Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

'88 Audi 200q

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Virranjakajan kansihan voi olla 180° pielessä, itelle käynyt NG koneen kanssa niin.

    Comment


    • #32
      Joo kyllä toi sitte vaikuttaisi että ajoitus pielessä.
      Kerran meinasi itseltäkin palaa naama kun erään ritsan tuplakaasuttimia säätelin toisen starttaillessa, no siellähän oli kans jakaja 180ast. pielessä.

      Comment


        #33
        Nyt otettu savut :) Katselin tuota Audin moottoria aikani ja jostain tupsahti mieleen tarkistaa jako vielä kertaalleen. Pyörittelin käsin konetta ja ok, aiemmat merkit täsmäävät keskenään. Rupesin kuitenkin ihmettelemään irtonokkapyörän merkkejä, jotka olivat venttiilikopan puolella nokkapyörää. Nokkapyörässä on hämäävästi lyöty täplä koneen "etupuolella", jonka mukaan tämäkin jakopään ajoitus oli laitettu.

        Kuitenkin. Unohdin etupuolen merkin ja laitoin jaon kohdalleen uudelleen tuon nokkapyörän takapuolen merkin mukaan. Toki virranjakajan jouduin säätämään uudelleen kohdalleen. Hall-anturin liitin osoittaa jonnekin kelo 12.30 ja ykkös pytyn kohta on suurinpiirtein kohtisuoraan alaspäin. Auto kuitenkin käynnistyi vaivoin pitkällä starttauksella kaasu pohjassa. Vaivoin jaksoi n. 1000 rpm pyöriä kaasu pohjassa, muuten sammui. Potkii takaisin ja ei ota kierroksia. Ja ei ahda kaasun ollessa pohjassa, vaan 0.0 bar pysyy.

        Jos olen asian ymmärtänyt oikein, niin jakajan asennolla kanteen nähden ei ole mitään väliä, kunhan pyörijän keskikohta osoittaa jakajan rungossa olevaa hahloa. Jakajan kansi ei mene jakajan runkoon kuin yhdessä asennossa. Tosiaan jostain 5-pyttyisestä vaparista tuo kansi ja sen vaparin nokka paikoillaan. Bensaa vaikuttaisi tulevan normaalisti ja pumppu pyörii koneen pyöriessä.

        Tulpan johtojärjestys ja jakajan kannesta ykköspytylle lähtee juurikin tuosta pyörijän osoittamasta nastasta. Hyviä ehdotuksia lisää?
        Viimeksi muokannut Härski; 13.4.2015, 06:30.

        Comment


        • #34
          Hittokun ei nyt näin sunnuntaina järki kulje riittävästi, mutta eikös silloin kun pyörijä osoittaa siihen virranjakajan rungon hahloon, pitäisi ykköspytty olla puristustahdilla ja mäntä ykk:ssa?

          Vai mitä infoa se hall-anturi sinne ecu:lle tyrkyttääkään..

          Edit: olisikohan tästä apua:
          Viimeksi muokannut Tonsku79; 12.4.2015, 23:02.

          Comment


            #35
            Noin olen korjausoppaasta asian itsekin ymmärtänyt. Se virranjakajan hall-anturin aukko taisi olla sille vauhtipyörän tapille se "ikkuna" tässäkin moottorissa?

            Comment


            • #36
              Jotan sensorttista lienee, ei ole kovin tarkkaan tullut perehdyttyä tuon sytkän sielunelämään. Jossain miulla on kylläkin saksankielinen manuaali jossa tuo sytytys käydään läpi perinpohjin vaan kun ei saksa taivu :/

              Tossa näkyy noi anturien signaalit / pulssit:

              Comment


                #37
                Hiljaiseloa oli kevät ja osa kesästä tämän 200:n kanssa. Seisoi pihalla viime viikkoihin asti. Koitin käynnistellä ja ihmetellä. Lopputuloksena k-jet kaikkine osineen lenti kohti naapurin tonttia. Meni hermot, jos asian voi niin muotoilla. Muutamaa päivää myöhemmin erään Coupen moottorinohjausta miettiessä tajusin, että tuohon 200:een voisi laittaa Motronicin. Joko 3b:sta tai Aan:stä.

                Yhtenä sunnuntaina laitoin V8:n tulille ja lähdin hakemaan Mäntsälästä osia 200:een. Mukaan tarttui Aan-koneen johtosarja, ecu, maf ja suuttimet. Muita hommaan liittyviä osia onkin tullut hankittua ja etsittyä paikkoja, joista kysellä jne.

                Aan:n johtosarjan pääsin "laputtamaan" ja ihmettelemään sitä oikein mukavasti, kun yhdellä kaverani sattui olemaan urS4:n työn alla. Iltapäivää ja osa illasta siinä menikin, mutta kaikille liittimille löytyi paikka ja muutenkin johtosarjan rakenne selvisi. Jonkin verran on ylimääräisiä johtoja siinä, mutta auki jätänkö ne siihen pahan päivän varalle.

                Eilen maanantaina kävin hakemassa tuollaisen helmiäsvalkoisen satkun (Ku-koneella) purkuun korin osien takia. Tuuria kerrankin, että lähellä on saman värinen auto ja ihan sopuhintaan :) Lokasuojat ja ovet tulevat 200:een. Muita osia tarkoitus ottaa sitten muuten käyttöön ja talteen varastoon, muuten puran auton talvella atomeiksi. Leimaahan tuossa on marraskuun loppun saakka, joten ajoa vaan. 200:n sisustallekin tapahtuu jotain tässä syksyn aikana. Vanha lähtee tarpeettomana pois.

                Muutamia kuvia liitteenä. Ps. Luetaanko 3 valkeaa lötköä sairaudeksi? :D
                Attached Files

                Comment


                  #38
                  Ovien vaihtamisen aloittelin satkun purkamisella. Eli satkusta ovien pintapellit pois ja ullakolta purku-V8:n vanhoja tilalle. Tässä tuli huomattua, ettei V8:n takaovi mene sataseen tai 200:een sitten mitenkään. Takapäässä erot. Ruosteen pilaamat ovet kyseessä, joten vasaralla tuli kummasti tilaa.

                  Tähän autoon en jalopuuta halunnut sisälle, niin teippasimpa(lue: opettelin) kokeiluksi yhden ovien listasarjan hiilikuitujäljitelmäteipillä. Ajaa asiansa ja omaan silmää käy tulevien ovipahvien väriin. Ovipahvithan ovat V8:sta jääneet plyysiset versiot ja väriltäänkin miellyttävät. Pääsee hieman tuosta 80-luvun sinisestä väristä eroon.

                  Vasemman takaoven vaihdoin tänään ja värisävyt sattuivat aika lähelle 200:ssa ja purku-100:ssa. Varjossa otettu nuo pari kuvaa. Auringonvalo kertoo totuuden. Molemmat autot ovat samaa vuosimallia. Tosin satkuun kun vaihdettu lokasuojat ja mitä luultavammin oviakin maalattu joskus ja 200:n omissa peltiosissa lakkapinta on mitä on.

                  Purkusatku sai viimeisille päivilleen piristystä laikkamadalluksen kera. Paljon hauskemman näköinen noin ja hyvä alusta tuossa ei pilalle mennyt.
                  Attached Files

                  Comment


                    #39
                    Täytyykin tontittaa oma 200:nen :) Jääkö tuosta hässäkästä ylimääräiseksi kattoluukulliseen 200:n sopivaa kattoverhoilua?

                    Comment


                    • #40
                      Älä heitä prefaceliftin sisustaa pois. Mulla vois olla käyttöä joillekkin pikkunippeleille.

                      Comment


                        #41
                        Penkit ja ovipahvit ovat menneet. Kojelaudan osat + keskikonsoli löytyy vielä. Laita privaa mitä osaa olet vailla.

                        Itse autossa on sisusta vaihdettu pl. tuo kojelaudan ympäristö. Ovet vaihdettu uppokahvaisiin, lukot sarjoitettu yhdelle avaimelle ja etulokasuojat vaihdettu parempiin. Maalipinnan myllytystä harjoiteltu ja konepellistä hiottu vanhat lakat surutta pois ja pintaan vedetty kerros valkeaa maalia hiomista ajatellen.

                        Koneessa bensapuoli tehty, 200 20v orggis välijäähy löyti paikkansa keulalta, imu- ja ahtoputket soviteltu + tehty. Huohotukset ja alipaineletkut puuttuvat. Ahtimeksi jäi urssin vakioahdin.

                        Aan-koneen johtosarja revitty suojistaan pois ja piuhoja liittimineen sommiteltu oikeille paikoilleen ja ylitse jääviä jätetty syrjään. Motronicin purkki ja maf testattu ajossa olevalla urssilla, ja nehän toimivat täysin.
                        Viimeksi muokannut Härski; 26.11.2015, 23:22.

                        Comment


                          #42
                          Pitkään etsin ja sitten sopivasti tuli järkihintaan vastaan 5000s:n etu- ja takapuskuri listoineen ja kiinnitysiskareineen. Kävin hakemassa osat talteen ja eipä mennyt kauaa, kun oli aika kaivaa Audi lumihangesta esiin.

                          Aika hyvin on insinööri suunnitellut runkoaisat ja muutenkin, kun kiinnitysiskareille paikat valmiina ja lokasuojissa on listojen kiinnikkeille myöskin paikat. Niitä neliön mallisia muovitulppia ruuveille on vaan keksittävä jostain.

                          Takapään ruostevauriot ja laittokohteiden työt helpottuivat kummasti, kun saa paikoilleen tuon 5000:n takapuskurin. Tervettä peltiä vaan kehiin ja kunnolla ruostesuojausta. Pintaväriin kun takapään osia ei tarvitse välttämättä vetää, kun takapuskuri peittää ne.

                          Sisustaan tulee vielä kertaalleen muutosta, kun haluan noista sähköpenkeistä eroon. Purkusatkun lattiasta saa sen keskikiskon, jotta tähän 200:een käy sitten tulevaisuudessa manuaalisäätöiset penkit.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #43
                            Kiinnikettä sen enempää tuntematta millaisia käytetty vanhemmissa, ainakin B6:seen löytyi ihan vastaavia ja samoilla mitoilla olevia korikiinnikkeitä motonetistä, ihan yleismallisina koritarvikehyllyltä.

                            Comment


                              #44
                              Tuo onkin hyvä tieto. Muutakin ostettavaa tulee juurikin motonetistä tähän autoon, niin saa listat yms puskureiden osat omille paikoilleen kiinni ja ei niin paljoa tule ylimääräisiä reikiä koriin.

                              Takapuskuriakin innostuttiin sovittelemaan kaverin avustuksella ja oikein nätisti löytyi oikeat kiinnikkeet ja, kunhan tarjosi puukkosahaa takahiekkapellille, joka onkin aivan mätä. Kuten kaikki takapäähän kursitut paikat. Saa auton omistaja kerrata hitsaushommia sitten yläasteen :>
                              Purkuautosta on leikattu koko takapään pelti talteen juurikin noiden korjauspalojen takia. Hommat leviää käsiin, mutta nyt sitten saa tehdä hieman toisella tavalla tuon korjauksen.

                              Samaisesta luovuttajasta leikkelin etupenkkejä varten ne keskikiskoon tulevat raudat. Nämäkin pitäisi kiinnitellä ja laitella toimimaan manuaalipenkkejä varten. Penkkien kohtalo vielä auki tosin.
                              Attached Files

                              Comment


                                #45
                                Joskus hommat lähtee lapasesta. Ajattelin kerralla laittaa takapään pellit kuntoon, jottei tarvitsisi tehdä omana aikana uudelleen. Kaikki huonot pellit pois ja lopputulos kuvissa (kuvista poiketen lisää peltiä lähtenyt alhaalta pois ja uusi keskipala heppailtu kiinni.)

                                Purkusatkusta leikkelin vielä lisää korjauspaloja, joista saa oikean muotoisia ja samanpaksuisia peltejä sitten sähköliimalla kursittua kasaan. Hyvää harjoitusta tämäkin touhu ja onneksi ei ole kiire tehdä. Saas nähdä milloin ammattihitsarikaverit menettävät hermonsa, kun kyselen aikani tyhmiä :>

                                Ehjät sporttipenkit löytyivät autoon tästä läheltä. Kunhan rantautuvat, niin pääsee sovittelemaan keskikiskon kiinnikettä.
                                Attached Files

                                Comment


                                • #46
                                  Miten sait vararengaskaukalon irti?

                                  Oletko tarkistanut noiden palkeissa olevien turhien töttöröiden kunnon? Minä poistin omastani ne, kun siellä oli koko ajan muhimassa märkää hiekkaa ja ei niillä ole mitään virkaa. Tuossa olisi hyvä työympäristö nyt, kun on kaukalo irti. Jouduin tekemään poiston hankalamman kautta, kun en saanut kaukaloa irti.

                                  Comment


                                    #47
                                    No ompas lähtenyt lapasesta perän paikkailu. Muutens, ootko ollut talliin tyytyväinen?

                                    Comment


                                      #48
                                      Lähti homma lapasesta lisää. Laitoin kaikki motronicin osat eteenpäin erääseen projektiin ja ostin hieman toisenlaisen moottorinohjauksen tilalle kaikkineen ohjeislaitteineen. Pääsee opettelemaan asioita :)

                                      Talli toimii ja riittää minun käytössä tosi hyvin.

                                      Vararengaskaukalo on tässä autossa ollut koko ajan peltikattoruuveilla kiinni jostain syystä. Irtoaa tarvittaessa todella nopeasti.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                        #49
                                        Penkit löysi tiensä autoon. Kertaalleen pesu tehtynä niihin viitsii jo istua. Manuaalisäätöiset sähkösäätöisten tilalle, kun säätäminen on nopeampaa, sillä penkkien muistit eivät ole käytöissä.

                                        Tuli vertailua tehtyä. V8:n plyysipenkit sähkölläsäädöillä painaa saman verran kuin tuo C4 kangassporttipenkki ilman mitään mausteita. N. 25kg näytti vaaka molemmille. Että josku miettii painonsäästöä, niin voi miettiä sitä jostain muualta. Istumamukavuus toki paranee 150% ainakin penkkienvaihdolla, imo.

                                        Kolmas kuva alkuun ajatelluista ja paikoilleen mallatuista V8:n vanhoista (mallikuva)sähköpenkeistä. Ei lopulta napannut, niin lähtivät pois.
                                        Attached Files

                                        Comment

                                        Working...
                                        X