Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nopea, nopeampi B8 S4

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Nopea, nopeampi B8 S4

    Kesällä -20 lähti oma autoharrastelu uusille urille, kun päivitettiin auto sellaiseen josta oikeasti löytyy mahdollisuuksia. Näitä mahdollisuuksia en osannut löytää kahdeksan vuoden kokemuksesta b5 adr etuvedosta enkä kahden vuoden aikana 4f allroadista.

    Auton hankkimista edelsi muutaman kuukauden tutustuminen kyseiseen platformiin sekä tarjontaan. Into kyseiseen kamppeeseen heräsi jo kevättalvella, mutta konkretisoitui vasta elokuun puolella sopivan yksilön löydyttyä ja muiden palasten loksahdettua kohdilleen. Kyseinen yksilö taisi olla kuukauden pari myynnissä entisellä omistajallaan, mutta vasta liikkeeseen päätyminen ja paremmat kuvat herättivät lopullisen kiinnostuksen kyseiseen peliin.

    Spekseinä tällöin autolle taisi olla seuraavat:

    -Sport differential
    -Sport jakkarat
    -B&O äänentoisto
    -Kohtuu kilometrit
    -Hyvä huoltohistoria sekä s-tronicin tyyppiviat korjattu
    -Vakio tekniikka tai sopivasti laiteltu yksilö. Tärkeintä oli, että kaikki muutokset olisi hyvin dokumentoitu

    Mitä saatiin olikin sitten näitä ja vähän enemmän

    -Auto vuodelta 2009
    -140tkm ajettu Italian tuonti -19, suomessa päästelty vasta 123 tkm:stä eteenpäin
    -Vakiotekniikka
    -Hyvä huoltohistoria, mm. ahtimen jäähyt, puolat, termari, mekatroniikka
    -B&O
    -Sport differential
    -Magnetic ride
    -Drive select, sekä dynamic steering
    -Panoraamakatto
    -Punamustat sport jakkarat
    -Värinä Phantom Black Pearlecent

    Matkaa takana auton kanssa nyt tätä kirjoitellessa on 13 kuukautta, joiden aikana olen mittariin saanut 22tkm lisää. Kyseiset kuukaudet ollaan päästy enemmän tai vähemmän vastoinkäymisten sekä päivitysten saattelemana, joten kyseinen kulkine alkaa olla vähintäänkin tuttu. Autoa on nyt vähintäänkin riittävästi päivitelty, rassattu, puunailtu ja korjailtu, joten tarinaa riittänee hetkeksi.

    Tällä hetkellä matkaa taivalletaan 034motorsportin ohjelmien avulla käyttäen E40 sekoitusta pulley ration ollessa 3.27 luokkaa. Päivityksiä ja osia on laiteltu vähintäänkin sen verran, että kyseisten speksien vaatimukset täyttyy. Myös alustaa ja ajettavuutta on paranneltu sen verran, että auto pysyy käsissä jyrkemmissäkin mutkissa

    Otetaan loppuun vielä katsaus suunnitelmista joita on aikomus tehdä ennen kesää -22, sekä menossa olevista päivityksistä

    -Kaasuläppärunko+hilppeet odottelee lähetystä Kaliforniasta kylmempään ilmastoon, 84mm läppä löytyy kaapista. Lokakuun puolivälissä osien ETA, joten tälle kesälle niitä tuskin saa
    -Putkiston rakentelu kesken, otetaan mallia ja oppia PerheFarkku projektista, kiitokset Juhalle testiputkista jo tässä vaiheessa.
    -Jarrut pitänee päivittää, tutkitaan keväällä lisää tätä
    -Kardaanin tuki päivittämättä
    -034 lupaa tulevaisuudessa softapäivitystä protovaiheessa olevien port injection kittien osalta (2 vaihtoehtoa rakenteilla), joten eiköhän se ole tämäkin kokeiltava, että saa taas tankata yhdestä pistoolista. Tähän saanee varata 2 harrasteyksikköä
    -Puhaltimen sekä kaasuläppärungon porttauksesta voisi myös haaveilla, katsotaan sitten port injectionin jälkeen
    -Myllytys ja pinnoitus pitänee myös tehdä uusiksi talven aikana, naarmuja on jo aivan liikaa

    -
    Attached Files
    Viimeksi muokannut tkaikkonen; 11.9.2021, 17:15. Perustelu: Päivitetty varustelistaa

    #2
    Koeajon ja lopullisen ostopäätöksen jälkeen taitettiin matka Jyväskylästä Ouluun. Hymy nousi naamalle aivan eri tavalla, kuin allroadin ratin takana.

    Tottakai jo ensimmäisenä iltana hoksattiin, että jostain kuuluu ylimääräistä suhinaa. Myös EPC vikavalo löytyi mittaristoon muutaman päivän ajon jälkeen. Suhinan syyksi selvisi vuotava jarrutehostin, joka vaihdettiin parin viikon jälkeen ostosta. Itselle jäi uuden osan hankinta auton iän vuoksi, kun myyjäliike kustansi työt ja vianetsinnän kulut. Tämänkin olisi voinut koeajolla hoksata, mutta se nyt jäi tekemättä. Tuon EPC valon osalta syytä ei selvinnyt, tällä hetkellä se on tullut n. 10 kertaa ja aina ilman kuormaa n. 40-50km/h vauhdeissa. Tästä en ole vieläkään huolissan vaikka tänä kesänäkin vika on kahdesti ilmaantunut.

    Kun sain todettua, että EPC valo ei ole isompi ongelma eikä muutakaan ihmeempää ilmennyt kuukauden ajon aikana, päätin käydä Turbotecillä vierailulla. Tämän ohjelmiston avulla mentiin loputa n. 6 kk ja 12tkm. Olihan se vakioon nähden pykälää nopeampi. Tosin launch conrollia ei ollut käytössä, tämäkin oli haaveissa youtube videoiden tuotoksena, mutta siihen ei tuntunut ratkaisua löytyvän.

    Autokauppojen yhteydessä tehtiin samalla myös kaupat toisista vanteista, peelers replicat s4 spekseillä, sekä vetokoukusta joka itselle oli puolittainen vaatimus. Replica vanteet tuli keväällä myytyä, mutta koukusta on ollut apuja. Taisi eräskin hirvi saada hyvät kyydit kärryssä viime syksynä.

    Comment


      #3
      Syksyn mittaan tulivat ensimmäiset päivitykset ja isompi huolto tuli tehtyä samalla, takana ässällä oli tässä vaiheessa 8tkm ilman suurempia huolia. Öljyt tuli vaihdettua koneeseen ja laatikkoon sekä laakerit joka nurkkaan kun edessä alkoi ulina. Tässä oli italiassa vaihdettu mekatroniikkaa ja muuta kivaa 98tkm kohdillan merkkiliikeen tiedoista ei oikeen tarkkaa kuvaa kaikesta vaihdetusta saanut, Öljyt vaihtui nyt 150tkm paikkeilla eli hieman etuajassa. Helppo ja yksinkertainen homma. Myös vapaasti pyörivät hihnarullat sekä hihnankiristimet vaihdeltiin lievän vinkunan vuoksi tuoreempiin.

      034motorsportilta tilattiin perän sekä apurungon insertit sekä x-pipe modi, ebaystä tuli laatikon insertti halvemman hinnan vuoksi. Näiden asennuksen yhteydessä tehtiin laatikon alle x-rautaan jäykiste modaus joka toikin mukavasti ajotuntumaa muiden palikoiden ohessa. Taka-apurunko pääsi vissiin heilahtamaan vaikka yksi kerralla inserttejä laiteltiin, joten auto suunnattiin tämän jälkeen uusiksi.
      Attached Files

      Comment


        #4
        Jatketaampa tarinointia, tässä vaiheessa ollaankin päästy marraskuun lopulle, jolloin koittikin mustan perjantain alennusmyynnit. Näillä alennusmyynneillä nälkä kasvoikin syödessä..

        Tilaukseen laitettiin suunnilleen tässä järjestyksessä:

        1. 034motorsport kallistuksenvakaaja, briteissä oli halvin hinta joten otin sen sieltä ennen brexitin alv muutoksia
        2. Ecs tuningin verkkokaupasta tilaukseen lähti hihnapyörän vaihtotyökalu, ahtimen bleeder screwt sekä 57+187mm hihnapyöräsetti hihnalla, joka kuitenkin muuttui back-order statuksen vuoksi pelkkään 187mm hihnapyörään.
        3. MercRacinging verkkokaupasta isompi heat exchanger, mallina v3.
        4. Ebaystä 57mm ahtimen hihnapyörä, taisi tulla Revon paketissa.
        5. MercRacinging verkkokaupasta 034motorsportin intake kit

        Tässä vaiheessa ohjelmasuunnitelma jäi vielä auki ja tarkoituksena olikin odotella osat suomeen ja sen jälkeen ratkaista tämä. Ennen joulua tilauksista kaikki paitsi 034:n intake olivatkin suomessa ja haaveena olikin päästä näitä välipäivinä asentamaan kunhan joululomareissusta päästään kotiin.

        Kuinka ollakkaan 23.12. klo 23.50 saatiin näihin suunnitelmiin stoppi. Porotokka keskellä pimeää tietä, Audin valoissa, 80km/h rajoituksella alle 50 metrin päässä ei välttämättä jokaisen autoharrastajan unelma. Itse istuin pelkääjän paikalla toteamassa kuinka ABS jarrujen huutaessa kolina kävi ympäri autoa. Auto tien laitaan parkkiin ja ihmettelemään vahinkoja joita olikin sitten heti muutama. Ensinnäkin pari poroa jäi niille sijoilleen sätkimään. Eipä ole ennen tarvinnut poroja jouluaattona lopettaa, mutta nyt sekin tuli tehtyä.

        Sitten auton vuoro. Pimeässä ensihavainnot olivatkin seuraavat: Kuskin ovi ei enää halunnut nätisti aueta, molemmat etuvalot saivat karvoja koristeeksi. Kuskin peili oli useammassa osassa lasia vasten. Konepellissä ja kuskinpuolen etulokarissa oli mukavat lommot. Auton alla oli lammikko, joten päätin, ettei matkaa jatketa enää tällä autolla. Mukana pari kuvaa isoimmista vaurioista.

        Viimeiset 60km mentiin sitten taksilla ja auto jäi odottelemaan hakua hinausautolla Oulun suunnasta, määränpäänä merkkiliikkeen korikorjaamo. Seuraavana päivänä saatiikin haettua Kajaanista alle peugeot. Tätä huippupeliä hakiessa vuokraamon henkilökunta erehtyi kysymään, olenko joskus ajanut pösöllä. Jostain kumman syystä vastaus ''En, olen koittanu viimeiseen asti vältellä'', ei ilmeisesti ollut se, mitä he odottivat.
        Attached Files

        Comment


          #5
          Jätetään vanhojen muistelu hetkeksi ja palataan nykyhetkeen ja viime lauantai-iltaan. Nostin jalkaa jarrulta tarkoituksena ottaa kunnon kiihdytys keskellä korpea. Kuinka ollakkaan voimansiirto ei kestänytkään tätä lauantai-illan piristystä. Kardaanin päätynivel antautui perämurikan luota ja lopputuloksena keräiltiin sporttidiffin kiinnityspalasia, pultteja sekä kuulalaakereita maantieltä. Onneksi on hinausvakuutukset joilla auto saatiin eilen sivistyksen pariin ja päästiin diagnoosin tekoon. Tallin nosturi oli varattuna joten tyydyin lattiamajoitukseen. Kuuden tunnin taistelun jälkeen irti oli pienempien hilppeiden lisäksi kasa pultteja, putkisto, kardaani sekä tasauspyörästö.

          Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2021-09-20 at 13.45.35.jpeg
Views:	1048
Size:	187,5 Kt
ID:	1926535 Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2021-09-18 at 18.39.25 (3).jpeg
Views:	1032
Size:	156,3 Kt
ID:	1926536 Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2021-09-18 at 18.39.25 (2).jpeg
Views:	1059
Size:	283,5 Kt
ID:	1926537





          Jälki oli sitten tämän näköistä, jenkeistä löytyi pikaisella kyselyllä vain yksi kohtalotoveri jolla oli vastaava homma sattunut. Samalla lähti sporttiperästä kaikki kolme kiinnityspaikkaa irti. Kardaanissa oli kaikki muu ehjää, tukilaakeri mukaan lukien.

          Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2021-09-20 at 22.31.40 (3).jpeg
Views:	1023
Size:	131,4 Kt
ID:	1926538Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2021-09-20 at 22.31.40 (2).jpeg
Views:	993
Size:	119,5 Kt
ID:	1926540 Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2021-09-20 at 22.31.40 (1).jpeg
Views:	985
Size:	166,6 Kt
ID:	1926539 Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2021-09-20 at 22.31.40.jpeg
Views:	990
Size:	149,7 Kt
ID:	1926541

          Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2021-09-20 at 20.05.22 (1).jpeg
Views:	1002
Size:	163,0 Kt
ID:	1926542 Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2021-09-20 at 20.05.35.jpeg
Views:	969
Size:	87,6 Kt
ID:	1926543


          Nyt sitten odotellaan osia:

          Käytetty sporttiperä suomesta purkaamolta =975e posteineen
          Perään kaikki nesteet, pultit ja täysi huolto stefoineen ja öljyineen ~ 250e
          JXB keskilaakerin jäykkätuenta 330$ posteineen jenkeistä ja tähän vielä tullit päälle
          Löbro 301133 x 2 kardaanin päätynivelet 55e/kpl
          034motorsportin kardaanin päätynivelten suojakumit jenkeistä 106$ posteineen + tulli vielä erikseen
          Lisäksi ohjelmointi tarvittaessa. Huom. sporttiperän vaihdossa ja ohjelmoinnissa onkin oltava tarkkana ettei mene asetuksia sotkemaan. Mm. antureitakaan ei saa vaihtaa kuin yksi kerrallaan ja nyt on siirrettävä vanhat korvaavaan perään. Katsotaan miten tässä onnistutaan

          Auto pitää tällä hetkellä saada liikenteeseen pian, joten tähän konkurssiin en alkanut etsimään halvimpaa perää euroopasta, toki niitä katselin ja 500-700eurolla + postit sellaisen saisikin. Myös hitsausta tuli mietittyä, mutta taitaa tuo valumateriaali olla arpapeliä. Nauttikaa harrastuksistanne, niin minäkin teen.

          Comment


            #6
            Kyllä tuon saa aika varmasti vielä hitsattua kuntoon.

            Meinaatko kokeilla lähtöjä uudella perällä? :)

            Comment


              #7
              Joo varmaankin ois saanu parsittua vielä kestävän ainakin johonkin pisteeseen asti. Pitää jättää aihioksi, jos joskus tarvitsee. Löytyy vastakappaleetkin vielä.

              Tietysti niitä kokeillaan, varttimailille oli tälle kesälle haaveena mutta ne peruttiin silloin kun olisi ehtinyt. Laittelin muutama viikko sitten michelin ps4s renkaatkin alle niin ei pitäisi jäädä pidoista kiinni. On muuten mahtavat renkaat, kun ei märälläkään enää luistonestovalot vilku. Maisema myös vaihtuu pykälää nopeammin kuin vanhoilla pirelleillä.

              Tais olla tuo ignition cut advanced launch control tällä kertaa liikaa vaikka olikin vaan 2500 rpm. Tää 034:n softa on siitä nätti, että vakkarin viikseä näpyttelemällä saa kierrosluvun launchille valita lennosta 2000-5000rpm välille.

              Comment


                #8
                Miten tuo vaurioiden mekanismi on edennyt, mikä on seurausta mistäkin? Kardaanin nivel ei kestänyt, ja ketjun toisessa päässä perän kiinnikkeet repeytyivät?

                Comment


                  #9
                  No näin minä oman koulutuksen puolesta arvioisin. Kardaanin nivel jumiutunut ja sitten kun lopulta momentti riittänyt sen laukaisemaan (yksi laakeri pihalle) on sitten ollutkin jo niin paljon momenttia että on voima riittänyt kääntämään perää sen verran että valurunko ei ole kestänyt. Tuo perähän makasi enää apurungon päällä vetareiden varassa.

                  Jenkkilässä oli arvioinut joku että olisi voinut johtua siitä, että nuita perän inserttejä asennettaessa on pultit vedetty ylikireelle ja se ois mahdollistanut tuon lohkeamisen etummaisen kiinnityksen osalta ja sitten kun perä päässyt liikkeelle niin olisi myös nivel särkynyt.

                  Tiedä sitten mikä on oikea teoria ja todellisuus

                  Comment


                    #10
                    Jos pelkkä perä olisi irronnut olisin uskaltanut epäillä valuvirhettä. Aika hepposen näköiset on kannakkeet kohdat, joten ei suurta virhettä valussa tartte että lopulta murtuu. Kun hepposta tekoa niin kuvittelen että jos yksi murtuu rasittuu muut liikaa ja nekin pamahtaa.
                    Mutta nyt kun kardaanin laakerikin meni niin ehkä epäilisin itsekkin laakeria ja sen lukittumista niin että perä vääntyi ja murtui.

                    Ihmeen vähän audin periä hajoaa vaikka aika hepposia ovat. Yhden "titanic" -perän olen hajottanut, eli noita 80-luvun möykkyjä. Eli mitoitukset on kyllä kohdallaan.

                    Comment


                      #11
                      Auto taas ajossa. Löbron laakerien https://www.autoluettelo.fi/wls/view...odeIdNo=312653 sekä spareton suojakumien https://spareto.fi/tuotteet/pascal-p...kseli/g5y001pc avulla kardaanista sai uuden. N. 15h harrasteaikaa meni kokonaisuudessaan diagnoosit, uuden perän huollot sekä kardaanin korjaukset mukaanlukien. Ainakaan vikavaloja ei syttynyt, kun siirsi anturit vanhasta uuteen. Pitää miettiä perän kytkimen sopeutusta, onko jollain tästä kokemusta?

                      Vaikea sanoa äkkiseltään mitään JXB tukilaakerin uusista ominaisuuksista, kun joutui keskittymään kulkeeko ässä normaalisti. Laitoin street kumit paikalleet, track versiot odottaa kaapissa.

                      Click image for larger version  Name:	WhatsApp Image 2021-09-27 at 19.21.10 (1).jpeg Views:	0 Size:	88,6 Kt ID:	1927013 Click image for larger version  Name:	WhatsApp Image 2021-09-28 at 17.01.32 (1).jpeg Views:	0 Size:	160,9 Kt ID:	1927014 Click image for larger version  Name:	WhatsApp Image 2021-09-27 at 19.21.10.jpeg Views:	0 Size:	103,2 Kt ID:	1927011 Click image for larger version  Name:	WhatsApp Image 2021-09-23 at 18.00.35.jpeg Views:	0 Size:	70,9 Kt ID:	1927010Click image for larger version  Name:	WhatsApp Image 2021-09-28 at 17.01.32.jpeg Views:	0 Size:	172,8 Kt ID:	1927012 Click image for larger version  Name:	WhatsApp Image 2021-09-23 at 13.19.21.jpeg Views:	0 Size:	76,5 Kt ID:	1927017
                      Attached Files

                      Comment

                      Working...
                      X