Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Red dream, 07k + B8 A4

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Red dream, 07k + B8 A4

    Huhtikuun puolivälissä bongasin nettiautosta mielenkiintoisen yksilön. Lyhyestä ja suppeasta myyntitekstistä sekä vajaista teknisistä tiedoista huolimatta otin puhelimen käteen ja soitin. Puhelun aikana selvisi autossa olevan reilummin varusteita kuin ilmoitus toi esille. Uusien tietojen valossa totesin auton vastaavan 95% omia kriteereitäni, joten lyhyt tuumaus ja myyjälle kysymys "Varaatko iltaan asti, jotta kerkeän paikanpäälle?", myöntävä vastaus tuli ja eikun matkaan.

    Kaupat tehtiin ja alkoi paluumatka kotiin, joka sujui pääasiassa mallikkaasti, mitä nyt yksi pytty tippui pelistä. Tämä riski oli toki osittain tiedossa ennakkoon, sillä kyseinen yksilö söi reilumman puoleisesti öljyä. Tiedossa olleesta öljyn syönnistä huolimatta olisi kauppojen sivuuttaminen jäänyt luultavasti vaivaamaan, sillä tämän tyyppistä autoa olen hakenut siitä asti, kun myin punaisen urs4 sedanin joitain vuosia takaperin.

    Auton lähtötiedot:
    - B8 a4 sedan
    - n. 160tkm mittarissa
    - punainen
    - B&O
    - 2.0tfsi ja manuaali
    - quattro
    - Navi
    - sline ulkopaketti ja sisusta
    - blackline/ei kromia
    - merkitön perä
    - drive select alusta ja ohjaus, alusta ilmeisesti vaihdettu coileihin, tarkistetaan kun keretään
    - yhdet huonot renkaat
    - söi öljyä reilusti.
    - kone vaihdettu historiassa ainakin kerran
    - syönyt erikoismuroja
    - ja varmaan oli jotain muutakin

    Pytyn pelistä tippumista lähdin selvittämään muutamaa viikkoa myöhemmin ja loogisesti avasin imusarjan karstanputsaus mielessä. Yllätys olikin suuri kun oli aikalailla puhdasta. Endoskoopilla kurkistin tulpanreijistä sylintereihin ja 4. Pytystä löytyi 2 sormea paksua/leveää pysty suunnassa kulkevaa öljyrantua. Positiivisesti ajateltuna öljynkulutukselle löytyi selkeä syy... tässä kohden auto jä sitten seisomaan lähes kuukaudeksi motivaation keräilyyn.

    Viikko takaperin purin koneen irti ja kuukauden tuumailun aikana on alkanut hiljalleen muodostua suunnitelma mitä Audille tulee tapahtumaan tulevaisuudessa. Siitä lisää myöhemmin.

    Laitetaan tähän kuitenkin muutama kuva lähtö- ja välitilanteista, sekä yksi joka vihjaa hieman tulevaisuudesta.
    Viimeksi muokannut MH96; 8.6.2023, 09:47.

    #2
    Audi on edelleen entisellään eli kone irrallaan, joten keskitytään tällä kertaa avaamaan hieman suunnitelmaani, motivaatiota/taustaa ja päätymään nykyhetkeen.

    95% prosentin vastaavuus kriteereihin ja koneen odotettua nopeampi antautuminen laittoivat pohtimaan eri vaihtoehtoja. Ideatasolla pyöri v8 tekniikkaa turbolla ja ilman, mutta niistä puuttui silti sitä jotain. Tässä kohden täytyi suorittaa itsetutkiskelua, kun turbo v8 ei houkutellut. Totesin muunmuassa ettei 2.0tfsi:n öljynkulutusremontti tuo sinällään mitään uutta haastetta itselleni ja että kaipuu 5cyl turboa kohtaan on edelleen vahva.

    Ahaa elämyksen jälkeen heräsikin ajatus, entä jos tuonne konehuoneeseen mahtuisi isolla kenkälusikalla yksi lisäpytty? Ennen 2.0 koneen irroitusta suoritin hieman mittailuja rullamitalla, joiden pohjalta uskalsin lähteä miettimään ko. ajatusta syvemmin. Teoriassa lisäpytty voisi mahtuakkin, jonka jälkeen Audin ominaisuudet olisivat liki ex urssia, poislukien kattoluukku ja aikakaudesta johtuvat erot yms. Close enough, joten pohtimaan asiaa tarkemmin. Lisäpytty toisi muutaman prosentin lisää omiin kriteereihin, joten eteenpäin.

    Pohdinnan tueksi suoritin ahkeraa googlausta ja vaikuttaisi siltä, ettei b8 koppaan ole 5-pyttyistä istutettua maailmallakaan tai ainakaan ei ole eksynyt internettiin asti, joten haasteita tulee varmasti matkan varrella vastaan.

    Koneen päivitys lisäisi luultavasti myös kulkupuolta ja olisi tarkoitus pitää audi kilpien välissä, joten tarkastelin myös katsastusnäkökulmaa. Ensirekisteröinnin puolesta muutoskatsastus onnistuu ja tehoja rajoittaa vertailumallin alusta. Tästä täytyy käydä keskustelemassa vielä konttorilla, mutta palaan asiaan kun selvitys on edennyt.

    Kulkupuolen lisääntymisen myötä pitäisi tietenkin lisätä pysäytystehoa jarruille, tähän lääkkeeksi on valikoitunut etupäähän edellisissä kuvissa vilahtaneet brembon 4-mäntäiset satulat q5 audista ja 345mm levyt, sekä taakse s4/s5 takajarrut. Takasatulat ovat vielä matkalla ja levyt tilaamatta, mutta kaikkinensa selkeä paketti. Jarruletkuihin tulee teräspunosletkut, kun satuloiden asennus koittaa. Muun alustan osalta täytyy vielä tehdä vertailu valittavaan vertailuajoneuvoon nähden.

    Koneen osalta kokonaispaketti on vielä auki, eikä koneitakaan kotimaassa ole valittavaksi asti. Tässä kohden kävi kuitenkin ajoitukselliseti tuuri, kun sopiva aihio ilmaantui kotimaassa myyntiin. Koneesta on tosin pettänyt ketjun kiristin, joten pieni arpamomentti sen suhteen on, käyvänä se kuulemma oli sammutettu.

    Aihiotahan olisi ollut kiva suunnata heti hakemaan, mutta saksalaiset unohtivat kärryn vetopään varaosatilauksesta osia, joita sitten odoteltiin pari viikkoa lisää. Tässä kohden kiitokset myyjälle, jos sattuu tätä joskus lukemaan, kun odotteli viivästyksestä huolimatta.

    Tässä kohden päästäänkin nykyhetkeen kiinni. Tänään aamulla oli herätys klo 5:30 ja 6:30 Land Cruiserin keula suuntasi kohti Mikkeliä traileri perässä. Takaisinkin selvittiin ja nyt kone on viimein samalla tontilla kuin sen tuleva sijoitus kohde.

    Seuraavassa osassa ajattelin avata tarkemmin ajatuksia koneen osalta ja tehdä Check-lista tyyppisen osion.
    Attached Files

    Comment


      #3
      Tämä kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta projektilta vaikkei B8 koppana olekaan se mieleisin. Itsellä pyörinyt jo pitkään mielessä D3+07K, eli S8 D3 5cyl-turbolla, kasin konehuoneessahan mahtuisi vielä tanssimaankin tuon koneen ympärillä.
      Tuosta volkkarin 07K-motista saanee kustannustehokkaasti mukavia tehoja.

      E. Pitääkö muuten paikkansa, ettei nykyiset trafi-säännökset salli käyttövoiman muutosta, ts. nykyaikaisen (2005 ja uudemmat) diesel-auton muutosta bensiinillä toimivaksi?
      Viimeksi muokannut vV8m5; 11.6.2023, 11:19.

      Comment


        #4
        Dieselin tilalle pitää laittaa E85 tankkiin, niin silloin käyttövoiman muutos on mahdollinen käsittääkseni. Ei siis edes huono porsaanreikä siinä asiassa. Ja sähköksi saa toki tietty myös muuttaa..
        Viimeksi muokannut CED; 11.6.2023, 12:17.

        Comment


          #5
          Tän vuoden loppuun on siirtymäaikaa aloitetuissa projekteissa, eli saa dieselin vaikka bensaksi, jos saa leiman lappuihin ennen uutta vuotta.

          Comment


            #6
            D3 koppa olisi tosiaan tilavampi touhuta, ei voi kiistää. Korimalli on ihan makuasia ja ei takerruta siihen tässä sen enempää. Kustannustehokkuus per hevosvoima riippuu puolestaan mihin tehoihin tähdätään, siitä kirjoitan ajatuksella hieman pidemmästä, kun avaan suunnitelmaani koneen osalta. Tämä tapahtunee kun motti erkanee Jetan konehuoneesta.

            Comment


              #7
              Viikko on mennyt vauhdikkaasti, eikä projekti ole edennyt juurikaan paperitöitä lukuunottamatta. Paperiasioita selvitellessä konttorilta vahvistettiin s4 sedanin kelpaavan vertailuajoneuvoksi alustan osalta. Täytyy vielä koostaa vertailu yhteen dokumenttiin ja ottaa räjäytyskuvat osanumeroineen liitteeksi. Näillä eväillä alustan pitäisi olla leimalle kelvollinen, jonka jälkeen sitä voidaan pitää uusille tehoille riittävänä. Laskennallisesti voitaisiin leimata otteelle 400-450hp, riippuen lopullisesta auton painosta.

              Viikon aikana kotiutui taakse satulat ja kävin lähinnä kurkistamassa tulevaa konetta pellin alta.

              Kysymyksenä seuraajille, pitäisikö nuita paperijuttuja avata enemmän ja kiinnostavatko osanumerot/tarkemmat specsit esim jarruhilppeistä?

              Laitetaan tähän check-list alustan osalta:
              - etusatulat ✅️
              - takasatulat+kannakkeet✅️
              - etulevyt✅️
              - takalevyt ✅️
              - teräsunosletkut✅️
              - satuloiden maalaus, ehkä
              - alustan vertailudokumentti, paperitöitä ✅️

              Huomisen suunnitelmana ottaa kone ulos jetasta ja raapustella illemmalla check list tekniikasta.

              Loppuun pari kuvaa aiheeseen liittyen.
              Attached Files
              Viimeksi muokannut MH96; 5.9.2023, 19:40. Perustelu: Jarrut ok

              Comment


                #8
                Hyvää pioneerityötä kyllä. Onhan siinä iso työ kasata ja dokumentoida, mutta olisihan se hyvä, jos joku muukin alkaa vastaaviin hommiin. Katsoin aluksi ennen kuin moottorisuunnitelmat paljastui, että jaa tässäkö tehdään "vaan" keulan facelift B8 -> B8.5, mutta onkin vähän isompi remontti... ;)

                Olen sitä joskus omissa päissään miettinyt, miksei Audi ole laittanut vitosturboa pitkittäin mihinkään koppaan S2/RS2:n jälkeen..?

                Comment


                  #9
                  Sunnuntai kului suunnitellusti irroittaessa jetasta konetta. Koneen ollessa irti suoritin tarkempia mittauksia ja olen edelleen sitä mieltä, että tuo on mahdollista sovittaa b8 konehuoneeseen.

                  Suurimmat haasteet tulevat koneen osalta olemaan kannakointi, öljynsuodattimen paikka, öljypohja ja sähköt. Muita tunnistettuja ongelmakohtia on ohjaustehostimen pumppu ja aavistuksen lyhyt konehuone.

                  Tarkoitus lähteä etenemään seuraavanlaisella suunnitelmalla:
                  - 07k irrallaan ✅️
                  - kannakkeet+öljypohja+öljynsuodatinjalka ✅️
                  - imu, osittain edennyt✅️
                  - pakosarja ✅️
                  - kone auki ja sisuksien päivitys, ilmeisesti tarpeeton tässä kohden/tämän hetken tavoitteisiin ✅️ (vaihdoin kuitenkin kanget ja männät mielenrauhan vuoksi.)
                  - ahdin kylkeen
                  - sähköjä ja moottorinohjaus, konsepti selvillä✅️
                  - ohjaustehostin, 1/2✅️
                  - keula läjään/lisätilan tekoa

                  Valmista tarjontaa tähän ei oikein ole osien osalta, joten menee custom hommiksi pääosin. (10.8 valmista osaa löytyy kun asiaan perehtyi, mutta vaatii todella syvät taskut.)

                  Aikataulullisesti ei kovin tarkasti uskalla lyödä lukkoon edellä mainitusta syystä, mutta tavoitteena saada kone istumaan uuteen konehuoneeseen ennen lumia.

                  +RISU
                  Kiitos kommentista. Sattui hyvin, sillä harkinnassa on ollut myös faceliftaus, mutta sen toteutus on aikaisintaan kun kone käy. Dokumentoinnin osalta isoin työ tehdään katsastuskonttoria varten, joten ei tuota juurikaan lisätyötä, jos jaan tietoa myös täällä.
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut MH96; 8.3.2024, 18:30.

                  Comment


                    #10
                    Ohjaustehostimen pumpulle suosittelen ihan vain poistoa, ja A1/Fabia ym käytetty sähköpumppu käyttöön, halpa ja helppo, osaa jutella kuunnella ABS/ESP viestejä nopeudesta jne.

                    Kuitenkin vielä 2012 DSG lodjut ym juttelee samoilla viesteillä powertrain puolella, niin veikkaisin, että tuo sähköpumppu kyllä ymmärtää viestit. Bonuksena pystyt koodaamaan sille erilaisia tehostusprofiiileja ihan VCDS kautta.

                    Comment


                      #11
                      gedu mielenkiintoisen ja yksinkertaisen oloinen vaihtoehto. Tuossa koneen luovuttaja jetassa on myös sähköinen tehostus, mutta se on toteutettu suoraan hammastangon yhteyteen, joten ei ollut hyödynnettävissä. Bonus on ruksittu jo tehtaalta tähän tuon drive selectin muodossa, mutta taitaa toimia myös sähköisen pumpun kanssa yhteen. Toisaalta tuohon saa kannakkeen nykyiselle pumpullekkin järkevästi, joten pohditaan asiaa tarkemmin kun kone on saatu kannakkeiden varaan.

                      Comment


                        #12
                        Lomailu ja väliprojektit hidastaa, mutta hieman on edetty. 07k vieraili b8 kopassa ns. Laatikon huulilla ja voitiin todeta, että tarvitsee sovittaa yhteenliittämiseksi. Positiivisesti puolena havaittiin alustavien mittailujen pitävän paikkaansa, eli vaikuttaisi edelleen mahtuvan b8 koppaan.

                        Pahvia ja sakset olivat oiva apukeino ja saatiin "mittatarkka" sapluuna laatikon modaukseen. Öljypohjan sovituksen näkeekin vasta kun kone on laatikossa kiinni. Kannakkeiden osalta kuskin puoli on haastava, tähän täytyy tilata maailmalta billetti adapteri öljynsuodattimelle (10.8, ei ruotsin pojat vastaa ja briteistä turhan tyyris, niin teetetään kotimaassa sopivasti). Vänkärin puolen pitäisi olla kohtuu simppeli tehdä.

                        Loppuun kuvat liitteeksi ja otsikon päivitys paremmin osuvaksi.
                        Attached Files
                        Viimeksi muokannut MH96; 10.8.2023, 10:12. Perustelu: Korjattu tietoa

                        Comment


                          #13
                          Voimansiirron ja koneen yhdistäminen etenee. Laatikosta on nyt veistelty ylimääräiset pois, edellisen postauksen pahvimallin pohjalta. Tarvitsee vielä hitsata tavaraa jäljelle jääneisiin reikiin, mutta palataan siihen kun laatikko on irrallaan.

                          Samalla tuli mallailtua vetolevyä ja tässä osuikin arvaukset oikeaan, eli nyt on voimansiirron kysymykset ratkottu. Koneen/laatikon väliin tarvii vielä pienen spacerin, jotta vp/kytkinpaketti saa alkuperäisiä mittoja vastaavan tilan käyttöönsä. Tässä konstruktiossa saadaan myös alkuperäinen startti käyttöön ja sen kiinnitystä ei tarvi sen kummemmin ihmetellä.

                          Öljypohjan joutuu muokkaamaan ylempää pohjaa myöten sopivuuden saavuttamiseksi. Pitkittäiseen sopivaa öljypohjaa saa maailmalta n. 2000dollarin +tulli ja alv hintaan, mutta tässä kohden täytyy valita oman ajan käyttäminen.

                          Ohjaustehostimen kiinnitys on ratkottu ja päädyin oem ratkaisuun. Täytyy vielä tutkia, että käytänkö Audin alkuperäistä pumppua vai tuota 2.5fsi:n.

                          Imusarjan osalta lähdetään protoilemaan, kunhan palasia alkaa kotiutumaan. Suuttimetkin tuli lunastettua omaksi, kun sattui sopivasti kohdilleen.

                          Tähän projektiin tulee nyt vajaa 1kk tauko uusiin tiloihin siirtymistä odotellessa... tai ainakaan ei mitään isompaa tapahdu.
                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            Asioita tutkittuani totesin ettei leimalapun tehoille tarvitse välttämättä päivittää koneeseen sisuksia. Tämä on sinällään positiivista, mutta asettaa rajoitteita mm. ahtopaineille, kierroksille jne.

                            Maailmalla olevien kokemusten perusteella vakiosisuksien kipuraja tuntuisi liikkuvan luokassa 500hp kampiakselilta, joka tyypillisesti saavutetaan 18psi/1.24bar paineella. Heikkona paikkana pidetään ylintä männänrengasuraa, liittyi materiaaliin/suunnitteluun ja 19mm männäntappia, sekä hoikanpuoleisia kankia.

                            Mikäli halutaan lisää hepoja nuiden enimmäisen 500:n lisäksi pellin alle, niin tarjolla on kaksi vaihtoehtoa. Ns budjettiratkaisu ja takokamat.

                            Hoxhox, edellä mainittuihin teholukuihin tuntuu liittyvän erittäin suurta epävarmuutta maailmalla ja kyseessä voikin olla alkupään rs3 koneen sisuksista ja vapari 07k:n hilut kestäisikin jonkun reilu 300hp. (8.3.2024)

                            Budjettiratkaisussa hankitaan käytetyt ea888 tai ea885 kanget ja männät, eli 2.0tfsi ja 2.5tfsi. Tässä vaihtoehdossa päästään luotettavasti 650-700hp luokkaan.

                            Tako ratkaisussa mennään sitten tako kamoilla ja tehotavoitteelle tulee rajat vastaan muualta.

                            Muina huomioina venttiilijouset, dampperi ja kampiakseli.
                            Vaparikoneen alkuperäinen dampperi ja venttiilijouset olisi hyvä vaihtaa, jos konetta aikoo kierrätellä yli 7t rpm. Kampiakseli puolestaan on varustettu ainakin alkupään vapareissa 6 pultin kiinnityksellä kytkintä varten ja ahdetuissa 8 pultin, joten tätä kannattaa miettiä omia tavoitteitaan linjatessa. Toisaalta alkupään vapareissa on taottuja kampiakseleita ja uudemissa valettuja.

                            Peruskoneen ympärille saa maailmalta oikeastaan kaiken tarvittavan pitkittäiseen swappiin, mutta se on kallis tie. Sanotaan, että tässä pääsee tuntipalkalle itse tekemällä.

                            Laitetaan loppuun kuva aihiosta, joka kotiutui viikolla. Siinä on vielä työstettävää ennenkuin menee paikalleen. Kyseessä siis uudempaan rs3:een valmistettu mpi suuttimilla oleva runneriblokki, vaatii laippaan uuden jaon ja kannesta tarvii pari pattia ottaa pois, joten ei ole p&p.
                            Attached Files
                            Viimeksi muokannut MH96; 8.3.2024, 18:37. Perustelu: Lisätty huomautus

                            Comment


                              #15
                              Mistä materiaalista tällaiset teräsvahvistamattomat männänrenkaat on tehty?

                              Comment


                                #16
                                Aamusella kirjoitellessa sattui ajatus virhe ja männänrengasuraa tarkoitin. Materiaali ongelma se kuitenkin on mikä niitä mäntiä vaivaa foorumeiden perusteella.

                                Comment


                                  #17
                                  EA885 sai ensimmäisen päivityksen sisuskaluille hyvin aikaisessa vaiheessa. Niin pitkälle en ole tutkinut, oliko ensimmäiset peräti samaa tavaraa kuin vaparit, kuten huhut väittävät.

                                  Tarkoittavatko nuo mainitsemasi teholukemat mitä versiota?

                                  Comment


                                    #18
                                    arto s en nyt oo ihan varma mitä kohtaa tarkoitit, mut josko joku näistä osuis kysymykseen: tuo mun kone on alkujaan 150hv ja 2006 vuodelta, ea888/ea885 kangilla meinasin sitä vakiintunutta gen 1 kankea, joka on 21mm männän tapilla.

                                    Comment


                                      #19
                                      Muuttohommat alkaa olemaan taputeltu. Väliaikana raapustelin vertailudokumenttia alustasta ja voimansiirrosta. Muutamasta kohdasta täytyy luultavasti keskustella konttorilla, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä.

                                      Annetaan tähän esimerkki: jarruissa erona 2.0tfsi:n ja s4:n välillä on takasatulat, etukannakkeet ja levyjen koko, muuten järjestelmä on identtinen. Mulle kun tulee käyttöön q5:den 4mäntäiset brembot niin selvitin myös q5 pääsylinterin koon. Se on samankokoinen a4/s4 kanssa, mutta jarrutehostin on eri merkkinen, eikä niiden mitoista/tehosta löydy tietoa, joten satuloiden soveltuvuus järjestelmään perustellaan samankokoisella pääsylinterin mitoituksella.

                                      Alustassa taasen osat ovat identtisiä a4/s4 välillä ja esim vakaajat menevät sline, perus ja magneticriden mukaan, eli varusteet määrittää. Jousitus ja iskarit menee osittain samalla logiikalla, mutta kantavuus huomioiden. Tältä osin mennään tosin autossa olevalla alustasarjalla ja sen tuv lapuilla, niissä kun luki, että on a4/s4 soveltuva.

                                      Laitetaan loppuun vielä kuva lohkon kyljestä kun hieman saanut suolakylpyä matkansa varrella.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                        #20
                                        Sadepäivän ajanvietteenä aukaisin jakopään. Ketjut on ainakin kertaalleen vaihdettu jossain vaiheessa, tiivistesilikonia löytyi myös vähän joka välistä.

                                        Pakosarja kotiutui ja istui nätisti paikalleen. Vaikutti aivan hyvälaatuiselta. Lisäksi päivittelin aikaisemmissa julkaisuissa olevia listauksia ajan tasalle.

                                        Irrallaan ollutta koneen takalevyä olikin kiva mallailla paikalleen. Seuraavana sitten sen öljypohjan leikkelelyä ja kannakkeitten mallailua. Ahtainta tulee olemaan öljypumpun kohdilla. Kuvat kertokoon loput.
                                        Attached Files

                                        Comment


                                          #21
                                          Koneen purku on edennyt. Selkeästi jotain hämärää ollut käynnissä, kun venttiilit/palotilat ja männät karstoittuneet erilailla. Parissa tulppakaivossa oli vettä ja valkeaa töhnää puolissa, tuosta saa esittää arvauksia, jos tietää paremmin, itselle hieman epäselvää mitä on.

                                          Positiivisina puolina hyvät laakeripinnat nokissa/ kannessa ja muutenkin fiksun oloinen kansi tähän mennessä. Lohkossa puolestaan näkyi hoonausjäljet vielä hyvin.

                                          Alussa mainitusta jakoketjun hyppäyksestä ei vielä löytynyt vahinkoja, mutta ilmeisen mahdollinen, sillä ketju hyppäsi purkaessa kun käänsin konetta hieman taaksepäin kampiakselilta.
                                          Attached Files

                                          Comment


                                            #22
                                            Sinne se sujahti ja pari pulttiakin kiinnitin muodonvuoksi yhdistämään nämä kaksi toisiinsa. Olo on helpottunut. Konehuone vaikuttaa tilavalta tässä vaiheessa, mutta eiköhän tuo täyty kun alkaa osia kasailemaan paikalleen.

                                            Öljypumpun alueella olikin odotettua enemmän tilaa, mikä on vain positiivinen asia. Alemmalle öljypohjalle saa kivasti lisää tilavuutta kun on varaa jatkaa alaspäin ohjausvaihteen etupuolella. Ylemmän puolestaan pystyy hyödyntämään lähes muokkaamatta, mikä on erittäin positiivista, kun se sisältää alakertaa jäykistävän ristikon. Seuraavankerran kun on aikaa, täytyy alkaa rakentelemaan pahvimallia.

                                            Etupäähän näyttäisi riittävän maltillinen tilanteko, elikkä ulkokuori voisi pysyä ns. Vakiona. Jarrupuolelle on nyt haalittuna kaikki osat. Periaatteessa ne voisi laittaa paikalleen jossain vaiheessa, jos koneen rakentelu ei inspiroi.

                                            Loppuun vielä kuvatodisteet.
                                            Attached Files

                                            Comment


                                              #23
                                              Ei ole edellisen päivityksen jälkeen fyysisesti edennyt muiden kiireiden vuoksi, mutta turbon kokoa ja mielen rauhaa on ihmetelty senkin edestä.

                                              Saksan maalta löytyi ebayn kätköistä rs3 evon männät ja kanget sopurahaan. Nämä siis 23mm männän tapilla, murretuilla silmukoilla ja korkeammilla männänrenkailla(ei pitäisi syödä öljyä). Nämä riittää hyvin omiin tavoitteisiin ja nyt kun olen foorumeita kahlannut enemmän läpi, niin hieman on noussut kysymysmerkkejä esiin nuiden vaparin kankien ja erityisesti mäntien kestosta, niin ynnäilin, että fiksumpi nyt laittaa koneeseen jotain kestävämpää niin ei tarvitse niiden takia jännittää.

                                              No miksi rs hilut eikä suoraan aftermarket takohiluja? Arvelin, että Audilla on kohtuu luotettava laadunvalvonta osissa ja toisaalta aftermarketti kangissa on välillä laatuvaihteluita. Kriteereinä oli kustannustehokkuus, luotettavuus ja tavoitteet, joiden pohjalta tarjouspäätös tehtiin ja lopulta päästiin kauppoihin. Uudet männän renkaat, kk laakerit yms. täytyy vielä hankkia.

                                              Tästä pääseekin sitten aasin sillalla siihen turbon mitoitukseen ja kysymykseen, että kasvaako nälkä syödessä... alkuperäiseen tavoitteeseen tuli lunastettua kesällä suuttimet, jotka riittävät 460-470hp luokkaan finjectorin laskurilla, eli kivasti leimalapun maksimiin ja naksun yli. Näille suuttimille sopisi hyvin kaveriksi g25-660 kuulalaakeriahdin, joka rs3 ympäristössä on max 500hp tehoille sopivaksi todettu ja veto alkaa 2500rpm kohdilla. Tätä löytyy ainakin garretilta ja pulsarilta. Pulsar on hinnoiteltu harrastajaystävällisemmin ja kotimaasta saa takuulla varustettuna, niin harkitsemisen arvoinen.

                                              Toisaalta nytkun mielenrauhaan on panostettu, niin olisiko hyvä ottaa naksun isompi ahdin, jos sattuu vaihtamaan suuttimet myöhemmin isommaksi? Tätä on nyt tullut pyöriteltyä mielenpäällä ja esim holset hx 40 superi tai hx35 superi olisi oikein näppärä budjettiratkaisu, vaikuttivat tutkimusten valossa pelaavan hyvin 5cyl bensoissa. Tuohon g25-660:n verrattuna heräisivät hitaammin ja sitäkautta myös säästäisivät kankia alaväännöltä, sekä venyisivät pidemmälle.

                                              Oli nuita holsetteja tälläkin foorumilla laiteltu aan:n jatkoksi niin voi jakaa kokemuksia ja havaintoja heräämisestä ja ajettavuudesta. Saa toki vinkata, jos tietää sopivasti tyrkyllä olevan tai muuten on ajatuksia mitoitukseen liittyen. Ahdin on ajatuksena tilata vasta, kun motti on paikallaan ja konehuone alkaa muutenkin olemaan sitä vaille.

                                              Tämän linkin takaa löytyy käppyröitä g sarjan ahtimista rs3 ympäristössä ja sen pohjalta tuota mitoitusta ihmettelin. https://strikeengine.com/audi-rs3-tu...turbo-is-best/

                                              Koitetaan ensiviikolla alkaa tekemään malleja moottorin kannakkeille ja touhuamaan taas hommaa eteenpäin.
                                              Attached Files
                                              Viimeksi muokannut MH96; 24.9.2023, 21:21. Perustelu: Kirjoitushärö korjattu

                                              Comment


                                                #24
                                                Itse kyllä jättäisin nuo HX-vehkeet pois laskuista ja jotain tuoretta kuulista ennemmin. 40 superin joskus testasin vitosen kyljessä ja se poistui todella nopeasti.
                                                Kokoluokaksi 58 imu ja 62 pako niin ei mene heti pakopuolikaan tukkoon.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  BW airwerks sarjasta varmaan löytyis jotain sopivaa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Mikä siinä 40 superissa ei miellyttänyt? kalsket ja @JM tuolta BW:ltä löytyi näköjään hyviä vaihtoehtoja, kiitos kummallekin kommenteista.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Holsetti syttyi sangen myöhään siihen nähden mitä se antoi.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Löytyi vielä arkistoista linkki vertailuun, astetta pienempi holsetti vaan https://d.facebook.com/story.php?sto...794&__tn__=C-R

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          kiminkinen olipas hyviä käppyröitä!

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Päivän ohjelmassa oli askartelua pahvista ja puupalikoista, sekä fiilistelyä ja muuta ihmettelyä. Keulaan tarvii vain vähän tilan tekoa, käytännössä riittää kun siirtää flektien ohjainlaitteen, poistaa toisen flektin ja vähän veistää kehikkoa.

                                                            Tai fiksumpana vaihtoehtoa siirtää koko kennopakettia 2cm eteenpäin. Maailmalta bongasin kun b8 koppaan laitettiin ahdettu v8 useampi vuosi sitten ja siinä siirrettiin kennopakettia ilman, että tulee päällepäin näkyviä muutoksia, vaikuttaisi järkevältä ratkaisulta.

                                                            Konepellille täytyy varmaan myös tehdä sovittelua, mutta etupää saattaa hieman laskea kun saa kannakkeet ja ö-pohjan valmiiksi, aika näyttää. Billetti koppa auttaa takapään pattiin.

                                                            Konehuone on yllättävän tilava, mutta kun mallailin pakosarjaa, niin ahtimen kohdalla saattaa tulla liian ahdasta johtuen korinpuoleisesta moottorin kannakkeesta ja vaihteiston muodosta, joita en ollut tajunnut huomioida aikaisemmin. Täytyy mittailla tätä aluetta tarkemmin kun otan downpipen pois. Mikäli pakosarjan kohdalla joudutaan uuden tekemiseen, niin positiivisena puolena olisi mahdollisuus sijoittaa ahdin etukulmaan, johon mahtuu hienosti ämpärin kokoinen ahdin.

                                                            Vaihteiston osalta nämä b8:n laatikot eroavat tosiaan vanhemmista siten, että etupään veto on ihan laatikon etureunassa. Hyvänä puolena kuitenkin pelkästään laatikkoon kiinnittyvä startti ja sen paikalleen sovittamiseen tarvitsee vain sipaista hieman moottorin taustalevyä. Tästä koitan muistaa ottaa kuvia, kun kone erkanee seuraavan kerran laatikosta.

                                                            Ärsyttäähän se, jos tuo pakosarja ei mahdukkaan kun ei markkinaakaan oikein ole, jos laittaisi myyntiin, mutta toisaalta, jos se jää ainoaksi huti ostokseksi niin ei huono tilanne kokonaisuuteen verrattuna ja toiveikkaana mietin, josko se mahtuisi paremmin c4 koppaan, joka odottelee ensi kesää ja omaa vuoroaan. Saa toki ilmoittautua, jos tuollisen spa turbon 07k pakosarjan haluaisi lunastaa itselleen.

                                                            Moottorin kannakkeita rakentelin tosiaan pahvista ja keskityin vänkärin puolelle. Inspiraatiota antoi eräs Kanadalainen firma, joka lähestyi facessa tarjoten valmiita kannakkeita 800 Kanadan dollarin hintaan suomeen lähetettynä. Seuraavaksi pitäisi hankkia sopivat materiaalit ja liittää ne yhteen.

                                                            Ahdin asiaa on pyöritelty kommenttien pohjalta ja tuumailun lopputuloksena on sulkea holsetit pois mietinnöistä ja keskittyä moderniimpiin ahtimiin.



                                                            Loppuun vielä sekalainen kuvasetti.
                                                            Attached Files

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X