Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Silmäterä-Audista +350hv menopeli +sekalaisia kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Silmäterä-Audista +350hv menopeli +sekalaisia kysymyksiä

    Moi! Ajattelin aloittaa uuden aiheen, kun monenlaisia kysymyksiä olisi ja auto otettu pikkuhiljaa projektin alle. Audi on siis -95 A4 b5 1.8T ja siitä olisi tarkoitus jatkojalostaa pitkäaikainen käyttöpeli, josta löytyisi vetojakin tarpeen vaatiessa. Autolla ajettu 290 000.

    Autoon on laitettu edellisen omistajan toimesta K04 turbo, ahtopaineensäädin, 2,5 tuuman putket, mittareita ja ohjelmointi. Ensi kesään mennessä olisi tarkoitus aihetta täydentää ja saada diudi tekniikan puolesta pakettiin. Uudet männät, kiertokanget, k.kangenlaakerit ja kannentiiviste on tulossa postissa. Uusi turbo, pakosarja, suuttimet, bensapumppu on ainakin tarkoitus hommata. Kyselisinkin ekaksi, mitä tuosta vielä uupuu ja millaista osaa suosittelisitte?

    Ajankohtaisin kysymykseni koskee mittariston johtoja ja/tai ECUa. Pitäisi asentaa Apexi RSM mittalaite autoon, mutta pahasti on hakusessa onnistuuko ko. laitteen johtojen(kierrosluku, nopeus, herätevirta, maadoitus) liittäminen iha mittariston takaa vai pitääkö ruveta etsiskelemään ECUa(en tiedä missä se tuossa autossa sijaitsee, konepellin alla kenties?). Mittalaitteen mukana tuli myös HALL-anturi, mutta onko se edes tuohon Audiin tarpeen? Jos jollain olisi kokemusta aiheesta ja osaisi neuvoa esimerkiksi minkävärisiä ovat em. johdot?

    Toinen kysymykseni koskee auton kylmäkäynnistystä. Parin asteen pakkasella käynnistettäessä(vaikka 2 tunnin lämmityksen jälkeen) auto kuulostaa todella laiskalta heräämään, vähän kuin käynnistäisi 20 asteen pakkasilla ilman lämmitystä. Lähtee kyllä käyntiin, mutta parin sekunnin kaasun avulla vain jää käyntiin..Myös ihmeellinen ronksutus hirvittää, olisikohan kyseessä venttiilinnostajat tms? Voisiko tuo huono käynnistyminen johtua alhaisista puristuspaineista? Moottori on todennäköisesti melko kulunut, sillä se syö öljyä etenkin moottoritiellä ajettaessa.

    Kuvia on tarkoitus lisäillä kans, kunhan edistyn. Kiitos vastauksista ja avusta!
    Viimeksi muokannut arto s; 8.11.2012, 14:20. Perustelu: Kappalejakoa siistitty.

  • #2
    Olikos tämä quattro vai etuveto? Jos jälkimmäinen niin ainakin omasta mielestä menisi hieman hukkaan tuollainen 350hp.. Alkaahan tuo toki olemaan jo sisäänajettu joten jos sille linjalle kuitenkin lähdet niin voin lunastaa tuon vanhan k04:n pois jos on kunnossa.. :)

    Ecun löydät konehuoneen vasemmasta ylänurkasta.

    Tuohon käynnistymisongelmaan on satoja syitä kun vanhasta moottorista on kyse, sytytyksen osat, lämpöanturit, kaasuläppä jne.. Onko vikakoodeja? Jos vielä VCDS:ää ei ole niin se kannattaisi sisällyttää ihan ensimmäisiin hankintoihin.

    Comment


    • #3
      Juups, kyseessä on etuveto, ja olen itsekin asiaa miettinyt kannattaisiko vaihtaa nelikkoon, mutta mitä enemmän tuolla ajelee, niin sitä vähemmän tekee mieli vaihtaa:) myöskään tuo 300-350 hepan määrä ei mielestäni aivan liikaa ole, etteikö ajettavuus ja hyötysuhde olisi vielä kohdillaan.. Tuon K04:sen saat kyllä itsellesi, jos haluat, mutta vasta sitten keväällä/kesällä, kun uutta turpoa rupean paikalleen pistelemään!
      Vikakoodeja ei ole luettu, mutta korjaamolle tuo olisi vietävä sikäli en syytä itse kekkaa..Tuo lämpöanturi voisi olla mahdollinen tekijä!
      Ja nyt kun sanoit, niin tuo VCDS kuulostaa varteenotettavalta hankittavalta! Lisää vain neuvoja, mielellään etenkin tuohon Apexin asennukseen, netistä kun ei tunnu oikein löytyvän sitä mitä kaipaan!:)

      Comment


      • #4
        VCDS on ehdoton, tulet tarvimaan sitä vielä monta kertaa. :)

        Comment


        • #5
          En nyt halua kuullostaa pessimistiseltä. Miksi ihmeessä lähteä virittämään vajaavetoinen (varsinkaan etuveto) tuolle tasolle?

          Onnea projektiin silti, voi kyllä olla kädentäysi kaasupohjassa, kun jo 220hp huonokytkiminen omakin on :D

          Comment


          • #6
            Ihme nillittämistä. :)

            Comment


            • #7
              Kerran ajanu sellasta minkä voi sanoa tehokkaammaks etuvedoks. Siinä oli mitattu etupyöriltä 305hp ja auto oli Seat Leon. Ei se nyt mikään hirveä ajettava ollu. Sutiihan se tietenkin aika herkästi, mutta ei sitä rattia naama irvessä tarttenu puristaa.

              Rohkeesti vaan tekemään etuvedostakin tehokkaampaa! Ootkos mitä turboo sitten miettiny tohon projektiin?

              Comment


              • #8
                Itselläni oli jokin aikaa sitten 1.8t golf ja ''tehot tuota luokkaa'' ja mielestäni oli "hirveä" ajaa.
                Uudet männät, kiertokanget, k.kangenlaakerit ja kannentiiviste on tulossa postissa. Uusi turbo, pakosarja, suuttimet, bensapumppu on ainakin tarkoitus hommata. Kyselisinkin ekaksi, mitä tuosta vielä uupuu ja millaista osaa suosittelisitte?
                Kyllä ihan oikeasti suosittelen tehotavoitteellesi nelikkoa paljon "mukavampi" =)
                Toki voit tehdä tehokkaan etuvetoisen ei sitäkään voi kieltää, mutta päätös on sinun. Hyvä peruslista on tuossa jo. Kytkin,välijäähdytin isompi MAF tulisi vielä mieleen ainakin.

                Comment


                • #9
                  Mainitset pitkäikäisen kulkupelin rakentamisesta, listalta puuttuu ainakin kannen läpikäynti, kytkin sekä EGT/AFR/ahto mittarit (joitain mittareita sulla olikin jo). Harvoin kuulee, että tehoa on liikaa. Pikkuvaihteilla varmasti pito-ongelmaa, mutta ei varmaan enää 4--> elektronisella säätimellä saisi ahtoja rajattua vaihdekohtaisesti, olis aika jees tälläisessä tapauksessa.

                  Comment


                  • #10
                    Alustaan ja voimansiirtoon kannattaa myöskin paneutua koska tuollaiset tehot huonolla alustalla vie hommasta mielenkiinnon nopeasti. Laadukas alustasarja, kallistuksenvakaaja, uretaanipuslia tai vähintäänkin uudet alkuperäiset, moottorin ja vaihteiston tukikumit. Noilla tehotavoitteilla kannattaisi myöskin vakavasti harkita tasauspyörästön lukkoa.

                    Vakiojarrut vaihtoon myöskin.

                    Ja tärkeimpänä, klubijäsenyys olisi syytä lunastaa. ;)

                    Comment


                    • #11
                      Mutta jos kyseessä ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettu auto, niin talvella alustan jäykistys vaan pahentaa tilannetta. Toki se aina hyvä saa olla.

                      Comment


                      • #12
                        Haha :) arvelinkin että vähän jakautuu taas kahtia porukka vetotavan vuoksi..muttamutta kesän tuolla ajelleena olen sen verran diudiin tykästynyt että ainakin yritystä tulee olemaan, sen näkee sitten pitääkö vai ei jne:) olen myös tullut kokeilleeksi 320 heppaista etuveto A3, eikä tuo nyt niin huono ollut ajaa taikka kiihdyttää..Ja onhan noita alle 10 sekunnin varttimaili FWD autoja, joten en suostu uskomaan etteikö etuvedolla pääsisi myös kovaa :) mutta se siitä.
                        Mittareista sen verran, että tosiaan ahtopaine-ja öljynpainemittarit löytyy. Välijäähdytin unohtui mainita, semmoinenkin on asennettuna. Kytkin ei varmaankaan enää pidä kunnolla, jos tehot ja vääntö tuosta vielä nousee. Olisikohan se sitten jotain Clutchmastersia sinne vai mitäköhän? Jarrut menee kans uusiksi, ihan turvallisuuden ja ajomukavuuden vuoksi, kaupunkiajoa kuitenkin sentään suurin osa niin ei oo kiva olla toisen takapuskurissa kiihdytyksen ja huonojen jarrujen takia..
                        Turbon olin ajatellut hommata vasta talven ja armeijan jälkeen, mutta on sitäkin tullut vähän mietittyä. Olisiko Garretin gt2871r millainen vaihtoehto? Vai löytyisikö Holsetilta parempia vaihtoehtoja, käypäisiä tuohon Audiin? Laadukas turpo olis tarkotus ostaa kerralla, vaikka maksaisikin vähän enemmän..
                        Alusta taas on semmoinen asia, mistä en ole oikein perillä, joten hyvät neuvot ovat kalliit siinä tapauksessa :)!
                        Elektronisia ahtopaineensäätimiä kans katsellut mahdollisesti hankittavaks! Ovatkos muuten nuo laissa kiellettyjä, ihan kuin joku olisi joskus noin sanonut? Sillä olisi tosiaan kätevä säätää ahtoja ihan siitä kuskin penkiltä. Ja juu, olisi ympärivuotiseen käyttöön tämä!
                        Klubijäsenyyden lunastan mielellään tässä lähiaikoina! :)

                        Ps. eikö kellään ole tietoa, miten mittariston takana menevien johtojen värit menevät? Kierrosluvun väri, herätevirran väri jne? :o vai vaihteleeko tuo eri malleissa ja autoissa?

                        Comment


                        • #13
                          Itse kun mietin yhdessä vaiheessa s3:sen ottamista projektiksi (raha asiat eivät vain menneetkään niinkuin piti...) niin turboksi oli suunniteltu gt3071r:ää, suuttimiks suunniteltu EV14 1000cc:tä, b.pumpuks bosch -044 + tietenkin koneen vahvistukset, kytkimet, jäähyt jne. tarkotus oli noilla ottaa noin 350-400hp. Jos oikein muistan niin tuo gt2871r joutuu vähän turhan koville jo noilla tehoilla (voin muistaa kyllä ihan pieleenkin). Holseteista katselin HY35:sta jolla oltas päästykkin jo +400hp lukemiin (ehkä.)

                          Ja tuskin sun sitä tarttee miettiä, että onko se säädin laiton vai ei kun tuskin vtt:lle menet autoa näyttämään? Ja muutenkin tehokin menee prosenteissa yli :)
                          Viimeksi muokannut 54mmy; 5.11.2012, 01:12. Perustelu: Lisäys

                          Comment


                          • #14
                            Turboksi katselisin sinuna uudesta EFR sarjasta vaihtoehdon, on hiukan "nykyaikaisempi" turbo.

                            Voi olla, ettei kukaan jaksa selvitellä sinun puolesta noita värejä. Etsi netistä ecu boksin pin kaavio, siitä saat kaikkien pinnien piuhat ja värit. Itse vetäisin eculle asti ja ryöstöt sieltä. Olisit ostanu ennemmin vaikka sen apexin AVC-R ahtopaineensäätimen, kuin ton hifi mittalaitteen:) vai tuliko auton mukana...

                            Comment


                            • #15
                              Hyvä haastaja efr:lle on toi garretin gtx-sarja ja varsinkin nuo gtx2860r / 2863r jne.
                              Omaan projektiin tuli kans ostettua tollai gt3071r, mut kovasti houkuttelis vaihtaa 2863. :)

                              Comment


                              • #16
                                Hmm, tuolle gt2871r:lle Proturbo lupailisi enimmillään sen n. 350 hv..Hyvähän siinä olisi hiukan olla varaa, ettei tarvii ihan tappiin viedä turbon rakennetta ja muuta. Ei ihan pikku juttu kuitenkaa tuo turpo oo, pitää funtsia kerralla tarkkaan.

                                Mitenkäs sitten tuon heräämisen suhteen? Nykyinen K04 heräilee kunnolla siinä 3500 kieppeillä, mikä alkaa olla jo kaupunkiajossa etenkin vähän siinä ja siinä että haittaa ajamista. Tietysti eihän siinä, ajaa vain pienillä vaihteilla jne. ja ongelmaa ei ole, mutta ei tuokaan paras vaihtoehto oo. Meneekö se vain sitten niin, että mitä isompi turbo sitä myöhempi herääminen vai voiko sen heräämisen pitää tuossa 3000 ja 4000 välillä vaikka olisikin 300-400 heppaan riittävä hyrrä konepellin alla?

                                Ja juu, kukaan tuskin jaksaa noita johtokaavioita etsiä, en jaksa enää minäkään parinkolmen tunnin netin selailun jälkeen...:/ heittää järveen koko Apexi niin ei tarvii päätä murtaa noiden sähköpuolen juttujen takia :D Ei tullut auton mukana, mut olishan sen kiva tuosta katsella miten mikin osa jne vaikuttaa:)

                                Mites sitten tuon katsastuksen ja laillisuuden suhteen, onko mitään ihmeellisiä propleemia tiedossa jos noita muutoksia tekee? Riittääkö vain jos käy muutoskatsastamassa auton, onko siellä jotain rajoja vaikkapa turbon koosta eri automalleissa tms?
                                Viimeksi muokannut arto s; 8.11.2012, 14:27. Perustelu: Kappalejakoa siistitty.

                                Comment


                                • #17
                                  Toi sun autos on vähäpäästönen, eli jos alat moottorille tekemään jotain muutoksia, niin lain mukaan auto pitäisi muutoskatsastaa, joka taas tarkottaa VTT:n päästötestiä. Autosi olisi jo nyt pitänyt lain mukaan viedä VTT:lle, koska siinä on turbo vaihtunut isompaan.

                                  gt3071r ja hy35 muistaakseni noiden pitäisi herätä siinä 3000-4000rpm kierroksilla. Tuolla gt2871r:llä todennäköisesti järkevästi tehoja tulee ~310hp, riippuen tietenkin vähän muista muutoksista.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Sakkas kovasti tuo2871, ainaski mulla. Siis täyskaasulla ja vakionokilla. Tuo hx35 taas kerää painetta alhaaltakin, mutta lähtee vetään vasta 3500. Hyvä 350-500+ ahdin. Hy:stä ei vissiin mitään hirveitä kehuja ollu liikkeellä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mä taas luin jostain, että hy35:sen pitäis herätä aikasemmin kuin hx35:sen, kun tuota hx35:sta mietin omaankin projektiin aluks. Mitä sä sitte oot tuosta hy35:sta kuullu?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tukkonen ja herää huonosti, mutta sehän on niin paljon muustakin kiinni se onnistuminen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Siis kahde tonnin muutoskatsastus edessä?? Eikö pelkkä katsastusaseman muutoskatsastus (jtn alle 100 euroa) riitä, mikä se semmonen on sitte. Kuinka varmasti puuttuvat, mikäli huomaavat ulkoapäin katsastuksessa, että isompi turbo on?
                                          Negatiivistakin nyt kuultu gt2871r:stä, mitä tarkallee meinaat tuolla täyskaasulla sakkaamisella? Hx35 alkaa sitten olla kai jo aika iso, yli 400 kun ei ole tarkotus ainakaan tuosta repiä hepoja...?
                                          Ulkonäköönkin olis tarkoitus jotain tehdä, kuten esim. uudet vanteet kesäksi, dvd-soitin, ehkä pari tarraa, sisustan maalaamista yms.:)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Esim kaveri turbotti vähäpäästöisen mersun vtt tarvittiin luonnollisesti maksoi sen ei mennyt läpi ja nyt käydään leimalla ilman ahdinta.

                                            No mitäpä itse luulet kuin helposti inssi puuttuu asiaan jos huomaa autossa jotain selvästi laitonta?
                                            Kehottaisin tutkimaan/lukemaan vähäpäästöisen auton virittämisestä vielä hiukan lisää.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Katsastusaseman muutoskatsastus on vanteille, alustasarjoille yms. Sekä EI vähäpäästöset autot voi viedä teholapun kanssa sinne suoraan. Tuosta vähäpäästöisten virittämisestä löytyy tietoa netistä vaikka kuinka ja siitä on monella foorumillakin monesti puhuttu. Paljonhan tuolla liikenteessä on tosin noita, jotka ajelee viritetyillä laitteilla ilman muutoskatsastuksia, mukaan lukien sinä tällä hetkellä. Alkuperästä turboa sitten vään kiinni katsastukseen jos ei mene läpi isommalla turbolla. Jotkut on tehny turbon eteen levyn, jotta se ei näy.

                                              Comment


                                              • #24






                                                Tuossa parit kuvat :) mitä mieltä olette, valoluomet vaiko ei?
                                                Ja jeps, tuo päästötesti oli kyllä tiedossa, mutta ei se että hintaa on parhaassa tapauksessa pari tonnia..Mutta kiitos paljon selventävistä vastauksista, täytyypi miettiä jos turbon jotenkin siististi peittäisi katsastukseen, josko sillä pääsisi läpi..

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Inssi voi käskeä vtt:n mittauksiin jo tuon välijäähdyttimen takia.
                                                  Löydät tältäkin foorumilta monta katsastus tarinaa ja kertomusta. Ajaahan noi isot pojat koripallon kokonen fööni pellin alla katsastetuilla autoilla.
                                                  Viimeksi muokannut Bones; 6.11.2012, 00:34. Perustelu: typo

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Valoluomet ehdottomasti, ja jokku angel eysit!

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Inssi voi käskeä vtt:n mittauksiin jo tuon välijäähdyttimen takia.
                                                      Niinpä. Tainnut alkuvuodesta tulla tarkennuksia Trafilta katsastus asemille. (hevosmies tietotoimistosta kuultu eli faktaa:)

                                                      Jotkut on tehny turbon eteen levyn, jotta se ei näy.
                                                      Tuommoisia, kun laittelee varmasti herää mielenkiinto kurkkia alle.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Trafin infoa viime vuodelta välijäähdyttimen vaihto isompaan tai lisääminen rinnastetaan moottorin vaihdoksi.
                                                        Tiedän myös tapauksen jossa katsuri ei ole hyväksynyt subarua isolla keula coolerilla.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Angel eyes- valoja tuskin tulee, niitä näkee jo ihan liikaa ainakin täällä savon suunnassa..:p mutta joo, pitää yrittää henkisesti ja rahallisesti varautuu noihin he***tin vtt:n testeihin..

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ei toi etupuskuri oikeen iske omaan silmään :s Ja ehdottomasti rinkulamaski keulalle. Muuten on ihan siistin näkönen, jopa noi helmat sopii ihmeen hyvin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X