Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

8N3 1.8Tq

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    8N3 1.8Tq

    Tuollainen TT tuli hommattua tosiaan ihan työmatkakulkineeksi.

    Manuaali kun sattuu olemaan, 6-pykäläinen vieläpä, niin siihenhän sitten lyödään opetuspoljin myöskin. Taloudessahan on siis 16 vuotias teini, joka on jo kysellyt voisiko ajo-opetusluvalla harjoitella.

    Koriin osuva pörinäputki on jossain kohtaa rakenneltu tuohon. Iskarien yläpäät näyttää aika hassuilta. Mittaristo on käytöksestä päätelleen valkoisella pohjalla, se ehjätään maanantaina amalin pajalla.

    Saa muut tielläliikkujat sitten ihmetellä, kun TT:n perässä on valkoinen kolmio.

    #2
    Mittariston kävin amalinin luona ehjäyttämässä, nyt kiekkaviisarikin näyttää oikein, lämpömittari toimii ja näyttökään ei enää kadota vaakaviivoja lämmetessään.

    Postnordin terminaalilla odottaa suljettu subbarikotelo 10" elementille. Hyllyistä keräilemällä löytyy 2kpl 6,5" erillissarjoja, 10" subwoofer elementti ja vahvarit näille.
    Attached Files

    Comment


      #3
      Jos iskarien yläpäät näyttää hassulta niin mulla on noita hyllyssä:
      https://www.compbrake.com/product/au...ount-kit-pair/

      Comment


        #4
        Ai niin.

        Jos jollain olisi tuollainen alkuperäinen 1-DIN radio tuohon tarjota olisin kiinnostunut, CD-vaihtaja löytyy edelleen paikoiltaan, mutta eihän se mitään tottele. Radio kun on vaihdettu Sonyn kamaluuteen.

        Comment


          #5
          Moniurahihnaa ja kiristintä rupesin vaihtelemaan. Vanha kiristin helisi pyöritellessä ja oli siinä aikamoinen klappikin verrattuna uuteen.

          Siinähän on haitoilla jäähdytysjärjestelmän muoviosa, joka päätti päivänsä kun varovasti yritin siirtää pois tieltä.

          Ilmastoinnin kompura pitää aika rumaa kolinaa, pitää varmaan ennen kesää tehdä jotain sillekin.
          Attached Files
          Viimeksi muokannut gedu; 2.10.2021, 20:06.

          Comment


            #6
            Muoviosa ostettu marmorilta, 50€ riistivät kahdesta letkunpätkästä, muoviosasta ja kahdesta klemmarista.

            Tilasin kokeeksi kiinatinasta valetut osat myöskin, 24€ toimituksineen. Lähtivät Tsekeistä matkaan tänään. Setissä on termarikotelo, lämpötila-anturin paikka, tuo juuri uusittu muoviosa ja joku neljäs kilke. Katsotaan uskaltaako niitä käyttää.

            Öljyt vaihdoin samalla kun kerran kädet likasin.

            Comment


              #7
              Opetuspoljin on nyt asennettu. Toimiikin, kiinnitetty alumiiniseen turkkilevyyn.

              Click image for larger version

Name:	
Views:	0
Size:	188,2 Kt
ID:	1928160

              Kiinalaisten kilkkeet näyttävät käyttökelpoisilta, pientä siivoamista pitää tehdä, että uskaltaa letkun kiristää liitoksiin.

              Click image for larger version

Name:	
Views:	0
Size:	132,8 Kt
ID:	1928161

              Uudet projektorit odottavat asentamista umpioihin, toinen umpio on varmaankin 16 vuotta uudempi kuin toinen, nyt saa kummankin projektorin saman ikäiseksi (kirkkausero on tällä hetkellä jotain naurettavan ja itkettävän tasoista)

              Click image for larger version

Name:	
Views:	0
Size:	107,2 Kt
ID:	1928162

              Talvivanteet ja -renkaat tuli hommattua. Vanteet saivat Gtechnic C5 wheel armour pinnoitteen päälleensä ja jäivät odottamaan käyttöönottoa.

              Click image for larger version

Name:	
Views:	0
Size:	178,7 Kt
ID:	1928163

              Comment


                #8
                Lompakko hupenee hyvää vauhtia.

                Comment


                  #9
                  Enemmän rahaa on kulunut kaikkeen muuhun, kuin autoon.

                  Talvirenkaat meinasin ruuvailla alle, mutta toimittaja oli tyrännyt. Mulle oli laitettu 73.1mm keskireiällä olevat vanteet, tilauksessa 67.1mm keskireikä, sovittimet sen mukaan sitten. ET ja pulttijako sentään oikein, nyt sitten väännän peistä heidän kanssa, että millaiset sovittimet heidän pitäisi laittaa kun käsin mitattu ei kuulemma käy, pitää olla leima vanteessa (leimaa keskireiästä ei ole).
                  Viimeksi muokannut Killeri; 20.10.2021, 19:32. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                  Comment


                    #10
                    Hyllyssä rupeaisi olemaan pikkuhiljaa lähes kaikki tarpeellinen jarru- ja turbopäivitykseen. Flexfuel pitää saada tästä myös.

                    Eli kävi juuri niin kuin itse hiljaa ajattelin jo ostaessani, karkaa laittaminen lapasesta.

                    EFR6758, uusi pakosarja, DP, loppupakoputken valmistustarpeet, keulakuuleri, suuttimet, etanolianturi jne odottaa loppuja osia.

                    Jarrut vaihtuvat etupäästä 6 mäntäisiin satuloihin 3.2 TT:n levyjen kera, takajarrut päivitetään vastaamaan isompitehoisia.

                    Tässä 180 heppaisessahan on siis takana jäähdyttämättömät levyt, isommalla männällä kuin etuvetoisessa. 225 ja vr6 versiot ovat jäähdytetyillä levyillä. Takajarrujen osalta 200€ hintaan saa paketin, jossa on satulan kannattimet ja satulat, etujarrujen osalta päädyin Touareg/Q7/Cayanne satuloihin 3.2 version levyillä. Jarruletkut vielä pitää teettää, niitä saa nykyään ihan jarruletkuiksi myytävinä suoraan liikkeestä, HEL performancen kilkkeistä kasattuna, värin saa itse valita ja tehdään odottaessa. Hintaa letkuille tulee 39€/kpl, päädyt, kolme kannaketta ja pituus 100cm asti kuuluu hintaan.

                    Alustan osalta hinnat ja toimitusajat on selvityksessä, eli ei ole unohdettu sitäkään.

                    Comment


                      #11
                      Maanantaina syttyi ABS ja ESP valot mittaristoon joululahjaksi.

                      Tänään duunin jälkeen kun sattui olemaan läppäri matkassa lukasin koodit, vasen taka-anturi siellä kummittelee ja pätkii. Ei siis pysyvää koodia, vain hetkellinen. Pitää kurkata liittimen sisälle, kun jarrut vaihtaa siihen nurkkaan.

                      Jarrujen osalta kaikki osat on kotimaassa, palat ainoana enää odottelemassa terminaalissa noutoa. Tällä viikolla voisi siis päästä jarrujen kimppuun.

                      Comment


                        #12
                        Morjesta! Itsellä kans työn alla jarrupäivitys juurikin noilla samoilla Q7 Brembo 18Z satuloilla ja 3.2:n levyillä. Takapäähän tulee orkkissatulalle adapteri ja A8/Phaetonin 310mm levy. Olitko minkälaisen vanne-spacer yhdistelmän kanssa noita etujarruja miettinyt? On meinaan useimpien vanteiden kanssa aika tiukka sovitus. Itsellä OZ 8x18 E38 vanteet 5mm spacerilla ja näyttäis ihan ok mahtuvan. Tarkka mallaus vielä tekemättä, kun ei ole adapterit vielä saapuneet. Esim. TTq 165kw orkkis 18" RSTT vanteilla ei toivoakaan, vaatisi vähintään 20mm spacerin.

                        Click image for larger version  Name:	photo_2021-12-21_08-44-51.jpg Views:	0 Size:	181,7 Kt ID:	1932105

                        Kuvassa puolan ja satulan välissä n. 1cm tilaa.

                        Click image for larger version  Name:	photo_2021-12-21_08-45-05.jpg Views:	0 Size:	73,1 Kt ID:	1932106
                        Viimeksi muokannut Killeri; 21.12.2021, 12:00. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                        Comment


                          #13
                          Tiukaahan tuo tekee. Kesävanteet menisi varmaan 5mm speiserillä, talvivanteille (17") ei riittänyt edes 16mm lätyt jotka nyt on paikoillaan. Puolien muodostahan tuo on eniten kiinni, talvivanteessa puola ottaa tuonne satulan sisäreunaan kiinni, vaikka paketti muuten mahtuukin vanteen kehän sisään helposti.

                          TT:n painonjakaumalla ihan perus 225/VR6 takajarrupäivitys tuottaa jo aika paljon, jos tuntuu silti menevän nokalleen radalla niin kokeillaan ensin isompaa levyä kamppeilla, Urssin kanssa oli ihan sama, etujarrut kuntoon ja pieni komppaus paremmilla paloilla taakse riitti radalle katuautolle ihan hyvin.
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut gedu; 25.12.2021, 23:09.

                          Comment


                            #14
                            Tällä on vain ajeltu viimeiset kuukaudet.

                            Pajoitusta ei kylläkään helpottanut myöskään katkennut kylkiluu. Liukastuin autoa lumesta harjatessa ja kyljelleen, kyynärpää jäi väliin ja ehjäksi, mutta juuri kyynärpään kohdalta kylkiluu antoi periksi.

                            Nyt kun lumet lähtee ja vanhemmat siirtyy kesämökille voi vallata autotallin ja ruveta rakentamaan isommin. Samalla saa sähköpotkulaudan taas ajoon, pitää siihen vain taitella pellistä lokarit, että voi työmatkat ajella huonommallakin kelillä.

                            Alustaan on tullut haalittua polyuretaania kaikkiin tarvittaviin kohtiin, Etu tukivarren takapusla on näillä näkymin jäämässä uudeksi tarvikemalliseksi, koska toimii myös "pallonivelenä" tukivarrelle. Muuten vaihtuu kaikki uretaani versioiksi. Uusi alustakin nököttää hyllyllä odottamassa.

                            Leimata pitää ennen puuhastelun aloittamista, niin on sitten paremmin aikaa rakentaa ja ruveta testaamaan.

                            Comment


                              #15
                              Sen verran pitkään tullut touhuttua tuon A4 alustan autojen ja isompien jarrujen kanssa että, tallissa on useampi sarja käynyt vanteita kun sopii ilman spaceria, nyt löytyy alkuperäiset 1M cupran 18" vanteet, ja 18" Enkein yamatot kun menee suoraan, Myös 17" 6L ja 1M cupran vanteet menee jos ei levyt ole liian isot, sitten ATP:lla oli Twistit, Mille Miglialla Evo1 näin äkkiä ulkomuistista kun kävi suoraan kiinni.
                              Attached Files

                              Comment


                                #16
                                Jarrut vaativat huomiota edelleen.

                                Pääsylinterin remppasarja ja uusi jarruneste säiliö on saapumassa. Jos ei tuolla tokene jarrujen jumitukset, niin sitten tehdän radikaalimpia toimenpiteitä.

                                Comment


                                  #17
                                  Tulipa takapakki... käsi kipsissä, 2 kylkiluuta murtunut ja paketin kruunaukseksi vasen isovarvas kärjestä palasina...

                                  12.6. asti pitää kipsiä pitää, kylkiluut helpottavat varmaan pari viikkoa aikaisemmin, samoin isovarvas. Toki ranteen magneettikuvaa ei ole vielä lausuttu, eli lopullista tuomiota ei tiedä ranteesta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Noh, nyt on kipsi saatu pois.

                                    Uusi työpaikkakin järjestynyt, ehkäpä jopa voisi siellä nosturiakin lainata viikonloppuisin.

                                    Uusi jarrupääsylkky tarvitaan, ei tuota kotikamppeilla tahdo saada purettua, vaikka tiivistesarja onkin tuossa odottelemassa. Pylväspora metalliterällä ja leikkuunesteellä ei saa sokeaan sokkaan reikiä tehtyä, että saisi avattua. "Uusi" maksaa kuitenkin vaiin sen 50€ kuluttajahinnoilla, pitää selvittää uuden työpaikan kautta hinnat pykälää tai paria alempaa toimitusketjua.

                                    Uudessa työpaikassa jopa clubilaisiin tiskin takaa "törmätty" ;)

                                    Comment


                                      #19
                                      Haldex controllerit rupesi kiinnostamaan, mutta kaupallisten tuotteiden hinnat vaikuttavat aseettomalta ryöstöltä.

                                      OpenHaldex kehittäjä porttasi projektin muutama hetki takaperin Teensy 4.x piirille, ja myy siihen valmista piirilevyä, jossa jänniteregu, 2kpl CAN transceiveriä ja BT moduuli matkassa hintaa 25€ toimitettuna (paypal kuluineen) siihen Teensy päälle ja alle 100€ saa käytännössä saman toiminnallisuuden kuin noilla kaupallisilla 900€ alkaen maksavien kanssa.

                                      Juu toki pitää johtosarja ym itse askarrella, mutta työpaikalla on hyllyssä liitinrungot, pinnit ja johdot joilla tehdä. Vaikka pitäisi maksaa asiakashinnat jäädään helposti alle 100€ hinnan.

                                      Comment


                                        #20
                                        Nyt minuakin alkoi Haldex-controller kiinnostamaan. Mikä purkin hyöty on, jos unohdetaan netin mainospuheet? Enemmän vetoa taakse?

                                        Comment


                                          #21
                                          Ei sitä enempää saa. En tunne tuon säätöjä, mutta ainakin sen saa tarraamaan hanakammin, mahdollisesti koko ajan.

                                          Haldex on monilevykytkin, joten se ei toimita akselien välillä kuin 50:50 jaon. Väliset ovat sitten kytkimen luistatusta ja enin veto menee aina pääsääntöisesti vetävälle akselille. Ei ole siis momentinkertoja, kuten torsen tai crown gear.

                                          Vähän ontuvasti selitetty ja varmaan virheitä termeissäkin. Toivottavasti avasi kuitenkin.

                                          Comment


                                            #22
                                            Juu Haldexin kanssa ei saa voiman kerrontaa akseleiden välillä.

                                            Tuolla voi kuitenkin tehdä kännykän kautta asetukset, että alle 120km/h asti on taka-akseli 50:50 jakosuhteella mukana, ja sitten höllätään taka-akselia irti. Samoin voi komentaa, että vaikka perusasetus olisikin 50:50, alle tietyn nopeuden ja kaasun asennon pidetään etuveto asennossa.

                                            Tai sitten voi pyytää sen täyden 50:50 mitään kysymättä, joka on esimerkiksi jääradalla kiva.

                                            Itsellänihän on myös Ameriikan matopyörä tasauspyörästö (Peloquin) odottamassa etuakselille asennusta, jolloin käytös muuttuu taas.

                                            Tuohan on siis Powertrain CAN väylässä kiinni, jolloin sieltä voi sitten samalla sylkeä esim RaceChronolle CAN väylän viestiä kunhan hiukan osaa ohjelmoida ym.

                                            Mutterimodilla saa käytännössä tuon pysyvän 50:50 tehtyä, koska se poistaa "ylivuoto" venttiilin käytöstä, eli Haldex ei enää itse pysty mitenkään säätämään jakosuhdetta.
                                            Viimeksi muokannut gedu; 24.1.2023, 21:31.

                                            Comment


                                              #23
                                              Saako tuolla jarrutuksessa myös Haldexin lukkoon? A3 8P autoon haluaisin jonkun virityksen jotta siitä saisi enemmän Torsenin kaltaisen,kun nyt vapauttaa perän jarrutuksessa. Siinä on GEN2 kytkin mutta paljoa en ole nähnyt mitään muita ratkaisuja siihen kaupallisten lisäksi.

                                              Comment


                                                #24
                                                Minä tavallaan tykkään siitä etuvetosen käytöksestä, kun tullaan mutkaan. TT on melko tail-happy, jos osaa käyttää painon siirtoa edukseen. Kaasulla on sitte tasajako, eikä vetoarpajaiset. Olisi kyllä mielenkiintoista kokeilla kiinteetäkin tasajakoa.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Saisi tuon pitämään pakan kireällä ja pumpun päällä jarrutuksessakin (ainakin gen1 haldexin kanssa). Tekisi vain koodin joka katkaisisi jarrutiedon haldexilta (outputtia Teensyssä kyllä riittäisi)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Sotkee sitten ABS:n ja ajonvakautuksen toiminnan kokonaan, jos lähtee äpäröimään haldexin jarrutusvapautusta. Torsen ei vertaudu, koska se on vapaa tasauspyörästö silloin kun voima ei tule moottorilta.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Juurikin näin, käyttäytyy kuin olisi keskilukko päällä mutta edessä ja takana lukot auki. Olisi aikamoinen pideltävä mitä pari videota löytänyt.

                                                      Tuon ITT Mk20 ESP:n pystyy koodailemaan VCDS kaapelilla jopa EDL-OFF asti. Vasta ABS pois koodaus aiheuttaa merkkivalon (ABS vikavalon).
                                                      Viimeksi muokannut Killeri; 30.1.2023, 19:49. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Menee jo ohi aiheen, mutta gen4 saa tällaista purkkia, mistä ajatus lähti kun yritin RS3 8P:n ajettavuutta kehittää. Tuollainen mk5 pohjainen kori (gen 2 tai gen4 haldex) on umpisurkea vakiona viedä, ei tee mitään muuta kun puskee. Paksulla takavakaajalla/hyvällä alustalla siitä saa jo paremman. arto s TT varmaan painojakauma auttaa.

                                                        https://www.hpamotorsports.com/produ...dex-controller
                                                        ''The HPA Gen.4 Competition Controller is calibrated similar to the "Race mode" setting used in the standard Gen.4 Performance Controllers, but has the additional feature of increasing the clutch torque when braking. By doing so, wheel brake torque is now transferred rearwards through the AWD clutch, offering a far more aggressive deceleration capability. Additionally, the Competition controller will support left foot braking without disengaging the 4-motion clutch while out on the track.''

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Click image for larger version

Name:	xq62IcGql7m9aZDEN1a66fn9XnN3UgK2KZ7QwLC3Q9DgyNhsCWu3vB2zGquMbqLYEjkXi8Nu0jXDTYEuBdESrbRnI2-9Eq7e5TqgUQ3rnFfX6lQjyIUE1s0a-Z4HFMl4mbU7TAIwXw3i7sRy7C6z_mQ4BHataupsG-KGKtKU3mly3QLKCVqvc4pGg8jLaBt5wzIeweQNGFEa1qNfDEgsrEk5vS7PDo3Yiiyu2ZeDPqB2zVQ_5PzEWens04Dgnxi
Views:	703
Size:	122,8 Kt
ID:	1956242
                                                          Click image for larger version

Name:	2sfb1vejV59mBiuqdMpguLMTOKrMSd3oDc-6W9hVN-4ZY6EF3z7OAvbYkXZiy2d33Wfq9D76y4pJn7vrVGf5VuE60yOqGUcCFI3wM5ObJBeQqGc_r9WvdotdRbMkDTCMe1003Yn49rllhDeMqOzdNUExfu8KXv6c2rIr5MlgAgsMgwqnXAcRqd7P3bUt-o_N9vWzTntEel3wt4OSJ2rnlpM-M3nv6ANwhCnH2L8q6XQ6ujdU4tI2juM_YmRotbo
Views:	706
Size:	168,7 Kt
ID:	1956241
                                                          Click image for larger version

Name:	PtCHXUL3wctKcyGhCz3_3uJEQkb4AE7qv4aDdsaDwFLZAJKwUd6b75RUuDsql0m25da_o5YgLVvkoqBJc4nKDzUMsGY3glXlgYgrfqV1PQrPW71YgHLBjRyB88F3b5Unyrel6_VB_-hjoCny1UpIAETstS6u7DOuRZ6WQoQR_nDEw1Iqe8M0x5Ye_DV7L58uGWP20Rz_3XCGfq3_X7Kd_6o5sasrVU6JBNg_SzNDBBxnEHdwQC5BxTVgEKJUqHo
Views:	701
Size:	106,3 Kt
ID:	1956243
                                                          Alustaa asentelin paikoilleen, kun yksi iskari päätti tyhjentyä

                                                          Katsastuskin saatiin suoritettua
                                                          Click image for larger version

Name:	iJ40-O40QnNp6KWq0DbBczsZ_NKReJe46zvb_EgIA7LWNTMo8uaHJx_sonWua_Jy5UDM4XvzQpn7nkzd9gwWTIpt6jSXDbRogX5uL-fE5KvuXHxxaeiwCZ0gozmX2tmk6r-WzuEjKeP2hR9DGbDhCGKvxkeDa1tNGCeRAa8v-Sv8Hk5dHUo9IuRyX2HOTOko4CZRcvnZuq4uUosFd3LoxlH5ypTHMCQfT-ohOMs3Qurs3eJXG09yyKxzCSmadoi
Views:	655
Size:	118,0 Kt
ID:	1956244

                                                          Uusi radio konsolikin tuli hommattua.

                                                          Click image for larger version

Name:	-sf3C1gMQ69r4b6NE_-4AUas_KKSHRIDssHXzrnuEpo7LoX0Qmvs2jPIWNoCDMSprVfKpUnw-Mi5xXr9KGEhunJ9Y-FgI0P9QnbGnhkhitgip2EFGwYitqCj6Tnxt02oyefuoB4DGDeurpa39ebSFmCfxzWEnLcQMnLDQ917iYAFVq81x76C5gjFGmjQ9jheVgHQ5L6HbSCHlQ8GDAp2PIHCWSxPigMCwXhhnkiK8yI4oUMGas0sEDGPPyfdY6E
Views:	690
Size:	152,7 Kt
ID:	1956245

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Click image for larger version  Name:	AgbW_O5XUeYYwYuIMxZsAq8UNV_AaepJDxnSrtzwCnXbCsTrF9Dwgyv_m4THPiwEWaxpsI_AW53efW9jTgiyw3V7wBRUwKO71Qa1jxIIeXWVFEfBLZ9XF7JrlTZVBC0XPynVOnMteqqbsVfK5lzG1lWVvQaTogQOTK_Rw4Z0stnDNuIe2FswFyr5niQWQNq0APXHA0TJNEC4hI4FkayhPrxbQXWA4tZFB5VqSCMHAKGFNjhfu_RTARGjqWq22Jt Views:	0 Size:	191,5 Kt ID:	1957304

                                                            Nyt uudella radiolla asennettuna.

                                                            Seuraavaksi olisi tarkoitus ruveta kuutioimaan poistuvan CD-vaihtajan tilalle vahvistinta, toinen vahvistin tulee sitten käytöstä poistuvan lokeron tilalta toiselta puolelta takapenkkiä. Takakonttiin laitan tuon 10" supparin, sen kotelo istuu nätisti takapenkin selkänojaa vasten oikeassa kulmassa. Toki kiinnitykset pitää toteuttaa teinibassolle, ajattelin kiinnittää "turvavyöt" takakontin pohjaan, jolloin saan tarvittaessa subbarin pois tieltä. Laittaa vielä releen taakse vahvistimen virrat (ei syö ihan mahdottomia amppeereita ja ohjaa sitä kytkimellä) ja laittaa jonkun sopivan liitinparin kaiutinjohtoon. Ei jää vahvari virtoihin, eikä kaiutinjohdot pääse tapaamaan toisiaan myöskään. Duunista kun löytyy ihan VAG liitinparia 80A virtoihin asti.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X