Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI:n MAF-arvot

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3.0 TDI:n MAF-arvot

    Millaisia MAF-arvoja pitäisi olla 3.0 TDI koneissa ?

    Tuntuu tuo oma "heräävän" hieman heikosti alakierroksilta. Lokit ja kuvaajat kertoo samaa kuin mitä persdyno. Vasta > 2000rpm alkaa paremmin tapahtua.

    MAF saattaa olla loppusuoralla. Autolla ajettu 153tkm. DPF:n kanssa ohjelmassa saatetaan olla myös "varovaisia" savutuksen suhteen.

    Joka tapauksessa 450Nm @ 1400rpm ei kyllä toteudu millään.
    Ohessa kuvaajaa MAF -arvoista ja ahtopaineesta. Lisänä myös DPF:n vastapainekuvaaja.

    Veto suoritettu 3-vaihteella n. 1100rpm ylöspäin lappu lattiassa.



  • #2
    Käyrästä vois aatella että ehtoopuolella se maffin elämä taitaa olla.. Kait se näissäkin pätee, että actualin pitäis olla aina vähintään tai yli specified:in?

    Vaikuttaa aika paljon (positiivisesti) tuo huonon maffin vaihto ehjään juurikin alakierroksille, ainakin aikaisemmassa v6 tdi:ssä.

    Comment


    • #3
      Ohessa toinen kuvaaja , jossa ns. vääntökartat + pääruiskutuksen ajoitus / kesto.
      Veto samanlainen 3-vaihteella 1000rpm tuntumasta kuin mitä MAF-kuvaajassakin.

      Kuvaajasta näkee hyvin, kuinka alakierroksia rajaa "smoke limit" ja lopussa taas virallinen väännön / tehon rajoitus.

      Kummallisesti pomppii tuo ruiskutusmäärä. Ajoitus nousee kyllä tasaisesti tappiin asti.
      Ja tuo ruiskutuksen kesto on siis 100 x skaalalla.

      Tuo railipaine näköjään saavuttaa tuon 1600bar vasta tuolla max kierroksilla.
      Olisin olettanut , että tappipaineet on jo paljon alempana käytössä.



      edit :
      Näkyy muuten hyvin tuosta "main inj. duration" -kuvaajasta, kuinka BKN / 150kW moottorin teho rajoitetaan jyrkästi tuolla loppupäässä.
      Tällä saadaan tuo tasainen 150kW 3500-4500rpm.

      Comment


      • #4
        Piipahdin Jyväskylän marmoritiskillä asioilla ja kysyin samalla MAF:n hintaa 3.0 TDI:hin. Vastauksena tupsahti 230 EUR , vaihto-osaa ei ole saatavilla.

        100 EUR vaihto-osan olisin vielä jotenkin saattanut ostaa , mutta tuo 230 EUR oli jo liikaa.
        Löytyisikö tällaiseen Hitachin MAF:iin pelkkää anturiosaa jostain autosähköliikkeestä? Onko jollain tietämystä asiasta mistä kannattaisi alkaa kyselemään ?

        Tai voisiko tuon Hitachin MAF:n korvata jonkin toisen valmistajan tekemällä. Pierburgit taitaa olla kestävimpiä tällä saralla, vai onko eriäviä mielipiteitä ?
        Viimeksi muokannut TDITipi; 10.9.2009, 06:46. Perustelu: typo virheitä

        Comment


        • #5
          Löytyisikö täältä sopivaa Maffia autoosi.. Ostin itse täältä omaan autooni.
          http://fahrzeugteile.shop.ebay.de/i...._osacat=131090

          Comment


          • #6
            Näkyy olevan vain käytettyjä 3.0 TDI MAF-antureita myynnissä tuolla eBay:ssä.

            Tätä on nyt metsästetty kissojen ja koirien kanssa eri autotarvikefirmoista.
            Harvalla on edes Hitachin autovaraosista minkäänlaista tarjontaa. Ja varsinkaan tuota oikeaa osaa ei löydy mistään.

            Slamit:n kautta saisi alkup. osaa n. 190EUR hintaan. Vähän on vielä suolainen hinta.
            Ihmettelen vain ettei löydy mitään maahantuontifirmaa , joka möisi myös Hitachin tekemiä osia. Vai eikö meikäläinen osaa etsiä oikeasta paikasta ?

            Comment


              #7
              Päivitelläänpä tätä. Hakusessa siis 3.0 BMK ilmamassamittari. Osanro 059906461K

              Onkos kokemuksia tarvikkeista, Pierburgia on tarjolla? Hitachia ei tunnu löytyvän?

              Comment


                #8
                Ostin denson mittarin 150 eurolla, hyvin toimii.

                Comment


                  #9
                  Ville: Oletkos logittanut ilmamassoja, toimiiko loogisesti/seuraako toteuma pyyntöä?

                  Comment


                    #10
                    Sen verran olen että uudella piikkaa yli 1400g ku vanhalla jäi alle 1300. Voimaa tuli koko alueelle lisää.

                    Comment


                      #11
                      Lainataanpa ketjua:

                      Miten tuon MAF:in pitäisi mennä ? reagoida siten että nuo ao. kuvaajat olisi mahdollisimman samassa koko ajan, vai ?

                      luftmassa (är) vs. luftmassa (börvärde)
                      https://drive.google.com/open?id=0B5...Y00&authuser=0

                      vertailuksi ahtopaineita samasta logista, samalla logiikalla är vs. börvärde
                      https://drive.google.com/open?id=0B5...T3M&authuser=0

                      ja lopussa kaikki samassa:
                      https://drive.google.com/open?id=0B5...ckU&authuser=0

                      Pystyykös näistä päättelemään että pitääkö mennä MAF hankinnoille vai turbokauppaan tms. vai jatkaa vaan tyytyväisenä ajoa.

                      Autossa ei mitään vikaa tunnu olevan muuta kuin joskus aavistus siitä että kiihtyisi paremmin kunnei lappu ole aivan lattiassa ?
                      Viimeksi muokannut Kari K.; 28.5.2015, 21:26. Perustelu: kirjoitusvirheitä pois

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Kari K. Näytä viesti
                        Autossa ei mitään vikaa tunnu olevan muuta kuin joskus aavistus siitä että kiihtyisi paremmin kunnei lappu ole aivan lattiassa ?
                        Samaa olen huomannut, en tiedä onko joku kuvitelma vain että joskus kun ottaa vain lyhyen nopean kiihdytyksen 4 vaihteella (tyyliin 80-110) ja höllää tuossa vauhdissa niin juurikin tayskaasusta pois siirtyessä vielä "paranee" koneen toiminta hetkeksi, ikään kuin kiihtyisi pienen hetken paremmin kuin ihan täyskaasulla.

                        Ja samanlaista olen aistinyt että kun lähtee 3 vaihteella kiihdyttämään vaikka 30km/h vauhdeista niin välillä on hurja voiman tunne ja välillä taas kun polkaisee tallan lähes pohjaan (kick down välttelyä) niin tuntuu että kone herää vasta pitkän ajan päästä ja silloinkin vaisummin..

                        Aikoinaan tuommoista eritasoista kaasunvastetta ilmeni vanhassa mekaanisesti ahdetussa Thunderbirdissä jossa kampiakselin värinänvaimennin pääsi liikkumaan +-10 astetta riippuen kiihdytyksestä/moottori jarrutuksesta -> sytkän ajoitus meni ketuilleen ja välillä oli tehoa ja välillä ei..

                        Comment


                          #13
                          Nyt kevään/kesän aikana ilmennyt ilmamassojen hiipumista, liekkö maffi väsynyt jo nyt. Talvella vielä jyristi vauhtipyörä voimasta, mutta nyt ei, ja logitkin kertovat että 100-200mg puuttuu koko alueelta... Ei kellään olisi tuoretta maffia lähiseuduilla, niin kokeilis mitä se sanoo. Ennen kuin lähden myyjä liikkeeseen reklamoimaan.

                          Comment


                          • #14
                            Mitähän eroa mahtaa olla osanro. 059906461 K / N? Nähtävästi N on huomattavasti halvempi.

                            Comment


                            • #15
                              Mä laittelen ens viikolla osia myyniin, ni siellä joukossa löytyy alkuperänen yks 3.0tdi MAF (hitachi)

                              Comment


                              • #16
                                Noilla K ja N ero et alustanumeron mukaan menee. K vanhempaa ja N uudempaa

                                Comment


                                • #17
                                  N malli pitäs mun autoon mennä... Vieläkö maffi tallella?

                                  Comment


                                  • #18
                                    On, mut mun myymä MAF on K loppunen, eroa en tiedä. Kato numero siit omasta.,

                                    Comment


                                    • #19
                                      Rekkarin perusteella kaivoin netistä. Eikä ollu omassa tuota numeroo tiiä sitte mistä pitäs löytyä, oem osalta vaikutti.

                                      Comment


                                        #20
                                        Lainataas tätä omiin ongelmiin. BMK 3.0tdi potilaana 4F:ssä. ohjelmoitu Harisella 2015, egr poistettu, dpf poistettu.

                                        Ongelmana siis kadonnut alavääntö. tai oikeastaa tuntuu, että vääntöä on kadonnut läpi kierrosalueen, mutta alaväännön puutteen huomaa arkiajossa.
                                        Vikakooodit tsekattu, ja niitä on ainoastaan imusarjojen läpistä. Output testillä läpät liikkuvat hienosti, mutta rajoja ei aina saavuteta.
                                        Ahtopaineet vastaa pyyntejä, samoin raili paine.
                                        Samoin turbon säädin testattu, sekin liikkuu oikein, joten arvailut kohdistuvat seuraavaksi ilmamäärämittariin.

                                        Click image for larger version  Name:	BMK MAF.JPG Views:	0 Size:	48,3 Kt ID:	1853641
                                        Tossa on yhden vedon arvoja, 80km/h kaasu pohjaan. oisko ollu 5-vaihde.
                                        Onko ilmamäärä oikea? mitä arvoja kannataisi logata, kun tällästä vikaa tutkii?

                                        tässä linkissä täysi loggaus
                                        https://www.dropbox.com/s/p7tax4r6gq...A-226.CSV?dl=0

                                        Comment


                                          #21
                                          MAF vaihtoon, aika vajaaksi jää ilmamassat.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tätä vähän arvelinkin. Paljon ton lukeman pitäisi olla?
                                            059906461K on osan OE koodi ilmeisestikin.
                                            Nyt paikallaan on Hitachin osa audi/VW leimoilla, mutta misään siinä ei tuota OE-koodia lue. Onko valmistajalla paljonkin merkitystä kyseisen osan kanssa? Eli minkä valmistajan osaan rahani käytän.

                                            Comment


                                              #23
                                              https://spareto.com/products?keywords=059906461K

                                              Denso tai Huco(=Hitachi). Ja keskialueella sen 1400mg pitäs piikata.

                                              Comment


                                                #24
                                                Nyt on uusi Hitachin maf ollu viikonlopun yli kiinni, 1350 mg/str sain piikkiarvona, kun logeja kävin ajelemassa.
                                                Kulkua tuntuisi olevan vähän paremmin, mutta alaväännön puute vaivaa kyllä edelleen.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Onko egr myös tulpattu, vai poistettu pelkästään ohjelmallisesti? Jos ei tulpattu, niin tuo kannattaa kokeilla, ettei egr vaan vuoda läpi.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tähänhän on hyvä jatkaa.
                                                    Eli autona 2013 Allroad 3.0 tdi Biturbo.
                                                    Ajatus olisi viedä auto ohjelmoitavaksi, mutta haluaisin ennen ohjelmointia olla edes vähän varma että auto toimii normaalisti. Auto on ollut minulla pari päivää ja sen tuntuu normaalilta. En ole tuollaisella ennen tosin ajanut, paitsi kerran koeajoin samalla tekniikalla olevan A7:n.
                                                    Tein tänään pikaisesti yhden logituksen kolmosvaihteella. Heitin vaan jotain mielestäni järkeviä arvoja tuonne tallennettavaksi.
                                                    Miltä näyttää arvot, onko yhtään sellaiset kuin tuollaisessa vakiossa pitäisi olla ?
                                                    Omaan silmään ottaa tuo alle 2000 r/min ero pyydetyssä (ymmärsinkö oikein että tuo specified olisi pyydetty?) ja toteutuneessa ahtopaineessa.
                                                    Kertoisiko enemmän asiasta jos ottaisin vielä jotain muutakin tuohon mukaan ?

                                                    Kiitti jo etukäteen vastauksista!

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Osaisiko joku auttaa seuraavissa siirrossa vian etsinnässä/poistossa? Auto on Audi A6 3tdi (2012).
                                                      Ensin ilmestyi moottorin keltainen vikavalo ja alla oleva koodi ilmamassamittarista. Ja kuittaamalla pois.
                                                      Click image for larger version  Name:	Screenshot_20201010-151350_OBDeleven.jpg Views:	52 Size:	116,0 Kt ID:	1901152
                                                      Seuraavana päivänä keltainen hehkuvalo vilkkui ja tehot katosivat. Ja vikakoodit olivat:
                                                      Click image for larger version  Name:	Screenshot_20201010-150149_OBDeleven.jpg Views:	54 Size:	98,9 Kt ID:	1901154
                                                      Kuittaamalla poistui, mutta alavääntö kadoksissa.
                                                      Puhdistin ilmamassamittarin, mutta koeajolla sama toistui.

                                                      Voiko olla että massamittari on vaihdettava uuteen (voiko uuden vaihtaa ja ajoa vai pitääkö koodailla?)?

                                                      Terv.
                                                      Kalle
                                                      Attached Files
                                                      Viimeksi muokannut salama; 12.10.2020, 06:36.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mittauksia koeajolla (ei vikakoodeja, mutta tehottomuutta)

                                                        Click image for larger version

Name:	Screenshot_20201012-182452_OBDeleven.jpg
Views:	1032
Size:	78,6 Kt
ID:	1901316
                                                        ​​​​​​Onko kenelläkään hyviä neuvoja? Ja voiko ilmamassamittarin vaihtaa ilman ohjelmointia?

                                                        Terv.
                                                        Kalle
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ei vaadi koodausta.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X