Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Red dream, 07k + B8 A4

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    800$ moottorinkannakkeista? Huh huh. Siihen rahaan niitä kyllä jo tekee mieluusti itse.

    Comment


      #32
      Jep 800. Ei tarvinnut harkita tilaamista.

      Lisäyksenä, että tuohon 800 päälle tulisi vielä alv ja tulli.
      Viimeksi muokannut MH96; 2.10.2023, 07:54. Perustelu: Aamulla tuli ahaa elämys alvista ja tullista

      Comment


        #33
        Askartelu jatkuu. Vänkärin puoli odottelee nyt materiaaleja ja kuskin puolelle pitäisi väsätä öljynsuodattimenjalka hässäkälle korvaava pala, ennenkuin itse kannaketta voi tehdä. Hyötyinä tästä öljynsuodatin itsessään siirtyy hieman eripaikkaan ja öljylle saadaan jäähdytin keulalle.

        Alkuperäinen öljysuodatinjalka öljynhäähdyttimen kera on hupaisa ratkaisu ja siihen löytyisi maailmalta valmiita lääkkeitä poikittaiskoneisiin. Soveltuu ne pitkittäiseenkin, mutta niistä saisi jälleen köyhtyä yhden 500e, ennekuin olisi käsissä. Ajattelin siis tehdä itse.

        Kuvissa pahvimallit ja malliksi muuttuva lankunpätkä. Taustalta voi myös bongata lohkonkylkeen jo sovitetun levyn palan.
        Attached Files

        Comment


          #34
          Kohta taas kuukausi pyörähtänyt kalenteriin. Ei ole edennyt muilta kiireiltä. Työt on työllistänyt, sekä allroadin puuhalista ja yhden c4 tdin remontti vieneet talliajan.

          Ei tuumaustauko kuitenkaan ihan hukkaan mennyt. Tuli Ahaa-elämys vänkärin puolen moottorinkannakkeen osalta ja ainakin paperilla vaikutti hyvältä ajatukselta. Toteutuessaan antaa ratkaisevasti lisätilaa ahtimelle kun aikaisemmalla ajatuksella olisi tehnyt hyvinkin tiukkaa. Kompromissina joudun kuitenkin luopumaan aktiivisesta moottorin tukikumista.

          Öljypohjankin osalta heräsi ajatus toteutuksesta kun tarpeeksi katseli billettipohjia maailmalta. Sain ainakin vakuuteltua itselleni, että nykyisen modaus olisi tehtävissä, joten lienee hyvä lähtökohta. Öpohja vaatii siis tilaa hammastangon ylityksen kohdalta. Lisäksi etupäähän on tarkoitus lisätä tilavuutta.

          Tälleviikolle suunnitelmana jatkaa c4 remontti loppuun ja heti perään sitten valmistaa moottorin kannakke/kannakkeet vihdoin ja viimein.

          Jakaisin mielellään kuvia nuista piirtelyistä/suunnitelmista, mutta lienee havainnollistavampaa laittaa kuvat valmiista osista, kun ei ole siunattu käsinpiirtämisen jalolla taidolla.

          Comment


            #35
            Nyt mahtuisi ahdistin kohtuudella, tilaa tuli reilusti enemmän kuin niillä valmiina tarjotuilla kannakkeilla. Eli tilan säästö syntyy pitkälti, kun alkuperäinen kumityyny poistuu ja tuki siirtyy alemmaksi. Pitää vielä lisätä viimeiset palat ja maalata lopuksi niin pysyy siistinä.

            Muuta puuhastelua on ollut startin kolon suurennus, nyt sekin mahtuu kivasti.

            Viimeisimpänä olen puuhastellut johtosarjajuttuja. Pyrin hyödyntämään alkuperäisen relekotelon ja sulakkeet, sekä osan johtosarjasta. Tässä vaiheessa näyttäisi onnistuvan kohtuudella.

            Alkuperäinen sarja pääsi laihdutuskuurille ja lopuksi siihen pitäisi lisätä tuon 07k moottorin johtosarjaa, sekä kytkeä lopuksi kaikki maxxecuun.
            Useampi hetki vierähti, kun tutkin b8:n sähkökuvia. Vielä pitää mm selvittää mistä ja missä muodossa alkuperäinen ecu sai/saa starttaus tiedon/pyynnön. Saa kertoa, jos tietää.

            Attached Files

            Comment


              #36
              Pari viikkoa mennyt aika rauhallisesti, johtosarja on jatkanut laihdutuskuurille ja tekijä raapinut päätään sähkökuvien kanssa.

              Kaikki ecun ja moottorin tarvitsemat virrat saadaan korin syötöistä ja niitä tullaan ohjaamaan alkuperäisellä johtosarjan relepaketilla, vaatii vielä muutaman johdon siirron relepaketilla. Näillä muutoksilla saadaan maxxecu sammumaan, ettei jää virtoihin kun muu auto on virrattomana. Auton puolelta sähköjä ohjaa alkuperäinen virranhallinta moduuli, joka on avainten takana paritettuna, eli ilman avaimia ei saa virtoja päälle ecuun.

              Startti signaalin osalta ei ole löytynyt tietoa, eikä autostakaan selvinnyt mittaamalla enempää. Lisäksi muutaman johdon funktio on edelleen epäselvä, mutta näistä huolimatta sain starttaukseen ja sammutukseen teoriassa ratkaisun.

              Sähköt ovat nyt siis periaatteessa kytkemistä ja muutamaa lisäanturia vaille valmiit. Antureita täytyy jossain vaiheessa tilailla nuihin lisäksi tuleviin kohteisiin.

              Sähköihin on siis vielä ainakin seuraavat asiat:
              - johtojen kytkentä maxxecun liittimiin
              - lisäanturit
              - johtojen suojaus/paketointi
              - 2 sarjan niputus siististi

              Kuvia ei nyt ole, mutta edellisen kuvan johtosarjaa voi kuvitella päässään nyky hetkeen, näyttää nyt entistä enemmän räjähtäneeltä.

              Comment


                #37
                Sinne se upposi, ohjausvaihteen ylitys vaati lisätilan tekemistä. Alemman öljypohjan teko ja ylemmän loppuun muokkaus, jossain vaiheessa kun jaksaa puuhastella.
                Attached Files

                Comment


                  #38
                  Pientä puuhastelua lohkon tyhjennyksen muodossa ja tulipa siinä sivussa todettua, että jatkossa voi nukkua yöt paremmin, kun päädyin kankien ja mäntien päivitykseen. Ei sillä, että vielä olisi tarvinnut jännittää, kun kone on pukissa.
                  Vasemmalla vakio ja oikealla rs sukuinen versio. Rs:n kanget on huomattavasti järeämmän oloiset ja männän tappikin 23mm vs 19mm alkuperäinen.

                  Öljypohjassa on aiheuttanut pohdintaa, kun ylempi öp toimii samalla korsettina, joka jäykistää koneen, niin ihan miten sattuu ei sovi leikellä/muokata. Ajatus on nyt kuitenkin muotoutunut ja eiköhän tuo valmistu, kun viitsii/kerkeää tehdä loppuun.

                  Sähköissä hieman etenemää, releboksin osalta on nyt juotettu ja suojattu kaikki johdot uusien kytkentöjen mukaisesti.

                  Muuten lähinnä ihmettelyä ja tallin siivoilua jne.
                  Attached Files

                  Comment


                    #39
                    Öljypohjaan oli paljon helpompi jyrsiä lisätilaa kuin tehdä uusi muoto, mutta kyllä se siitä alkaa muotoutumaan. Näköjään tuli otettua hieman ei niin informatiivisella kulmalla kuvia, mutta ehkä tuosta joku jotain saa irti.
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut MH96; 11.2.2024, 19:49. Perustelu: Autocorrectin tekemä härö korjattu

                    Comment


                      #40
                      Nyt olisi parempi kuva. Työstöä on jatkettu, mutta vaatii vielä yhden pajotus iltaman öpohjan valmiiksi saattamiseksi. Pari juttua olisin tehnyt toisin näin jälkiviisaanaa, mutta tuo saa nyt välttää näillä taidoilla. Ps. Alareunassa olevat peltilärpäkkeet on vain pitämässä välyksen oikeana, eivät ole kiinteitä/pysyviä ko kohteeseen.
                      Attached Files
                      Viimeksi muokannut MH96; 17.2.2024, 20:20.

                      Comment


                        #41
                        Tulikin näköjään tuplana, enkä keksinyt miten poistetaan niin muokataan ja kerrotaan muutakin. Koneeseen pudottelin männät ja kanget sisään, sekä uuden vesipumpun ja termarin. Öljynsuodatinjalan siirtopalikkaan on koneistettuna billetti palikka, pitäisi käydä hakemassa vielä.
                        Attached Files
                        Viimeksi muokannut MH96; 17.2.2024, 20:18.

                        Comment


                          #42
                          Etenee, ketjukopan olisi voinu joku viisaampi laittaa ensin, mutta volkkarin ohjeen mukaan ensin kansi niin eipä sitä asentaessa niin pohtinut, jälkikäteen ajateltuna kannattaa ensin laittaa takakoppa, sitten öpohja ja kansi, niin osuu kaikki koneistuspinnat tasalleen turhia jumppailematta. Öpohjassa ei ole kohdistustappeja, niin piti kiristää ja tarkastaa useampaan kertaan kohdillaan olo, sekä hieman siirtääkkin jonkun kerran. Ohje on varmaan tehty tilanteeseen, jossa öpohja ei ole irrallaan, vaan vain kansi ja ketjukoppa.

                          Josko sitä huomenna takakopan tiivistepinnat saisi putsailtua ja ketjut vaihdettua ennen kopan asennusta, aika näyttää. Muutenkin tuntuu, jo kovastikin etenevän kun alkaa hyllyyn tulemaan tilaa, kun osat löytävät takaisin paikoilleen.
                          Attached Files

                          Comment


                            #43
                            Öljynsuodatinjalan siirtopala hakeutui tänään kohdilleen ja sai linjalähdöt kaveriksi.
                            Attached Files

                            Comment


                              #44
                              Elämä olisi paljon helpompaa, kun muistaisi osia sovitellessa laittaa kaikki tarpeelliset kerrallaan hollille. Tähän liittyen kampikäynnistystä pohdittiin puolitosissaan hetken aikaa.
                              Ajatuksesta kuitenkin luovuttiin, painettiin leukarintaan ja alettiin sovittamaan ahdinta parempaan asentoon, jotta starttimoottori mahtuisi myös paikalleen. Tästä onkin sitten jäänyt välivaiheiden kuvat ottamatta, mutta jotain hajua kuvista varmaan saa.

                              Ahtimen ja startin yhteiselon varmistamisen jälkeen moottori irti pukista ja nosturiin. Lopputuloksena todettakoon, että motti roikkuu viimein paikallaan kuvan mukaisesti.
                              Attached Files

                              Comment


                                #45
                                Onko pakosarja jo tehty? Turbon muokkaus tarkoittaa sitten sitä ettei sitä vaihdeta helpolla uuteen samanlaiseen. Tietty pakopesän voi vaihtaa, mutta joskus nekin on vaihtokunnossa.

                                Comment


                                  #46
                                  okkim pakosarjana on spa turbon tekele ja se on oikeastaan ainut mitä ei ole tarvinnut modata tähän mennessä. Jälkiviisaana voisi todeta, että omatekemä olisi helpottanut ahtimen asettelua, mutta tuo sarja tuli jo hankittua alkuinnostuksessa reilu puolivuotta takaperin niin koitin sen nyt hyödyntää.

                                  Onneksi selvittiin pakopesän muokkauksella ja ihmetellään asiaa uudelleen, jos pakopesän/ahtimen tie joskus päättyy tai iskee päivitystarve tms.

                                  Linkki vastaavaan pakosarjaan kuin paikallaan: https://tjpgarage.fi/tuote/turbopako...si-2-5tfsi-t3/
                                  Viimeksi muokannut MH96; 29.3.2024, 22:31.

                                  Comment


                                    #47
                                    Mahtuu mahtuu jaa, ei mahdukkaan, mutta aika liki kuitenkin..., muokataan hiukan ja osa onkin plug and play. Siinäpä tämänpäivän teema.

                                    Elikkäs imusarjan alaosa meni suoraan paikalleen, mutta sitä tulikin muokattua, jo tässä aikaisemmin. Yläosakin sopi melkein, tästä muistin ottaa kuvankin. -> Hieman apulaite kannakkeen muokkausta ja sitten imusarja jo istuikin kivasti. Tästä toki sitten seuraa tarve siirtää hydraulipumppua, mutta sen pitäisi onnistua ihan ok.

                                    07k motin alkuperäinen ilmastoinnin kompura mahtui hyvin paikalleen ja tähän sopii suoraan b8 kopan omat letkut, mutta kompuralta kennolle menevä letku ei ihan mahtunut aamusta asentamani öljynsuodatinjalan kanssa paikalleen. Täytyy siis siirtää suodatinjalkaa ja tehdä uudet öljyletkut. Korvaava paikka suodattimelle tulikin tarkasteltua ja tilattua kulmamallin liittimet letkuihin. Lopputuloksena ilmastoinnilla on periaatteessa edellytykset toimia ja sen letkut istuvat kivasti.

                                    Niin ja eilen heitin startin, sekä sen johtosarjan hollille ja pyöräytin lyhyesti konetta starttaamalla, hyvin pyörähti.
                                    Attached Files
                                    Viimeksi muokannut MH96; 31.3.2024, 22:24. Perustelu: Hiukkasen täsmennetty

                                    Comment


                                      #48
                                      Hydraulipumppu siirretty pienen pähkäilyn ja touhuamisen jälkeen. Tässä vaihdettiin tuon 07k moottorin alkuperäinen pumppu B8:n pumppuun. B8:n pyörä oli n.26mm isompi ja enemmän offsettiä, mutta näistä huolimatta siirto adapteri osui kerrasta kohdilleen, tai ainakin 95% osalta kun yhtä reikää piti kairata n. 1mm sivumpaan. Pikaisella testillä hihnan kiristinkin asettuu optimaaliseen asentoon kiristysvaraan nähden. Hydrauliikan paineletkuun täytyy käydä teettämässä jatko, mutta sitä lukuunottamatta hydrauliikkapuoli alkaisi olla soviteltuna.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                        #49
                                        Auton omistuksen suhteen tuli vuosi täyteen tässä pari päivää takaperin. Kerkesin tuolla ajamaan n. 100km oston jälkeen, niin jospa tuleva vuosi tarjoaisi edes hieman enemmän kilometrejä yhdessä.

                                        Hydrauliikkaletkun jatko saatiin tehtyä ja asennettua, sekä koneen vesikierto alkaa olemaan muodossaan ylävesiletkua lukuunottamatta. Downpipe katilla tuli soviteltua ja kaikkea muuta pientä.

                                        Tehtävää on vielä, mutta isoimmat mekaaniset sovitukset alkavat uskoakseni olemaan takanapäin. Muutamia juttuja toki joutuu vielä työstämään, kuten kennopaketin siirto sarjaa (diy), kaasuläpän adapteria, hukkaportin kellon kiinnike ja ehkä konepeltiä hieman.

                                        Comment


                                          #50
                                          Pakopesä ja downpipe tuli jumppailtua paikalleen. Sopivuuskin osui hyvin. Lähtökohtana oli 2.0tfs:n downpipe jota siis muokattiin ottamalla n. 10cm pätkä katin jälkeen pois ja katin etupuolelta poistettiin kaikki, jonka jälkeen katin ja turbon väliin uusittiin laippa ja putkea sopivassa kulmassa nykyisen ahtimen erikorkeudella olemisen johdosta. Eli alkuperäistä jäi mutkasta alalaippaan ja katti, kuva liitteenä alkuperäisestä toteutuksesta.

                                          Putkisto on nyt yhtä puolivälin liitosholkin uusintaa vaille valmis.

                                          Loppuviikolla ajatuksena kasailla loput ahtimesta paikalleen, sekä kytkeä sen nestekierrot. Kaasuläpän adapteri on nyt asennusta vaille valmis, joten ahtimen ollessa asennettuna pääsee suunnittelemaan ahtolinjat kokonaisuudessaan ja tilaamaan siihen riittävästi materiaalia.

                                          Sähköjen kytkentää on vaihteeksi tullut pähkäiltyä ja vahvasti näyttäisi siltä, että asiaan täytyy kohta puoliin tarttua tosissaan.

                                          Loppuun kuva asennetusta pakopesästä ja downpipestä.
                                          Attached Files

                                          Comment

                                          Working...
                                          X