Käynnistäessä pärähtää noin sekunnin ajan, jonka jälkeen käy normaalisti. Kiihtyy hitaasti, ja vaikka painaa kaasun pohjaan, niin päivävastoin suurimmalla vaihteella lähes hidastuu. Kuitenkaan ei pakoputkesta tällöin tule ylimääräisiä savuja niinkuin aiemmin nopeissa kiihdytyksissä. Voi kuitenkin ajaa muuten lähes normaalisti, kun ajelee leppoisasti, mutta suurimmissa vastasissa tahtoo vauhti hiipua. Vikavaloja ei ilmoita, eikä poikkeuksellista ääntä. Mainittakoon vielä, että turbomittari näyttää suurimmillaan paineita  kiloon asti.
							
						
					Kuulutus
				
					Collapse
				
			
		
	
		
			
				No announcement yet.
				
			
				
	
Audi A4 1.9 TDI:n moottori vetää huonosti
				
					Collapse
				
			
		
	X
- 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	Avainsanat: Ei mitään
 
- 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 On egri käytössä; tuskin lie siinä vikaa, jos ei lie tukkinut ilmansaantia sylintereihin. Ja turbo antaa kiihdytyksessä paineita kiloon asti. Tuntuu kuin olisi polttoaineen saannista pulaa, ja tuo satunnainen sekunnin pörähdys käynnistettäessä - se voisi viitata ruiskupumpun vikaan?
 Comment
- 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 Kyseessä on Audi A4 B5, 1.9 TDI AFN -moottorilla varustettu Quattro. Ja vikakoodeja ei ole näkyvissä. Mutta voisiko siis ilmoittaa muuten olemassa olevan vian, jos ajaisi testerillä? Mainittakoon vielä, että vauhti tippuu isommassa vastamäessä satasesta seitsemäänkymppiin, (normaalisti pysyy samana) eikä puske kuitenkaan ylimääräisiä savuja. Jotenkin ei anna tarpeeksi polttoainetta? Johtuisiko ilman puutteesta, niin sen myötä säännöstelee myös p-aineensaantia?
 Comment
- 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 Jos se aina startatessa käyttää kierrokset hetkellisesti ylhäällä ja ei ole vetoja niin voi olla sammutinsolenoidi vaihtokunnossa tai sitten se o-rengastiiviste siinä solenoidissa on pois paikoiltaan. Tämä oli aivan ensimmäinen vika omassa Seat Toledo AHUssa noin vuonna 2001... ja siksi eksyin aikanaan tdiclub.com foorumille ja loppu on historiaa ;).
 
 Toinen tyypillinen tehonpuutteen aiheuttaja noissa on huono MAF-anturi joka antaa liian pieniä ilmamäärälukemia ECUlle joka sitten rajoittaa ruiskutusmäärää sen mukaan.
 
 Kummastakaan näistä ei tule vikakoodia.
 Comment
- 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 Palaillaanpa taas asiaan. Ilmansuodatin näyttää olevan vaihtokunnossa, ja varmaan sekin MAF -anturi kaivannee puhdistusta/vaihtoa - mutta miten tuo liitinpiuha siitä lähtee irti, kun normaalit menettelyt ei näytä tehoavan? Entäpä sitten ne ruiskusuuttimet; kait nekin kaipaisi tarkistusta?
 Comment
- 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 Se liitin lähti tosiaan irti, ja sain puretuksi ja putsatuksi sillä Air Sensor Cleanerilla sen anturin ja laitetuksi paikoilleen, mutta ei edelleenkään kunnolla kiihdy - siis vika ei ollut MAF'issa? Pitänee seuraavaksi hankkiutua jonkun VAG -testaajan käsittelyyn... Mainittakoon vielä, että käynti on koko ajan tasainen tyhjäkäynnillä ja muillakin kierroksilla. Ainoastaan käynnistyksessä silloin tällöin pörähtää ylimääräisiä kierroksia noin sekunnin ajan - kait siinä varmaankin hyvä vihje?
 Comment
- 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 Nyt on sitten ajettu huoltoaseman testerillä koko auto, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Eikä niitä koodeja ja vikavaloja näy. Mutta edelleen samat oireet jatkuvat; niin myös se hetkellinen ja satunnainen pörähtäminen käynnistettäessä. Miten se sammutinsolenoidi sitten voisi aiheuttaa nämä viat - vuotaneeko ylimääräistä polttoainetta, joka aiheuttaa sen pörähdyksen? Ja se huoltoaseman kaveri ehdotti, että voisi olla pakoputki tukossa? Pitänee aamulla ainakin tutkia sitä solenoidia, ja mahdollisesti laittaa tilaukseen, kun muutakaan neuvoa ei taida löytyä. Sen jälkeen sitten se egri.Alkuperäinen kirjoittaja TDIfreak Näytä viestiJos se aina startatessa käyttää kierrokset hetkellisesti ylhäällä ja ei ole vetoja niin voi olla sammutinsolenoidi vaihtokunnossa tai sitten se o-rengastiiviste siinä solenoidissa on pois paikoiltaan. Tämä oli aivan ensimmäinen vika omassa Seat Toledo AHUssa noin vuonna 2001... ja siksi eksyin aikanaan tdiclub.com foorumille ja loppu on historiaa ;).
 
 Toinen tyypillinen tehonpuutteen aiheuttaja noissa on huono MAF-anturi joka antaa liian pieniä ilmamäärälukemia ECUlle joka sitten rajoittaa ruiskutusmäärää sen mukaan.
 
 Kummastakaan näistä ei tule vikakoodia.
 Comment
- 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 Nyt on sitten laitettu uusi ilmansuodatin sekä sammutinsolenoidi, mutta edelleen joku vain pidättelee kierrosten nousua ja samalla voimantuottoa. Siis viittaa polttoainepulaan - mutta mikä estää sen tarpeellisen syöttämisen? Ja tuo satunnainen noin sekunnin pörähdys käynnistäessä; se ilmeni samaan aikaan kun vetokin heikkeni...
 Comment
- 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 Tutkin sitä egriäkin, mutta siinä ei näyttänyt olevan vikaa; röörit olivat puhtaat, mutta sitä itse venttiilin toimintaa ei siinä päässyt testaamaan. Venttiili oli aivan kiinni irrotettuna. Mutta kun irroitin egrin takaisin ja irroitin sen turbolta tulevan venttiilin piuhan, niin turbolle ei tullut painetta juuri ollenkaan. Paikoillaan olessa kuormituksesta riippuen 0-1 kg asti. Ja kävinkin joku päivä sitten eräällä korjaamolla luettamassa mahdollisia vikailmoituksia, niin ei mitään. - Tarvittaisiinko tähän juuri se VAG:in oma tietsikkaohjelma, jolla etsitään? Eikä se vaihdettu sammutinsolenoidikaan muuttanut tilannetta parempaan. Mainittakoon vielä, että mielestäni pakoputkesta tulee turhan niukasti savuja niin tyhjäkäynnillä kuin kiihdytyksissäkään, eikä puhtaalle paperille tehty ikäänkuin "päästömittaus" pakoputken suulla kovin näkyviä nokihiukkasia ilmentänyt. - Onko siis erään asentajan arvio tukkeutuneesta äänenvaimentimesta oikea - sitä taas ei puoltane ne satunnaiset sekunnin mittaiset pörähdykset käynnistäessä? Vielä lopuksi; autolla ja moottorilla on ajettu lopulle 400 tkm, ja tähän asti toiminut virheettömästi.Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viestiKyllä ne vikakoodit kannattaa lukea ihan testerillä, ei mittaristo kaikista ilmoittele mitään. Auki jumiva EGR myös mahdollinen syyllinen.
 Comment
- 
	
	
	
		
	
	
		
		
		
		
		
		
		
	
	
 No niin; nyt on sitten noin viikko sitten hevoset palanneet kotiin! Sitä en tosin tiedä, miksi ja millä tavoin, mutta huomasin eräänä päivänä, että moottori vetää niinkuin ennenkin. Eikä mitään yksittäistä toimenpidettä voi pitää "syyllisenä" tehojen palautumiseen. Tosin oli erinäisten neuvojen perusteella vaihdettu p-ainesuodatin, ilmansuodatin, sammutinsolenoidi, tehty asianmukainen vianetsintä testerillä, putsattu MAF -anturi sekä EGR (joka oli kylläkin aivan puhdas). Ainoastaan mahdollisesti tukkeutunutta äänenvaimenninta en ehtinyt vielä vaihtamaan - jota ei nyt sitten tarvitsekaan tehdä.
 Siis jäi salaisuudeksi se, että missä ne puuttuvat hevoset tuon ajan luurasivat?
 Comment

Comment