Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 Sport '89 - 25. --> 35. vuosihuolto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viesti

    Tuo kierroksillä käyminen ja tyhjäkäynnillä stumppaaminen taas kuulostaa niin paljon HALL-anturi vialta... Varsinkin, kun sammumisen jälkeen pitää vartoa tovi ennen kuin edes lupaa. Kannattaa siis katsella toinen jakaja jo hollille, jos ei halua kikkailla uutta anturia sinne paikalleen. Kompostoriin ja Coupeen joutunut noilla oireilla vaihtamaan anturin
    Mulla saatta olla anturi jopa hyllyssäkin, mutta jotenkin olen yhdistänyt ne viat käynnistymättömyyteen. Tämä kyllä hörähtää iloisesti käymään, mutta sitten tapahtuu jotain. Kuolemisen jälkeen jos ehtii ilmamäärämittarin lautasesta suhauttamaan annoksen, käynnistyy kyllä uudestaan. Mikäli ehtii nostaa kierrokset, käy kyllä ihan nätisti, mutta kierrosten laskiessa alle 3k rpm, vastaa kaasuun tosi huonosti ja kierrokset joutuu heruttelemaan ylös, eikä sekään aina onnistu.
    Hihatuntuma olisi soppapuolen murhe, joten ehkäpä se on katsottava, mitä vihjeillä ja internetin peluulla löytää, ennen asiasta ymmärtävälle vientiä.

    Nyt siis vaihdettu jakohihnasarjan ja vesipumpun lisäksi vasta bensapumppu ja - suodatin, sekä lapottu vanhat aineet (jotakuin) pois tankista. Uudella sopalla harmaa pöllytys hävisi oikeastaan kokonaan, ainakin kierroksilla ja käynti on helpomman oloista, mutta toiminnankuvaus sikäli ei muuttunut. Oireet hieman ehkä helpottivat.

    Suutinputket ovat edelleen yhtä puuta muttereidensa kanssa suutimien päässä, joten niitä ei vielä ole saatu ylös. Tunkeutuvaa öljyä on ruikittu moneen otteeseen. Holkit o-renkaineen muistan joskus vaihtaneeni, mutta tästä on yli 10 vuotta. Kierros näitäkin on kyllä hyllyssä. Samoin löytyy käytetyt NG-koneisen putket ja suuttimet, jos tilanne oikein pahaksi äityy.

    Comment


    • #62
      Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
      Se liittyy puhtaasti ISV:n eli tyhjäkäynnin säätimen ohjaamiseen. Ihan alkupään K-jeteissä (täysin analoginen ohjaus) pudottaa ISV:n ohjauksen pois myös, jos käynnistettäessä ei ole lämpötila-anturilta lukemaa. Muuten ei itse käyntiin vaikuta eli kaasulla saa toimimaan normaalisti.

      Onhan siellä määräjakajassa myös eräänlainen syötön katkaisu eli venttiili joka avaa ilmakanavan määräjakajan läpän ohi, mutta eiköhän se todennäköinen vika todella ole hall tai paineet/suuttimet. Tosin, koska tässä on kiekkamittari, niin siitä näkee aika hyvin kuoleeko hall. Putoaa nopeammin kuin moottori hyytyy, jos hall kuolee.

      Ja hei, MC2:ssahan on alkeellinen vikadiagnostiikkakin sytkänohjaukselle :)

      Mikä tuo kuvassa näkyvä osa on siinä määräjakajan vieressä (kuvassa punaisella ympyröity)? Joku lisähässäkkä?
      Vikakoodeja tossa jo lueskeltiin. Tokihan tämä alkaa olla jo seniiliyden kynnyksellä, kun muistaa tapahtumia vain niin kauan, kun virtoja ei katkaise.
      vikamuistissa nähty koodi imuilman lämpötilasta johto irti navasta, kolvattu takaisin) ja moottorin pyörimättömyydestä. Lämpöanturin kolvauksen jälkeen vikamuistiin ei saatu enää mitään.

      ISV jää värisemään sammumisen jälkeen. Johdon irrotus luonnollisesti lopettaa sen, eikä uudelleen kiinnityksen jälkeen ala uudelleen. Käytin venttiiliä irti ja annoin sille hieman ohutta voidetta, jonka jälkeen ajelin sitä suoraan navoista. Tuntui ainaki naksahtavan, eli jotain eloa sillä suunnalla on.

      Comment


      • #63
        Pureksittin lisää, mutta eipä se muuttunut juurikaan.

        Kylmäkäynnistyksen säädintä raotettiin, ei mainittavia löydöksiä.

        Samoin avasin sen ainoan tulpan jakajan kyljestä, mutta eipä siitäkään viisastunut.

        Seuraavaksi jollekin, joka osaa, eikä vaan arvaile.

        Comment


        • #64
          Minulla oli josku vastaava tapaus näiden mekaanista ruiskujen kanssa.
          Vika löytyi polttoaineen paineen säätimestä.
          Näissä seoksen rikastus tapahtuu polttoaine painetta laskemalla.
          Koska se on polttoainnen paine on se joka painaa ruiskujakajan lautasta alas niin lautanen nousee ylemmäs pienemällä paineella.

          Säädin on jossain lohkon tai kannen läheisyydessä.
          Tämän näköinen.

          Click image for larger version  Name:	image.png Views:	0 Size:	701,0 Kt ID:	1984469

          Siihen voi tulla myös imusarjasta alipaine letku, joka rikastaa seosta kiihyttäessä.​
          Polttoaineen paineen mittaus on hyvä diagnoosi näille ruiskuille, jostain varmaan löytyy käyrät mitä paine pitää olla eri kylmäkäynnistys lämpötilossa.
          Viimeksi muokannut Killeri; 8.4.2025, 12:46. Perustelu: Viestit yhdistetty.

          Comment


          • #65
            Traileroin tämän tänään ammattilaisen hoiviin. Jätin auton arvoisaansa seuraan.

            Comment


            • #66
              Alkuperäinen kirjoittaja suloeno Näytä viesti
              Minulla oli josku vastaava tapaus näiden mekaanista ruiskujen kanssa.
              Vika löytyi polttoaineen paineen säätimestä.
              Näissä seoksen rikastus tapahtuu polttoaine painetta laskemalla.
              Koska se on polttoainnen paine on se joka painaa ruiskujakajan lautasta alas niin lautanen nousee ylemmäs pienemällä paineella.

              Säädin on jossain lohkon tai kannen läheisyydessä.
              Tämän näköinen.

              Click image for larger version Name:	image.png Views:	0 Size:	701,0 Kt ID:	1984469

              Siihen voi tulla myös imusarjasta alipaine letku, joka rikastaa seosta kiihyttäessä.​
              Polttoaineen paineen mittaus on hyvä diagnoosi näille ruiskuille, jostain varmaan löytyy käyrät mitä paine pitää olla eri kylmäkäynnistys lämpötilossa.
              Tämä käytettiin irti ja raotettiin, mutta eipä sille osattu mitään tehdä. Tarvitsisi ehtiä ensin perehtyä systeemin toimintaan ja hankkia työkaluja, esim. ne mittarit ja liittimet niille.

              Katsotaan, mitä ammattilaiset löytää.

              Comment


              • #67
                Tästä tuli tänään soitto. Lienee määräjakaja saanut joskus vettä sisäänsä ja ruostunut nyt sen verran jumiin, että ei toimi. Aukaisu ei oikein innosta edes Bensa-Experttiä, joten tartteis löytää ehjä ja parempi. Myös paineensäädin ois kova juttu uusata varmuuden vuoksi.

                Onko kenellekään jäänyt ylimäärästä myytäväksi asti? Ja mitä sanoo tähän gedu?

                Comment


                • #68
                  Jatkoin käpistelyä kotipihassa.

                  Tuo painesäädin (warm-up regulator) oli jäänyt ekspertin pöydälle. Kerholaisapuna saatu kappale toimii kuten edellinenkin. Käynti edelleen ok, kunhan kierroksia on noin 3000 tai enemmän. Käynttiin lähtö edellyttää pienen ryypyn antamista ilmamäärämittarin lautasesta (pumppu pakotettu käyntiin releeltä).

                  Otin suuttimet ylös ja yksi olikin selvästi tukkoinen. Varmistin asian vaihtamalla pari ristiin. Varastossa olleesta setistä löytyi yksi hyvä tilalle ja nyt punnitut määrät olivat alle 5 % sisällä. Myös suihkut näyttävät olevan samanlaisia. Näin ollen epäilen, että itse jakaja on ok ja vika löytyy jostain muusta (ohjaus?)paineen säätöön liittyvistä komponenteista.

                  Otin myös jakajan irti ilmamäärämittarista. Jakaja on mallia 0 438 100 153. Yleisempi lie -147 loppuinen. Erona ainakin paineenrajoitin venttiilin puuttuminen isommalla mallinumerolla varustetusta.

                  Varsinainen ruiskutusmäärän säädin (plunger) tuntuu liikkuvan hyvin. Jakajan kupeessa oleva venttiili (frequency valve) naksuu, kun sille tarjoaa virtaa akulta. Jäljelle jää järjestelmäpäineensäädin ja edellä mainittu WUR.



                  Comment


                  • #69
                    Olikos tätä vielä tutkittu tehtaan kjetti/johdannaisten ohjeita silmäillen? Mietin vaan, kun tuossa tallilla on niihin mapit, jos niistä ois apua.

                    Comment


                    • #70
                      Jotain manuaaleja käpisteltiin, mutta enpä nyt muista, oliko se nimenomaan KE-Jetin. Sellainen kyllä kelpaisi.

                      Painoin laitteet takaisin kiinni ja kasaan pienen pintapuolisen putsailun jälkeen. Mitään en ilmeisesti saanut ainakaan enempää rikki, koska kaikki toimii kuten ennen. Sen verran tarkennan havaintoja, että auto tuntuu käyvän lähinnä kierroksia nostaessa. Tasakaasulla kierrokset lähtevät hiljalleen laskemaan ja kaasun näpäytyksellä homma korjaantuu. Kierrosten laskiessa alle 3000 rpm, tarvii kaasua jo pumppailla, että käynti säilyy. Alle 2500 se alkaa olla jo vaikeaa.

                      Olen kovasti hämmentynyt järjestelmäpainesäätimen rakenteesta. Sen takana pitäisi olla jousi ja mäntä, mutta tässäpä ei ole. Onkalon perällä näkyy ruuvin pää (tulolinjan vieressä). Varaosamyyjän kuvien mukaankin siellä sellainen kuitenkin pitäisi kai olla. Kuvissa tuo "primäärisäädin", sen paikka ja vertailuksi varaosakatalogin havainnekuva, sekä toisen mallisen jakajan vastaava kalikka.

                      https://cis-jetronic.com/index.php?r...product_id=206

                      Ei kai se auta kun perehtyä lisää. Painemittari taitaa olla pakollinen, jos meinaa päästä hajulle ongelman oikeasta osoitteesta.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #71
                        Tämmönen nyt osuu varmaan lähimmäksi, julkaistu 7/89. On paljon muitakin kjet/motronic ja jotain vanhempia kaasutin opuksiakin.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #72
                          Järjestelmä- ja ohjauspaineen mittauksella selviää varmasti jo paljon. Onko uusi bensapumppu samanlainen kuin vanha että jaksaa lykätä sen vajaa 6 baaria painetta? Muistaakseni järjestelmäpaine oli siinä viiden baarin nurkilla.

                          Comment


                          • #73
                            Nytpä sen muista pumppun speksejä tarkemmin. Järjestelmäpaine pitäisi kai olla 5,5 bar kieppeillä.

                            Comment


                            • #74
                              Käpistelin konehuoneessa letkuja ja löysin huohotuksesta reijän. Käyttelin koneen lämpimäksi asti ja käynti parani, suunnilleen tasaisen 3000 rpm sai jo pidettyä ja kaasuun vastaaminen parani. Nyt koneen sai pidettyä käynnissä jo parin tonnin päällä. Epäilen kylmäkäyntisäätimen tekevän jotain, mutta varmuus pitäisi vielä saada.

                              Comment


                              • #75
                                Onhan ahtoletkut ehjät? Noistahan tapaa murtua se imusarjaan tuleva. K-jetti on kyllä tarkka noista ilmavuodoista.

                                Comment


                                • #76
                                  Ne on raavittava irti ja tarkistettava ihan suurennuslasilla. Pohjolahallissa on ollu niin kuuma, ettei kärsi tehdä mitään.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X