Osa 1: Miksi A8 L
Syksyllä 2022 tuli tehtyä virhe ja myytyä 5 vuotta omistettu ja hieman rakenneltu A6 C6 Allroad pois.
Tuolloin totesin, että vielä joskus Audiin palataan sporttisemman mallin tai vähintään A8 Langin muodossa.
Muutaman vuoden päästä syksyllä 2024 aika oli kypsä ja uutta aihiota kaivettiin TTS MK2 mallista. Kuitenkin hyvin rajattujen speksien ja erittäin alhaisten kilometrien combolla, aihiota ei koskaan löytynyt edes Euroopasta.
Kun aihiota oli etsitty 3-4 kuukautta, tuli suomessa myyntiin yksi 2011 vuoden D4 A8 Lang. Kilometrit olivat hyvin korkeat, 300tkm tietämillä. Kuitenkin auton väri, Quartz Grey kiinnitti huomioni. Olihan se sama mikä Exässä.
Pienen pohdinnan jälkeen auto päätyi kuin päätyikin hyppysiini. Toisaalta aiemmat projektisuunnitelmat lensivät suoraan roskiin ja tilalle piti alkaa keksimään uusia.
Auton vanha ikä, epähaluttu koko ja korkeat kilometrit tekivätkin siitä yhtäkkiä täydellisen aihion.
Faktana pitää nimittäin muistaa se, että A8L 20v vanhana sekä paljon ajettuna, on about peltoauton arvoinen.
Myyntiä ei tule helpottamaan se, että auto on 530cm pitkä ja vajaa 200 cm leveä sedan.
Pelkän kokonsa puolesta ostajakunta on vähäistä ja pelko huoltojen, sekä korjausten kustannuksista hävittävät ne viimeisetkin ostajaehdokkaat.
Tämän tiedon valossa A8 on täydellinen projektiaihio, vaikkakin aftermarket tuki onkin olematonta, esim. TTS mk2 verrattuna.
Koska auto tulee saavuttamaan haluttavuudeltaan ”kupan” muutamassa vuodessa, ei ne omat modit enää paljoa paina.
Joten viikon sisällä hankinnasta, ensimmäiset suunnitelmat olivat valmiina.
Tavoitteena oli, että mitään erillisiä ohjauksia ei käytetä, jotta kaikki orkkis ominaisuudet säilyvät (paitsi sähköinen iskarien jäykkyydensäätö), eikä vikavalot vaivaa käyttöä.
Nyt ensimmäisen kauden lopuksi voidaan todeta, että tavoite saavutettiin, mutta miten isolla vaivalla? Seuraavassa postauksessa käydään läpi kaikki alustan muokkaukset mitä vaadittiin tähän oikeasti toimivaan comboon.
Syksyllä 2022 tuli tehtyä virhe ja myytyä 5 vuotta omistettu ja hieman rakenneltu A6 C6 Allroad pois.
Tuolloin totesin, että vielä joskus Audiin palataan sporttisemman mallin tai vähintään A8 Langin muodossa.
Muutaman vuoden päästä syksyllä 2024 aika oli kypsä ja uutta aihiota kaivettiin TTS MK2 mallista. Kuitenkin hyvin rajattujen speksien ja erittäin alhaisten kilometrien combolla, aihiota ei koskaan löytynyt edes Euroopasta.
Kun aihiota oli etsitty 3-4 kuukautta, tuli suomessa myyntiin yksi 2011 vuoden D4 A8 Lang. Kilometrit olivat hyvin korkeat, 300tkm tietämillä. Kuitenkin auton väri, Quartz Grey kiinnitti huomioni. Olihan se sama mikä Exässä.
Pienen pohdinnan jälkeen auto päätyi kuin päätyikin hyppysiini. Toisaalta aiemmat projektisuunnitelmat lensivät suoraan roskiin ja tilalle piti alkaa keksimään uusia.
Auton vanha ikä, epähaluttu koko ja korkeat kilometrit tekivätkin siitä yhtäkkiä täydellisen aihion.
Faktana pitää nimittäin muistaa se, että A8L 20v vanhana sekä paljon ajettuna, on about peltoauton arvoinen.
Myyntiä ei tule helpottamaan se, että auto on 530cm pitkä ja vajaa 200 cm leveä sedan.
Pelkän kokonsa puolesta ostajakunta on vähäistä ja pelko huoltojen, sekä korjausten kustannuksista hävittävät ne viimeisetkin ostajaehdokkaat.
Tämän tiedon valossa A8 on täydellinen projektiaihio, vaikkakin aftermarket tuki onkin olematonta, esim. TTS mk2 verrattuna.
Koska auto tulee saavuttamaan haluttavuudeltaan ”kupan” muutamassa vuodessa, ei ne omat modit enää paljoa paina.
Joten viikon sisällä hankinnasta, ensimmäiset suunnitelmat olivat valmiina.
- Aftermarket alusta paritettuna orkkis ohjaukseen.
- 20x11” kasattavat kromivanteet.
- Yleinen kunnon ehostaminen.
Tavoitteena oli, että mitään erillisiä ohjauksia ei käytetä, jotta kaikki orkkis ominaisuudet säilyvät (paitsi sähköinen iskarien jäykkyydensäätö), eikä vikavalot vaivaa käyttöä.
Nyt ensimmäisen kauden lopuksi voidaan todeta, että tavoite saavutettiin, mutta miten isolla vaivalla? Seuraavassa postauksessa käydään läpi kaikki alustan muokkaukset mitä vaadittiin tähän oikeasti toimivaan comboon.

Comment