Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Q7 e-tron TDI '17

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi Q7 e-tron TDI '17

    Ei pitänyt projektikertomusta tulla ensinkään mutta kylläpä se alkaa siltä vahvasti näyttämään että ihan ajamalla ja tankkaamalla ei tämän(kään) kanssa pärjää. Toukokuun lopussa ostettu auto on nyt kaikkiaan viidettä kertaa pajalla, viimeisin käynti K-autolla on nyt kestänyt päivälleen kolme viikkoa. Siitä toisessa ketjussa lisää, pidetään se ketju tekniikkapainotteisena ja jeesustellaan tässä topikissa remonttien hinnoista ja 8 vuotta vanhan TDI/Plugari tekniikan järjettömyydestä.

    Mutta sitä ennen hiukan taustaa. Tämän auton hankinta juontaa juurensa oikeastaan jo useamman vuoden taakse. Noin 6 vuotta sitten olin elämässäni tilanteessa jossa maata kiertävän myyntimiehen työkaluna oli kolmoskopan Skoda Superb. 2.0TDI johonkin 220-230hp luokkaan jekutettuna toimitti erinomaisesti sitä virkaa johon auto oli hankittu. Aivan mielellään sillä ajeli pitkää matkaa kun tuli säännöllisesti 400-600km päivävetoja. Skodan tietty tylsyys ja arkisuus oli perusteltavissa sillä että taseessa oli jo vanhastaan 4.5 V8 tuplaturbo Cayenne jolla sai päästellä höyryjä sitten kun alkoi liikaa tottumaan Skodan 2-litraiseen nakkikeittimeen. Cayenne oli aikanaan hankittu ruokkimaan tiettyä lapsellisuutta yhdistettynä keski-ikääntyvän miehen mukavuudenhaluun. Ilmajouset ja pullakumit vakuutti kerrasta, on nuo tiet ja kadut yksinkertaisesti niin paskassa kunnossa nykyään että ei vaan hermot riitä väisteleen matalaprofiilirenkaiden ja alustasarjojen kanssa jokaista pattia ja reikää. Tuollainen möhkö on siitä tunnoton että ihan sama minkälaisia uria ja monttuja ladulla on niin voi päästää koko lailla surutta läpi.

    No, Cayenne oli hankittu terapiaksi ja Skoda arkikäyttikseksi. Jälkimmäisessä alkoi olemaan sen verran paljon numeroita matkamittarissa että piti alkaa suunnittelemaan vaihtoa. Ensimmäinen risteykseen jarruttaessa tuntunut DSG:n nykäys eskaloi tilanteen autovexaamiseksi ja saman viikon sisällä Skoda olikin myyty. Seuraajaksi oli valikoitunut 4K kopan A6 Avant jollaisen kävinkin samana päivänä hakemaan tilalle. Sitä yksilöä valitessa ei kynnet riittänyt ihan parhaaseen, ei saanut ilmajousia tai kolmelitraista moottoria. Voimalinjaksi valikoitui 2.0TDI josta oli hyviä käyttökokemuksia aiemman auton kanssa ja olihan pihassa edelleen se Porsche jolla voi sitten tuulettaa ja porsastella kun alkaa rivinelosdieselin raksutus liikaa ärsyttämään.

    Kaikki oli hetken maailmassa hyvin. Se hetki kesti tasan viikon. Päivälleen viikko A6 oston jälkeen ajoin Cayennella hirvikolarin ja auto päätyi lopulta vakuutusyhtiölle lunastukseen. Nyt olikin sitten tilanne että olin juuri ostanut uuden auton, tilillä oli tyhjän panttina Cayennen lunnasrahat ja jos nämä asiat olisi tapahtunut aikajanalla eri järjestyksessä niin en olisi todennäköisesti päätynyt juuri siihen A6 yksilöön jonka olin hakenut. No, c'est la vie. Väittäisin että 4K on yksi parhaista autoista millä tuollaista pitkän matkan jyräämistä maantiellä voi suorittaa. Sillä A6:lla sitten ajettiin vuoden verran kunnes silloinen työnantaja alkoi perseilemään ja ilmoitti ykskantaan että huomisesta alkaen kaikki työajot ajetaan firman pakettiautolla. Loppui se matkadieselin tarve kertaheitosta ja autovexasin vuorostaan A6:n. Siinä vaiheessa kun ei varsinaisesti ollut juuri lainkaan auton tarvetta niin ajelin milloin milläkin huutokauppaprojekteilla ja tonnipommeilla viime kevääseen asti.

    Entisen työnantajayrityksen toiminta oli niin pitkään jo mennyt alamäkeen että päätös työpaikan vaihdosta oli lukittu jo viime vuoden kesällä. Noin puoli vuotta sitten asia realisoitui, otin toukokuussa lopputilin ja aloitin kesäkuussa uudet työt. Uusissa hommissa olikin taas tarve oman auton käytölle. Valintaa tahkottiin taas hartaasti ja lopulta päätös osui 4M koriseen Q7 e-tron TDI:hin. Vaakakupissa painoi ison auton mukavuus, ilmajousitus, sisätilojen hiljaisuus ja aika hyvät päreet. Muun muassa se parempi B&O joka oli ollut bucket listilla aina. Eihän tuo lähellekään Cayennen repivää järjettömyyttä tietenkään pääse mutta riittävästi samaa fiilistä on ja se korkean alustan ja paksujen renkaiden mahdollistama välinpitämättömyys alla olevalle tienpinnalle on vaan jotain jota ilman ei enää halua olla. Matkassahan tuollainen Q7 on varsin miellyttävä työkalu, hiljainen ja vakaa eikä joka puolella vielä tunnu halpuuttaminen.

    Onko sitten mitään järkeä hankkia auto jossa on Euro5 luokan saastelaitteilla varustettu V6 dieselmoottori? Auto jossa on perinteinen huoltoa vaativa automaattivaihteisto? Auto jossa on hybridijärjestelmä kaikkine potentiaalisine vikoineen? No todennäköisesti ei tosiaankaan ole enkä tällaista ratkaisua voi kenellekään suositella. Minulle sopii oikein hyvin, riittää kun hyväksyy että kaikki hajoaa aina ja sitten ne vaan tarvii korjata. Ei se sen ihmeellisempää ole. Eikä tällaisen auton hankintahinnalla olisi toisaalta saanut mitään muuta vastaavaa jos halusi tuollaisen ison möhkön kunnon suorituskyvyllä ja ilman rangeahdistusta.

    Omassa ajossa viiden kuukauden aikana keskikulutus on asettunut jonnekin alle viiteen litraan dieseliä, kotona ja työpaikalla saa ladattua ja ylipäänsä sopii omaan ajoprofiiliin tuollainen hybridiratkaisu erinomaisesti. Kun nyt vaan pääsisi taas ajamaan, auto odottaa tässä vaiheessa K-autolla uutta SCR-katalysaattoria. Toimitusaikaa ei osaa kovin tarkkaan arvioida kukaan, sen aikaa ajellaan sijaisautoksi autoliikkeestä saadulla '21 Kia Sorentolla. Siihen liittyen, vaikka keissi on vielä kesken ja oli tarkoitus naputtaa joku kooste vasta kun kaikki on lopullisesti selvillä, kirjoitetaan nyt jo tässä vaiheessa väliaikatietona miten tuo autokauppa meni, siitä kun on jonkun verran tullut kyselyä ja hämmästelyä.

    Ostin auton siis toukokuun lopussa Petikon Rinta-Joupilta. Siinä vaiheessa autolla ajettu jotakuinkin 170tkm hyvällä Suomi-auton huoltohistorialla. Seuraavana päivänä kotona laitoin VCDS:n kiinni ja olihan se listaus aika paljon punaisella. Jotain sekundäärisiä latausportin ja mittariston kommunikaatiovirheitä jne joista ei tarvi välittää, joku ilmanlaatusensorin vika joka ei oo kovin vakava sekään mutta sitten moottorinohjaimelta löytyi vikakoodeja viitaten SCR-katalysaattorin tehoon. Tuo oli potentiaalisesti niin kallis korjattava että tarjosin autoliikkeelle vaihtoehdoiksi joko korjata auto heidän kustannuksellaan, toisena vaihtoehtona joku realistinen hinnanalennus ja korjaan itse omalla kustannuksellani tai kolmas vaihtoehto kaupan purku.

    Autoliikkeen kanta oli että vie johonkin paikalliselle verstaalle tutkittavaksi, ja näin toimittiin. Se oli ensimmäinen huoltokeikka. Samalla käynnillä omaan laskuuni vaihdatin moottoriöljyt, peräöljyt, ilmanputsarin jne perushuolto. Vaihteistoöljyt jäi vielä vaihtamatta, sillä korjaamolla ei ollut osaamista hybriditekniikan kanssa touhuamiseen. Palataan siihen asiaan myöhemmin, homma ei ole kovin monimutkainen mutta hiukan työläs, teen jossain vaiheessa itse.

    Vikadiagnoosi vahvisti minun VCDS:llä tekemät havainnot ja näistä sitten sovittiin myyjäliikkeen kanssa että vien auton korjattavaksi. Näin toimittiin ja auto meni Tampereella tunnetulle VAG-autoihin erikoistuneelle korjaamolle jossa tehtiin testejä ja vaihdettiin osia. Samalla käynnillä teetettiin toinen avain jota ei myyjäliikkeestä lopultakaan löytynyt. Näistä tuli noin kolmen kilon kustannukset yhteensä, vika tosin ei poistunut vaan tuttu moottorin vikavalo syttyi jo kotimatkalla. Vein auton takaisin samalle korjaamolle jatkotutkimuksiin, myyjäliike järkkäsi huollon ajaksi sijaisauton jonka hain Rinta-Joupin Tampereen liikkeestä. Huolto kesti tällä kertaa vajaan viikon jonka jälkeen oli valmista. Hain Q7:n huollosta, palautin sijaisauton toiseen paikkaan ja kappas kun moottorin vikavalo syttyi taas aivan samojen vikakoodien kera vielä samana päivänä. Tästäkin keikasta kuitenkin tuli useemman satasen lasku ja siinä vaiheessa autoliikkeen myyjän kanssa neuvoteltiin asiasta ja tuli päätös että auto menee seuraavaksi merkkihuoltoon että tulee varmuudella kuntoon. Ja siellä se nyt on sitten tänään alkaen neljättä viikkoa. Myyjäliike oli hoitanut K-Auton pihaan sijaisauton valmiiksi, tällä kertaa sen Kian. Sillä tässä nyt ajeltu sitten, katselin jo prismassa että ei tuulipuku välttämättä ihan väärin olisi...

    Vaan siitä autoliikkeen toiminnasta. Niin paljon kuin nuo käytettyjen autojen myyntiin keskittyvät ketjut saa sikaa niin kerrompa oman kokemukseni nyt tiivistettynä. 8 vuotta vanhaan, 170tkm ajettuun autoon on nyt tässä vaiheessa tehty yli 6000€ remontit ja lähtöoletus on että SCR-katalysaattori vaihdettuna tulee maksamaan vielä useamman tuhat euroa. Korjauskustannukset nousevat yhteensä yli 10k€, autoon jonka kauppahinta oli alle 30k€. Lisäksi tulee kulut sijaisautoista, niiden kuskaamisesta edestakaisin ja nyt viimeisimpänä talvirenkaiden Schenkeröinti Vantaalta autoliikkeestä minulle kun näyttää että talvi ehtii tulemaan ennen kuin Q7 on valmis huolloista. Myyjäliike on ilman pienintäkään ongelmaa tai viivyttelyä maksanut kaikki tähän astiset kulut, kommunikaatio on toiminut koko ajan erinomaisesti enkä suoraan sanoen tiedä miten liike olisi voinut tällaista asian tätä paremmin hoitaa. Aion viedä myyjälle jonkun konjakin tai viskin siinä vaiheessa kun tämä kaikki on jonain päivänä maalissa enkä pitäisi ollenkaan mahdottomana että asioin jatkossakin samassa liikkeessä kun tulee seuraavan kerran tarve.

    Lisää esittelyä Q7:n speksistä ja varusteista sekä kuvia autosta tulee jos ja kun saan sen joskus takaisin omaan pihaan.

  • #2
    Sen verran väliaikatietoa ja ad-blue vehkeiden korjauskustannusten jeesustelua lisää että tänään tuli tieto K-Auton katalysaattorin vaihdon kustannusarviosta. Aiemman kuuden tonnin remonttien päälle nyt 8000€ kustannusarvio. Maksaja laittoi hetkeksi mietintämyssyn päähän ja auto lavetoidaan nyt taas eri paikkaan. En vastustanut, eipä se muutamasta päivästä lisää tässä kohtaa ole enää kiinni ja kun löytyi paikka joka tekee vaihtotyön muutaman tuhannen euroa edullisemmin niin sama se minulle.

    Aikamoisia numeroita silti, koko lailla puolet auton lappuhinnasta alkaa oleen remonttikuluissa puhki.

    Comment


    • #3
      9. viikko menossa nyt putkeen tätä viimeisintä huoltokeikkaa. Siihen lisäksi aiemmat yhteensä kolme viikkoa niin koko lailla kolme kuukautta ollut auto pajalla noin kuuden kuukauden omistusajasta. Ihan ok drive/repair-suhdeluku.

      Tänään tuli koijaamolta soitto, auto olis nyt valmis. Taas kerran. Saapa nähdä, uskon kun näen. Sovittiin automyyjän kanssa että haen Audin huomenna pajalta pois ja jätän sijais-Kian sinne mutta ei tilata Kialle noutoa takaisin autoliikkeelle vielä vaan vasta sitten kun saa varmuuden että ei tarvi viedä möhköä takaisin verstaalle.

      Tässä vaiheessa excelissä oli jotakuinkin 15500€ edestä osia ja töitä, saastelaitteissa käytännössä kaikki ahtimesta taaksepäin on nyt uutta.

      Comment


        #4
        Auton kun olisi ostanut yksityiseltä tai pienemmältä autoliikkeeltä, niin artistia voisi harmittaa kertaa X. Toki konsteja olisi löytynyt ja oma työ ilmaista jne.

        Comment


        • #5
          Joo, murto-osalla kustannuksista olisi itse saanut tehtyä mutta kyllä siihen useampi tonni olisi sittenkin mennyt. Tuossa on tehty samoja hommia nyt moneen kertaan ja turhaan. Ensin vaihdettu nox-anturi. Sitten toisessa paikassa vaihdettu sama anturi hetikohta kun löytyi uudempi revisio anturista. Päivitetty ohjainlaite viimeisimpään versioon, sitten päivitetty sama ohjainlaite uudestaan samaan versioon koska ekasta paikasta ei ollut mennyt tieto valmistajan tietokantaan että kamppis on jo tehty. Yhdessä paikassa pestiin ad-blue suutin, sitten se pestiin seuraavassa paikassa ja nyt kolmannessa paikassa vaihdettiin uuteen jne.

          Paljon sellaista ihan turhaa joka vähän haisee siltä että on tiedetty että on autoliike maksajana.

          No, omistajan kannalta sinänsä mukavaa että autohan on noilta osin nyt käytännössä uudenveroinen. Ei pitäisi porsia ihan just samasta kohtaa uudestaan.

          Comment


          • #6
            Tulipa sopivaan väliin tämmöinen tarina, kun kanssa miettinyt siirtymistä land cruiserista takaisin konsernin tuotoksiin. Tarvitsen 3500kg vetokyvyllä olevan auton ja paluu audi leiriin kiinnostaa kovasti. Juurikin näitä e-troneja katselin kanssa sillä silmällä mutta taitaa olla parempi kun kattelee 4L Q7, Touaregin tai Cayennen dieselinä ilman sähkömoottoreita.

            Comment


            • #7
              Puolensa ja puolensa. Tämä plugarihybridi on säntillisesti ladaten todella taloudellinen, kesäaikaan omissa ajoissa keskikulutus oli aivan lapsellisen pientä, Fuelio näyttää 4,185L/100km tällä hetkellä todelliseksi toteutuneeksi kulutukseksi. Vanhempi kuluttaa koko lailla tuplat tuosta. Toki edellinen malli on lähtöjään vähintään puolet halvempi ostohinnaltaan, sillä erotuksella tankkaa pitkän aikaa jos niikseen ajattelee.

              Vetokyky on millä tahansa noista sisarmalleista varmasti kohdallaan, kunhan vahtii ettei jää joku lamamalli rautajousilla käteen.

              Nämä kalliit remontit joita tähän omaan yksilöön nyt on tehty, ei ole yksikään millään tapaa sähkövoimalinjaan liittyviä vaan nimenomaan dieselin saastelaitteiden vikoja. Toki polttiksen käyttöprofiili on aivan erilainen, onko se aina ja koko ajan käynnissä vai pätkittäin aina silloin kun sähkö ei riitä. Tämä pätkäkäyttö varmuudella rasittaa ja kuormittaa polttomoottoria kaikkine laitteineen eli sinänsä perinteinen yhden käyttövoiman malli on todennäköisesti kestävämpi. Eihän 3.0TDI muuten mikään huono moottori ole mutta nuo saastelaitteet on kovilla kun konetta käynnistellään ja sammutellaan koko ajan eikä välttämättä koskaan ajeta paikkoja kunnolla kuumaksi.

              Comment


              • #8
                No kuinkas siinä kävikään. Eilen soittivat että auto on valmis. Kysyin varta vasten "onko autolla nyt ajettu kunnon pitkä koeajo kun vika palaa aina noin 100-120km koeajon jälkeen." "Joo, kyllä sillä useampi kymmenen kilometriä ajettiin."

                Huoh. Rohkaisin painokkaasti että ajakaa nyt vaan etten turhaan hae autoa taas vain todetakseni kotimatkalla että vika ei poistunut. Tänään oli sitten tullut korjaamolta viesti, "oli tänä aamuna syttynyt vikavalo kun oli ajettu pitempi koeajo".

                Sinne jäi, odottamaan jatkoselvityksi. Alkaa kymmenes viikko putkeen pajalla. Alkaa myös joku stockholm syndrome varmaankin nostamaan päätään kun ei enää vituta ajaa Kialla. Se sentään toimii.

                Comment


                  #9
                  Ei hyvää päivää, kylä tuossa nyt koetellaan huumoria hieman turhan paljon. Nää plugareiden kulutukset on aina vähän hauskoja aiheita, lasketaan polttoaineen kulutusta ajalta, jolloin auto ei kulje sillä. Siellä tarttis olla mittari, joka kertoo, paljonko se patti on imuroinut polttoainetta sinä aikana, kun se on käynyt. Noo ei takerruta tämmösiin kuitenkaan. Tähän kuitenkin liittyy oleellisesti se, miten lujille noi saastelaitteet joutuu näissä vehkeissä. Taitaa olla vähissä hetket, jolloin jäähdytysneste on kunnolla lämmennyt ja kone ihan kunnolla "laihaseosmoodissa", että se kattikin kuumenis kunnolla pidemmän aikaa.

                  Comment


                  • #10
                    Korjaamolla olivat jo aika valmiita nostamaan kädet pystyyn, hyvä sinänsä että myöntävät heti että ei riitä osaaminen jatkaa kun ei pelkkä osapyssyllä ampuminen toiminutkaan. Sanoin nyt että vaikka kuinka olisi mitattu ja todettu pelkistysaine olevan speksin mukaista niin tyhjentävät säiliön ja vaihtavat uudet aineet. Jos tuo on ahkeralla lataajalla ollut ennen niin eihän se polttomoottorin satunnainen käyttö missään vaiheessa hyväksi ole. Samalla ad-blue ruiskutusmäärä tietenkin on aika pieni ja säiliö kun on tilavuudeltaan melko suuri niin siellähän voi olla vaikka kuinka vanhaa ainetta tankissa. Mistä senkään tietää, ominaisuudet kuitenkin heikkenee ajan myötä.

                    Sepä olisikin kun olis jostain noin yksinkertaisesta kiinni ja vaihdettu kymppitonneilla osia... Katotaan nyt tekevätkö sen maanantaina kuten pyysin.

                    Kulutuslukemista on kiva jutella mutta ei niillä tosiaan mitään arkipäivän relevanssia ole muuta kuin sellaisessa käytössä joka vastaa sitä joka lukeman on kertonut. Mulla on 55km suuntaansa työmatka, molemmissa päissä mahdollisuus lataukseen. Siihen tuo 40-50km sähkörange osuu aika ihanasti. Tankkausten väli fueliossa on ollut noin 2000km. Tuleehan sitä sitten pitempiäkin työreissuja ajettua välissä mutta eipä tuo nyt mikään älyttömän isoruokainen ole sittenkään matkassa. 3.0TDI / 8HP -kombo on just täydellinen tuollaiseen isoon painavaan autoon, johonkin 7 litran päälle asettuu ajotietokoneen mukaan. Tuo 4,2 litraa puolen vuoden ajalta on kuitenkin todellinen tankkauksista laskettu tässä omassa käytössä jota en pidä kamalan pahana liki 400-hevosvoimaiselle valtavan kokoiselle nelivetomöhkölle.

                    Comment


                      #11
                      Juu, näinhän se on. Itsellä on about 10km työmatka jonka kuljen 116i:llä. Melkein koko matka kaksikaistaista 100km/h tietä ja siläkään matkalla konetta ei saa lämpimäksi vaikka munuaisetkin on jo teipattu umpeen. Lämmöt nousee sillä matkalla ehkä 75c tälleen nollakelissä ja silloin on öljyt ehkä 60C. Pidemmässä ajossa patti kyllä menee 100-115C lämpöihin asti. Toi kone alkaa käydä lambdan 1 hoikemmalla puolella 70C ylöspäin. Se hybridien tilanne on monesti tuota vielä 10x pahempi. En tiedä, miten noi hybridit pelaa, mut äkkiseltään tulee mieleen, että ei tekis pahaa ajaa yhtä työreissua pelkällä dinosauruksella, jos se polttomoottorin hyvinvointi painaa yhtään vaakakupissa. Sen lisäks vois olla hyvä tankkailla HVO:ta/mydieseliä. Siitä tulee aika paljon vähemmän paskaa suodattimeen. Tota sigun smarttia on ajettu pelkästään sillä, koska sekin on 10km työmatkakäytössä. Se polttelee suodatinta aika harvakseltaan, eikä sen kans oo ollu mitään ongelmia. Sama juttu työautossa (Vito 140). Monesti se ei vaan oikein istu penninvenyttäjän profiiliin maksaa muutama euro enemmän tankillisesta. Eikä näillä jutuilla mitään korjata, korkeintaan hypoteettisesti lykätään ongelmien alkamista. Mut takas itse autoon, kyllä mulla kans alkais olla mittari aika täynnä tuollaisen korjaamokierteen jälkeen, vaikka olisikin laitettu mukisematta kasapäin uutta osaa.

                      Comment


                      • #12
                        Unohtuikin tuosta edeltä kirjoittaa mutta ihan tavan vuoksi olenkin ajanut parin viikon välein yhden päivän työmatkat pelkällä polttiksella, jos ei muuten ole tullut mitään pidempiä matkoja. Nykynen työnantajayritys teki tuossa tosin yhden aika ison yrityskaupan, tuli arviolta tuplasti lisää lääniä ja kulkua että ei se ajamisen määrä tästä ainakaan vähene eikä varmaan jatkossa tarvi erikseen miettiä kun ostettiin kilpailija pois jaloista pyörimästä ja tuli kerralla kymmeniä, jos ei satoja uusia asiakkaita hoidettavaksi.

                        Nurkissa ajaessa tuollainen pelkällä sähköllä halutessaan kulkeva on sitten taas aivan loistava. Jos nyt pitäisi vaikka lähteä hakemaan 10 kilometrin päästä citymarketista tulitikkuaski kun ne on siellä tarjouksessa niin aina se ärsyttää nykiä kylmä polttomoottori tulille, ajaa viis minuuttia ja sammuttaa taas puolilämpöisenä. Eikä viittisi joka kerta myöskään ajaa vehkeitä kuumaksi asti turhaan, palaa vaan aikaa ja bensaa pelkästään sen takia että vehkeet ei tykkää pätkäajosta. Pudottaa myös sitä laskennallista keskikulutusta kun pääsee tässä kaikki kauppareissut sun muut oman kylän sisällä liikkumiset kokonaan kotilatauksella.

                        Ei ole mikään optimaalinen kaikki ongelmat ratkaiseva toteutus mutta toimiessaan tarjoaa aika paljon hyvää. Suorituskyky ja taloudellisuus ilman täyssähkön rangeahdistusta. Ratkaiseva termi tässä kai lienee "toimiessaan".

                        Comment

                        Working...
                        X