Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Cabriolet 2.8 30v

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Cabriolet 2.8 30v

    Heti alkuun linkit aiempiin ketjuihin samasta autosta:
    Juudaksen ketju https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...-cabriolet-2-8
    Mehtalan ketju https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...muuta-turausta

    Jos ei kiinnosta lukea vanhoja ketjuja läpi niin tässäpä speksit lyhykäisyydessään:
    - Audi Cabriolet 1995
    - Manuaaliloota
    - 2.8 30v moottori (swap by Mehtala)
    - Automaatti-ilmastointi (swap by Mehtala)
    - Sähkökatto
    - BC Racing säädettävä alusta
    - RH ZW5 8,5 ja 9,5x17 vanteet

    Bongasin auton myynti-ilmon tältä foorumilta 2019 heinäkuun lopussa ja huonosti nukutun yön jälkeen tein tarjouksen whatsappissa näkemättä autoa. Kaupat syntyivät, maksoin auton tilisiirrolla ja sovittiin nouto viikon päähän. Auton nouto sujui sovitusti ja auto oli suurin piirtein sellainen kuin odotinkin sen olevan kauppahinta huomioonottaen. Ehdin ajaa autolla elokuun ja osittain syyskuun 2019 jonka jälkeen koitti talviseisonta. En tehnyt cabille käytännössä yhtikäs mitään (ajamista lukuunottamatta) ensimmäisenä kesänä, tämä oli tiedossa jo ennen cabin ostamista kun autotallin rakennusprojekti oli samaan aikaan vaiheessa.

    Liitteenä muutamat kuvat vuodelta 2019. Seuraavassa postauksessa 2020/2021 tapahtumat.
    Attached Files

    #2
    Kylläpä tätä esilletuloa on muuten odoteltu, melkein yhtä paljon kuin auton koeajoa :P

    Comment


      #3
      Kuulin pientä huhua että tämä linjakas laitos liikuu edelleen ja kääntää päitä?

      Comment


        #4
        Huh huh melkein kaksi vuotta mennyt päivitystä kirjoittaessa.

        2020

        Talven aikana en tehnyt autolle mitään ja kun koitti kevät/kesä, tajusin etten ehdi tekemään kaikkia niitä huoltoja jotka autoon pitäisi tehdä. Listalla oli ainakin jakopää oheishilppeineen, sähkökaton vuotava hytikkapumppu ja ulkoasufiksailuita. Joten leuka rintaan ja ainoaksi ajeluksi taisi jäädä katsastuksessa käynti.

        Comment


          #5
          2021

          Moottoriin vaihtui jakopään osat, nokka-akseleiden väliset ketjut, ketjujen hytikkasäätimien liukupinnat+tiivisteet ym. Jako oli yhden hampaan pielessä (kts. kuva) ja se korjautui nyt lukitusraudan kanssa kohdalleen. Kampiakselin hihnapyörästä oli vulkanointi lähtenyt antautumaan joten sinne vaihtui uutta hihnapyörää, löytyi onneksi tarvikkeena. Yhdestä venttiilin hytikkasäätimestä/paininkupista oli pinta mennyt rikki, vaihdoin tilalle uuden. Samalla kun paikat oli auki, vaihtui tietysti kaikki vastaan tulevat stefat ja tiivisteet. Jäähdytin oli alkuperäinen ja tiputti alleen, joten tilalle tuli uusi laadukas Nissens.

          Click image for larger version  Name:	remppa_01.jpg Views:	0 Size:	539,1 Kt ID:	1956938 Click image for larger version  Name:	jako_pielessa.jpg Views:	0 Size:	486,7 Kt ID:	1956939 Click image for larger version  Name:	hihnapyora_vulkanointi_rikki.jpg Views:	0 Size:	346,9 Kt ID:	1956942 Click image for larger version  Name:	liukupinnat.jpg Views:	0 Size:	363,5 Kt ID:	1956935 Click image for larger version  Name:	kasaan_menossa_01.jpg Views:	0 Size:	549,1 Kt ID:	1956936 Click image for larger version  Name:	kasaan_menossa_02.jpg Views:	0 Size:	636,1 Kt ID:	1956937

          Moottori pärähtää edelleen startissa seisonnan jälkeen, vaikka moottoriin on edellisen omistajan toimesta vaihdettu öljynpaineventtiileitä ja nyt minun toimesta nokkien väliset ketjut ja niiden liukupinnat. Ehkäpä tämä korjautuisi nokkien ketjujen hydraulisäätimet vaihtamalla, mutta itse pystyn elämään tuon pärähdyksen kanssa :)

          Muilta osin kesä meni kruisaillessa, ohessa muutamat kuvat.

          Click image for larger version  Name:	ajossa_02.jpg Views:	0 Size:	454,2 Kt ID:	1956941 Click image for larger version  Name:	ajossa_01.jpg Views:	0 Size:	516,4 Kt ID:	1956940
          Attached Files

          Comment


            #6
            Sähkökaton hydraulinestevuoto

            Sähkökaton hydraulipumppu oli alkanut vuotamaan hydraulinestettä (sama litku kuin ohjaustehostimessa) takakontin pohjalle. Katto piti avatessa/suljettaessa myös hieman poikkeuksellista ääntä, olisiko pumppu imenyt vähäisen nestemäärän takia ilmaa tms. Pumpussa on muovinen kuppi nesteelle ja muovisessa kupissa O-rengastiivistys. Minun tapauksessa kuppi oli haljennut ja tuskinpa O-rengaskaan enää priima oli. Tähän onneksi löytyy tehtaan korjaussarja osanumerolla 8G0898101. Ihmettelin miksei Audi ole lakkauttanut tuotaKIN korjaussarjaa, mutta syy lienee se että Beetle Cabriolet (2010 asti) käyttää samaa osaa.

            Pumppu piti irroittaa kiinnikkeistään kupin vaihtoa varten. Tässä kohtaa tulikin ihmettelyä kun tein ELSA:n ohjeen mukaan, mutta pumppu ei mahtunutkaan nousemaan pois paikaltaan koska tankki oli tiellä, eikä ELSA maininnut tästä sanallakaan. Oman lisänsä soppaan toi se, että vanhemmissa Cabrioleteissa korin rakenne on erilainen ja näissä autoissa tankki pitää joko poistaa tai siirtää merkittävästi että pumpun saa irroitettua. Yllättäen kaikki Googlesta tai harrastefoorumeilta löydetyt keskustelut koskivat juuri tätä vanhempaa rakennetta. Minun tapauksessa ratkaisu oli lopulta yksinkertainen, en vain ymmärrä että miksei tätä ollut mainittu missään. Tankki piti irrottaa pannoistaan ja tankin alle piti laittaa parin sentin puupala että tankin sai kiilattua hieman ylemmäs, tämän jälkeen pumppu mahtui tulemaan pois. Eli jos alun perin oikean tekniikan olisi tiennyt niin asia olisi hoitunut viidessä minuutissa.

            Pumppuun meni kiinni yllä mainittu repair set ja tämän jälkeen tuoreet hytikkaöljyt. Pumppu tuli tällä kuntoon.

            Click image for larger version

Name:	halkeama.jpg
Views:	675
Size:	169,4 Kt
ID:	1956944 Click image for larger version

Name:	hytikkapumppu.jpg
Views:	715
Size:	485,4 Kt
ID:	1956945 Click image for larger version

Name:	korjaussarja.jpg
Views:	678
Size:	220,7 Kt
ID:	1956946

            Comment


              #7
              2022
              Eipä oikein mitään sanottavaa. Perinteiset puunaukset keväällä, kesä ajellen ja katsastuksessa toinen alapallonivel vaihtoon.

              Click image for larger version  Name:	auto1.jpg Views:	0 Size:	345,7 Kt ID:	1957135 Click image for larger version  Name:	auto2.jpg Views:	0 Size:	341,9 Kt ID:	1957136


              2023
              Auton maalipinta alkoi olla aika lopussa. Auto on joskus ylimaalattu (huonosti) ja joistain paikoista (mm. sivulistat) maali alkoi nyt lähteä irti paloina. Punainen väri yhdistettynä auringonpaisteeseen oli tehnyt maalipinnasta laikukkaan ja haalistuneen. Maalipinnan haasteista löytyy ensimmäinen maininta jo kymmenen vuoden takaa aiemman omistajan ketjusta. Tähän saakka maalipintaa on saanut tekohengitettyä, mutta nyt oli myönnettävä ettei omat taidot ja kiinnostus riittäneet ylläpitämään maalipintaa. Eikä sen enempää ollut kiinnostusta uudelleenmaalausprojektiin.

              Talven aikana syntyi päätös kiertoon laittamisesta. Cabi meni toukokuussa foorumille ja Nettiautoon myyntiin ja suhteellisen nopeasti uusi omistaja löytyikin Lahden suunnalta. En osaa sanoa onko uudella omistajalla foorumitunnuksia/haluja jatkaa ketjua. Jätetään ketju nyt kuitenkin toistaiseksi auki.

              Viimeksi muokannut peiponen; 28.5.2023, 19:33.

              Comment


                #8
                Tässä ku on niin hyvä aloitus tehty niin voi hyvillä mielin jatkaa tekstiä.

                Eli joo tuli nettiautoa vähän selailtua hirvee avoauto kuume vähän aikaa pohtien tää yksilö pisti silmään. Missä oli jotain vähän tehty ettei ihan nollasta tarvi lähteä.
                ​​​​​Kauppa hetkellä auto oli oikeestaan juuri sitä mitä odotinki maalipinta oli haalistunut ja kunto oli muuten ihan hyvä kilometreihin nähden. Tästä on siis hyvä lähteä jalostamaan lisää kuvaa ei jostain syystä tähän saa laitettua mut qr-koodin sai ? nykyaikaa toivottavasti toimii kuva siis toka päivä oston jälkeen.
                ​​​​Fiilikset oli korkeella ja muksutki tykkäsi. Tarkotus oli pitää 2023 kesä ajossa käydä parit tapahtumat läpi ei mitään erikoista ja nyt sit syksyllä 23 auto meni talviseisontaan.
                Attached Files
                Viimeksi muokannut Killeri; 30.1.2024, 21:48. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                Comment


                  #9
                  Tarkoitus olis ilma-alustaa laittaa ja jos vähän hifi kisoja kävis pyörähtää ens kesänä tästä vähän lisää myöhemmin kun, kerkee/jaksaa raapustaa tekstiä

                  Comment

                  Working...
                  X