Uusi ne ¤#% tulpanjohdot kuten jo aikaisempien kuukausien ongelmakertomuksissa ehdoteltu. Jatka sen jälkeen ihmettelyä että vieläkö nykii. Enpä muista olitko pyörijän ja kannen vaihtanut, mutta käytännössä kuuluvat samaan pakettiin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi 100/200 Kunnostusta.
Collapse
X
-
Vaihdettu on nyt ja innoissani käynnistin autoa ja lähdin koeajolle mutta ei mitään vaikutusta. Ehkä hieman pirteämpi starttaus? Sitten tulin pihaan ja annoin auton käydä pihassa noin 30min tyhjäkäyntiä ja samalla annoin auton käydä ilman sitä onko se nyt joku ilmamittarin-anturin klipsua. En tiedä oliko tuosta mitään hyötyä, mutta kun lähdin sitten illalla kuhaa uistelemaan niin tuli huomattua, että karanneet pollet on saatu takaisin. En tiedä mikä siihen auttoi.
Samalla katsoin tööttiä kuntoon kun olisi leima ens viikolla. Tuli huomattua että ratti painuu sisään noin 5cm ja kun pitää rattia "pohjassa" ja painaa tööttiä niin toimii, mutta jos ei paina niin ei päästä pihaustakaan. Missähän helkutissa vika on? Koskaan ennen tullut vastaan tommosta, että ratti painuu ihan reilusti sisään.
Comment
-
Eikai sentään 5senttiä kuitenkaan.. :)
Ratin pohjassa on kontaktipinta johon rattiakselilla oleva jousitettu nasta painaa, (vai oliko sen nasta ratin puolella..) nasta lienee kulunut liiaksi tai sitten viiksipakettia paikoillaan pitävä ruuvi on löysällä ja kosketusta ratin ja rattiakselin välillä ei ole ja äänimerkki ei maadoitu.
Comment
-
Ratissa kuuluu olla vähän joustoa pituussuunnassa, mutta ei nyt 5cm. 5cm taitaa muutenkin olla vähän yläkanttiin arvioitu, sillä käsittääkseni moista liikettä ei voi saada millään.
Katso että rattiakselin kiinnitys on kunnossa ohjausvaihteen akselin booreihin. Kurkkaat jarrupolkimen yläpuolelle, niin näet mistä on kyse. Rintapellistä tulee läpi ohjausvaihteen akseli, jonka booreihin rattiakseli on kiinnittynyt ja kiristetty pulttipannalla paikoilleen. Tosin pelkkä löysä pulttikin paikoillaan estää rattiakselia irtoamasta booreista, mutta tuon ratin "tyhjän" saa sieltä säädettyä. Kiristys auki ja työnnät rattia syvemmälle, jonka jälkeen kiristät booreille paikoilleen.
Töötti on liukurenkaalla ja sitä laahaavalla väkäsellä ratin takaa, mutta pitäisi kyllä mielestäni osua vaikka ratti olisikin vähän liian kaukana ulospäin.
Comment
-
Dodiin... Löysäsin sen pultin sieltä ja hakkasin sen vasaralla alemmas kun kaveri paino rattia alas. Meni ihan hienosti, mut työ_asento_ oli aivan perseestä. Veri meni päähän ja joutu ottamaan pari kaljaa kun sai hommat tehtyä. Kohtahan tää on perhana katsastus kunnossa. Vielä kolina pitää paikantaa. Rattia paikalla kääntäessä paukahtaa jostaki keskeltä. Vauhdissa en ole tätä kertaakaan huomannut.
Comment
-
Joo perkeleen perkele.. leimalla kävin. Ei mitään hyvää kerrottavaa. Ei oikein muuta suurta paitsi tuo öljyvuoto. Kai se hammastanko pitää sitten tiivistää. Onko millanen homma ottaa ulos tämmöselle tavalliselle tee-se-itse miehelle? Jasson ohjeilla ajattelin tehdä. Vai vienkö suosiolla paikalliselle korjaamolle.
Käsijarrun tehot kuulemma huonot. Tätä en käsittäny. Kahva menee pohjaan mutta voit jättää vaikka kuinka jyrkkään mäkeen niin kyllä pitää. Mutta levyt ja palat on kyllä todella loppu, joten eiköhän nekin mene vaihtoon? Näitäkään ennen vaihtanu niin ottaisin mielellään ohjeita vastaan.
Sitten vielä alatukivarren puslat ottanu osumaa niin varsi pääsee liikkuun pystysuunnassa aika reippaasti.
Huhhuh... toiveikkaana menin leimalle, mutta kyllä konttorin herra voitti tällä kertaa. Jarrut ja puslat taitaapi saada ihan motonetistä / a-tarvikkeesta. Tuleepahan auto nyt sitten kuntoon niin voi alkaa keskittymään sitten ulkokuoren parannukseen. Ja nauttia vain ajosta.
Comment
-
Käsijarrun hiekko pito aika 100% varmuudella johtuu jumittavista satuloiden räikistä. Silloin tuntuma kahvasta vedettäessä on ihan normaali, mutta pitoa on vain heikosti.
Ei ole kokemusta aiheuttaako 20v kansi enemmän vai vähemmän ahtautta. Konehuoneen namiskuukkelien määrä toki nostaa purettavien osien tarvetta suorassa suhteessa. Perus 10v vaparista ilman mitään cruiseja yms. hammastanko mahtuu ulos pelkästään lämppärin kennon vesiletkun irrottamalla. Moisessa itse olen ujuttanut hammastankoa ensin lokarin reiästä vähän ulos ja sitten konehuoneen kautta takaisin ylös kääntäen.
Comment
-
Eli samalla kun irroittaa hammastangon ja tiivistää niin voisin myös vaihtaa uuden lämppärinkennon, kun nykyinen vuotaa kun seula. Entä itse tangon tiivistys, kuinka helppo juttu?
Comment
-
Kyllä lämppärin kennon vaihto on ihan eri projekti kuin hammastangon vaihto, ainoa asia mikä tulee eteen on juuri toi letkun häirintä.
Tunkkaa keula ylös, renkaat irti, raidetangot irti, pelkääjän puolen etutolppa pois, hydr.letkut irti ja rattiakseli kulmavaihteesta irti. Noin pääpiirteitään. 20V-kannesta ei juuri haittaa, vähemmän pakosarja tiellä kuin 10V:ssä.
En välttämättä lähtisi tiivistelemään. Riski että mäntä on kulunut ja vuotaa silti on kuitenkin aika iso. Etsi jostain C4:sen tanko joka ei vuoda ja laita se. Niissä ei käytännön eroja juuri ole kun 20V:ssä ja C4:ssa letkutiivistykset o-renkailla. Miulla toiminut kuivana 6 vuotta (öljyt sisällä).
Comment
-
Tiivistesatsissa tulee kyllä kaikki mahdolliset kuluneet osat uusittua. Männänvarren stefa on se mikä niissä falskaa ja tulee uusittua. Männänvarsi nyt tuskin on kulunut yhtään, joten on takuulla mitoissaan (vrt. metallivarsi vs. muovistefa). C4:n tangot eivät vuoda läheskään niin usein, mutta se käsittääksi johtunee järjestelmän pudotetuista paineista verrattuna typ44:ään.
Jos mäntä muuten vähän falskaisi ohi, niin sehän söisi vain vähän tehoja pois, ei vuotaisi ulos.Viimeksi muokannut jasso; 1.8.2012, 22:42.
Comment
-
Oon mie semmoisenkin ihmeen nähnyt kuin kuluneen männänvarren. C4:sen tanko on kuitenkin pari kertaluokkaa selkeämpi homma kuin koko tangon purkaminen, varsinkin jos korjaamona on kerrostalon parkkipaikka.
Tuolta saanee valmiiksi kunnostettujakin:
http://seekpart24.com/audi/200-44-44...ring-pu-100199
Comment
-
No mistä saa noita C4:n hammastankoja? Jos se nyt edes vuotaa. Pitää nyt varmistua vielä. Mitähän muita yleisiä vuotokohteita tuossa on? Kuukausi aikaa niin pitäs alkaa tilaileen sitten jo osia. Mieluummin ostan käytetyn ehjän kun tiivistän vanhan. Kumminkin suht. kiire aikataulu ja iltasin muutakin puuhaa kun laittaa autoa.
Comment
-
No esimerkiksi yo. linkkiä käyttäen; foorumin osto-palstalta, varaosahausta, autotarvikeliiikkestä, marmorilta, tepolta tai sepolta.
http://seekpart24.com/audi/100-4a-c4...teering-100012
Mutta selvitä ekana se että MISTÄ SE ÖLJY TULEE, hieman turhauttaa auttaa pulassa olevaa jos täällä vain kyselet, etkä edes ole varma vuotaako tanko. *sigh*
Nyt tuli paha dejavu.
Comment
-
Parhaillaan tuolla hääräilen, kerennyt vielä sinne asti. Nyt ihmetellään käsijarrua. Kuulemma aika usein toi mäntä menee jumiin, mutta ei itsellä taida jumissa olla? Käsijarru menee vaan ylös asti, kyllä se pitää, mutta pitäs saada joteki kiristettyä, millanen kiristys mekanismi tässä mahtaa olla? Ttun. hankalaa mennä auton alle ku ei ole nostinta. Tuommoiset omatekemät telineet vaan, mutta onneks on henkivakuutus kunnossa.
Comment
-
Yleisin vika noissa käsijarruissa taitaa olla, että satulan vipu jumittaa vähän, tai vähän enemmän? Tästä taas on seurauksena, että männän räikkäsysteemi ei toimi, eikä säädä mäntää riittävän lähelle. Eli kun palat kuluu, niin kahva nousee samaa tahtia ylemmäs, ja lopulta ei pidä enää lainkaan.
Korjauksena tuohon on purkaa satulat, herkistää paikat ja kasata uusilla tiivisteillä. On vaan aika työlästä tehdä parkkipaikalla, joten suosittelen laittamaan uudet / korjatut satulat. On helppo homma jopa parkkiksellakin. Joskus noihin on saanut Biltemasta hyvinkin sopivaan hintaan uusia satuloita. Liekö enää saatavana?
Älä missään nimessä kiristä vaijeria ennen kuin satulat on kunnossa! Koska jos vaijeri on liian kireällä, lakkaa varmuudella automaattisäätö toimimasta!
Comment
-
CAC:lta saa edullisia satuloita: http://homepage.internet.lu/customau..._v8.htm#BRAKES
Kerran käsijarru vielä melkein toimii, niin kyllä niistä vanhoistakin satuloista vielä hyvät saa. Budwegin tiivistesarjat ja vähän kärsivällisyyttä :) Omaan makuun ei mikään vaikea juttu, mutta toki toisille saattaa olla suht kirpeä homma. Purettavaa ja vittumaisia sokkia siellä nimittäin jonkin verran kuitenkin on. Pureskeltu valmiiksi foorumilla moneen otteeseen mm.: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ghlight=budweg
Vaijeria ei juuri kuulu näissä kiristellä, vaan se on se mikä on. Kuten sanoin ja yllä myös saman, satulan räikkäsysteemi jumittaa. Mäntä liikkuu varmasti ihan täysin ja kahvassa voi olla ihan normaali tuntuma tai nousee vähän normaalia ylemmäs, mutta käsijarru vaan ei pidä. Noin ne juuri jumittelee. Korjaantuu purkamalla ja tiivistämällä.
Comment
-
Juu ja sitten siirrytään tuohon öljyvuotoon, eli vuotaa tehostinnestettä ja se valuu öljypohjan etupäästä, jostakin edestä siis, mitähän kohteita siellä on mitkä voisivat vuotaa? Pitää vissii ottaa puskuria irti jne että näkee.
Comment
-
Selvä, mitähän kautta siihen pääsis käsiksi parhaiten? Ja voiko pumppua ite tiivistää vai täytyykö ostaa uusi?
Ja muuten mihin porukka lisäilee autojensa kuvia?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja HallaMaster Näytä viestiSelvä, mitähän kautta siihen pääsis käsiksi parhaiten? Ja voiko pumppua ite tiivistää vai täytyykö ostaa uusi?
Ja muuten mihin porukka lisäilee autojensa kuvia?
Comment
-
Kyllä tuo kuvat.fi väittää maksavansa 3e/kk. Aikoinaan tuolla oli joskus tunnus. Tein uuden s-postinkin jne, mutta ei anna tehdä ilmaista kansiota. Muita ehdotuksia?
Comment
-
-
http://s1068.photobucket.com/albums/u460/HallaMaster/
Pesin ja myllytin auton aika miedoilla aineilla. Vähän pikeä jne pois. Iskin kanssa noi tarrat tuohon kylkiin testiksi. Samalla myös pesin moottoritilan, tuli aika siisti, mutta kuvat on vielä ottamatta.
Nyt alkaa takajarrujen herkistely ja tehostimen pumpun tiivistys.
Comment
-
Btw. Saako alatukivarren tukikumeja ostettua erikseen mistään, vai pitääkö koko alatukivarsi uusia?
Niin ja aikasemmin jossakin kyselin kateista. Eli konttorilta kysyin, että tarviiko tässä olla katteja niin sano, että ei ole merkitty mihinkään. Eli ne voi ottaa pois ja laittaa suoraa putkea tilalle? Tuoko tää mitään tehonlisäystä vai pelkästään kovemmat äänet?
Comment
-
Jos puhut etutukivarsista, niin koko paketti uusittava. Ainoastaan kallistuksenvakaajan puslat ovat mallia irtonaiset. Uutta tukivartta ostaessa kannattaa huolehtia, että nuo vakaajan kumit ovat mukana.
Taakse niihin alatukivarsiin saa kaikki kumit uusittua. Takaylätukivarsiin taas ei.
Comment
Comment