Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 Allroad 2.7 Bit Quattro

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 Allroad 2.7 Bit Quattro

    Niin siinä kävi, että nykyinen auto lähtee vaihtoon ja tuommonen melko herkku A6 farkku löyty tilalle.

    Onkos tuo 2.7 Bit millainen tekniikka?

    Auto siis A6 Allroad automaatti farmari, vuosimallia 2000, ajettu n. 260tkm.

    Tässäpä tietoja, mitä edellinen omistaja kertonu:

    - Harmaat osat maalattu korin väriin
    - Musta kattoverhoilu
    - Ehjät S6:n Recarot beigenä, täysin sähköllä säätyvät + penkinlämmittimet
    - Uudet umpiot 3" bi-projektoreilla
    - Putkisto tehty kateilta taaksepäin, 2x2,5" dynamax vaimentimet, 2x resonaattorit
    - Täysin toimiva ilma-alusta IPP-armseilla, liike noin 150mm alimmasta ylimpään asentoon
    - RS6 kallistuksenvakaajat edessä ja takana
    - Vaimennettu STP Gold-matolla katto, ovet, lattia
    - TFSI - puolakonversio
    - RS6 takaluukun lippa
    - EGR ja lisäilmanpuhallin koodattu pois + ohjelmoitu n. 290hp
    - Android-pohjainen kosketusnäyttösoitin, Rainbow 6,5" erkat, 8" subwoofer, kaks vahvistinta
    - Takavalot vaihdettu led-mallisiin
    - Akku siirretty taakse
    - VEMS laajakaista lambda
    - Hainevä antenni

    Maalipinta hyvässä kunnossa, S13D-pinnoitus uusittu vasta.
    Eberi kellolla.
    Jakopää tehty vasta, ilmastointi huollettu.


    Pssst! Jos tunnistat kyseisen auton entisekses, laita ihmeessä tietoja autosta!
    Viimeksi muokannut jiikoomusic; 10.5.2021, 12:08.

    #2
    2.7 tekniikasta löytyy täältä paljon juttua jos vaan jaksaa lukea. Esimerkiksi tuolta: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...s4-sta-b5-2-7t

    Tuo alustan korkeuden säätöväli on kylläkin noin 100 mm, eikä 150.

    Vaikuttaa hyvältä ostokselta!

    Comment


      #3
      Tee projektiosioon threadi tästä. Olisi mukava lukea lisää.

      Comment


        #4
        Ehdottomasti projektiosioon kokemuksia tulevan matkan varrelta. Allroad ja biturbo osuu omaankin sieluun. Hyvässä ja pahassa.

        Comment


          #5
          Projektiosioon ilman muuta. Mä voin autella jousituksen ihmeiden kanssa. Onko tarkoitus laitella orkkiksen oloiseksi vai tuunailla?

          Suunnittelin itsekin RS6-vakaajia molempiin päihin mutta puskemisesta varoiteltiin ja niinpä sellainen on vain takana. Hyvä lopputulos.

          Comment


            #6
            Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
            2.7 tekniikasta löytyy täältä paljon juttua jos vaan jaksaa lukea. Esimerkiksi tuolta: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...s4-sta-b5-2-7t

            Tuo alustan korkeuden säätöväli on kylläkin noin 100 mm, eikä 150.

            Vaikuttaa hyvältä ostokselta!
            Tässä on varmaan ne samat säätötangon jatkopalat, kuin emännän allussa. Niillä tulee vähän lisää liikerataa muihin kuin asentoon 2.

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja ttenhunen Näytä viesti
              Projektiosioon ilman muuta. Mä voin autella jousituksen ihmeiden kanssa. Onko tarkoitus laitella orkkiksen oloiseksi vai tuunailla?

              Suunnittelin itsekin RS6-vakaajia molempiin päihin mutta puskemisesta varoiteltiin ja niinpä sellainen on vain takana. Hyvä lopputulos.
              Toistaseksi tarkotus on vain ja ainoastaan ajaa, mikäli kaupat autosta saadaan maaliin, toisaalta, sanallisesti kaupat on jo tehty ?

              Lähinnä kiinnostaa tietää, mihin kannattaa varautua ton kans, vaikka tässä yksilössä tuskin mitään yllätyksiä (ainakaan heti) tulee ?

              Comment


                #8
                Ilmajousitus, vaihdelaatikko ja turbot. Siinäpä isoimmat mitkä jossain vaiheessa huolettaa. Muutenhan nämä on hyviä pelejä.

                Comment


                • #9
                  Miten laatikko oireilee ja mitä sieltä ruukaa mennä? Tohonhan varmaan järkevin päivittää K04 siinä vaiheessa, kun ahtimet uusii.
                  Viimeksi muokannut okkim; 11.5.2021, 07:10. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                  Comment


                    #10
                    Tuon ikäisestä 5HP:stä voi nyt hajota mitä vain. Momentinmuunnin lienee yksi tyyppillisin ja sitten tulee venttiilikoneiston venttiilit. Mutta näistä kyllä yleensä selviää rahalla :) Molemmat oireilee eräänlaisena humppaamisena, siitäkin on tällä foorumilla vaikka mitenkä paljon juttuja, kun laittaa hakusanaksi 5HP tai tiptronic humppa.

                    Comment


                      #11
                      Lisään vielä omat kokemukset.

                      Kone:
                      - Lambdat on kulutustavaraa - niitä saa vaihdella 50-100tkm välein. Maksaa itsensä takaisin kulutuksen pysyessä aisoissa (eli alle 15l/100 ;)
                      - EGT-piirilevyt alkavat kenkkuilla jossain vaiheessa. Tilalle ns. Puolan piirilevyt. Anturia ei tarvitse vaihtaa.
                      - Huohotinputkisto tukkeutuu helposti tai murenee jossain vaiheessa. Kannataa tsekata ajoittain.
                      - Alipaine- ja paineputkiston liitoksia kannattaa kiristellä ajoittain.
                      - Venttiilikoppien ja nokkaketjujen säätimien tiivisteet pitää uusia ajoittain kun öljyä valuu pakosarjalle.
                      S4/RS4-keskusteluista löytyy lisää.

                      Muuta:
                      Takaiskareiden säätöventtiili jumittuu - siitä olenkin kirjoittanut korjausohjeet. Alkuperäinen iskari itse kestää kyllä.
                      Jousituksen venttiiliyksikkö jäätyy helposti jos kompressoria ei ole kuivattu tai vaihdettu pitkään aikaan. Tähän tosin auttaa lämpimässä tehdyt ylös-alasvedot jonkin verran.
                      Alkuperäiset iskarit ovat ehdottomasti parhaat. Kaikki muut ovat omituisia vaikka mitä lupaisivat. Olen kokeillut kaikenlaista. Taakse saa kyllä modifioidun SACHS-iskarin jos alkuperäisten iskarien venttiilien kunnostus ei innosta.

                      Ovien alalistat kannattaa irroteilla kerran vuodessa, pestä paikat ja tsekata valumareiät. Ne ovat Allroadin ruosteherkimmät kohdat. Listat lähtevät ruuvien irrotuksen jälkeen liu'uttamalla.

                      Sitten on C5 -mallin yleiset omat:
                      Etuakseliston ylätukivarret on kulutustavaraa etenkin Allroadissa kun painoa ja ET-vaikutusta on enemmän.
                      Lukot kenkkuilee talvisin ja niitä saa vaihdella ajoittain. Talvella mulla on hanskalokerossa iso kumilenkki pitämään kartturin ovea kiinni ensimmäisten kilometrien aikana ;). Lukoilla on vaikutus myös sisä- ja ovivalojen toimintaan.
                      Tuulilasin pyyhkijävivusto alkaa jumittaa jossain vaihessa. Kannattaa korjata ajoissa (eikä ajossa).
                      Tuulilasin alalista kannattaa painella kunnolla uraansa, muuten alkaa vettä mennä vääriin paikkoihin.
                      Veden poistoröörit akun ja tehostimen alta kannattaa puhdistaa kerran vuodessa myös.

                      Kaikesta huolimatta auto on yksi parhaista jota olen koskaan omistanut. Varma, tukeva ja tehokas peli. Mulla okkim päivitti rautaa ja porkkis softaa. Auto liikkuu varsin rivakasti.

                      Ja RossTech-piuha ja VCDS on tietysti aivan välttämätön työkalu tämmöisen auton omistajalle.

                      Comment


                        #12
                        Voin allekirjoittaa edellisen yli 10vuotta allroadilla ajaneena. Tosin tukivarsiin ei ole tarvinnut koskea, laatikkokin pelannut moitteettomasti. Tuo on huono kun noihin iskareihin ei ole mitään järkevää ratkaisua, alkuperäiset alkaa olla jo väsyneet edessä ja takana mutta ei tunnu mielekkäältä laittaa uusiin alkuperäisiin ~2000€
                        Viimeksi muokannut Hexa`; 11.5.2021, 21:15.

                        Comment


                        • #13
                          No, mulla 5 pihas että saa 3 ajettua ?

                          Comment


                            #14
                            Täältäkin löytyy tuo vanhemman sukupolven 2.7t Allroad, sen ostin "viallisena" eli jousitus, kompura ja paljon muuta oli rikki. Pikkuhiljaa laittanut sen kuntoon ja tosiaan alustan osat on kohtuu arvokkaita (varsinkin kun vaihtaa aivan kaikki mikä ikinä koriin koskee). Lambdat kannattaa tosiaan vaihtaa ajoittain, sillä kulutus tosiaan nousee melkoisesti niiden vanhetessa. Itse laitoin Arnott:n tekeleet (jouset ja iskarit) ja vaikka nuo ei ole yhtä "mukavat" kuin orkkis niin tietty jämäkkyys miellyttää. Tekniikan osalta tähän on korjattu nyt kaikki 2.7t tyyppiviat ja niitähän riittää loputtomasti. Kun kaikki toimii niin väittäisin koneen olevan yksi parhaista ja tunnettua on, että virivaraa löytyy jos lompakossa riittää paksuutta. Olen omistanut myös V8 koneisen ja siinä taas omat ongelmansa ja viripotentiaalia ei ole nimeksikään (tosin Allroad ei ole niitä kaikkein ensimmäisiä plattiksia joita alkaa tuunaamaan kireään katukuntoon).

                            Comment


                            • #15
                              Son mun ny. Kymysys, mitkä on nuo vanteet merkiltä ja malliltaan? Ehkä pari tuumaa pienemmät ois jees.

                              Comment


                                #16
                                Kovasti näyttäisi että ois MAM A1.

                                Comment


                                • #17
                                  Voevoe, kylläpä alko hienosti tämä harrastus. Pääsin 650km kotia ja kotipihassa sitten testailin tosissaan ilma-alustaa ja jumalauta niinkö haulikolla ois ammuttu korvan juuressa, kuskin puolelta keulasta räjähti pussi. No, ei auta kun keulaan uudet tilaukseen, MUTTA, mullako ei koskaan oo ilma-alustaa ollu, nii kuuluuko kompuran nostaessaan silleen jännästi raksuttaa? Ääni loppu ko pääs tasoon (kokeilin taso kerrallaan).

                                  Comment


                                    #18
                                    eBaysta saa halvalla koko kierroksen pusseja. Isän autossa on ne, ja itsellä omaani hyllyssä. Isällä ne taitaa olla nyt kolmatta vuotta menossa.

                                    Ei sen kompuran pidä raksuttaa. Se pörisee niin kuin kompressori, mutta tietty hiljempaa.

                                    Comment


                                      #19
                                      jiikoomusic, pussien räjähtely on kyllä harvinaista. Useammin irtoaa letkuliitos. Etenkin Arnottien etupussien liitos ei kestä useaa irroitusta. Muovikierteet kääntää helposti rikki.

                                      Comment


                                        #20
                                        Joo tuskin ne kovin usein räjähtelee. Isän autosta tosin räjähti Arnottsin pussi. Onneksi auto oli juuri menossa talliin eikä motarilla.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja ttenhunen Näytä viesti
                                          jiikoomusic, pussien räjähtely on kyllä harvinaista. Useammin irtoaa letkuliitos. Etenkin Arnottien etupussien liitos ei kestä useaa irroitusta. Muovikierteet kääntää helposti rikki.
                                          Joo samaa ihmetteli automyyjä. Tänään tarkotus purkaa ja kattoa mikä siihen tuli, kova ääni siitä lähti, mutta sitähän ei vielä voi satavarmaksi sanoa mitä sieltä meni.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kaboom.
                                            Viimeksi muokannut Killeri; 17.5.2021, 16:42. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                            Comment


                                              #23
                                              Omaani kun vaihdoin uudet pussit niin vanhoja katsellessa ihmettelinkin miten nuo helmat oli kestäneet sillä aika hyvin oli vuosien aikana rispaanutuneet. Varmasti olisi jossain vaiheessa käynyt ihan samoin sillä noissa oli jo vuotoja. Hiekka yms. syö noita kohtuu vauhdilla ja jos sattuu vielä asumaan alueella jossa ei ole päällystettyjä teitä. Hyvä tuuri ettei mennyt ajossa...

                                              Comment

                                              Working...
                                              X