Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C5 Allroad 2.7bit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    C5 Allroad 2.7bit

    Tuli Q5 hukattua syksyllä, kun piti hieman vapauttaa varoja taloremppaa varten. Kovasti etsin C5 allroadeja, piti dieselinä hommata aluksi kun joutuu välillä kulkemaan Lahteen töihin täältä Janakkalasta mutta oikein miellyttäviä ei ollut tarjolla ja tuli sitten haettua hätäpäissään C5 A6 rullanokkasorvi quattrona kun äiteen pösöllä ajelu aiheutti ahdistusta kovasti.
    A6:lla kerkesin ajelemaan noin kuukauden verran ja ajattelinkin että tällähän pärjää kun on hyvillä varusteilla ja muutenkin ns. "solid car" lukuunottamatta muutamia ruostepaikkoja, mutta ensi lumien tultua tuli semmonen fiilis että pitäisi olla joku millä pystyy vähän leikkimäänkin.

    ​​​​​Nettiautoa selailin ahkerasti mielessä kävi jo V8 C5 avantti, 8L S3 jne, mutta sitten huomasin tämän allroadin biturbolla. Allroadissa kiinnostuksen herätti hyvä kunto, kohtuu kilsat ja manuaali laatikko.
    Soitto myyjälle, auto kuulemma hyvässä kunnossa ja tekniikka pelaa yms.
    Lauantaina yövuorosta suoraan veljen kanssa ajamaan Kannukseen ja sinne päästyä ehkä hieman innostus latistui.. Kaukaa kaunis mutta läheltä löytyykin lommoa ja naarmua hieman odotettua ja puhelimessa kuultua enemmän. Noh koeajolla ei mitään ihmeitä ilmennyt ja muutenkin todella vankka ajettava, voimansiirron välyksiä lukuunottamatta. Tehtiin kaupat ja lähdettiin takasin päin ajelemaan ja tottakai Pirkanhovin kohdalla oli veljellä alustan vikavalo hetken palanut, myyjä mainitsi että iskareiden vaihdon yhteydessä oli ilmeisesti kasattu vanhoilla o-renkailla ja pussi hieman vuotaa tämän takia.
    Lueskelin koodit ja kompuran lämpötila anturista oli herjannut. Pesasin hallilla auton ja suhina kuuluu perästä niin pussihan sieltä oli halkeillut sen verran pahasti että kudoksien välistä suhisee..
    Tilasin uudet arnottin takapussit kun ei toinenkaan kovin hyvältä näyttänyt.
    Varaston perukoilta kaivoin ja putsasin allroadiin jo uuden sisustan odottelemaan inspiraatiota vanhan sporttikangas sisustan tilalle.

    Tekniikka tulee varmaan pysymään vakiona toistaiseksi, riittää talvi räppäilyyn mainiosti. Jonkun edellisen omistajan toimesta oli vaihdettu xs-powerin 3" dp:t ja keskivaimennin poistettu. Molemmat puolet tulee omalla putkella joten kuulostaa välillä 3 pyttyseltä, eli tilalle tarvitsee rakennella X tai H putki.
    ​​​​
    ​​​​​
    ​​​​​

    ​​​​​



    ​​​
    Viimeksi muokannut Hannnu; 14.1.2021, 22:00.

    #2
    Sama auto herätti emännässä mielenkiinnon. Ehkä ne kuvat sitten valehteli ja vähän kai myyjäkin. Onneksi näihin löytyy läjäpäin valmiita vinkkejä.

    Oliko mitä kaikkea suunnitelmissa? Laitetaan tämä seurantaan, tehtiin kaupat toisesta yksilöstä, kun tämä kerkesi mennä.

    Comment


      #3
      En nyt varsinaisesti sano että myyjä valehteli, näkemys erot ihmisten välillä autojen kunnosta vaihtelevat aika paljon. Esmes edellinen Q5 oli omaan silmään 260tkm ajettuna korin kunnon puolesta täysin vertailukelpoinen vastaaviin 100tkm ajettuihin Suomi autoihin, keulan kiveniskut pystyi laskemaan kahdenkäden sormin.

      Allroadista:
      Tälle nyt ei tekniikkapuolelle ole tarkoitus tähän hätään tehdä mitään, softa on mielessä pyörinyt mutta katsellaan nyt kuinka pysyy kasassa.
      Yhden puolan ilmeisesti jo hajotti, tämä on vielä kysymysmerkkinä.
      Click image for larger version

Name:	IMG_20210114_042024.jpg
Views:	2179
Size:	323,4 Kt
ID:	1908487

      Aluksi vain alusta kuntoon, jarrut ja niin pois päin. Edessä joku kolahtelee töyssyissä, mukaan tuli joitain uusia tukivarsia.

      Sisustan purin pois uutta puolaa ja takapusseja odotellessa jo recaroiden tieltä, samalla voi sitten pesurilla pestä lattiamaton ja puhdistella kaikki rakoset mihin käsiksi pääsee.
      Ihmettelen vain että missä auto on viettänyt elämänsä ja millä sitä on pesty? Ihmeellistä rusehtavaa töhnää jokapaikassa, ihan kuin olisi säilytetty jossain viljavarastossa. Kaikki ulkopuoliset kumiosat melkein rapistuu käsiin, ihan kuin olisi saanut jotain happoa, pahimpina ajovalojen "kumilistat" mitkä lensi roskiin ja uudet tulossa ebaystä.
      ​​​ Click image for larger version

Name:	IMG_20210114_054926.jpg
Views:	2164
Size:	213,8 Kt
ID:	1908486

      Comment


        #4
        Kumiosien hapertuminen riippuu ihan kumityypistä, eri aineet hajottaa eri kumiosia, osaa hajottaa esim alkoholi, jotain auringonvalo, jotain kalkki jne jne.. jos on ollut ladossa niin kalkkipöly ei ole poissuljettu tai betonipöly myös

        Comment


          #5
          Hyvän värinen, olispa omakin tuollainen! :) Mikä ton värin nimi on, ei kai Santorin blue?

          Comment


            #6
            Itse ostin vastaavan C5 Allroadin, hyvin halvalla ja multivikaisena. Tuohon omaan oli tehty remonttia julmasti (melkein kaikki tyyppiviat), mutta mm. jousitus rikki (vuoti ja kompura hajonnut jatkuvasta käynnistä) ja paljon muuta pikkuvikaa. Muutoin tuo oli todella siisti ja hyvin varusteltu eli päätin ottaa riskin. Kalliiksi tuonkin remontti tuli, mutta nyt se alkaa olla hyvässä kunnossa ja todella mukava laite ajella. Itse pidän tuon mahdollisimman vakiona (kokemusta on melkoisesti kustannusten karkaamisesta näiden kanssa jos virittämään alkaa), mutta softa pitäisi käydä hakemassa. Tuo kumiosien haprastuminen ihmetyttää, ne sentään oli omassa ihan hyvässä iskussa...

            Comment


              #7
              Tykkään myös väristä.

              Sen verran jos saa näin ylläpidon puolesta pyytää, autoyksilöille voisi tehdä omat langat. Näin pysyy juttu kasassa, eikä hypi eri aiheissa. Lisäksi omistajan vaihtuessa, auton tarinaa voi jatkaa samaan ketjuun. Autojen takiahan näitä juttuja luetaan, eikö mitä?

              Comment


                #8
                Muutin omaksi aiheeksi, parempi näin!
                Auto käy taas, 4 sylinterin puola oli pimeänä. Hämäsi vain kun heitteli sen johdosta misfire koodia useammalle sylinterille.

                Väri on ihan omaankin silmään mukava, vaikka hopeat audit ovat oma perversio.
                Värikoodi on tarran mukaan L75Q, mutta internet kertoo sen olevan Licht Grey, mikä vaikuttaa erikoiselta kun itse en tosta harmaata kyllä saa tekemälläkään.
                Joka tapauksessa maalipinta tarvitsee kiillotuskonetta kipeästi, naarmuja sielä täällä ja keula näyttää tähtitaivaalta. Mietityttää aina että miksi tummiin autoihin tungetaan valkoinen pohjamaali.
                ​​​

                Comment


                  #9
                  Ettei tuo väri olisi LZ5Q, kobaltblau?

                  Comment


                    #10
                    Mielestäni tarrassa kyllä lukee L75Q, mutta tarvinnee vielä katsoa uudestaan.

                    Viikonlopun aikana tuli pestyä matto kokonaan tekstiilipesurilla, melkonen määrä schaissea irtoaa aina. Samalla kaikki rakoset mihin vain pääsi, niin puhdistusaineella ja pienellä harjalla. Maton kuivumista odotellessa tuli vaihdettua molemmat takapussit uusiin, puolituntia otti puolelta.
                    Joku oli säästellyt jossain vaiheessa, kun oli iskarit uusittu mutta ei vanhoja pykineitä pusseja...
                    Click image for larger version

Name:	IMG_20210116_202606.jpg
Views:	1908
Size:	243,1 Kt
ID:	1908746

                    Sen jälkeen rupesin kasailemaan sisustaa, se meni kuin itsestään, ja kyllä noi mustat recarot mustan alcantara katon kanssa muuttaa ilmettä verrattuna ruutukangas jakkaroihin.

                    Click image for larger version

Name:	IMG_20210116_222243.jpg
Views:	1900
Size:	121,6 Kt
ID:	1908747

                    Samalla tuli testailtua mahdollisesti tulevia kesä/talvi vanteita, jos vain veljen kanssa päästään hinnasta sopuu. Elikkä alkuperäiset 4f RS6 peelersit, spacerit tarvitsee ainakin kun jäävät niin sisään että takana ottavat pussiin kiinni.

                    Click image for larger version

Name:	IMG_20210116_200207.jpg
Views:	1940
Size:	244,0 Kt
ID:	1908748

                    Nyt odotellaan vielä Saksasta uutta jousituksen kompuraa, kun vanha ei enään oikeen jaksanut työntää ilmaa. Vuotava pussi koitui varmaan senkin kohtaloksi, ja pohjassa olevasta suojasta päätellen on ainakin hyvin lähellä alkuperäisen ikää.

                    Comment


                      #11
                      Kerta toisensa jälkeen yllättyy, kuinka hyvin peelersit sopii eri korimalleihin. Peukku!

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Japi Näytä viesti
                        Ettei tuo väri olisi LZ5Q, kobaltblau?
                        Kookkeli ainakin näyttää tuolla värikoodilla jotain vastaavan värisiä c5 purkualluja.
                        C5 alluun saa näköjään olla aika pienellä et:llä olevat vanteet.

                        Comment


                          #13
                          vV8m5, Audi Tradition shopissa on aika halvalla uusia double spoke-vanteita. Ostaisin.

                          Comment


                            #14
                            Allroadin omissa vanteissakin ET on 25 ja silti ovat syvällä kaarissa piilossa.

                            Onko muuten jäähdytetty manuaalilaatikko joku allroad specific tuotos? Menee linjat laatikosta syyläriin samanlailla kun automaatissa?
                            Mietin vain että piisaakohan 4L laatikko öljyä?

                            Comment


                              #15
                              Jäähdytettyjä manuaalilootia on myös B5 biturboissa. Linjat menee samaan tyyliin, ja 4 litraa riittää.

                              Comment


                                #16
                                Alusta on nyt kunnossa uuden kompressorin myötä, ei vuoda mistään ja nousee nopeasti.
                                Adaptaatio meinasi tuottaa harmaita hiuksia, kun yksi tasoanturin kiinnike oli hieman vääntynyt takapussien vaihdon tuoksinnassa ja näytteli ihan höpöarvoja.
                                Sen sain läpi sitten lopulta ja palautin alkuperäiseen korkeuteen talven ajaksi että voi rymytä noita tukkiteitä.

                                Click image for larger version

Name:	IMG_20210121_214540.jpg
Views:	1469
Size:	244,3 Kt
ID:	1909761

                                Click image for larger version

Name:	IMG_20210123_113052.jpg
Views:	1513
Size:	252,5 Kt
ID:	1909760

                                To do listalla olisi seuraavaa:
                                -Putki tehdä uusiksi.
                                -Koukun asennus, alkuperäinen löytyy, ilman johtosarjaa.
                                -Ajovalojen entraus.
                                -Etuovien mikrokytkimet pimeänä.
                                -Voimansiirron puslien uusintaa.
                                -Ulkokuoren siistimistä.
                                -Jarrut kaipaa hieman huomiota.
                                -Joku kolaa edessä.

                                ​​​

                                Comment


                                  #17
                                  Noista double-spoke vanteista. Niitä ei ainakaan toistaiseksi enää saa, loppu. Itsekin kokeilin noita tilata jo aikoja sitten, mutta ainakaan vielä niitä ei ole uusia tullut myyntiin. Itse epäilen, että kyseessä oli hinnoitteluvirhe sillä jo perusvanne maksoi 4x enemmän ja poistivat sitten myynnistä.
                                  Viimeksi muokannut Jari74; 28.1.2021, 07:30.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itse moiset tilasin A6 C5 epäallroadiin että mahtui jarrut olemaan ilman spacereita. Sonderpreis luki nettisivulla eli joku aleale kai. 26.6.2020 laitoin tilauksen ja kahden viikon kuluttua tulivat lavalla pihaan. 476e vanteet ja 29,90e rahti. Vanteissa valmistusleimat muistaakseni 2017.
                                    Viimeksi muokannut okkim; 29.1.2021, 06:18. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ok, no täytyy seurata jos tulee vielä edullisesti myyntiin.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tämäkö ei ollutkaan kelpo talvirassi kun nyt jo myynnissä?

                                        Comment


                                          #21
                                          Kelpo talvirassi on kyllä, ihan joka mittarilla paitsi taloudellisuudessa.
                                          Taas on saanut ravata Lahdessa töissä, niin ei tota 140km päivässä perse kestä millään tällä ajella 5 kertaa viikossa. Mielessä käynyt paluu C6:seen, kun vieläkin harmittaa edellisen myynti.. Ja myös pieni kelkkakuume on päällänsä.
                                          C6 allroadi vaan täyttää kaikki omat boksit ja ennenkaikkea miellyttää silmää.
                                          Click image for larger version

Name:	IMG_20190704_070856.jpg
Views:	901
Size:	395,3 Kt
ID:	1912728
                                          ​​​​​​

                                          ​​​​​Updatee muutenkin:
                                          Meni jarrupoljin erittäin pehmeäksi = painuu tulipeltiin käydessä, jarrut kuitenkin toimii Käsijarru kahva nousee myös ihan ylös asti. Ajattelin eka että meni letku puhki kun jääradalla tämä tapahtu. Ei vuotanut nesteitä mistään, tehostaja toimii ainakin VCDS:n mukaan pitämällä paineet.​​​​
                                          Eilen ilmasin jarrut niin että nesteetkin vaihtu, niin kokeilin käsijarrun vipuja satuloista ja kuskinpuolen satulassa se liikkuu pohjaan asti sormin, eli ilmeisesti satulan sisältä automaattikiristimen mekanismi kokenut force majurit?

                                          Lisäksi työkaveri päätti kokeilla hiacen takapuskurin kestävyyttä allroadin oveen. Audissa ovessa lommo ja hiacesta kulma sisässä, että aika pehmeetä on pelti japseissa.
                                          Purkuovi tuli hommattua, ei maksa vaivaa oikoa. Uusivanha on vain erivärinen.
                                          ​​​​​​
                                          Tänään käytiin Vanajanselällä katselemassa jäärata touhuja, itse tyydyin pyörimään radan sivussa kun ilman piikkejä jää jalkoihin :D

                                          Click image for larger version

Name:	IMG_20210307_134706.jpg
Views:	965
Size:	157,2 Kt
ID:	1912727

                                          Comment


                                            #22
                                            Juuri harmittelin samaa, että kulutus tässä laitteessa on todella kova, matkallakin vie yli 10l ja kaupungissa tuplat (itsellä keskikulutus ~12l/100km) ei ole tätä päivää enää. Kaivelin vanhoja docuja yms. 2000 luvun alusta jolloin minulla oli A6 2.7t Sedan ja se vei hiukan vähemmän, mutta tosiaan eri korimalli ja kevyempi.

                                            Noista Double Spoke vanteista, kyttäillyt tulisiko noita tarjolle uudestaan tuolla tarjoushinnalla, mutta valitettavasti ei sillä nyt kappale hinta on ~430€

                                            Comment


                                              #23
                                              Hauska autohan allu on, ihan huippu. Autoa pitää vain ymmärtää kaikessa hyvässä ja pahassa.

                                              Kulutukseen sen verran, että V8 verrokki samassa allroad paketissa, 5hp slippyllä kuluttaa matka-ajossa 10-12ltr/100km. Taajama pyörityksessä kulutus nousee 17ltr/100km.

                                              Comment


                                                #24
                                                Minä jo meinasin ruveta koluamaan vikaa pihalle, kun matkaa könnätessä jää 9,5..10 väliin (man + bit). Kaupunkipainotteinen ajo kuluttaa noin 12..13 väliin, noin hihamitalla. Ei ole seuranta emännän autossa ihan samalla tasolla kuin omassa..

                                                Itse tykkään tuosta myös kovasti. Jonkun sortin vetokyvyllä ja maavaralla varustettuna vehje tekee ~kaiken sen arkisen, mitä siltä pyytää. Vikkelään ajoon kun sitten muut vehkeet. Toki allulla pääsee motarilla tarvittaessa kohtuullista kyytiä ja merkittävän mukavasti.
                                                Viimeksi muokannut arto s; 9.3.2021, 10:27.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tää keskustelu menee näköjään kehumiseksi mutta mulle Allusta on tullut tykätyin auto vaikka paljon uudempaakin on vierellä käynyt. Kulutus ei ole lisääntynyt vaikka vehjettä on piristetty ihan kunnolla. Ovien jäätymisestä ja muutaman vuoden välein ilmaantuvasta öljynkärystä on tullut vain persoonallisia ominaisuuksia muuten erinomaisessa ja suuntavakaassa autossa. Ja jousituksen salat kun opettelee, senkin kanssa pärjää.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Itsellä on ainakin toistaiseksi ESEN SKV ja muut yhtä laadukkaalta kuulostavat lukot toimineet talvisin. En osannut orggislukkoja elvyttää. On menneet ovet auki ja kiinni ihan mukisematta. Kannattaa kokeilla, jos joskus menee hermo sisään kömpimiseen repsikan puolelta, tai jos ovet eivät meinaa mennä kiinni tms.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Joo kyllä näissä hauskuuskerrointa riittää, ja monikäyttöisyyttä. Jää vain vähälle käytölle, ja jos homma ei olis ihan niin justiinsa pelimerkkien kanssa niin antaisin olla vaikka tallissa seisonnassa.

                                                      Vaihdoin kuskinoven lukkolaitteen jo uuteen, merkkiä nyt en muista, tuli Saksasta atp-autoteileltä, apukuskin puoli toimii muuten hyvin mutta se mikrokytkin toimii vaihtelevasti.
                                                      Samasta puljusta tilasin uudet jarruhilut, vanhaa jää etusatulat. Toki niihinkin olisi tiivistesarjat voinut varuiksi ottaa, mutta toimivat niin parempi olla koskematta.
                                                      ​​​​

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X