Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 Competition 1.8t

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Jotain pientä säätöä, vanhasta mittaristosta rundikello alkoi nykimään niin tuli samalla päivitettyä ässän mittaristoon. Nopeusmittari näyttää reilusti väärin, mutta en taida jaksaa ainakaan vielä vaihtamaan vastusta. Pitää vaan mielessä että mittarin näyttäessä 100km/h oikea nopeus on 88km/h.

    Jos nyt seuraavaksi tekisin tuon ISV-kontrollerin kuntoon kun osat on vihdoinkin olemassa.
    Attached Files

    Comment


      #32
      Jotain pientä on taas tullut askarreltua, eli ilmastoinnin pistin pakettiin ja kävin täytössä, nyt taas viilenee mukavasti. Mittaristoa modasin sen verran että vaihdoin yhden vastuksen monikierrostrimmeriin, nyt pystyn siitä säätämään kätevästi mittarin näyttämään aina oikein riippumatta rengastuksesta.

      Comment


      • #33
        Millä sait kierroslukumittarin toimimaan kun itselläni tuo näyttää liian vähän? Luulen sen johtuvan siitä että 5syl pulssi on tiuhempi kuin 4syl. Jos tuo kerran ässän mittaristo on niin eikös senkin pitäisi näyttää liian vähän?

        Comment


          #34
          Alkuperäinen kirjoittaja Krisu Näytä viesti
          Millä sait kierroslukumittarin toimimaan kun itselläni tuo näyttää liian vähän? Luulen sen johtuvan siitä että 5syl pulssi on tiuhempi kuin 4syl. Jos tuo kerran ässän mittaristo on niin eikös senkin pitäisi näyttää liian vähän?
          Duoda duoda, itselläni näyttää kyllä RPM:n ihan oikein, eikä ecusta mielestäni ole säädetty mitään kertoimia. Niin, tässähän ei ole ihan alkuperäistä ECUa enää ohjaamassa moottoria... Joten en osaa tuohon antaa tyhjentävää vastausta. Tuolla toisaalla (s2forum) on kyllä jokunen jantteri vaihtanut compeen ässän mittaristoa, enkä ainakaan muista lukeneeni tuohon liittyvästä ongelmasta. Tuo nopeusmittari on se yleisempi kirous ollut.

          Comment


            #35
            Jotain pientä puhdettä lomakiireiden ohella. eBaysta löytyi pitkän seuraamisen jälkeen vihdoinkin tummat oe-takavalot, ensimmäinen isompi pelkästään ulkoasuun liittyvä kliksuttelu. Ei paskempi. Vihdoin sain myös aikaiseksi isc-ohjaimen tekemisen, kytkentähän on erinomaisen yksinkertainen. Pitää vielä koteloida, ja sitten voisikin käydä testailemassa. Jäähylevyä laitetaan sitten jos siltä tuntuu, tuskin max. 1A vielä liikaa lämmitä...
            Attached Files
            Viimeksi muokannut mle; 5.6.2013, 12:15.

            Comment


            • #36
              Ajattelin käydä työreissulla hakemassa Latviasta yhden väitetyn Compen itselleni.
              Mistäs nyt sitten tunnistaa onko tuo compe vai joku tuunattu tavallinen?
              Lukeeko papereissa jotain, onko jotain tunnisteita, lätkiä ym?
              http://www.ss.lv/msg/lv/transport/ca...tro/dkklb.html

              Comment


                #37
                Kyllähän tuo näin äkkiseltään compelta näyttäisi. Ulkoisia tunnusmerkkejähän ovat ässän puskurit, V6:n etuvalot, pieni takaspoileri, sisällä lisämittaristo ja hanskalokerossa Competition-lätkä. Moottorina on vakiona 2.0/16V 103kW ACE. Alustana on tehtään -20mm sporttialusta. Muuten melko liki normi B4:sta.

                Comment


                • #38
                  Valmistusvuosi on oltava '94, värejä on ollut vain kolme (hopea,musta,punainen) joita AFAIK ei ole saanut samalla sävyllä saman ikäisiin perusautoihin.

                  Värikoodit löytyy takakontin maton alta :
                  LaserRot H1
                  VulkanSchwartz Perlefekt W9
                  KristalSilber Metallic C6

                  Eli sinun tapauksessa tuo VulkanSchwartz pitäisi löytyä.

                  Hanskalokerosta puuttuu Competition Quattron lätkä, näyttäisi että joku hiilikuituteippi vedetty päälle.
                  Ratti myös vaihdettu alkuperäisestä vaihtoehdosta. Nuo quattro-sporttipenkit on myös jokaisessa Compessa.
                  ACE moottori muiden tunnusten mukaan on aika varma nakki, kun sitä ei löydy vakiona muista malleista - ja on koneena sellainen ettei sitä paljon kannata mihinkään vaihtaa... :)

                  Muuten näyttää ihan Compelta, lienee vain vähän tuunattu. Täällä vielä lisäspeksejä:
                  http://audi80competition.forumotion....specifications

                  Comment


                  • #39
                    Kyllä ACE on ollut tarjolla tavallisiinkin.

                    Alkaa menemään jonkin verran ohi projektikertomuksen vaikka autotyyppiin liittyykin.

                    Comment


                    • #40
                      Hanskalokerosta puuttuu Competition Quattron lätkä, näyttäisi että joku hiilikuituteippi vedetty päälle.
                      Tuossa on lisävarusteena oleva apukuskin airbag, minkä vuoksi kojelaudassa ei ole paikkaa lätkälle. Liekö kuskin bagiratti uhrattu tuon näyttävän sporttiruorin edestä. Lisäksi autossa näyttää olevan manuaalikäyttöinen ilmastointi (kaksi nappia pyöreiden ilmasäätimien sivussa). Käsittääkseni Competitionia on myyty kahdella eri varustepaketilla. Toisessa on sähkökattoluukku muttei ilmastointia, ja toisessa taas ilmastointi ja 4xsähkölasit, sekä -peilit. Luonnollisesti kaikkia varusteita on saanut lisähintaan.

                      Sori, vähän offtopikkia ehkä.

                      Comment


                        #41
                        Tässä on viimeisen vuoden aikana ehtinyt tapahtua vaikka mitä, ei vaan ole jaksanut turista forumille asti. Mistäköhän aloittaisi... Loppuvuosi taisi mennä aikalailla vaan ajaen, toki dynolla käytiin säädöt kahtomassa kohalleen, ja kerran Alastarollakin pyörähtämässä. Talvella tuli asennettua RightClickin kauko-ohjaus. Muuten ihan ok, vaan avaimen profiili oli tietysti ihan päin honkia eikä mennyt edes blankona avainpesään. Joten teetin suutarilla muutaman avaimen, jotka katkoin, leikkeilin ja sovitin stilettiavaimeen. Toimii ok. Laatu ei ole mikään häikäisevä, mutta kahtotaan nyt kuinka kauan tuo stiletti kestää.

                        Muutamat lisämittarit hankein myös, ja nyt pystynkin huomattavasti helpommin seuraamaan AFR:aa ja ahtoja. EGT-anturikin on asennettu, vaan S2-tyylinen mittari on vielä työn alla. Tarvittaessa kurkin lämpötiloja digitaali-ihmeellä. Mittareille hankein tuollaisen kolmen mittarin telineen, istuu mielestäni hyvin muuhun sisustukseen. Tiedonkeruuta ja säätöä varten laitettiin myös pakopaineelle anturi. Mittariteline on ostettu Saksasta, http://www.audis2fast.de/startseite/ (Kannattaa laittaa mailia ja tiedustella "S2 gauge holderia": master <at> audis2fast <piste> de).

                        Etujarrut päivitin myös napsun tehokkaampiin, eli eteen tuli urssin levy, sekä pasi_:n projektin innostamana mersun nelimäntäsatulat. Siitä löytyy paremmin turinaa Pasin projektisäikeestä. Paloina EBC yellow stuffit. Hyvin tuntuu pysäävän nyt, aiemmin vähän tuli sellainen fiilis jarrutettaessa että onko katiskassa jarruja lainkka. Takapää on vielä toistaiseksi vakiojarruilla, sekin saanee jossain vaiheessa päivitystä.

                        Keväällä compe säädettiin viinalle, nyt maittaa meno, ja kukkaro ja kettutytötkin kiittää! Laitoin vielä paluuletkuun etanolipitoisuusanturin, joten nyt kottero on aito flexfuel-menopeli. Hyvin kulkee, mutta kylmäkäynnistystä pitää vielä hieroa. Kulutuskin oli varsin maltilllinen, ~11l/100km kun tein pidemmän reissun pääkaupunkiseudulle. Tuo siis melkein puhtaassa maantieajossa. Kaupungissa soppa maistuu paremmin, oiskohan ollut 16.5l enimmillään.

                        Suurin muutos tuli nyt pari viikkoa sitten. Keväämmällä homma lähti lopullisesti lapasesta kun innostuin 5x112-pulttijaosta, ja kevään mittaan hommasinkin vähän osia, s2 avantin olka-akselit, taotut etutukivarret, sekä KW v3 alustasarjan. Intensiivisellä opiskelulla selvisi että paketti on bolt-on, kunhan hankin b4 v6q:n etuvetonivelet. Sama nivel sopii uudessa setupissa sekä eteen, että taakse, eikä vetoakselia tarvitse vaihtaa. Etupäässä tosin joutuu hieman poistamaan materiaalia nilkasta, koska muuten nivel jää kanittamaan kun napapultin vetää kireelle. Putsasin olka-akselit ja tukivarret huolellisesti, poistin vanhat laakerit & puslat, ja maalasin uudelleen epoksipohjamaalilla & uretaanimaalilla. Tukivarsiin tuli urtsit, taakse joutui laittamaan oe-kumipuslan koska siihen ei ketään tee uretaanista. Ässän takalevy sopii suoraan, samoin aiemmin tehty jarrumodi sopi suoraan eteen. Yläpäähän tuli vielä Compbraken kovat kääntölaakerit, ja hitsasimpa paikalleen myös tuon ässän poikkituen kun kerran sellainenkin sattui olemaan.

                        Mainittakoon että pulttijaon muutoksen voi tehdä myös budjettiratkaisulla. Taakse sopii suoraan b5q:n takaolka-akseli. Eteen sopii vanhaan nilkkaan b5q:n takanapa, laakerin, nivelen, sekä offsetin pysyessä ~samana. Tässä ratkaisussa on huonona puolena takapään kasvanut raideleveys, rengas tulee muistaakseni 8mm ulospäin b5:n romuilla. Tuli tuollaisetkin hankittua talliin pölyttymään, mutta kun vastaan tuli vielä ässä-avantinkin osat, niin päädyin sitten niihin. Joku innokas pulttijaon muuttaja voisi nuo lunastaa edukkaasti pois.

                        Koko kevätkunnostuksen kruunasi Keskin KT1:t, kokona 8.5x17 ET20, ja niiden päälle 215/40 kumit. Tai niin, eihän se vielä ole loppunutkaan, vielä on tulossa uusi etupuskuri, konepelti, sekä ässän muovihelmat sivuille. Oven kylkilista pitäisi fiksata myös, siitä on aiemmalta maalarimestarilta unohtunut muovitartunta ja maali lähteekin nyt paloina irti.

                        Varamoottorinkin hankein kun halvalla sain, joten senkin ropaaminen alkaa tässä joskus lähitulevaisuudessa.
                        Attached Files
                        Viimeksi muokannut mle; 1.9.2017, 09:02. Perustelu: Lisätty infot mittaritelineestä

                        Comment


                        • #42
                          Upea ilmestys kyllä kerta kaikkiaan! Onko vanha puskuri kovinkin huonossa kunnossa, silmiini osui kuvista vain yksi halkeama(?) vasemman etusumuvalon vieressä?!

                          Comment


                            #43
                            Ei se nyt mahottoman huonossa kunnossa ole, mutta katkipoikki kuitenkin kahdesta kohtaa, ja huonosti korjattu. Toinen halkeama on vasemman sumarin takapuolella, se ei tuosta kuvasta oikein selvästi näy. Molemmat halkeamat kuitenkin leviävät pikkuhiljaa. Ajatuksena olisi parsia se vielä kasaan jääratapuskuriksi, jos sen saa siihen kuntoon. Ei raaskisi uutta puskuria sitten heti hajoittaa...

                            Comment


                            • #44
                              Pirun makialta näyttää kyllä. Pitänee kohta laittaa rs4 myyntiin..

                              Comment


                              • #45
                                Onko b5 takanilkassa 75mm vai 82mm laakeri?

                                Comment


                                  #46
                                  75mm, sama laakeri kuin b4:ssa.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Ai että ku olis aikaa, rahaa ja paikka missä laittaa ni tuollanen olis rapee kesäauto :) ei paljoa hienommaks saa.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Nyt on hieno! joko myyt halvalla? :)

                                      Comment


                                        #49
                                        Haha, taitaa olla sen verran tullut jo tyyriiksi ettei kannata enää myydä koskaan :)

                                        Comment


                                        • #50
                                          75mm, sama laakeri kuin b4:ssa.
                                          Ässissä on 82mm. laakerit.

                                          Comment


                                            #51
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2 Näytä viesti
                                            Ässissä on 82mm. laakerit.
                                            Meinasin laittaa disclaimerin ässämallista, mutta kuis nyt jäikin laittamatta..

                                            Comment


                                              #52
                                              Pientä näpräämistä, eli vihdoin tuli askarreltua S2-tyylinen EGT-mittari. Eli pohjana VDO Vision Black, johon tunkkasin s2forumilta nimimerkki "Rusty":lta ostamani s2-tyylisen pohjan.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • #53
                                                Todella siisti asennus, hyvä!.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Alkukesällä Sporttiauton dynolla tuli huomattua että perän stefa vuotaa hanttimiehen puolelta. No, Itellan mies toi onneksi korjaussarjan.
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Kohtuullisen kattava korjaussarja

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Joo, ja siihenkin varmaan joutuu vielä sen stefan vaihtamaan

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Ja 1/2 kytkentärenkaan...
                                                        Lavalta unohtui V8 takamurikka?

                                                        :)

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Ainii nekin... Tepolta sais kyllä 01e-korjaussarjaa, mutta tuskin takamurikkaa. Itseasiassa, sitäkin pienoisen hetken mietein, mutta mutta... Pitää nyt vähän vielä miettiä :)

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Huh, yli vuosi on taas vierähtänyt viime päivityksestä. Jonkinverran on tullut tehtyä kaikenlaista pientä. Tai "pientä". Kuvia on asennuksista vähänlaisesti, kun tahtoo tuo puhelinkin olla aina jossain muualla kuin käden ulottuvilla.

                                                            No, kaikenlaista roinaa tuli hankittua nurkkiin odottamaan asennusta, ja viimein kesällä sain vihdoinkin asennettua etupäähän nuo RS2:sta lähtöisin olevat Brembot. Näihin tuli lisäksi Hel Performancen teräspunosletkut, sekä EBC:n Yellow Stuffit. Satuloille tein perusteellisen huollon. Soodapuhalsin ne mataksi, jonka jälkeen suihkuttelin pintaan VHT:n Brake Caliper-maalin. Ebaysta kliksuttelin vielä Porsche-tarrat, näyttää melkein kuin olisivat uudet. Lisäksi vaihdoin uudet suojakumit, koska puolet kumeista oli hieman rikki. Suojakumeissa oli Brembon alkuperäisnumerot, jotka näppärästi kääntyivät Porschen osanumeroihin, joten tilaus lähti hovihankkijalle.

                                                            Taakse piti myös saada vähän parempaa, ja sinne tulikin laitettua B7 S4:n takajarrut. Ne sopivat pientä vingutusta lukuunottamatta suoraan paikalleen. Satulat ja kannakkeet on mahdollista saada suoraan mustina, mutta saatavuus on hieman huonoa. Joten ostin harmaat ja maalasin myös ne VHT:n maalilla. Satuloissahan on inhottavan liukas pintakäsittely uutena, joten hiekkapuhalsin satulat perusteellisesti ennen pohjamaalausta, jos vaikka pysyisi maalit. Jos joku haluaa laittaa ylös, niin jarrupäivitykseen tarvittavat osat (suluissa TRW:n osanumerot):
                                                            - Satulat: 8E0 615 423 C / 8E0 615 424 C (BHT257 / BHT258)
                                                            - Kannake: 2 x 8E0 615 425 B (BDA632)
                                                            - Levy: 8E0 615 601 R (DF6005)
                                                            - Palat: 4B3 698 451 A (GDB1516)
                                                            Käsijarruvaijeria joutuu hiukan venyttämään, mutta sopii ihan ok paikalleen. Alkuperäisessä vaijerissa oleva lukitusklipsu ei enää ylety alatukivarteen, mutta eipä tuolla mitään merkitystä ole. Taakse piti teettää myös teräspunosletkut, koska nuo ässän satulat ovat 12mm banjolla, lisäksi letku tulee satulan yläpuolelle. Letkut sain kätevästi teetettyä Porin Hi-Flexissa.

                                                            Jarrujen jälkeen piti työstää vähän voimansiirtoa. Viime vuonna tulikin jo hommattua nuo romut, ja siihen tuli Tepolta myöhemmin myös täydellinen huoltosarja. Purettiin Kalsin kanssa laatikko ja vaihdettiin synkrot, 1-2 siirtopakka, sekä tiivisteet ja stefat. Laatikko vaikutti sisuskaluiltaan olevan hyvässä kunnossa, mutta tulipahan nyt tehtyä. Vaihdevivun "pallonivelen" jouduin vaihtamaan, koska alkuperäiinen vaikutti kovin kuluneelta. Tilalle laitoin uniballin, jonka tilasin 034:lta. Aitoon 034-tyyliin se sopi vain hieman sinneppäin, mutta toimii ainakin. Lisäksi tuossa tuli laatikon mukana short shifteri, joten sekin tuli laitettua.

                                                            Ja koska laatikko ja perä meni uusiksi, niin piti laittaa myös kaikkiin nurkkiin uudet vetoakselit ja -nivelet. Takavetareita jouduin hiukan metsästämään koska S2 avantin osia ei varsinaisesti kasva puissa. Lopulta hyväkuntoiset löytyivät Latviasta S2forumin kautta. Myös kardaaniin tuli uudet nivelet päihin, sekä uusi kannatinlaakeri. Koeajelujen jälkeen tuli myös todettua että kardaani jurisee 80km/h ylöspäin, joten myöhemmin siihen laitettiin vielä uusi ristinivel sekä tehtiin tasapainoitus LS-Veivissä Laitilassa. Nyt on sitten koko voimansiirto hyvässä kunnossa. Tallissa makaisi vielä V8:n perämurikka, jospa joskus saisin taas inspiraatiota sen verran että laittaisin tuon taka-torsenin myös.

                                                            Laatikon vaihdon yhteydessä paikalle meni myös uusi peruskunnostettu AEB, muutamilla uusilla osilla. Voimansiirron vaihtoon meni kahdelta mieheltä noin pitkän viikonlopun verran aikaa.

                                                            Viimeisin hankinta tapahtui n. kuukausi takaperin, kun satuin näkemään s2forumilla myynnissä ässän kangas-recarot. Juuri tuollaisia penkkejähän olen etsinyt siitä asti kuin compe talliin tuli, joten pakko oli käyttää ylimaalaukseen säästetyt rahat ja ostaa ne pois kuleksimasta. Ai että, kyllä nyt kelepaa istua. Sähkösäätöjäkin on sopivasti näin insinöörismiehen makuun.
                                                            Attached Files

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Vähänkö olen kade noista penkeistä! Talvikäytössä olis ihan riittävät kun kuppeihin on vähän ikävä ängetä talvitakissa :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X