Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 B4 1.8t + quattro swap

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 80 B4 1.8t + quattro swap

    Ostin keväällä 2022 tälläisen etuvetoisen audi 80 vm.1992 2.8 AAH-koneella. Alkuun ei olut tarkoitus hirveästi kummempia tehdä tälle autolle, ainakaan mitään näin isoa mikä nyt on meneillään. Mutta kesällä lueskellessani tuosta korimallista ja siitä kuinka suht helppo se on muuttaa nelikoksi/takavedoksi ja vaihtaa 1.8t kone keulille niin alkoi suunnittelu ja osien hankinta.

    Auto oli yllättävän hyvässä kunnossa sekä hyvillä varusteilla.
    Autossa ei ollut ruostetta missään, ainakaan vielä ei ole pinnasta tai pohjasta tullut esille, eikä ajoakaan autolla ole viimeiseen 5-10 vuoteen ole tullut kuin max 5tkm vaikkakin jokavuosi katsastettu. Autolla ajettu tällä hetkellä 220tkm.
    Varusteina autossa on 4x sähkölasit, veivikattoluukku, sähköpeilit, abs, sumarit edessä ja takana, puolinahkapenkit, keskuslukitus, takalasinlämmitys, säädettävät valot ja ilmastointi. Jotain varmaan vielä puuttui mitä en huomannut tai jotkut noista voivat olla ihan vakiovarusteitakin.

    Kasikympistä on yritetty edellisen/edellisten omistajien toimesta tehdä competition replica, suht hyvin tuloksin, lähestulkoon kaikki löytyy mitä compestakin paitsi kone, neliveto ja competion tarra apparin puolelta koelaudasta.
    Lisämittaritkin oikeassa järjestyksessä.

    Muita jälkiasenteisia paranteluja on muunmuassa replica s2 puskuri(?), -60mm kiinteä alustasarja, 3 puolainen ratti, g60 volkkarin isommat suuttimet, avarrettu kaasuläppä, oravansuodatin, isompi putkisto, lastu (n.200hp), compe spoileri lisäpaloilla, kangasmatot, valkoiset mittarintaustat, ässän maski, brembon jäähytetyt levyt ja palat, akku takakonttiin, 18" subbari varapyörän kotelossa, hiukan kaiuttimia parannettu ja mankkaa, teräspunos jarruletkut, puolinahkapenkit(taitaa olla otettu opelista) sekä paljon pienempiä muutoksia. Osa itsetehtyä ja osa edellisten toimesta. Vanteina 17" 215/45 "advanti racing"

    Vetoja autossa on ihan jees mutta itse en noista v6 koneista niin perusta ja virityspotentiaali aika mitätön. Koneessa myös suht reilusti vikoja joka tämäkin kannustaa tähän swappiin. Lämpimänä tehoja häviää koneesta ja kiihtyy "pätkitellen", vuotaa myös hiukan öljyä ja jäähäriä ja muita pienempiä vikojakin löytyy.

    Alkusyksystä aloin oikeasti harkita 1.8t swappia ja aloin kerätä tähän tietoa ja lukea foorumeita läpi, näitä luettuani alkoi kiinnistaa myös tuo quattro muutos kun ei prosenttienkaan puolesta pitäisi mennä yli (max 30% tulisi).

    Etsin sopivat osien luovuttajat joiksi tuli -97 passat aeb koneella jonka sai ajettua turusta hämeenlinnaan ongelmitta (250€) ja toinen -96 audi b5 quattro v6 joka haettiin railerilla orimattilasta(350€). Tekniikalle ja voimansiirrolle ei oikeastaan hintaa jäänyt kun quattrosta löytyi sporttinahkasisusta ehjänä ja passatista ehjä katti sekä molemmista muita osia mitä saa myytyä eteenpäin. Passatista siis konehuoneen osat ja quattrosta kaikki voimansiirron osat eli lopputuloksena tulisi frankenstein audi b4.5.

    Tällä hetkellä quattron takakelkka + hilppeet (paitsi laatikko) irti ja puhdistettu ja maalattu mustaksi odottaen asennusta. Konetta ei vielä otettu irti, menee todennäköisesti alkuvuoteen/alku kevääseen jolloin itse swappiakin aletaan tekemään. Kasikymppi jokapäiväisessä ajossa ja keväällä otan seisontaan remonttia varten.

    Kesällä tullut käytyä myös ahvenistolla ajelemassa ja tämä jäi kiinnostamaan kovasti joten pidän rata-ajon myös pinnalla tätä rojektia tehdessä vaikka käyttö/harraste autoksi tuleekin.
    ​​
    Unohdin varmasti mainita monta seikkaa tästä mutta yritän mainita myöhemmin.

    Ps. Tuossa keskikonsulissa tupakinsytyttimen alla tarra "ABT sportsline" onko tämä joku jälkiasenteinen vai joku varustetaso tms, itsellä ei mitään tietoa tästä?
    Viimeksi muokannut late80; 21.12.2022, 17:49.

    #2
    Mistä nuo penkit ovat?

    Kyllä tuo takapuskuri ei ole Compen vaan peruskasikympisestä. Mutta aika pellepeloton projekti, hienoa että tulee lisää sämpylöitä.

    Comment


      #3
      Joo takapuskuri on vakio, unohtui mainita.
      Penkit ovat jonkun oopelin sporttipenkit varmaan 90-05 luvulta, näissä ainakin lukee "recaro" mutta en ala varmaksi väittämään ovatko.
      Ja ovathan nämä sämpylät muodoiltaan hemmetin päheitä laitteita kunhan tekniikan muuttaa.
      Isältä perittyä tälläiset rojektit mitä kovin moni muu jos kukaan on tehnyt ?
      Siitä puheenollen onko kellään tietoa onko kukaan tehnyt tälläistä swäppiä aiemmin?

      Comment


        #4
        1.8T kyllä, mutta etuvetoisesta nelivetoiseen en usko kun on halvempi ja järkevämpi ostaa se quattro ja siihen istuttaa 1.8T.

        Pistä vaan jäsenhakemuus vetämään ja pääset meidän ratapäiville sitten.

        Comment


          #5
          Joo oishan se toki helpompi quattro suoraan ostaa, mutta ei niitäkään ok kuntoisena hirveästi sopuhintaan ole ja vieläpä sellaista missä olisi näin hyvät varusteet ja "päivitykset" ja rakentelu on muutenkin mukavaa.

          Täytyy laittaa hakemusta alkuvuodesta, missäpäin näitä ratapäiviä on, näkikö sen täältä foorumilta jostain?

          Comment


            #6
            Clubin etusivulla: https://www.audiclub.fi/

            Comment


              #7
              Perhana on kaikki vähän kaukana itsestä, mutta kyllähän sitä pienen roadtripin voi aina ajella että pääsee kahtomaan mikä osa leviää ensimäisenä.

              Comment


                #8
                Tässä muutama kuva takakelkasta.
                Sai yllätys yllätys hakata taltalla ja lekalla irti perän tarkistusropun niinkuin nuo näissä taitaa yleensä olla kiinni.
                Attached Files

                Comment


                  #9
                  Jännä ettei tähän mennessä ole kukaan huomauttanut otsikon merkittävistäkin kirjoitusvirheistä :)

                  Comment


                    #10
                    Eikös se ihan oikein ole kirjoitettu :D

                    Comment


                      #11
                      tosikkona korjasin otsikin

                      Comment


                        #12
                        Kaikki kiva lapselta viedään jouluna.
                        Tässä muutama kuva akun siirrosta ja takaluukusta.
                        Käytin edessä olevaa akkutelinettä, leikkaamalla siitä yhden kiinnikkeen pois ja sopii täydellisesti tuonne nurkkaan, pultattuna pohjaan kiinni.
                        Attached Files

                        Comment


                          #13
                          Tuossa muutama kuva vielä kesältä.
                          Akkua ei vielä tuolloin ollut keretty siirtämään taakse.

                          Comment


                            #14
                            Olisiko kenelläkään tietoa mistä löytää tähän b4 koriin korjausoppaan joko suomeksi tai englanniksi kun tuntuvat aika harvassa olemaan tai itse en ole löytänyt. Netistä kyllä löytyy joitain pdf sivuja mutta mieluiten tälläinen fyysinen kirja.

                            Comment


                              #15
                              Alfamerilla on todnäk varastotuotteena.

                              Comment


                                #16
                                Ei ollut alfamerillakaan

                                Comment


                                  #17
                                  Noin 10sekunnin googlauksen tuloksena löytyi tämmöinen:

                                  https://www.alfamer.fi/euroop-aasial...1988-1990.html

                                  ​​​​​​Muuta ei ilmeisesti ole koska ei googlekaan löytänyt.
                                  Tuo kun ei quattroa käsittele niin b4 on kuitenkin takapään osilta vastaava kuin b5 quattro.

                                  Comment


                                    #18
                                    Jep löysin tuon mutta tuohan on b3 audille? Ovatko nämä täsmälleen samanlaiset b3 ja b4 siis. Eniten tarve sähkökaavioille yms johtojen väreille ja tarkoituksille ja ajattelin ainakin itse että nämä ovat varmaan erilaisia b3 ja b4 malleissa, toki en varmaksi tiedä sitten.

                                    Ja joo itseltäkin löytyy tuon b5 mallin korjausopas mutta tämäkään ei käsittele quattroa.

                                    Comment


                                      #19
                                      https://www.sowirdsgemacht.com/books/view/77-1 Tällänen on, mutta saksaksi, on quattrot etc

                                      Comment


                                        #20
                                        Meille tuli tuo opus aikanaan Cabrion mukana. On tosiaan nuo erikoismallitkin käsitelty.

                                        Comment


                                          #21
                                          Siinä se olisi ja olis v6 mallitkin mutta kun ei saksaksi osaa sanaakaan niin rupee haastavaks meneen :D

                                          Comment


                                            #22
                                            Onko kellään tietoa tuon b4 korin varustetasoista vai onko edes olemassa mitään "tasoja" vaan ruksittu vaan varusteita joita haluttu tehtaalta.
                                            Sekä itsellä on hopeiset "sport' kynnyslistat tuossa sekä keskikonsolissa tarra "abt sportsline" onko nämä tehtaalta vai jälkiasennettuja?

                                            Comment


                                              #23
                                              Tähän projektiin tulossa siis v6 quattron laatikko jossa siis kaiken ymmärryksen mukaan on tuo 240mm kytkin(?) ja aeb koneisissahan tämä 228mm malli.

                                              Joten sopiiko esimerkiksi ton v6 vauhtipyörän pulttien paikat kohilleen ja istuuko startin kehä kohdilleen?

                                              Ja onko noi v6 vauhtipyörät kaksoismassaa vai ei?

                                              Mietinnässä siis ostaakko kokonaan uusi kytkin/vauhtipyörä setti vai saako noista edellisistä rakennettua jonkunlaisen tai edes vauhtipyörää hyödynnettyä? Mieluiten siis laittaisin tuon 240mm kiinni

                                              Jos jollain on kokemuksia näistä niin kuulisin mielelläni.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ei sovi V6-koneisen vauhtis, eri määrä kiinnityspultteja. Tuo setti sopii AEB suoraan:
                                                https://speed-autoteile.fi/index.php...&product_id=64

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mutta sopiiko/pystyykö tekemään uudet reijät tuohon v6 vauhtikseen?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Itse en kyllä lähtisi yrittämään sovittaa 6 reikää kahdeksan väleihin, käy metalli turhan vähiin.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Selvä, täytyy sitten jotain muuta keksiä.
                                                      Onko tuo 1.9tdi 130hp kytkin vakiona tuon 240mm ja vissiinkin sopiva tuon 1.8t paikoille.
                                                      Jos sen metsästäisi käytettynä jostain purkuautosta niin eikö tämä toimisi?
                                                      En viitsi tuota uutta ostaa 700€, mielummin käytettynä jos löydän.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Nää kytkinhommat on vähän semmosia pakollisia menoja, parempi vaan työntää kättä syvemmälle ja hoitaa pois, vaikkei sillä lisää tehoa tulekaan. Vauhtikset maksaa ja harvoin löytyy oikotietä (halpaa) onneen. Itsekin kironnut omien projektien kanssa, että kuinka voi mennä niin paljon fyrkkaa yhteen kytkimeen ja vauhtipyörään, mutta niin se vaan menee. Toisaalta ei oo koskaan vaihdetut kytkimet luistaneet uusien vauhtipyörien kanssa. Clutchmastersin teräspyörä oli hyvä RS4 paineasetelman kanssa. Ihan normaalin oloinen käyttää ja riittää melkoisen pitkälle. Uusia RS4 paineasetelmia sai alle 200e ebaystä. Merkkiä en enää muista, mutta ihan näitä tunnettuja suuren valmistajan tuotteita oli.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          No mites kasikympin kova vauhtipyörä ja siihen vaikka SRE asetelma? Ei ole niin kauhean kallis paketti.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Minkä kokoinen tuo 80 kova pyörä on? Kuulostaa sinänsä ihan fiksulta mutta olin siinä uskossa että tuota 240mm se ei ainakaan ole? Mutta eihän se sinänsä haittaa vaikka 228mm kokoinen olisikin mutta sopiiko suoraan tohon 1.8t koneeseen? Tällä voisi kyllä päästä halvalla jos käytettynä ton vauhtiksen hommaisi(löytyykö keneltäkään?)

                                                            Itseltä löytyy b4 v6-, b5 v6- ja passatin 1.8t vauhtipyörä/kytkin setit käytettyinä.

                                                            Katselin myös noita s4 settejä jos olisi hommannu 1.8t vauhtipyörän johon sopii tuo s4 asetelma niin välttämättä tämäkään ei niin kallis olisi(ehkä) mutta ei tietoa kestääkö sen enempää vääntöä.

                                                            Ja JM:lle että joo se täytyy noin tehdä jossen mitään muuta ratkaisua löydä, sitten ainakin olis pitävä ja laadukas setti, mutta menee pakosti tällöin osto kesemälle kun tässä täytyis muutakin pakollista vielä ostaa.
                                                            Viimeksi muokannut late80; 8.2.2023, 17:53.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X