Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B7 3.0 TDI BKN jakoketjujen vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Kannattaa tehdä reijät tuohon pohja"muoviin". Muuten ei jäähdytys toimi ajatellulla tavalla.

    Comment


      #32
      Samaa katselin, että "Naca Duct" päädyt auki ennen asennusta.

      Comment


      • #33
        Näin äkkiseltään voisi luulla, että ilma kulkisi tarpeeksi noinkin, mutta ei ne reiät huvikseen siinä alkuperäisessä ole. Pitää puhkaista, eipä käynyt mielessäkään tuo.
        Meylen HD-osissa ei ainakaan nykypäivänä takuuprosentit päätä huimaa. Seuraan varmasti tilannetta!

        Comment


          #34
          Öljyhän on luonnollisesti mustaa aina, se vaan kirkastetaan jalostajien toimesta. Mutta suurin tummuus kyllä tulee epäpuhtaus partikkeleista mikä öljyyn sitoutuu. Lisäksi kokeilemalla/kaatamalla öljy esim. maalisihdin läpi näkee miten paljon mujua siellä seassa on.

          Comment


          • #35
            Mites näissä dieseleissä on, pystyykö VCDS:llä jotenkin mittaamaan onko ketjut löystyneet?

            Bensoissa sitä voi nokkien korjausarvoista päätellä mutta miten on näiden pöllö-öljyllä käyvien kanssa?

            Comment


              #36
              Ei ole ainakaan ensimmäisen sukupolven vehkeissä nokille mitään anturointia. Bensoissa hyd. ajoituksen säätö, jolloin tuota mittausta tarvitaan.

              Comment


              • #37
                Jakopää pyörii BKN:ssä vain tyhmänä. Bensat on sitten eri juttu.

                Comment


                • #38
                  No niin, nyt on Audi ollut ajossa jonkun aikaa.

                  EGR-venttiiliin tulevan putken kiinnityslaipan tiivisteen (mikä tulee pakosarjalta) olin epähuomiossa laittanut vääriin reikiin ja vislasi sieltä painetta pihalle. Turha varmaan kysyä, että olinko laittanut tiivisteen juuri vääriin reikiin. Fiksusti tehty tiiviste...
                  Sen jouduin vaihtamaan uuteen, muuten ei ole ollut muuta kuin kovaa ajoa.



                  Aikaa ja rahaa tämä kaikki vei, sehän nyt on selvää. Jos olisin vaihtanut ainoastaan jakopäähän kaikki hilut (ketjut ja kaikki laahaimet kiristimineen, ei rattaita), olisi kustannus ollut merkkiosilla Saksasta tilattuna n. 1000€. Kaikki jakopään osat tilasin http://www.genuine-parts.de/.
                  Febiltä olisi saatavilla tarvikesettiä näihin, mutta oli loppu tehtaalta juuri silloin, kun olisin niitä tarvinnut.

                  Kun ruuvausaikaa oli kulunut 47 tuntia, sain moottorin uudelleen käyntiin. Silloin oli vielä etuakselilta vetarit ja tukivarret laittamatta kiinni.
                  Toisaalta tuohon 47 tuntiin olin vaihtanut moottoriin hehkut, pumpun hihnasarjan, termarin, moniurahihnan+kaikki rullat, laturin, startin ja puhdistanut ja rasvannut etuvetarien kaikki nivelet.
                  Nuo "ylimääräiset" hommat jos jättää laskuista pois, niin uskoisin pelkän jakopään rempan tekevän johonkin 50 tuntiin, moottori siis irrottaen. Pitää myös ottaa huomioon, että en tee tätä leipätyökseni vaan enemmänkin harrastukseksi. Kiirettä en ole pitänyt, koska en luota niin paljoa itseeni, että olisi varaa kiirehtiä :)
                  Toinen kerta olisi toki jo helpompi, mutta ihan hevillä en uudestaan alkaisi. Projektin venyessä näinkin pitkäksi tulee ainakin itsellä aina sellainen tunne, että voisi sitä jo välillä tehdä jotain muutakin.

                  Näihin kustannuksiin tulee lisäksi pyörien suuntaus ja ilmastoinnin täyttö.

                  Kun sitten puhutaan tästä projektista, niin aika tarkalleen 2700€ on mennyt osiin. Mutta voin kertoa, että tuolla summalla on jo osaakin saanut ihan kiitettävästi. Paljon muutakin, kuin jakopäähän liittyvää. Mun mielestä oli vain fiksua vaihtaa samalla kuluvia osia niin paljon kuin perse kesti.
                  Kaikkiaan aikaa meni n. 72h.

                  Työkalujakin on jonkun verran pitänyt hommata. Siltikin tuntuu, että vähän väliä puuttuu aina jotain. Tai sitten olen vain opettanut itseni liian hyvälle :)

                  Ai, että oliko tässä järkeä? No ei sitten niin pienintäkään.
                  Autoissa harvoin on.

                  Jotain pientä on vielä kuitenkin jäänyt tehtäväksi kuten vetokoukun asentaminen. Autoa on myös maalattu aiemmin jonkun verran ja jälki ei täysin tyydytä omaa silmää. Palaan näihin aiheisiin, kun on jotain kerrottavaa.

                  Comment


                    #39
                    Onko sinulla Tuomo tallessa jossain lista kaikista osista mitä remonttiin meni? Minulla on pääpiirteittäin listat käyttäjältä Japa84, mutta ihan kaikkia tiivisteitä ym. siinä ei ole messissä. Irtoaisiko lista helposti?

                    Comment


                    • #40
                      059 109 217 C / 059109217C Vasemman nokan kiristinlaahain hydraulinen
                      057 109 218 K / 057109218K Oikean nokan kiristinlaahain hydraulinen
                      079 109 507 G / 079109507G Vänkyrälaahain hydraulinen

                      059 109 469 E / 059109469E Keskiketjun ylälaahain
                      059 109 469 F / 059109469F Keskiketjun vasen laahain
                      079 109 510 M / 079109510M Keskiketjun oikea laahain
                      079 109 467 AE / 079109467AE Keskiketjun hydraulikiristinelementti
                      N 906 384 02 / N90638402 Hydraulikiristinelementin o-rengas

                      059 109 229 K / 059109229K Oikean nokan ketju
                      059 109 229 L / 059109229L Vasemman nokan ketju
                      059 109 229 J / 059109229J Keskiketju
                      079 109 229 D / 079109229D Öljypumpun/tasapainoakselin ketju

                      059 109 092 A / 059109092A Oikean yläkopan tiiviste
                      059 109 091 A / 059109091A Vasemman yläkopan tiiviste

                      Tuossa perusreleet jakopäähän. Sitten on miljoona pientä tiivistettä, pulttia yms. jotka kannattaa uusia samalla ettei vain joudu jälkeenpäin vaihtelemaan.
                      Tärkeimpinä:
                      N 905 398 01 / N90539801 Momentinmuunnin kampiakseliin (10kpl)
                      N 910 869 01 / N91086901 Momentinmuunnin vetolevyyn (3kpl)

                      Jotain tärkeää varmasti unohtui, mutta aika pitkälle noilla pääsee. Jakoketjukotelon tiivisteaineen levitys kannattaa sitten tehdä huolellisesti ettei ala vuotamaan. Ilkeä alkaa paikkailemaan jälkikäteen.
                      Jos tarvitsee numeroita jollekin muulle osalle, niin voin kyllä katsoa. Itse kävin aika monta kertaa marmorilla, kun ei kaikkea oikein helpolla saa listattua yhdellä kertaa.

                      Comment


                        #41
                        Kiitoksia vastauksesta.

                        Tuosta tilailinkin kaikki tuonne vasemman yläkopan tiivisteeseen asti.
                        Nuo allaolevat lienevät automaattivaihteisen juttuja jos oikein käsitin? Minulla on manuaalivaihteinen.

                        Lisäksi otin
                        Tiiviste "alas" keskelle x 1kpl 079109139A, tästä nro 7
                        Pultit x 4 kpl WHT000265, tästä nrot 18
                        Lisäksi kampiakselin takapään stefa 079 103 051 F plus asetin sille.
                        Ja Loctiten tiivistemassa OE-numerolla D176501A1

                        Pärjääköhän näillä?

                        Comment


                        • #42
                          Manuaalivaihteisessa on vauhtipyörän pultit syytä uusia.

                          Comment


                            #43
                            Jep. Tuolta korjaamolta soittelivatkin, että lisää vielä ne. Meneekö LUK:n vauhtiksen pultit vai eroaako jotenkin OEM-vauhtiksesta?
                            Viimeksi muokannut juuhok; 3.2.2016, 07:28.

                            Comment


                              #44
                              Noniin remontti tehty. Ketjut, laahaimet, kiristimet, kasa tiivisteitä, ruuveja ja kytkin uusittu. Samaan syssyyn poistettiin DPF ja sisään laitettiin uusi softa. Käyntiäänessä on kyllä selkeä ero ja toki uuden softankin myötä vetoja on aivan eri lailla. Rahaa paloi kiitettävästi ja en tiedä kääntyikö tämä nyt harmituksen vai iloisuuden puolelle. Aikalailla mixed feelings tällähetkellä. Hieman säästöä tulee jatkossa pienemmän kulutuksen myötä (ainakin 100 km koeajolenkillä tehty havainto).

                              Tässä videolla on omat rapinat ennen remonttia. Tuo oli vielä aika mieto startti. Jos jollakulla on kysyttävää remontista, osien haalinnasta tai prosessin kulusta niin olkaa yhteyksissä vaikkapa yv:llä. Autan mielelläni. Omalta osaltani kiitokset käyttäjille Japa84 ja tumutin, sekä toki remontin suorittaneelle korjaamolle.

                              Pitäisikö painattaa erä I <3 BKN/BMK pipoja?

                              Edit: Lisäkiitokset haluan antaa #audifinns -irkkikanavalle kaikesta rakkaudesta mitä olen tämän prosessin aikana saanut. :D
                              Attached Files
                              Viimeksi muokannut juuhok; 5.2.2016, 14:01.

                              Comment


                                #45
                                No, Muistetaan AKN, AKE ja AFB. Niissä sen nokkaremontin saa olla tekemässä useammin ja pumpun siihen vielä saletti pumppuremontti päälle.. =)

                                Comment


                                  #46
                                  Johtopäätöksenä se, että konserni on aina tehnyt mahtavia TDI-sahapukkeja. :)
                                  Kaipa ne nuo uudemmat moottorit on jo sitten eri vehkeitä. Saa nähdä mitä niissä ajan oloon ilmaantuu.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Mut eikös näiden alkupään 3.0 kutoskoneiden pitäny olla huoltovapaita? :D Kuka seuraavana tunnustaa?

                                    Comment


                                      #48
                                      Tässä videolla on omat rapinat ennen remonttia.
                                      "Komedia" :D
                                      Kyllä kun nokkasorvin 'perushuoltoihin' lisää nokkien ja pumpun lisäksi jakopään 90tkm välein ja alaväännön puutteen niin kyllä nuo 250tkm-300tkm välillä tehtävät ketjurempat ei paljoa tunnu :)

                                      Comment


                                        #49
                                        Noissa alkupään 3 litraisissa ei kai sitten hirveästi muita heikkoja paikkoja ollutkaan. Uudemmissa sitten ne imusarjan läpät lähinnä kiusaa.

                                        Aika muikeita nuo on kuitenkin menemään, eikö? :)

                                        Comment


                                        • #50
                                          Jumaliste miten hyvin kerrottu purku operaatio! Kaikki taitaa ainakin vielä toimia ihan moitteetta?

                                          Jossain vaiheessa itselläkin edessä kun olisi tarkotus pitää tuota autoa niin pitkään kuin vain kestää eli ei siis säksätä vielä mihinkään suuntaan. Ennen sitä kuitenkin laatikon öljyn vaihto ja tuon pahamaineisen EGR puhdistus.

                                          Tiedän ainakin mistä otan ohjeet ja mitä teen sitten seuraavilla lomilla ainakin ;)

                                          Comment


                                            #51
                                            Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
                                            Noissa alkupään 3 litraisissa ei kai sitten hirveästi muita heikkoja paikkoja ollutkaan. Uudemmissa sitten ne imusarjan läpät lähinnä kiusaa.
                                            Suutinongelmat, imusarjan läpät, jakoketjun venyminen ja mitä näitä nyt oli... Pikkuvikoja ;)

                                            ASB moottorissa taitaa olla vielä täysin samat jakopään hilut kuin BKN:ssä, onko joku tutkinut?

                                            EGR:n likaantuminen ei taida olla näissä niinkään ongelmana, käyttöaste (ja itse venttiili) on paljon pienempi, kuin vanhemmissa dieseleissä. Lähinnä imusarja ja imukanavat likaantuvat.

                                            Comment


                                              #52
                                              Niin olikin. Suutinmurheita ei ole tullut hetkeen seurattuakaan. Oli päässyt unohtumaan. Liekö jonkun erän ongelma, kun ei ole mielestäni äskettäin tullut vastaan. Korjatkaa jos meni väärin. Voi lopettaa arpomisen ja ajaa Kasilla.. :)

                                              Comment


                                                #53
                                                Taitaa olla suutinongelmia hyvinpitkälti kautta linjan. Niitä odotellessa. :) Muita ominaisuuksiahan alpi tuossa luettelikin. Onhan se silti vaan ihan hauska peli ajella vaikka ikää alkaakin se 10 v kotterolla olla.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Itse egr ei ole ongelma. Mutta kaasuläppäkotelossa olevat pienet egr kanavat menee tukkoon. Ovat melko omituiset reijät, ja hyvin voi ymmärtää miksi menee tukkoon kun tutkii.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Raati vaatii Juholta yhden kuvan vielä, joka liittyy aiheeseen!

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Tuleekohan VAG:lle jakoketjut/kiristimet samalta alihankkijalta kuin esim bmw tai opel, samoja murheita kun tuntuu olevan noillakin autonvalmistajilla, jakoketjut venyy ja katkeaa.
                                                      Suuttimet on kuluvaa kamaa joka autossa, korkeat ruiskutuspaineet tekee tehtävänsä.
                                                      Hyvä topicci tämä jakoketjun vaihto-operaatio, kuvia mukana ja selkeästi kirjoitettu + vielä tarvittavat osat listattuna. ??

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Paljon mahdollista... Itse hommasin noi febin tarvikekamat (lukuunottamatta luistit Laakkoselta) ja niitä kuvasin ja vertailin vanhoihin, niin en kyllä mitään muuta eroa huomannut, kun pois kaiverrettu audin logo ja varaosanumero. Täysin identtiset keskenään mm. luistin värit, muut numerot yms. Samoin ketjut, jotka on vielä muistona siivouskomerossa :D

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Onkos miten kestännyt tuo uusittu kokoonpano? Itselläni on nyt 170tkm ajettuna uudella kokoonpanolla kaikki ketjut/kiristimet vaihdettuna takuuseen. Ajattelin vaan, että joko kannattaa kulkine viimeinkin vaihtaa.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X