Ostin keväällä 2022 tälläisen etuvetoisen audi 80 vm.1992 2.8 AAH-koneella. Alkuun ei olut tarkoitus hirveästi kummempia tehdä tälle autolle, ainakaan mitään näin isoa mikä nyt on meneillään. Mutta kesällä lueskellessani tuosta korimallista ja siitä kuinka suht helppo se on muuttaa nelikoksi/takavedoksi ja vaihtaa 1.8t kone keulille niin alkoi suunnittelu ja osien hankinta.
Auto oli yllättävän hyvässä kunnossa sekä hyvillä varusteilla.
Autossa ei ollut ruostetta missään, ainakaan vielä ei ole pinnasta tai pohjasta tullut esille, eikä ajoakaan autolla ole viimeiseen 5-10 vuoteen ole tullut kuin max 5tkm vaikkakin jokavuosi katsastettu. Autolla ajettu tällä hetkellä 220tkm.
Varusteina autossa on 4x sähkölasit, veivikattoluukku, sähköpeilit, abs, sumarit edessä ja takana, puolinahkapenkit, keskuslukitus, takalasinlämmitys, säädettävät valot ja ilmastointi. Jotain varmaan vielä puuttui mitä en huomannut tai jotkut noista voivat olla ihan vakiovarusteitakin.
Kasikympistä on yritetty edellisen/edellisten omistajien toimesta tehdä competition replica, suht hyvin tuloksin, lähestulkoon kaikki löytyy mitä compestakin paitsi kone, neliveto ja competion tarra apparin puolelta koelaudasta.
Lisämittaritkin oikeassa järjestyksessä.
Muita jälkiasenteisia paranteluja on muunmuassa replica s2 puskuri(?), -60mm kiinteä alustasarja, 3 puolainen ratti, g60 volkkarin isommat suuttimet, avarrettu kaasuläppä, oravansuodatin, isompi putkisto, lastu (n.200hp), compe spoileri lisäpaloilla, kangasmatot, valkoiset mittarintaustat, ässän maski, brembon jäähytetyt levyt ja palat, akku takakonttiin, 18" subbari varapyörän kotelossa, hiukan kaiuttimia parannettu ja mankkaa, teräspunos jarruletkut, puolinahkapenkit(taitaa olla otettu opelista) sekä paljon pienempiä muutoksia. Osa itsetehtyä ja osa edellisten toimesta. Vanteina 17" 215/45 "advanti racing"
Vetoja autossa on ihan jees mutta itse en noista v6 koneista niin perusta ja virityspotentiaali aika mitätön. Koneessa myös suht reilusti vikoja joka tämäkin kannustaa tähän swappiin. Lämpimänä tehoja häviää koneesta ja kiihtyy "pätkitellen", vuotaa myös hiukan öljyä ja jäähäriä ja muita pienempiä vikojakin löytyy.
Alkusyksystä aloin oikeasti harkita 1.8t swappia ja aloin kerätä tähän tietoa ja lukea foorumeita läpi, näitä luettuani alkoi kiinnistaa myös tuo quattro muutos kun ei prosenttienkaan puolesta pitäisi mennä yli (max 30% tulisi).
Etsin sopivat osien luovuttajat joiksi tuli -97 passat aeb koneella jonka sai ajettua turusta hämeenlinnaan ongelmitta (250€) ja toinen -96 audi b5 quattro v6 joka haettiin railerilla orimattilasta(350€). Tekniikalle ja voimansiirrolle ei oikeastaan hintaa jäänyt kun quattrosta löytyi sporttinahkasisusta ehjänä ja passatista ehjä katti sekä molemmista muita osia mitä saa myytyä eteenpäin. Passatista siis konehuoneen osat ja quattrosta kaikki voimansiirron osat eli lopputuloksena tulisi frankenstein audi b4.5.
Tällä hetkellä quattron takakelkka + hilppeet (paitsi laatikko) irti ja puhdistettu ja maalattu mustaksi odottaen asennusta. Konetta ei vielä otettu irti, menee todennäköisesti alkuvuoteen/alku kevääseen jolloin itse swappiakin aletaan tekemään. Kasikymppi jokapäiväisessä ajossa ja keväällä otan seisontaan remonttia varten.
Kesällä tullut käytyä myös ahvenistolla ajelemassa ja tämä jäi kiinnostamaan kovasti joten pidän rata-ajon myös pinnalla tätä rojektia tehdessä vaikka käyttö/harraste autoksi tuleekin.
Unohdin varmasti mainita monta seikkaa tästä mutta yritän mainita myöhemmin.
Ps. Tuossa keskikonsulissa tupakinsytyttimen alla tarra "ABT sportsline" onko tämä joku jälkiasenteinen vai joku varustetaso tms, itsellä ei mitään tietoa tästä?
Auto oli yllättävän hyvässä kunnossa sekä hyvillä varusteilla.
Autossa ei ollut ruostetta missään, ainakaan vielä ei ole pinnasta tai pohjasta tullut esille, eikä ajoakaan autolla ole viimeiseen 5-10 vuoteen ole tullut kuin max 5tkm vaikkakin jokavuosi katsastettu. Autolla ajettu tällä hetkellä 220tkm.
Varusteina autossa on 4x sähkölasit, veivikattoluukku, sähköpeilit, abs, sumarit edessä ja takana, puolinahkapenkit, keskuslukitus, takalasinlämmitys, säädettävät valot ja ilmastointi. Jotain varmaan vielä puuttui mitä en huomannut tai jotkut noista voivat olla ihan vakiovarusteitakin.
Kasikympistä on yritetty edellisen/edellisten omistajien toimesta tehdä competition replica, suht hyvin tuloksin, lähestulkoon kaikki löytyy mitä compestakin paitsi kone, neliveto ja competion tarra apparin puolelta koelaudasta.
Lisämittaritkin oikeassa järjestyksessä.
Muita jälkiasenteisia paranteluja on muunmuassa replica s2 puskuri(?), -60mm kiinteä alustasarja, 3 puolainen ratti, g60 volkkarin isommat suuttimet, avarrettu kaasuläppä, oravansuodatin, isompi putkisto, lastu (n.200hp), compe spoileri lisäpaloilla, kangasmatot, valkoiset mittarintaustat, ässän maski, brembon jäähytetyt levyt ja palat, akku takakonttiin, 18" subbari varapyörän kotelossa, hiukan kaiuttimia parannettu ja mankkaa, teräspunos jarruletkut, puolinahkapenkit(taitaa olla otettu opelista) sekä paljon pienempiä muutoksia. Osa itsetehtyä ja osa edellisten toimesta. Vanteina 17" 215/45 "advanti racing"
Vetoja autossa on ihan jees mutta itse en noista v6 koneista niin perusta ja virityspotentiaali aika mitätön. Koneessa myös suht reilusti vikoja joka tämäkin kannustaa tähän swappiin. Lämpimänä tehoja häviää koneesta ja kiihtyy "pätkitellen", vuotaa myös hiukan öljyä ja jäähäriä ja muita pienempiä vikojakin löytyy.
Alkusyksystä aloin oikeasti harkita 1.8t swappia ja aloin kerätä tähän tietoa ja lukea foorumeita läpi, näitä luettuani alkoi kiinnistaa myös tuo quattro muutos kun ei prosenttienkaan puolesta pitäisi mennä yli (max 30% tulisi).
Etsin sopivat osien luovuttajat joiksi tuli -97 passat aeb koneella jonka sai ajettua turusta hämeenlinnaan ongelmitta (250€) ja toinen -96 audi b5 quattro v6 joka haettiin railerilla orimattilasta(350€). Tekniikalle ja voimansiirrolle ei oikeastaan hintaa jäänyt kun quattrosta löytyi sporttinahkasisusta ehjänä ja passatista ehjä katti sekä molemmista muita osia mitä saa myytyä eteenpäin. Passatista siis konehuoneen osat ja quattrosta kaikki voimansiirron osat eli lopputuloksena tulisi frankenstein audi b4.5.
Tällä hetkellä quattron takakelkka + hilppeet (paitsi laatikko) irti ja puhdistettu ja maalattu mustaksi odottaen asennusta. Konetta ei vielä otettu irti, menee todennäköisesti alkuvuoteen/alku kevääseen jolloin itse swappiakin aletaan tekemään. Kasikymppi jokapäiväisessä ajossa ja keväällä otan seisontaan remonttia varten.
Kesällä tullut käytyä myös ahvenistolla ajelemassa ja tämä jäi kiinnostamaan kovasti joten pidän rata-ajon myös pinnalla tätä rojektia tehdessä vaikka käyttö/harraste autoksi tuleekin.
Unohdin varmasti mainita monta seikkaa tästä mutta yritän mainita myöhemmin.
Ps. Tuossa keskikonsulissa tupakinsytyttimen alla tarra "ABT sportsline" onko tämä joku jälkiasenteinen vai joku varustetaso tms, itsellä ei mitään tietoa tästä?
Comment