Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 Exclusive MY2021

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A3 Exclusive MY2021

    Foorumin projekti-osioon uuttakin kalustoa. Talliin tulossa uusi A3 Sportback Business Advanced Exclusive värillä. Päivittelen tähän myöhemmin lisävarusteet ja värin.
    Viimeksi muokannut maileri; 20.4.2021, 22:48.

    #2
    Mielenkiintoista. Aika harvassa on tosiaan uusien avaukset projektipuolella. Mitä ajattelit tehdä autolle? Vai tilasitko valmiina jo tehtaalta? Exclusive antaa kyllä odotuttaa jotain leasing-laivastosta poikkeavaa.

    Comment


      #3
      Päivitellään tännekin tilannetta. Auto tilattiin tammikuussa ja autolle luvattiin 3-4kk toimitusaika toimitusikkunalla 22.4.-22.5.
      Maaliskuun alussa tuli kuitenkin ikävä yllätys ja tieto auton myöhästymisestä ja uudesta maahantulopäivästä 29.7.
      Huhtikuussa tuli jälleen uusi tieto auton entistä pahemmasta myöhästymisestä ja uudesta maahantulopäivästä 30.9.
      Toukokuussa taitaa sitten taas odottaa uusi ilmoitus, jossa kerrotaan auton myöhästyvän entisestään.
      (EDIT) Ei tarvinnut odottaa toukokuuta vaan vain pari päivää ja tuli taas uusi myöhästyminen, nyt maahantulopäivä 27.10.

      Syitä myöhästymisille ei löydy. Samaan aikaan samankaltaisilla varusteilla tilattuja A3:a tulee läpi Suomeen alle 2kk toimitusajalla. Esim. 5.3. tilattu auto on maassa 30.4. mennessä. Tilattu auto on siis bensakoneinen eli nyt ei puhuta mistään sähkö- tai ladattavista hybridautoista, joissa on esiintynyt komponentti ja akkupulaa.

      Exclusive väristä on toki leivottu syntipukkia, mutta sekään ei ole aiemmin viivästyttänyt tällä tavalla tilauksia. Värivalinta on myös pysynyt samana alusta lähtien ja ollut tiedossa tehtaalla tammikuusta lähtien joten sekään ei selitä uusia myöhästymisiä. Ja automaalit eivät ole maailmalta olleet lopussa missään vaiheessa.

      Audin tuotannonohjausjärjestelmä vaikuttaa kuitenkin olevan jonkinlainen mystinen helvetinkone, johon tiputetaan tilausvaiheessa arpalipuke. Tämän jälkeen kukaan ei pysty enää reagoimaan tai tekemään yhtään mitään vaan Audin henkilökunnan ainut tehtävä on tässä vaiheessa vain ihmetellä kädet puuskassa ja odotella pölmystyneenä, että mitä ihmettä tässä nyt oikein tapahtuu. Siinä sitten mylly pyörii ja sylkee ulos tuotteita aivan miten sattuu ja milloin sattuu.

      Lopputulos on se, että kukaan ei pysty selvittämään asiakkaalle miksi auton tuotanto viivästyy toistuvasti ja millä keinoilla tämä asia korjataan kuntoon.
      Viimeksi muokannut maileri; 5.5.2021, 10:56.

      Comment


        #4
        Toisaalta, jos tuote on hyvä ja sen haluaa saada, niin pienen myöhästymisen ehkä sietää, mutta tuo on kyllä sen verran reipas venähdys toistuvasti ilman selitystä, että saattaisi monella muullakin käydä "kostona" mielessä peruuttaa tilaus.

        Comment


          #5
          Niin asia olisi toki eri, jos kerrottaisiin, mistä toistuvat myöhästymiset johtuvat ja sen jälkeen kerrottaisiin miten asia kompensoidaan asiakkaalle.
          Viimeksi muokannut maileri; 11.9.2021, 14:11.

          Comment


            #6
            Nyt kokeillaan, mitä tapahtuu tuotannolle ja maahantuloviikolle, jos väri vaihdetaan Exclusive-väristä mallin normaaliin metalliväriin. Sen jälkeen tehdään sitten johtopäätökset.
            Viimeksi muokannut maileri; 6.5.2021, 14:47.

            Comment


            • #7
              Mikä tästä tekee projektin? Meinaatko heti uutuuttaan vaihtaa AAN:n vai mitä?

              Comment


                #8
                Jo pelkkä tilausvaihe näyttää tässä muodostuvan melkoiseksi projektiksi...:D
                Katsotaan sitten mitä keksitään, jos mahdollisesti auto joskus saadaan maahan.

                Comment


                  #9
                  Ei sen tarvi olla välttämättä tekniikkaswappi. Ihan hyvä, että tulee ihan vaan vaikka käyttökokemuksia. Jokaiselle jää sitten luettavaksi jutut, jotka sattuu itseään kiinnostamaan.

                  Comment


                    #10
                    Näinhän se juuri on.
                    Tuorein päivitys. Exclusive väri oli jälleen siirtynyt kuukaudella eteenpäin. Nyt oli 27.10. Ja vaihto normaaliin metalliväriin toi päivän 23.9. Vaikeata tämä tuntuu nyt olevan tehtaalle.

                    Comment


                      #11
                      Onko tullut selvitystä tai selvyyttä, miksi tuotanto on noinkin jumissa? Edes valistunutta arvausta?

                      Comment


                        #12
                        Ymmärtäisin värin vaikutuksen asiaan, jos kyseessä olisi Skoda tai jopa Volkswagen, mutta nyt puhutaan premiumbrändistä. Ihmettelen kyllä tätä kuviota.

                        Comment


                          #13
                          Mä tilasin A4 avantin elokuun lopulla ja toimitusajaksi kerrottiin neljä kuukautta, eli vuodenvaihde. Jossain marraskuun puolivälissä tuli puhelu että auto tulee viivästymään kuukauden tai kaksi. Sedanit oli kuulemma aikataulussa, mutta avantit viivästyy syystä tai toisesta. Joulukuussa tuli sitten uusi puhelu jossa setä kertoi, että auto tulee sittenkin kuten alunperin luvattu vuodenvaihteessa, ja niin tulikin.

                          Comment


                            #14
                            Pönnille: ei minkäänlaista. Myyjä on kyllä tehnyt parhaansa ja pyytänyt tehtaalta selvitystä useaan kertaan, mutta vastausta ei tule. Viestintä tehtaalle tapahtuu ilmeisesti maahantuojan eli K-auton tilaustiimin kautta. Asiakkaalle tämä näyttää nyt siltä, että on kaksi vaihtoehtoa miksi vastausta ei saada:
                            a)Kommunikaatio ei tällä hetkellä toimi tehtaan ja maahantuojan välillä eli viestit eivät kulje
                            b)Tehdas ei tunne omaa tuotannonohjausjärjestelmää eikä siis yksinkertaisesti tiedä syytä miksi valmistus viivästyy kerta toisensa jälkeen
                            Viimeksi muokannut maileri; 12.5.2021, 00:54.

                            Comment


                              #15
                              Tuotannonohjausjärjestelmä oli jälleen tehnyt jonkunmoisen kuperkeikan ja tavallinen metalliväri tulisikin nyt maahan 10.6. Eli tämä testi kertoi sen, että kyse ei ole komponenttipulasta vaan exclusive maalauslinja on tällä hetkellä se pullonkaula. Exclusive-värit maalataan erikseen omalla linjalla Neckarsulmissa eli kolmosen kori pitää kuljettaa sinne ja maalauksen jälkeen taas takaisin Ingolstadtiin kokoonpanoon. Normaalisti tämä ei ole ollut mikään ongelma, mutta voi toki spekuloida, että olisiko nyt sitten tullut niin paljon tilauspainetta e-tron GT:n myötä exclusive puolelle, että nähdään toistuvia viivästyksiä? Ja sitten on tietysti se kysymys, että kiilaavatko sähköautot tällä hetkellä tuotannossa ohi perinteisistä voimalähteistä?
                              Viimeksi muokannut maileri; 28.4.2021, 17:10.

                              Comment


                                #16
                                Audin sivujen mukaan siellä voi muutama muukin automalli aiheuttaa ruuhkaa e-tron GT:n lisäksi.

                                Audi A4 Sedan, Audi A5 Cabriolet, Audi S5 Cabriolet, Audi A6 Sedan and Audi A6 Avant, Audi A6 allroad quattro, Audi S6 Sedan and Audi S6 Avant, Audi RS 6 Avant, Audi A7 Sportback, Audi S7 Sportback, Audi RS 7 Sportback, Audi A8, Audi A8 L, Audi S8, Audi R8 Coupé*, Audi R8 Spyder*
                                https://www.audi-mediacenter.com/en/neckarsulm-199

                                Comment


                                  #17
                                  Jep, Neckarsulmissa valmistetaan toki montaa mallia, mutta eivät ne tunge Exclusive-maalauslinjalle ellei niihin ole valittu Exclusive-väriä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Conclusion: Exclusive-väri näytti nyt maahantulopäiväksi 30.10. ja luovutus olisi mennyt marraskuun puoliväliin. Tästäkään ajankohdasta myyjä ei mennyt takuuseen vaan antoi ymmärtää, että voi mennä siitä vielä paljon pidemmällekin. Myyjä ehdotti nyt vaihtoa tavalliseen metalliväriin, joka saataisiin maahan jo kesäkuun alkuun. Koska tilaus oli tehty jo 01/21, olin valmis kompromissiin ja värinvaihtoon, jotta auto saadaan kesäksi ajoon.

                                    Tottakai harmittaa, että pitkään harkittua exclusive-väriä ei nyt tule, mutta vuotta lähestyvä toimitusaika bensakoneiselle A3:lle oli vain tässä tilanteessa liikaa. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään Swan tai Ferrari 812.
                                    Ja jos jotakuta kiinnostaa mikä väri sieltä oli tilattuna, niin kyseessä oli Ipanema Brown, joka olisi ollut ääriharvinainen näky A3:ssa ja mahdollisesti tässä vaiheessa ainut Euroopassa tällaisena uusikorisena. Tuota väriä jonkun verran kyllä näkee lähinnä A6/A7 osastossa.
                                    Viimeksi muokannut maileri; 6.5.2021, 14:51.

                                    Comment


                                      #19
                                      Laitetaan tähän kokoonpano. Business Advancedissa tulee jo varsin mukavat varusteet valmiina. Menneisyydessä ovat ne ajat, jolloin vakionopeudensäädinkin piti ruksia Audiin lisävarustelistalta. Suurimpina eroina perus-businekseen advancedissä tulee erilaiset puskurit, kiiltävän musta grilli, led-sisävalopaketti, park assist sisältäen tutkat eteen ja taakse, tuuman isommat vanteet, kynnysten alumiinilistat. Toisin kuin muualla Euroopassa Suomen tuontiohjelmassa kaikki autot tulevat myös sivuhelmojen somistelistoilla, jotka ovat platinanharmaat matta sävyllä.

                                      Väri: Ipanema Brown exclusive-väri vaihdettu toimitusvaikeuksien vuoksi Python Yellow metalliväriin

                                      Lisävarusteet:
                                      -musta optiikka paketti
                                      -urheiluistuimet edessä
                                      -istuimien kangasverhoilu "Dynamik"
                                      -Ilman mallimerkintää ja moottorin tyyppimerkintää
                                      -tummennetut takalasit
                                      -talvirengaspaketti

                                      Vakiovarusteet:
                                      ´
                                      Mukavuus
                                      Ulkopeilit, sähköisesti säädettävät ja lämmitettävät
                                      Sähkötoiminen lisälämmitin
                                      Elektroninen ajonestolaite
                                      Sähkötoimiset lapsilukot
                                      Keskuslukitus
                                      Vetokoukkuvalmius
                                      12-v pistoke
                                      Automaatti-ilmastointi, 2-alueinen
                                      Infotainment-järjestelmät
                                      Digitaalinen mittaristo
                                      Navigointivalmius
                                      Infotainment järjestelmä MMI radio Plus (MIB3)
                                      6 kaiutinta (passiiviset)
                                      Digitaalinen radio (DAB)
                                      Audi connect Safety & Service
                                      Bluetooth -yhteys
                                      Avustavat järjestelmät
                                      Audi pre sense eteen - ennakoiva turvajärjestelmä
                                      Park assist -pysäköintiavustin
                                      Paikallaanpitoavustin (Audi Hold Assist)
                                      Vakionopeussäädin
                                      Kamera ja / tai etäisyyssensori (kuljettajaa avustava järjestelmä)
                                      Nopeusrajoitustunnistimen aktivointimahdollisuus function on demand -palvelun kautta
                                      Kaistaltapoistumisvaroitin
                                      Tekniikka ja turvallisuus
                                      Jarrujärjestelmä 48V MHEV -autoihin (ESC ja sähkömekaaninen jarrutehostin)
                                      Audi drive select -järjestelmä
                                      Vakionopeussäätimen nopeusrajoitin
                                      Sähkömekaaninen ohjaustehostin
                                      Täysikokoiset turvatyynyt edessä, etumatkustajan turvatyynyn deaktivointikatkaisin
                                      Sivuturvatyynyt edessä turvaverhoilla
                                      Turvavyömuistutus matkustajien tunnistuksella takana
                                      Start-stop -järjestelmä jarrutusenergian talteenotolla
                                      Ensiapuvälineet ja varoituskolmio
                                      Pyörät ja renkaat
                                      Alumiinivanteet monipuolainen design, koko 8 J x 17, renkaat 225/45 R17
                                      Renkaat 225/45 R17 91Y
                                      Työkalusarja
                                      Rengaspaineen tarkkailutoiminto
                                      Renkaanpaikkaussarja
                                      Valot
                                      LED-ajovalot
                                      LED-ajovalot ja LED -takavalot dynaamisilla takavilkuilla
                                      Erilliset päiväajovalot
                                      LED takavalot dynaamisilla vilkuilla
                                      Ajovalojen pesurit
                                      Valo- ja sadetunnistin
                                      Ulkoasu
                                      Korinväriset ulkopeilien kotelot
                                      Sisätilan alumiinioptiikka-paketti
                                      Kattospoileri
                                      Advanced -mallin puskurit
                                      Tehomerkintä
                                      Kiiltolistat sivuikkunoiden ympärillä
                                      Kattoluukut ja lasit
                                      Takalasinpyyhin ja -pesuri
                                      Aäntä- sekä lämpöä eristävä tuulilasi
                                      Istuimet
                                      Vakioistuimet edessä
                                      Kolme pääntukea takana
                                      Pääntuet edessä
                                      Keskikyynärnoja edessä
                                      Manuaalisesti säädettävät etuistuimet
                                      Istuinlämmitykset edessä
                                      ISOFIX kiinnikkeet etumatkustajan istuimessa, top tether ja i-Size kiinnityspisteet takaistuimen reunapaikoilla
                                      Takapenkin selkänoja taitettavissa 40:20:40
                                      Sisätilat
                                      Kattoverhous, kangasta
                                      Platinanharmaat somistelistat
                                      Alumiinisomisteet etuovien kynnyslistoissa
                                      Kangasmatot edessä ja takana
                                      Materiaali
                                      Istuimien kangasverhous "Debut.2"
                                      Ohjauspyörät ja hallintalaitteet
                                      Nahalla päällystetty 3-puolainen monitoimiohjauspyörä plus
                                      Valaistus
                                      LED -sisävalopaketti
                                      Muut
                                      Hätäpuhelujärjestelmä

                                      Comment


                                        #20
                                        Olenko puusilmä vai eikö täällä ole voimalinjaa mainittuna?

                                        Comment


                                          #21
                                          Minusta hyvä väri tuo Python yellow. Hienoa että joku uskaltaa ottaa muutakin kuin mustaa tai valkoista.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tasan samaa mieltä edellisen kanssa.

                                            En ole tutustunut noihin uusien varusteluihin, mutta edellisestä 8V:stä jäi mieleen, että sisävalopaketti oli hitokseen kiva, vaikkei nyt mikään varsin essentiaali olekaan. Miten lie uuden kopan kanssa sisävalaistus.

                                            Comment


                                              #23
                                              Joo, mielenkiinnolla odotan, että miltä tuo Python gelb näyttää luonnossa. Läppärin ruudulta, kun ei niin kauhean hyvää käsitystä sävystä saa, mutta ehkä kuitenkin jossain valaistuksessa taittaa hiukan vihreään päin. Ja joo Ibis white Audeja tässä maassa on jo ihan liikaa...:)

                                              Comment


                                                #24
                                                Pisti tuossa listauksessa silmään dynaamiset takavilkut ja etuledit ilman matrixeja. Onko uudessa kopassa kuitenkin dynaamiset vilkut myös edessä vaikka ei ole matrixit? Mulla 8v normi led-etuvalot jossa ei dynaamista vilkkua, takana kuitenkin on. Tuntuu vähän häröltä niin ja ilmeisen kallis homma touhuta eteenkin dynaamiset, melkein tekisi mieli taaksekin normi välkkyvilkku. Hyvä värivalinta tosiaan! Onko sulla suunnitelmia autolle sen jälkeiselle ajalle kun se on saapunut?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  En osaa kyllä sanoa noista etuvilkuista, näkee sitten kun auto pihassa, että miten ne pelaa. Onhan tuo hiukan epäloogista, jos menee noin.

                                                  Ei mitään isoja juttuja vielä mielessä, lähinnä teippauksia. Mustaksi ehkä peilikotelot, sitten tuo alahelman lista pitää katsoa miltä se oikein näyttää, että pitäisikö sekin teipata kiiltävän mustaksi. Ja ehkä takaovien alareunoihin mustat rinkulat, joita jonkun verran on näkynyt 8y:n promokuvissa. Kattoa ei nyt ainakaan alkuvaiheessa teipata.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Styroks kysyi tuosta voimalinjasta. Auto tulee pääosin taajama-ajoon ja 1.0TFSI MHEV S-tornic riittää siihen hyvin. Mielenkiintoista on verrata mitä on tapahtunut moottoriteknologiassa 15-vuodessa. Vanha kasipekka oli vag-konsernin lähes varmimmalla 1.6 16V tekniikalla moottorikoodilla BSE. Uudessa mild hybrid avustaa moottoria tarvittaessa 9kW JA 50nm lisäpotkulla, tämä lisävoima tulee ilmeisesti päälle vielä annettuihin 110hv/200nm tietoihin?

                                                    BSE
                                                    Polttoaineenkulutus - yhdistetty 6.9 l/100 km
                                                    Kiihtyvyys 0 - 100 km/h 12.2 s
                                                    Huippunopeus 185 km/h
                                                    Päästönormi Euro 4
                                                    Paino/teho-suhde 12.9 kg/hv, 77.3 hv/tonnia
                                                    Teho 102 hv @ 5600 kierrosta/min
                                                    Vääntömomentti 148 Nm @ 3800 kierrosta/min

                                                    DLAA
                                                    Polttoaineenkulutus - yhdistetty (NEDC) 4.3-4.5 l/100 km
                                                    Kiihtyvyys 0 - 100 km/h 10.6 s
                                                    Huippunopeus 204 km/h
                                                    Päästönormi Euro 6d - ISC - FCM
                                                    Paino/teho-suhde 11.6 kg/hv, 85.9 hv/tonnia
                                                    Teho 110 hv @ 5500 kierrosta/min
                                                    Vääntömomentti 200 Nm @ 2000-3000 kierrosta/min
                                                    Viimeksi muokannut maileri; 10.5.2021, 14:21.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Pönni Näytä viesti
                                                      Onko tullut selvitystä tai selvyyttä, miksi tuotanto on noinkin jumissa? Edes valistunutta arvausta?
                                                      Puolijohdepula varmasti suurin syy, muut perustelut enempi tai vähempi tekaistuja jottei asiakas tajua miten vakava tilanne oikeasti on. Varmasti ongelmat kasautuu tuotannonohjausjärjestelmäänkin kun varastosaldo näyttää jollekin komponentille pitkää miinusta.
                                                      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/s...9-f4464bd9f6f1
                                                      Tuotantokatkosten ennustetaan jatkuvan ainakin tämän kuun ajan, kesäkuun osalta ei ole vielä tehty päätöksiä. Seisokit vaikuttavat ainakin A3, A4 ja A5 -mallien valmistamiseen
                                                      Viimeksi muokannut vV8m5; 28.5.2021, 10:17.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ohhoh, no niinpä näyttää olevan linjat seis. Hieman puolueellinen näkemys, mutta eikö SEATin tehtaat voisi laittaa ovet kokonaan säppiin ja antaa nekin sirut Audille. Jättäisi kuitenkin konsernillekin paremman katteen, vähän niinkuin win-win kaikille...:)

                                                        Oma auto pitäisi kuitenkin olla jo valmiina, tosin alustanumeroa ei vielä näy, mutta maahantulopäiväksi on nyt ilmoitettu 10.6. Toivottavasti ei enää tule muutoksia tähän.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Käytettyjen markkinoilla löytynee muutaman vuoden päästä vm2021 A3, A4 ja A5-malleja hyvin karvalakkivarusteilla.
                                                          Maileri sun tapauksessa varmaankin käynyt niin että tuo Pyyttonin keltainen A3 löytynyt valmiiden rivistä (peruttu tilaus tms.) ja on ollut todennäköisesti lähes tilaamillasi varusteilla. Tähän sitten ympätty joitain puuttuneita varusteita ja paketti onkin valmis.
                                                          Saattaahan ne myös ottaa jonkun toisen vastaavin varustein olevan ja maalauttaa sen uusiksi. Kaikki on mahdollista kun on noinkin tukala tilanne tietyn komponentin suhteen.

                                                          Uskoisin että kaikki liikenevät sirut säästetään isompiin ja arvokkaampiin A6, A7, A8 ja S&RS vehkeisiin, joissa vakiovarustelukin jo pitää sisällään esim. digitaalisen virtual cockpit-mittariston ja navit ym.
                                                          Viimeksi muokannut vV8m5; 28.5.2021, 10:31. Perustelu: Lisäys

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            5.5. on ilmoitettu tuotantopäiväksi. Värinvaihtopäätöksen tein huhtikuun lopussa. Se on hyvin mahdollista, että tuo Python gelb kori on ollut jo valmiina maalauslinjalta. Mihinkään uudelleen maalauksiin tai muihin sähellyksiin en usko. Ei Audi nyt sentään mikään Spyker ole, jossa Saabin konkurssipesään etsittiin komponentteja pitkin poikin Ruotsin maaseutuja, että jos joltain sattuisi jotain löytymään. :D

                                                            Se on harmillista, että siruvalmistajille kännyköiden ja tietokoneiden valmistajat ovat määristä johtuen niitä avainasiakkaita ja autonvalmistajat sitten niitä hännän huippuja, joille toimitetaan, jos jotain jää.
                                                            Viimeksi muokannut maileri; 28.5.2021, 14:30.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X