.2 täysversio vag comista ja halpiskaapeli. Kaikkeen olen noissa vanhoissa 90-luvun peleissä kiinni päässyt mihin olen halunnutkin, viimeistään latensseja tiputtamalla. Tiedä sitten. Eihän tuo CAN-väyläohjattu peli vielä taida olla?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ei ole väyläpeli. Taitaa tämän ongelman setviminen suunnata seuraavaksi foorumin syövereihin etsimään ohjeita IQ:n säätöön. Ja toivoa parasta että oma kaapeli suostuu sen tekemään. Ehkä tämä vielä tästä iloksi muuttuu..

                                            Comment


                                            • #23
                                              ross techin wiki lienee paras paikka tuon etsimiselle

                                              Comment


                                              • #24
                                                Noniin, ei tietenkään toimi sun pumpparille mutta kai niitäkin säätää voi?

                                                Special adaptations: Login code 12233:

                                                These procedures do NOT apply to the PD engines, which use a completely different type of EGR system and for which there is no known modification. !

                                                * To perform the following adaptations (except idle) you need to use the Login function.
                                                * Enter 12233 as a Login code.
                                                * Misuse of some of the adaptations can lead to engine failure.
                                                * This is done at your own risk!
                                                * Note that the EGR setting is for off-road use only...

                                                [Select]
                                                [01 - Engine]
                                                [Login - 11]
                                                Enter 12233 to activate special adaptations,
                                                [Do It!]

                                                [Adaptation - 10]
                                                Enter the "channel number" below to select each channel.
                                                Put in the suggested value(s) in "new value".
                                                [Test]
                                                Observe the "test value" field to make sure the adaptation setting is acceptable.
                                                [Save]

                                                Channel 1: injected quantity

                                                * Check the injected quantity at idle, engine warm and all power consuming devices turned off.
                                                * Specification is 2.5 to 9 mg/h.
                                                * To change the amount of injected fuel perceived by the ECU, go to adaptation channel 1.
                                                * If you have driveability problems, you may want to increase it to 3-4 mg/h.
                                                * For slightly improved throttle response, you may try to decrease the value.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Laitatko linkin mistä löysit tuon? En meinaa mistään tuollaista tekstiä löytää

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/tdi.html

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ah, olin ihan väärässä paikassa. Mutta tuossa varoituksessahan puhutaan EGR:stä. Ei kai se syötön säätö siihen vaikuta? Noh, pitää tutkia lisää huomenissa/vkon loppuna kunhan kerkee.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Siinä oli noita ohjeita vähän joka lähtöön, copypastesin vain IQ:ta koskevan mutta varoitukset olivat "yleispäteviä"...

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Muistan kyllä hatarasti, että PD koneissa kyllä tuota voi säätää kans. Ainakin omaan AJM koneeseen tuota säädin vag-comin kautta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Teitkö pete säädön ihan tuossa ylläolevien ohjeiden mukaan? Mites, auto käynnissä vai ei, vai onko mitään merkitystä?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X