Jossain juuri tuli vastaan juttua ad-blue järjestelmään sopivasta aineesta joka ei jäädy, eikä muodosta kiteitä. Oliskohan ollu Lammikko simo, joka tuosta raportoi...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
P20EE00 - "SCR NOx Catalyst efficiency too low" aiheesta keskustelua
Collapse
X
-
Onko hiukkassuodatin tarkistettu halkeamien osalta? Itse työskentelen eri merkin parissa, mutta hyvin usein p20ee vikakoodin aiheuttaja haljennut hiukkassuodatin ainakin tässä merkissä. Dpf:n kuntoa voi arvioida hyvin pakoputken päästä. Jos selvä nokikerros näkyvissä, niin dpf ei toimi. Kameralla pääsee sitten mahdollisesti kuvaamaan anturin reiästä dpf kennon
Comment
-
Näköjään K-Auton työtilauksella Laadunparannuskampanja S405 ja litania muita kamppiksia ja koodeja (23X6, 23Z2, 23CB, 23DI, 23EV). Ainakin osa noista on päästöhuijinkipäivityksiä. Onko niitä vielä noin myöhään valmistetuissakin autoissa sitten ollut dieselgate softilla? Mahdollisesti. No siellä se nyt on työn alla yhtä kaikki.
Comment
-
Juuri toisessa ketjussa mainitsin, että AdBlue-ongelmia ei ole vielä ollut. Noh, eilen lukasin huvikseni vikakoodit ja eikös siellä ollut "P20EE00 - SCR NOx Catalyst Efficiency Below Threshold Bank 1 Catalyst 1". Oliskohan viime aikojen pakkaskelit syynä tuon triggeröitymiseen. Nollasin koodit ja pitää seurailla tuleeko uudestaan. Mikään vikavalo ei tuon takia ole syttynyt.
Comment
-
Silleen se tuossa omassakin alkoi. Ensin oli muutaman kuukauden pelkästään vikakoodi muistissa, jossain vaiheessa sytytti sitten moottorin vikavalon. Nyt jossain vaiheessa viimeisten huoltokeikkojen aikaan tuli ad-blue doomcounter mukaan.
Auto on edelleen K-Autossa, tulee kohta neljä kuukautta täyteen tutkimuksia ja remontinkorjuita. Koko lailla kaikki muu on nyt uusittu tai toimivaksi todettu paitsi edelleen se SCR-katalysaattori. Tämän hetkisen tiedon mukaan se nyt menee sitten seuraavaksi vaihtoon ja sitä myöten ylittyy jo auton ostohinta näiden korjauskustannuksissa. Aikamoista hommaa ja tuskin olisi kannattanut alkaa ollenkaan parsimaan jos olisi etukäteen tiennyt. Vaan nyt tulee ainakin kamalan hyvä kun on kaikki saastelaitteet uutta.
Comment
-
Niin se vaan vissiin Q7 valmistui huollosta. Tänään päivällä kävin hakemassa. Vika lopulta paikallistui SCR-katalysaattoriin joka oli oikeasti ihan viraton, mahdollisesti kenno halki tjms kuka tietää. Vaihtamalla tuli kuitenkin kuntoon.
Tässä nyt vaan etittiin vikaa perinteiseen tapaan osapyssyllä ampumalla, toki valmistajallakin on tietyt ohjeet mitä tuon vikakoodin kanssa pitää kokeilla ja missä järjestyksessä. Tähän autoon on nyt sitten vaihdettu NOx1- ja NOx2-anturit uutta, ad-blue suutin uusi, DPF, SCR ja tavallinen katalysaattori uutta. Kaikki merkkarin orkkisosia. Luulis olevan saastelaitteiden puolesta aika lailla huoleton auto pitkän aikaa.
- Likes 7
Comment
-
Todella tutun kuuloinen tarina kaikkinensa!
Itse olen isohkolla pajalla töissä ja potilaana vastaavanlainen Q7. Tarina käytännössä täysin samanlainen. Meillä vaihdettiin adb-suutin, ei apuja. Sit vaihdettiin 2.nox, ei apuja. Lukuisia suihkutustestejä ja koeajoja takana. Sit auto K-Autolle, toivoen että löytäisivät vian, tiskillä jo sanoivat että täysin arvailuksi menee heilläkin mutta yrittävät kuitenkin. Parin päivän päästä soittivat että ei mitään varmaa tietoa ole mutta arvalla 1.nox seuravaaksi vaihtoon. Auto takasin omalle työmaalle ja sit 1.nox vaihtoon, ei apuja.
Kokoajan 2.nox näyttää isompia arvoja kuin 1.nox. Tällä viikolla nappasin SCR/DPF pöntön irti ja käytin alihankkijalla pesussa, raportointina että ei ollut juurikaan tukkoisuutta, tuhkaa tuli vähän. Sit pesty pönttö paikoilleen, jälleen lukuisat testit läpi, eikä edelleenkään mitään edistystä. Tänään raavittiin päitä parin audi inssin kanssa ja tultiin siihen tulokseen että scr-cat ei vain toimi. Tässä ollaan yritetty mennä asiakkaan lompakko edellä joten ajattelin ehdottaa että tilataan käytetty scr/dpf, pestään se ja kokeillaan sillä, kun kuitenkin alta tonnin saa käytettynä enkä jaksa uskoa että sattuis samanlainen epäkuntoinen tilalle, ei näitä tarinoita kuitenkaan ole silmiin sattunut kuin tämä. Jos asiakas antaa luvan scr-catin vaihtoon niin raportoin tänne miten tässäkin tapauksessa käy. Onneksi löysin tän langan, tästä tuli motivaatiota jatkaa, kiitos hopsis että olet jakanut autosi tarinan tänne. Itse en ole pajalla ns suorittavassa roolissa niin tätä prokkista olen vienyt eteenpäin pelkästään uteliaisuudesta ja siksi että en pysty nielemään tilannetta "ei löydetä vikaa, ei tiedetä kuka voi auttaa". Kymmeniä työtunteja on mennyt mutta toistaiseksi en asiakkaalta ole vailla kuin osien hintaa. Ps tämä ei ole sitten normaali käytäntö, tässä vain oma taistelutahto ei anna periksi :D
Comment
-
Onko nimenomaan e-tron TDI kyseessä? Olen vähän tuota alkuperäistä juurisyytä koittanut tässä keksiä kun onhan maailmassa aika monta saman suvun 3.0 TDI:tä eikä niistä kaikista SCR-katalysaattori paskeennu noilla metreillä. Vaan kun ne saastelaitteet ei oikein kaksisesti kovin pitkään toimi pätkäajossa vaan vaativat sitä pitkää ajoa ja lämpöä että toimivat ja puhdistuvat. Luulen vähän että liikaa säästelemällä ja pelkkää polttoaineenkulutusta optimoimalla nämä rikkoontuu.
Itse olen ottanut alusta pitäen tavaksi ajaa esim parin viikon välein yhden työmatkan (noin 45min suuntaansa) kokonaan dieselillä ja muutenkin ajaa moottorin kuumaksi asti aina kun dieseliä tarvitaan, vaihtaa sähkölle vasta kun öljynlämmöt alkaa olemaan 90-100 asteessa. Sitten tässä nurkissa kun käy viiden kilometrin päässä ruokakaupassa, ajan pelkällä sähköllä. Täysin tarpeetonta käynnistää polttista tuollaisen pikkunyppimisen takia ollenkaan.
Comment
-
3.0tdi e-tron 2017 kyseessä eli samanlainen kapistus.
Just tässä kattelen niin saatavilla olevat käytetyt pöntöt ajettu 280tkm niin liekö järkevää sellasella lähteä kokeilemaan, toki hinta on 3k€ vähemmän kuin uudella. Noh, jäämme odottamaan miten tämä tarina jatkuu :)
Comment
-
Noniin ratkesi tämäkin keikka jota olen hoitanut.
Eli Q7 3.0tdi e-tron 2017 ajettu 193tkm.
Sinnikäs adblue ongelma. Laitan lyhyehkösti miten meni.
Auto tuli pajalle kun adblue vikailmoitus mittaristossa.
Ensimmäisenä löytyi vikakoodi adb-suuttimesta ja se testattiin sekä todettiin vialliseksi.
Vaihdettiin uusi suutin ja vika hävisi noin 70km ajaksi.
Sit vikakoodi p20ee jota lähdettiin selvittelemään.
Vaihdettiin 2.nox-anturi, epäiltiin että se antaa väärää dataa. Ei auttanut mitään.
Sit auto käytettiin merkillä, sieltä ei apuja, heidän paras arvaus oli että 1.nox-anturi viallinen, arvaus maksoi 290€.
Vaihdettiin 1.nox-anturi, ei mitään apua, edelleen 2.nox näyttää isompia arvoja kuin 1.nox eli puhdistumista ei tapahdu.
Otettiin scrcat/dpf irti ja käytettiin pesussa.
Pesula ilmoitti että pöntössä ei ollut juurikaan tukkeumaa, toki tämä tiedettiin jo paine-erostakin, mutta tuhkaa oli tullut pesussa ulos jonkin verran.
Puhdas pönttö paikoilleen ja koeajolle, ei mitään muutosta parempaan.
Asiakkaan kans tuumattiin että tilataan romikselta käytetty pönttö (290tkm ajettu) ja ihan asiakkaan riskillä.
Romikselta tullutta pönttöä ei edes pesty, laitettiin paikoilleen ja koeajolle. 15km kohdalla koeajolla adblue herjat katosi mittaristosta kuten myös vikakoodikin. Ajelin noin 100km ja seurasin kokoajan noxantureiden arvoja. Nyt 2.nox-anturin antama arvo pysyi reilusti alle 1.nox-anturin antaman arvon eli pelkistys/puhdistus toimii jälleen.
Olipa kinkkinen vika mutta niin sekin selvisi.
Tossa matkan varrella tuli tehtyä suutin ja adbpainetestikin melko moneen kertaan.
Asiakas tyytyväinen, minä tyytyväinen, case closed.
Comment

Comment