Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Q7 3.0 TDI massiivinen öljyvuoto.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Q7 3.0 TDI massiivinen öljyvuoto.

    Älkää suotta murehtiko 1l/1000km öljynkulutuksia. Omassa on tällä hetkellä 1l/1sekunti

    Pohjustus: Olin palaamassa reissusta kotiin, kun rekkaa ohittaessani (kaasu pohjassa ylämäkeen) Pamahti näyttöön, että öljynpainetta ei ole. Auto sivuun välittömästi ja nokkapelti ylös. Öljyä ihan joka paikassa. Öljytikussa ei näkynyt mitään.

    Hinausautolla auto korjaamolle ja sieltä sitten odottelemaan tuomiota. Korjaamolla olikin sen verran kiire, etteivät olisi ihan heti saaneet sitä työn alle, mutta olivat laittaneet koneeseen öljyä ja käynnistäneet, mutta sammuttaneet heti uudestaan, koska öljyä roiskui niin paljon, että vuodon paikallistaminen oli mahdotonta. Asiallisesti mainittiin myös homman kannattavuutta taloudellisesti, kun paljon ajettu vanha auto kyseessä, varsinkin jos kone todetaan vaihtokuntoiseksi. Hain sitten auton kotiin hinausautolla ja ajattelin tutkia, löytyisikö vika "helposti'.

    Korjaamolta tuli vinkki öljylauhduttimesta. Sain sen tänään puretuksi, mutta eipä siinä mitään selkeää vikaa näkynyt. Sylintereiden väli oli täynnä öljyä. Vaihdetuista pulteista päätellen, se olikin jo kertaalleen vaihdettu.

    Osaako täältä joku antaa vinkkiä, mikä on seuraava tutkittava kohta, mistä öljyt voisi karata? Ajattelin nyt itse ö.suodattimen jalkaa.

  • #2
    Moi. Mulla -06 Q7. BUG... Heitteli öljyä eikä heti selvinnyt mistä no sitten selvisi kaikki pois kansien välistä "eli solassa " alimmainen tiiviste.
    Lisätään vielä että ei sotkenut nesteitä ei ollut helppo päätellä mistä välillä tiputtaa ja välillä suorastaan heitteli.
    Viimeksi muokannut sntekniikka; 24.10.2025, 10:43.

    Comment


    • #3
      Startilla pyörittää ja katsoo mistä alkaa tulla öljyä pihalle.

      Comment


      • #4
        Jostain jäänyt muistikuva, että öljysuodattimen kotelo saattaa haljeta ja sulle löytyy ihan metallinen jälkituotanto-osakin. Saattoi kosketella myös TFSI-konetta, mutta olisi helppo tarkistaa ainakin.

        Comment


        • #5
          Kyseinen "sola" oli minulla aivan täynnä öljyä ja sieltä purinkin jo tuon ö.lauhduttimen tarkasteluun. Siinä ei näkynyt mitään selkeää vauriota, joten tuo suodattimen kotelo on seuraava tutkittava kohde.

          Startin kanssa tutkiminen ei onnistunut, kun tosiaan öljyä tulee sen verran paineella pihalle, että ampuu sitä joka paikkaan.

          Saisiko tuota ö.suodattimen tiiveyttä tarkasteltua laittamalla paineilmaa öljytikusta sisään, vai ottaako vaan suosiolla käteen?

          Semmoinen vielä tuosta lauhduttimen irroituksesta, että kun sain sen irti, niin tietysti lohkon päällä olleen öljyt, j.nesteet yms. törky meni osittain lohkon kanavista sisään. Kuinka pulassa olen niiden suhteen? Jossain youtube videossa katsoin, kun kaveri pesi kaikki paikat huoletta bräkleenillä ja ties millä, sen enempää ko. kanavia varomatta. Imupumpulla imuroin sen mitä sain, mutta hieman epävarma fiilis jäi.

          Comment


          • #6
            Öljysuodattimen kotelokin saatu irti, oli aika tuskainen paikka tuo turbon imuputken irroitus, että sai tilaa ö.kotelon jäähdytysputken kiinnityspulttiin.

            Eipä näkynyt siinäkään vaurioita. Onko vielä jotain, mistä kannattaa tarkistaa? Tuon "solan" nyt puhdistin siinä toivossa, että löytyisi joku reikä, mutta eipä näkynyt.

            Comment


            • #7
              Nappaa apulaitehihna ja dampperi irti ja tarkista kampuran etupään akselitiivisteen kunto ja etupään laipan tiiveys.

              Comment


              • #8
                Minkälaisen ulosvetimen tarvitsen dampperiin?

                Comment


                • #9
                  Tein "vuototestin" öljynlauhduttimelle teippamaalla aukot umpeen ja sen jälkeen upotin vesiämpäriin. Ei ilmakuplia. Sellaisen epäkohdan kuitenkin huomasin, että joku on joskus putsaillut tuota lauhduttimen pohjaa metalliharjalla ja sen vuoksi siinä on aika paljon naarmuja. Kaukaa haettu, mutta voisihan tässä ollut käynyt niin, että tuo kohta ei ole pysynyt tiiviinä maksimi öljynpaineilla, vaikka tiivisteet vaikuttikin ehjiltä.

                  Uusi osa Febin tekeleenä maksaa reilut 80€, joten ehkä sen verran täytyy nyt investoida, ennen kuin ruvetaan etsimään vaihtokonetta. Samalla tietysti öljysuodattimen jalkaan uudet tiivisteet.

                  Laitetaan nyt siis tässä vaiheessa takaisin läjään ja katsotaan kuinka tässä käy. Tuo egr-jäähdytin on ikävä möhkäle, kun se estää näkyvyyden aika tehokkaasti. Ei viitsi kuitenkaan alkaa tilailemaan mitään poistosarjoja siihen, kun näyttivät aika hinnakkailta, varsinkin kun kyseessä pari metalli putkea ja silikoniletkua.

                  Comment


                  • #10
                    Se on muuten öljynjäähdytin eikä lauhdutin.

                    Comment


                    • #11
                      Se on totta. Jäänyt vain päähän tuo lauhdutin sana, vaikkei tuo kaasua kuljetakaan. Tällä hetkellä kuitenkin osuvin nimitys tuolle koko laitokselle on öljyseparaattori :D

                      Comment


                      • #12
                        Päällyskopan etureunassa näyttäisi olevan aika paljon öljyä, mistä tuumin, että "roiskuuko" öljyä "eteenpäin" niin, että se osuu jäähdyttimen propeliin, joka sitten painaa sen koneeseen päin. Onko tässä koneessa öljynsuodatin tosiaan moottorin etulaidassa eikä takalaidassa kuten ainakin muissa V6:ssa?

                        Comment


                        • #13
                          CJGA moottorissa suodatin on tosiaan tuossa etureunassa. Tossa suodattimen kotelossa on samalla jäähdytysnesteen termostaatti. Epäilin tai oikeastaan toivoin vian olleen tuossa suodattimen kannessa, kun oli juuri öljyt vaihdettu 500 km ehti ajella. Kansi oli kuitenkin ihan jämäkästi kiinni.

                          Hyvinkin mahdollista, että että olisi roiskinut flektiin. Tossa purkaessa näytti myös, että öljyä oli enemmän vasemmalla (kuljettajan) puolella. Onko flektin pyörimissuunta sellainen, että se ampuu roiskeet juurikin vasemmalle puolelle konehuonetta?

                          Samalla tullut ajatuksiin turbon öljylinjat. Täytyy nekin yrittää tarkastaa, kun seuraavan kerran pääsee tallille.

                          Comment


                          • #14
                            Ainakin yhden kerran V8 TDI on tehnyt sen, että öljyn mittatikku oli "löysällä" ja öljyä levisi aika tehokkaasti. Löytyi ihan tuurilla ja sattumalta jossain Ranuan Shellin pihassa. Tikku voisi sellaisenkin tempun tehdä, että palaa sammuttaessa paikalleen, tosin jos on konepelti auki niin pitäisihän sen heti näkyä. Jos tikusta kovasti tulee öljyä, niin voi olla myös kampikammiossa painetta, tosin 3.0 TDI:ssä ei kai ole kovin usein huohottimen tukkeutumisesta aiheutuvaa painetta esiintynyt.

                            Comment


                            • #15
                              Osat tuli ja homma eteni. Valitettavasti vain hetken...

                              Öljy- ja egr-jäähdytin saatu paikoilleen. Seuraavaksi oli tarkoitus tökätä ö.suodattimen jalka paikoilleen uusilla tiivisteillä. Noiden tiivisteiden vaihto edellytti termostaatin irroituksen, joka meni sitten v.tuiksi. Ei lähdenyt termari pelkästään vetämällä, joten koitin sitten kitkutella (pyörittämällä, ei vääntämällä) samaan aikaan vetäen. Kuului naps ja lopputulos näkyykin sitten kuvassa. Anturin tappi poikki. Hitto, että osaa sylettää moinen, miten tuo olisi pitänyt saada ehjänä irti?

                              Kaverilla oli joskus evo3 mitsu, joka teki juuri tuota öljytikun irtoamista, kun kiihdytti tarpeeksi ahdot tapissa. Ampui öljyt tikun reiästä tuulilasiin, mikä antoikin oman lisäjännityksensä auton pysäytykseen :D

                              Comment


                              • #16
                                Äkkiseltään kun miettii, niin vaihtoehtoja on ainoastaan paineellisen öljyn tila ja vieläpä sellaisessa paikassa, mistä on suora yhteys isoon öljykanavaan ja iso reikä. Ei mistään anturin reiästä tuollaista määrää tule yhtäkkiä. Eli vuodon on tultava paineellisen kannen välistä, isosta halkeamasta tai katkenneesta putkesta. Ekasta moottoritilan kuvastakin näkee, että öljyä on lentänyt paljon ja paineella koneen etureunasta.

                                Öljynsuodattimen kansi on varmaan tarkastettu, ettei ole kierteen juuresta halki ja pääsee ampumaan siitä raosta paineella, mutta ei rikkoutunut kuitenkaan avatessa. Eikös siinä muovikorkki ole?

                                Comment


                                • #17
                                  Todella hyvä huomio tuo korkki, on se muovia. Pari kertaa se on kyllä ollut kädessä, mutta en niin tarkkaan sitä ole tutkinut, että olisiko halki jopa.

                                  Painepuolella sen on minun mielestä oltava. Ja isosti. Se tässä turhautti, kun tuolla sylinterikansien välissä ei ollut selkeää vuotopaikkaa, tuo ö.jäähdytin kun käsittääkseni on jonkin asteen tyyppivika. Ehkä enemmän j.nesteiden vuotojen vuoksi. Seuraava epäilykseni oli ö.suodattimen jalka, mutta sekään ei ollut selkeästi rikki (pl.korkki, jonka syynään tarkemmin) Turbon öljylinjat kolmas vaihtoehto, mutta tuossa ei näyttänyt kulkevan öljyletkuja turboöle, vaan siinä on "kiinteät" kanavat. Näyttivät kuivilta.

                                  Onko muita painepuolen paikkoja? Joko minulla on jäänyt jotain huomaamatta tai jossain on reikä lohkossa. Ärsyttää itseänikin, kun ei löydä jotain näin selkeää

                                  Comment


                                  • #18
                                    Lohkon reikäkin olisi todennäköisimmin sivulla ja ehkä käkikellon olisi havainnut ennen öljyvaloa. :)

                                    Comment

                                    Working...
                                    X