Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A tribute to the Audi V6 engine

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A tribute to the Audi V6 engine

    Audin vanhemmat vapari V6 koneet 2.4-2.8 on näytelleet isoa roolia omassa autoiluhistoriassa niin ajatuksissa on pyörinyt pitkään et jotain olis hauska rakentaa V6 koneesta. Siitä se ajatus sitten lähti kun sattumuksien kautta tallin lattialle jäi naapurilta V6 koneen lohko jossa yläkerta oli kokenut täystuhon nokkahihnan katkeamisen myötä.

    Eli otetaan tuollainen V6 kone ja puretaan kannet siitä pois ja aloitetaan sillä että lutrataan monta litraa bräkleeniä lohkon puhdistamiseen öljystä ja muusta moskasta.
    Maalinpoistolaikalla ja teräsharjalla lähti sit pinttyneempi karsta pois.

    Alunperin mietin et tekisi tästä TOPGEAR tyylisen pöydän mutta en nyt keksinyt mitään järkevää paikkaa mihin tuollaisen kymmeniä kiloja painavan pöydän sit laittaisi niin piti unohtaa se idea ja tehdä jotain muuta.

    Torista löytyi joku Ikea:n pöytä joka oli hieman liian leveä niin sitä piti modifioida eli käytännössä kaventaa.

    Lohko tuli maalattua mustaksi keskeltä ja hopeanvärisellä alaosasta.

    To be continued..
    Viimeksi muokannut Coupevesqu; 27.9.2025, 12:09.

  • #2
    Mulla kans kaverilla katkes hihna 30valvesta, ei saanu laitettua enään ite ajoon sitä.
    onko noiden hihnat niin heikkoja vai omistajat niin laiskoja huoltamaan?

    Comment


    • #3
      Ei ne heikkoja ole. Aika harvinaista se on että hihna katkeaa. Sanoisin että liian pitkään ajettu. Joskus kiristimen pultti on katkennut, voi olla että se on kiristetty liian tiukkaan tai jätetty löysälle.

      Comment


      • #4
        Oon kaks katkennutta hihnaa tavannu aikakauden V6 tai V8 koneista, toisella oli menty 14 vuotta ja toisella 9 vuotta. Kummallakin jotain yli 250tkm kilometriä. Kyllä se on vaan paskaa ylläpitoo, ei ne itestään katkee. Normaali vaihtovälillä kun vaihtaa niin vanha hihna on aina ihan hyvän näköinen.

        Comment


        • #5
          Juu, tuossa koneessa oli jakopää juuri tehty ja ilmeisesti kaikki pultit vedetty pulttikoneella kiinni. Kiristimen pultti oli katkennut. Kampiakselin hihnapyörän ne pikkuset M6 pultit ei auenneet 200nM pulttipyssyllä. 450nM koneellakin sai paukuttaa pidempään et aukes.Ihan järjen köyhyyttä ollut kasaajalla.

          Comment


            #6
            Asiasta kukkaruukkuun. Itse jatkoin ABC elämänkaarta Kuplan vanteen kera ja kesän siinä on kukkinu mansikka somisteineen. Lohko on vain pesty painepesurilla ja tyhjätty ilman maalaamisia, saa olla vähä rustiikkinen.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Tuotakin mietin, ehkä seuraavasta lohkosta sit kukkaruukku. Romujen keräys on joko sairautta tai sitten taidetta :-)

              Temusta löyty V6 tarramerkki, purkuauton takaluukusta Audin rinkulat ja nokka-akselin koristelin kultamaalilla.
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Meillä roikkuu akustinen kitara 3.0tfsi männästä.
                Samalla ajatuksella on tallissa makitan akkurälläkän teline. Vielä olisi siis neljä kpl mahdollista jatkojalostaa joksikin hyödylliseksi.
                Click image for larger version

Name:	20250928_195846.jpg
Views:	489
Size:	79,0 Kt
ID:	1989174

                Comment


                • #9
                  Tuollasenhan kehtaa jo sisällekin viedä ilman et aiheuttaa hellasäröä :-)
                  On kyl hienoo et muutkin jaksaa värkkäillä auton osista taidetta tai hyödyllisiä käyttöesineitä. Onko tää nyt sitä kierrätystä parhaimmillaan?

                  Comment


                  • #10
                    Turpeisen taloudessa tuosta aiheesta ei ehkä ihan heti hellasäröä muodostu.

                    Comment


                    • #11
                      Sellanen siitä sit tuli eli pihan koristevalaisin. Pleksistä muotoilin sylinterin kannet ja sisälle kaukosäädettävä RGB led nauha jossa on jos jonkinlaista ohjelmointimahdollisuutta. Silikonilla varmistelin et vettä ei pääse sisälle. Ajastinkellon taakse kytkin katkaisimen valolle niin ei suotta pala päivällä. Pöytään vielä turkkilevyä niin näyttää enemmän teolliselta.
                      Videossa näyttäisi paremmalta mut ehkä joku päivä työnnän tuon juutuubiin..
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Tuon vierellä voi sitte rukoilla ettei daily v6:sta katkee hihna

                        Comment


                        • #13
                          20v menty noilla V6 koneilla, yhtään katkennutta hihnaa ei ole osunut omalle kohdalle. Kopkop :-)
                          Vaihtovälejä ei ole kyl tullut noudatettua, tuo kutoskoneen ääni on niin tuttu et olen mennyt sillä periaatteella että koneen ääni kun muuttuu niin hihnan vaihto on ajankohtainen. Yleensä joku kiristimen laakeri, vesipumppu tai rulla ilmoittaa vaihtotarpeesta. Uudet hilut kun kasaa jakopäähän laatuosilla ja oikeilla työkaluilla niin kestää mun käytössä yleensä sit auton loppuiän. Liian paljon Audeja pihassa niin ei niihin kaikkiin vaan kerry kilometrejä.

                          Ei ehkä paras mahdollinen taktiikka mut sillä on päästy tänne asti. Ja ne hyvät kutoskoneethan loppui C5 koppaan 2004 niin eipä noissa enää korkealta putoo jos ny hihna sattuskin katkeemaan.

                          Comment

                          Working...
                          X