Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Red dream, 07k (5cyl) + B8 A4

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Auto tulille ja öljytkin pysyy sisällä. Ihan voittaja fiilis, kun vuotaneen anturilähdön paikannus ja tiivistys ratkaisi ongelman. Koneen käyttö kuumaksi ja taas oli lammikko alla, nyt tippasi sitten öljyn jäähdytyskierrosta termarin aukeamisen jälkeen. Onneksi selkeitä paikkoja, hieman ahdasta vaan tehdä. Enemmän murhetta aihetti kuitenkin laturi, joka heitti lataamasta. Pääsee taas keulan avaamiseen.

    Päivän positiiviset koosteet: vähän kerkesi jo tyhjäkäynnin seoksia säätämään, napista käyntiin, kuulostaa kivalta, sähköinen hukkaportti tuntuu pelaavan, vaatii toki säätöä ja kelikin oli aivan hyvä. Bonuksena abs/eps valot on saatu rauhoittumaan.

    Miinuspuolella sitten puolestaan vielä kovasti tekemistä.

    Comment


    • #92
      Laturi upgrade 140A ->180A. Osanumerot kuvissa, jos joku miettii joskus päivitystä. Samalla saa tuon laturin juttelemaan b8 korin kanssa kaikenjärjen mukaan. B8 juttelee lin-väylän kautta caniin ja tuo 07k originaali laturi on perinteinen bfm+L liittimellä varustettu.

      Öljypuolella on vielä jumppa kesken, joten koekäyttö joskus myöhemmin. Pienemmän kädet kyllä nopeuttaisi näitä remontteja.
      Attached Files

      Comment


      • #93
        Hommahan eteni kivasti, mutta hieman vielä kommunikaatio ongelmaa. Can väylä ei näe auton käyntiä, niin laturilta ei pyydetä kuormaa -> ei lataa. Ohessa aiheeseen liittyvät kuva. Asiaa intterwebistä ihmeltyäni selvisi, että lin-piuhan irroitus saattaisi viedä laturin fail safe moodiin, jolloin lataus toimisi kuten pitää. Testataan huomenna. Öljyt pysyin ainakin hetken käytöllä sisällä, tarkastellaan sitäkin lisää huomenna.

        Positiivisesti ajatellen can väylä kuitenkin nyt näki laturin ja rpm tiedolla sen saisi ilmeisesti ihan oikeasti säädölle virran hallinnan ohjaamana.
        Attached Files

        Comment


        • #94
          Yritys hyvä, tulos heikko. En tiedä mikä tuolla on hätänä. Kokeilin toisellakin jännitteensäätäjällä, se puolestaan kuumeni voimakkaasti ja latasi 11,15V. Lääkkeet tähän vaivaan on nyt toivon mukaan valikoituneet ja lähtevät tulemaan maailmalta arkena. 80 kanssa on toivon mukaan vähemmän näitä erikoissähkön (ei vain + ja -) tuottamia haasteita…

          Comment


          • #95
            Kyllä nuo nykyajan sähköt osaa olla mukavia kun laturissakin on väylächatti.

            Comment


            • #96
              Näitä hellan valmistamia kiinalaisia latureita on vaihdettu melko paljon takuuhin, kun ei ne lähtökohtaisesti toimi yhtään paketista ottaessakaan... Ihan vain varoituksena.

              Comment


                #97
                Alkaa olla nykyään aika paljon näitä entisiä ihan laatubrändin tuotteita, jotka ovat nykyään silkkaa kuraa. Hella lukeutune näihin, samoin esimerkiks Nissens. Tässä kohtaa pätevä varaosamyyjä on kullan arvoinen. Itse tulee asioitua paikallisessa BMW varaosaliikkeessä ja siellä on hyvin tiedossa, miltä merkiltä uskaltaa ostaa mitä osia. Esimerkiksi Inalla oli intiassa tehtyjä jakopään osia, jotka olivat ihan silkaa p*skaa. BMW teki alkuperäisosana öljynsuodattimia Afrikassa ja laatu oli just sitä, mitä saattoi olettaa. Lemförderkin on jo sortunut tähän samaan. Nää hommat alkaa mennä todella vaikeaksi kuluttajan näkökulmasta.
                Viimeksi muokannut JM; 9.6.2025, 07:56.

                Comment


                • #98
                  Komppaan tätä INAn laadun heikentymistä. Vanhempien matkailuauton laitettiin korjaamolla INAn jalkopää. 1200km myöhemmin hihnasta 10 hammasta pois ja matka jäi siihen. Samassa rytäkässä meni kansi korjauskelvottomaksi, mutta onneksi alakerta säilyi ehjänä.

                  Comment


                  • #99
                    Homma etenee pari askelta ja hieman takapakkia. Hieman yllättävä syy-seuraussuhde latausongelmassa. Laturin vaihdon yhteydessä jäi ehkä huomaamatta yksi pieni juttu, nimittäin vapaakytkimen pyörimissuunta. Sehän tekee sellaisen kivan ilmiön, että magnetoinnin alkaessa roottorin tai mikä nyt onkaan pyörintä hidastuu ja lähes pysähtyy -> kuormittaa säädintä kovasti. En sitten tiedä oliko siinä jo aikaisemmin ko vaivaa, joka olisi sitten särkenyt osia?

                    Tämähän ilmeni tänään sattumalta, kun olin ensin viritellyt tasasuuntauksen uusiksi ja aloin toiveikkaana laittamaan konetta käyntiin. Tasasuuntaus osat vaativat vielä kannakkeen. Täytynee vaihtaa vanhan laturin vapaakytkin tilalle niin jospa alkaisi pyörimään kunnolla. Hieman nauratti jo itseäkin tämä homma. Kaapeli hommiin hankin hydraulisen puristimen, ei voi kuin kehua ja liittimet pysyy kiinni.

                    Käämit ovat nyt tasasuunnattu yksittäin ja kytketty rinnakkain, kun laturin tasasuuntaussiltaan ei tuntunut löytyvän diodeja.

                    Edit, hydraulipumpun lisäys alkuperäiseen kokoonpanoon nähden näyttääkin kääntävän laturin pyörimissuunnan, joten vanhasta laturin pyörästä ei apuja pitäisi irrota. Täytyy hieman pohtia ja tutkia asiaa.
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut MH96; 7.8.2025, 22:08.

                    Comment


                    • Opelin sähköinen hytikkapumppu takakonttiin?

                      Comment


                      • Noo, ehkä ei ihan vielä. Tuohan on siis oem ratkaisu osassa 07k moteissa, vaikka hiukan modattuna minun tapauksessani. Niissä vaan sattuu olemaan erikätinen laturi. Annetaan siis vielä yksi mahdollisuus.

                        Comment


                        • Lataus toimii ja jännitteen saa säädettyä potikasta.

                          Pitää se teline vielä vääntää, kunhan jaksaa.
                          Attached Files

                          Comment


                          • Miten tuo muutoskatsastusasia etenee?

                            Voiko tänä päivänä leimata moottorivaihdoksen käyttäen luovuttaja-auton alkuperäistä päästötodistusta

                            Nyt kun moottorin kaikki muutokset on kiellettyä. KIinnostaa, saako auton moottorin kanta-autoa vastaavassa kunnossa hyväksytettyä sen omilla tehtaan papereilla. Kaatuuko tuokin siihen että pakoputki kiertää eri kohdasta, välitykset ei täsmää jne.

                            Comment


                            • Heromanni en ole asiaa kerennyt edistämään viime aikoina.

                              Periaatteessa varmaan kyllä, kannattaa kysäistä paikalliselta konttorilta toimintaohjeet esim kirjallisesti niin ei tule yllätyksiä.

                              Tätä minun projektiani tuskin kannattaa käyttää verrokkina, kun ei ole alkuperäistä kokoonpanoa nähnytkään pariin vuoteen.

                              Comment


                              • Lähti käymään kuin palmun alta ja siirtelin hieman tallin pihalla. Annoin käydä hyrskyttää ja ainakaan ei heti ollut öljylammikkoa alla. Ainakin öljynjäähy lämpesi, niin oletan kierron auenneen. Täytynee vielä käytellä pidempään ja todentaa tilanne, kun saa flektin ohjauksen henkiin/riittää motivaatio sitä touhuta.

                                Muuten tässä oon puuhaillut yhtä ”väliprojektia” ja siivonnut tallia. Kaikenlaista sitä on tullutkin keräiltyä.

                                Comment


                                • Tänään ajelin Audin talliin ja jumppailin sähköjä. Päivän lopputuloksena flektin pwm ohjaus toimii, kunhan jännite ei notkahda alle 11,3v, jolloin menee failsafe moodiin ja täysille. Tässä on b8:n alkuperäinen flekti ja ohjain paikallaan.

                                  Laturin ohjaimen ohjausmaakin tuli kytkettyä ecun päästä. Tarttee vielä releyttää loppuun. Samalla palaili mielenpäälle pa-pumpun kytkentä, pitää sinnekin tehdä pysyvämpi ratkaisu. Liitintä ei tuntunut silloin löytyvän, mutta täytynee paneutua asiaan vielä.

                                  Huomenna ajattelin laitella ahtoputkia takaisin paikalleen, ne tuli keväällä revittyä irti öljyvuotoja tilkitessä. Ja onhan tuosaa varmaan muutakin pientä vielä...

                                  Talvirenkaat vaihtelin kuitenkin jo pari vk takaperin alle. Arvelin, että niille olisi tarve tälle talvelle ;)

                                  Comment


                                  • Voisi kohta siirtää ulkoruokintaan, niin mahtuu jatkamaan yhtä "väliprojektia" loppurutiksen verran ja sitten 80 kimppuun.
                                    Attached Files

                                    Comment


                                    • Pysyisköhän elektroniikan lämmöt nyt kurissa?
                                      Attached Files

                                      Comment


                                      • Nyt on mystistä, parina yönä väylä heräillyt itsekkeen ja sammuu, kun kytkee akkulaturin kiinni. Illalla lähtiessä väylä ja mittaristo mykkänä ja aamusella mittaristossa palaa varoitusvalot, ei muuta. Havaintona myös lämpenevä ecu, kun akkulaturi kiinni, sinne ei kyllä pitäis mennä virtaa ilman virranhallinnan ohjausta. Pitää koittaa huomenna kytkeä läppäri kiinni ja katsoa, josko jossain olisi jotain vihjettä mistä lähteä etsimään syytä.

                                        Comment


                                        • Ecun päävirtarele tuntuu kummittelevan, nyt ei kytkenyt virtoja ollenkaan. Ohjauskela taitaa olla kaput, ainakaan se ei enään vetänyt tai sitten ecun maadoitus on kärähtänyt voisi selittää ecun lämpenemisen yöaikaan. Pitänee hankkia uusi rele.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X