Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C5 2.5TDI eri moottorien yhteensopivuus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C5 2.5TDI eri moottorien yhteensopivuus

    A6, 2002, V6 2.5TDI automaatti. Moottori AYM 114kW.

    Näyttää että venttiilikopassa ei ole enää öljy kiertänyt ja se on aiheuttanut paljon tuhoa. Vaihtomoottori olisi ehkä paras ratkaisu, niitä saa suht halvalla purkaamoilta.
    Moottori käy vielä, voisiko pelkästään yläpään osien vaihto olla parempi vaihtoehto?

    Vaihtomoottorista; onko AYM automaattivaihteisesta ainut vaihtoehto joka sopii suoraan, vai onko muitakin vaihtoehtoja?

    Auto on muuten hyvässä kunnossa ja haluaisin vielä yrittää korjauttaa romuttamisen sijaan.

    Myös jos tähän löytyy tekijöitä, niin voi ottaa yhteyttä. Auto on Rauman lähellä.
    Viimeksi muokannut Killeri; 2.4.2021, 10:53.

    #2
    Näyttää että venttiilikopassa ei ole enää öljy kiertänyt ja se on aiheuttanut paljon tuhoa.
    Onko sylinterikannet siis vaurioituneet vai onko käynyt vain perinteinen nokkien sorvautuminen? Jos aihe ei ole sinulle tuttu, niin kerrottakoon että suurin piirtein kaikissa kyseisen konstruktion moottoreista on mennyt nokat jossain vaiheessa rikki. Ja yleinen korjauskonsti on nokkien vaihtaminen.

    Comment


    • #3
      Aika paljon on tietoa tuolla faq osiossa tähän kysymykseen. Oma mielipide on että -02 vuosimalliin ei kannata mitkään korjaus vaihtoehdot jos ei itse pysty tekemään. On sen verran työläs, auton hinta menee pelkkiin töihin.

      https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...g-dieselit-faq
      https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...en-infopaketti
      Viimeksi muokannut Killeri; 5.4.2021, 10:54. Perustelu: Linkit lisätty.

      Comment


      • #4
        Onko mahollista korvata BDH kone vaikka bau tai ake koneella. Jos joo niin tarviiko vanhasta orkkis siirtää jotain tuohon ake tai bdh koneeseen osia

        Comment


          #5
          Älä ainakaan ake koneseen vaihda. Bdg/bau varmaan helpoin löytää. Muuten käy kyllä noi ristiin ja kaikki mikä ei käy niin saa aina vaihdettua.

          Comment


          • #6
            Mitäköhän niihi mahollisesti si pitäs vaihtaa

            Comment


            • #7
              AKE ym. vanhemmat laahuri nokka koneet kannattaa unohtaa.
              BAU ym. uudemmat rulla nokka koneet ainut järkevä vaihtoehto.

              Syöttöpumppu. Pumpun kyljessä versio mumeroita. Osassa moottoreita käy ristiin, osassa ei käy. Väärän numeron pumppu ei keskustele moottorin ecun kanssa.
              Muutenkin jos alkuperäinen pumppu on ehjä käyttökelpoinen, niin ei tarvi ajoneston koodausta suorittaa. Pumpun vaihdon myötä koodausta.

              Myös eri versioissa saattaa olla pieniä eroja imusarjan muodossa, läppärungon asennossa, johon ahtocoolerilta tulee letku. Nämä osat saa alkuperäisestä bolt-on siirrettyä kyllä.

              Yleisesti ottaen jos jokin kiinnikke kannake on erilainen, saa sen alkuperäisestä siirrettyä. Peruslohkot on samoja.

              Kampiakselin takapäässä, vauhtipyörällä, manuaalilaatikolla ja automaattilaatikolla on pieni eroavaisuus. Kyseessä irto osa, automaatin turbiinin keskitin piti irroittaa, että manuaalin vauhtipyörä sopi paikoilleen.
              Tai jos sinulla on automaatti ja varaosamoottori manuaalista, pitää se kyseinen osa siirtää moottorista toiseen.

              Alipaine pumpuissa voi olla pieniä eroja.
              Myös nakutusanturi suuttimen johtopistokkeessa olen nähnyt kaksi eri versiota, mutta suuttimet voi vaihtaa tai tekee johtoliitokseen muutoksen.

              Omakohtaista kokemusta on nyt AKN, AKE ja BAU moottoreista.
              2001 Passat, 2002 A4 ja 2003 A6.​​​​

              Comment


              • #8
                Mitkäs on erona ton 180hv ja 155hv versioiden välillä? Käykö näistä ecu esim ristiin?

                Comment


                • #9
                  Ajoneston versio voi olla erona.

                  Ymmärtääkseni pienempi tehoiset on kaikki vanhempaa immo2 ja isompi tehoset uudempaa immo3?

                  ​​​​​​Ajoneston koodaus.
                  Immo 2, virta-avain, mittaristo ja ecu.
                  Immo 3, virta-avain, mittaristo, ecu ja syöttöpumppu.
                  Näitä ei voine kytkeä ristiin.


                  Lisäksi syöttöpumppujen versio numerot.
                  Vaikka olisi 2 pumppua, joissa molemmissa immo3.
                  Niin jos numerot on samat, mutta viimeinen kirjain vaihtuu, ei ecu tunnista pumppua?
                  Eli jos vaihtaa ecun, jossa eri numeron pumppu, pitää myös pumppu vaihtaa vastaamaan ecua.


                  Itse törmäsin myös yhteen asiaan.
                  2003 A6 automaatti BAU, moottorin siirsin 2002 A4 AKE manuaaliin.
                  Siirsin myös ecun.
                  Ajoneston koodaus ok.
                  Myös muutin ajoneuvon koodauksen, että nyt ecu/auto on tuollainen A4 manuaali vaihteinen.
                  Auto lähti käyntiin, mutta sähköinen puhallin jäähdyttimen luona pyöri täysillä koko aika, myös auton sammutettuna jäi puhaltamaan. Vikakoodi oli ahtopaine lämpötila, johto poikki.
                  A4 ahtopaine anturille tuli vain 3 johtoa. A6 ahtopaine anturiin tulee 4 johtoa. Johtosarjassa eroja. Olisiko tämän saanut koodattua lie?

                  Tässä tapauksessa A4 ja A6 syöttöpumput olivat identtiset pumpun numerot, joten asensin A4 alkuperäisen ecun ja A6 pumppu keskusteli ok.

                  Alkujaan moottorin vaihdon syy oli A4 syöttöpumppu vika + samaan hetkeen todettu nokka-akselit niin huono kuntoisiksi, että koko moottorin vaihto oli järkevin. Näin ollen A4 pumppua en olisi voinut käyttää heti, vaan olisi se pitänyt käyttää huollossa (tai ostaa uusi), mikäli A6 pumppu ei olisi keskustellut A4 ecun kanssa.

                  Comment


                  • #10
                    Eli siis aym on eri pumppu tuohon 180hv versioon nähden. Mitä tuosta 155hv saa esim ohjelmalla irti? Auto muuten täysin vakio 6-pykäläisellä manuaalilla. Vag tuotteet joitain volkkarin bensakoneisten rassailuja lukuunottamatta suht vieraita, pois lukien transportterin 2.4d ja 1.9td koneita. Jotain pientä piristystä toi oma käyttö-a6 kaipaisi kyllä.

                    Comment


                    • #11
                      https://www.dyno-chiptuningfiles.com...-25-tdi-155hp/ tuon mukaan 190hp

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
                        Lisäksi syöttöpumppujen versio numerot.
                        Vaikka olisi 2 pumppua, joissa molemmissa immo3.
                        Niin jos numerot on samat, mutta viimeinen kirjain vaihtuu, ei ecu tunnista pumppua?
                        Eli jos vaihtaa ecun, jossa eri numeron pumppu, pitää myös pumppu vaihtaa vastaamaan ecua.
                        Sain vaihdettua C5 A6 faceliftiin alkuperäisen L-oppuisen pumpun tilalle J-loppuisen pumpun.
                        Vaati ECUsta immon pois koodaamisen, enkä ole vielä ehtinyt kokeilla saanko toimimaan myös immo päällä.
                        Mittariston immoon en koskenut.

                        Comment


                        • #13
                          pta, hyvä että näin onnistuu.
                          Mutta ihan bolt-on se ei ole, eli vaatii kuitenkin tuota ECU immon ropaamista.

                          Jäikö nyt kuitenkin mittaristoon immo valo herjailemaan vai pysyy poissa??
                          Jos pysyy poissa, niin periaatteessahan tuota immoa sinun ei tarvitse enään takaisin edes yrittää koodata.
                          Mutta siinnä mielessä kokeillahan se kannattaa, että tietää onko sen mahdollista toimia vai ei.

                          Comment


                            #14
                            Ei näy mistään päälle päin, että ECUn immo on koodattu pois. Pois koodaaminen oli ihan muutaman minuutin juttu.
                            Kokeilen vielä jossain välissä, että mitä tapahtuu jos yrittää käynnistää siruttomalla avaimella. Luulen, että mittaristo puuttuu silloin asiaan, mutta tämä on vain mutu. Jos auto käynnistyy siruttomalla avaimella, niin ainakin silloin alan vääntämään immoa ECUun takaisin.

                            Tosiaan en onnistunut suoraan koodaamaan J-pumppua L-pumpun tilalle. Sitten kun otin ECUsta immon pois, niin yritin saman tien pumpun koodausta uudestaan, mutta se jäi vähän epäselväksi. että onnistuinko siinä vai en. Yläriville ei silloin tullut malfunction-tekstiä, mutta ei myöskään alustanumeroa. Akuutti kiire eri koodauksien kokeilemiselle poistui, kun auto toimii nyt aivan kuten ennen pumpun ennakonsäätömännän jumiongelmaa. Pitäisi kyllä selvittää tämä itselle jo silkasta akateemisesta mielenkiinnosta ja ehkä testien loppuyhteenveto joitain tämän lukijoitakin kiinnostaa. Tiedon jakaminen on ilmaista, eikä verottajakaan verota siitä... ?

                            Comment


                              #15
                              Eli, ajoneston valo toimii normaalisti mittaristossa, syttyy virrat päällä ja sammuu kun kone käynnistyy?

                              Comment


                                #16
                                Jos avaimet ja mittaristo on alkupeäiset/oikein koodattu, niin ajoneston valo käyttäytyy normaalisti, vaikka ecusta on ajonesto poistettu.

                                Comment


                                  #17
                                  Kyllä. Vahvistan tämän. Mittariston (ajoneston) valoissa ei ole eroa aiempaan. Ajoneston valo syttyy ja sammuu normaalisti, eikä jää vilkkumaan/palamaan.
                                  Päälle päin tuota koodausmuutosta ei havaitse mistään. VCDS:llä moottorin extra-kentästä sen saattaa pystyä päättelemään.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X