Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B8 A4 kolarikorjaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B8 A4 kolarikorjaus

    Emännälle sattui oho, hups ja B8:n nenä kääntyi poskelle.

    Vakuutusyhtiön kanssa keskustelun ja markkinoiden tutkimisen jälkeen omistaja päätyi ottamaan kertsin autosta ja niin on talossa taas pikku projekti. Kuski tykkää autostaan, eikä samalla rahalla ole tarjolla oikein mitään järjellistä. Lisäksi laite on sellaisessa iässä ja kilometreissä, ettei kaksikilpisyydellä mahda olla juuri vaikutusta myyntiarvoon. Varsinkaan, kun sillä on tarkoitus ajaa itse seuraavat pari vuotta. Sattunut kopsu ei ollut kova, mutta dramaattisen näköinen.

    A4 Avant quattro '10
    Mäntärempattu 2.0 tfsi + S-Tronic, josta ainakin meca jo kertaalleen korjattu (siisteimmin vaihtava, joka omalle kohdalle on osunut)
    Nahka-alcantara sporttipenkit + musta kattoverhoilu
    B&O
    MMI 3G High (muistaakseni), navilla
    ajettu jo 322 tkm.

    Tästä on noin vuosi sitten otettu ruosteet kiinni helmoista ja keulan pelleistä. Kuskin etusiipi taisi siinä yhteydessä vaihtua.

    Uusiksi menee ensimmäisen siivouksen yhteydessä tehtyjen havaintojen perusteella puskurin kuori, ajovalot telineineen, repsikan etusiipi, konepeitto, radpack ja maski. Ajovalojen pesureiden kohtalo on vielä auki. Niiden kiinnitys täytyy tutkia. Itse pesurit on muuten toimivia, mutta niiden kiinnitys on pieninä paloina, kuten iso osa muuta kiinnikettä maskin takaa.

    Aloitin siis siivoamalla irtosilpun ja yläkautta helposti irtoavia. Seuraavaksi osien metsästystä ja niitä odotellessa keula pukeille loppujen purkua varten.

    Tässä kohtaa iso kiitos QHadille auton lavetoinnista Kouvolan marmorin rivistä takaisin kotipihaan.
    Attached Files

    #2
    Mulla sattui pari viikkoa sitten aika paljon pienempi haaveri, mut siitä ei kyllä tollut mitään diiliä SVT:n kanssa. Oli niin heikko kertakorvaus, että sen ottamisessa ei olis ollut pienintäkään järkeä. Näyttää olevan ihan tuuripeliä, millaisen korvauksen sieltä saa.
    Viimeksi muokannut JM; 7.4.2025, 14:49.

    Comment


    • #3
      En ihan saanut kiinni, millä logiikalla ne niitä jakelee. K-Auton korjausarvio oli 9k€, eikä siinä kohtaa ollut vielä saaneet konepeittoa auki (vähän jäkissä hajonneen radpackin takia). Sen verran katsoin, että konepeiton hinta oli jo hyvän matkaa toista tonnia, joten äkkiähän siitä tulee.
      Uusi tarvike pelti maksaa rahteineen just yli 200€.

      Comment


      • #4
        Alkaa olla purut tehty. Työpäivän verran siinä kaikkiaan meni hämmästellessä ja työkaluja keräillessä. Eniten on pidätellyt vapaa-ajan puute. Jäljelle jäänyt on mennyt aika tehokkaasti viime aikoina käyttökaluston parsintaan, mutta niistä toisaalla.

        Radpackin takaa ei löytyny muuta rikkoutunutta kuin yksi sähköliittimen kulma. Sikäli tuuria matkassa. Edes törmäyspalkissa ei näy ns. naarmuakaan. Ainakin osakasassa tullut on ihan saman muotoinen. Jos osuma olisi tullut siihen, tai sen korkeudelle, prokkis olisi merkittävästi pienempi.

        Osien haaliminen tuli aloitettua jo silloin about saman tien päätöksen jälkeen. Hain eräästä saman värisestä, sen kaupanpäälisinä saadun palkin lisäksi, 1.8T manuaalista valot telineineen, puskurin, maskin ja radpackin kaikkine kennoineen. Moottorin jäähdytyskenno pitää toki hankkia uusi, koska S-Tronic. Manuaalin kennosta puuttuu laatikon linjat. Myös parkkitutkat pitää siirtää. Maskin paikat on helppo vain tökätä ripojen väliin, mutta itse kuoreen joutuu kairaamaan reijät.

        Puuttuvia osia on syylärin lisäksi ainakin repsikan etusiipi ja valon pesuri. Myös konepeitto pitää varmaan vaihtaa. En ehkäpä jaksa ruveta leipomaan reunaa suoraksi.
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Tarkemmin tutkiessani löysin vesipumpun luota vuotojälkiä. Sehän on näissä ihan tunnettu heikkopaikka. Vuoto lienee yleisimmin joko termostaattikotelon kannessa tai sitten itse pumpun ja moottorilohkon välissä. Myös öljyjäähyn ja sisäkennolle lähtevän putken välistä saattaa vuotaa.

          Purkaminen on sikäli suoraviivaista, kaasuläppä ja paisari pois edestä ja nippu letkuja sekä kasa liittimiä irti, jonka jälkeen alkaa päästä käsiksi itse pumppuun ja sen takaosan hihnaan.

          Hämmästyksekseni löysin Febiläisen pumpun vuodelta '22. Vähän vaikea uskoa, että pumppu itsessään on vielä kolmessa vuodessa (max) mennyt sellaiseen kuntoon. Yhdysputket näyttivät alkuperäisiltä, joten ehkäpä ennemmin niistä se vuoto on tullut. Tiivisteitäkin näihin kyllä saa.
          Toisaalta tuokin on muovirunkoinen ja uusi yksikkö maksaa noin satasen. Äherryksen määrä on myös sellainen, etten haluaisi olla parin vuoden päästä uudelleen näissä hommissa.

          Toinen ylläri on moottorin etummaisen kopan tiivisteen vuoto. Sen vaihtamisen edestä tarvisi saada irti moniurahihnan pyörä kampialkselilta. Koska en omista pulttimopoa, pitäisi kampura saada lukittua. Tähän täytyy vielä vähän perehtyä.

          Comment

          Working...
          X