Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi coupe 1994 2.0E

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi coupe 1994 2.0E

    Kevyeksi talviprojektiksi mieluinen korimalli, viimeisin coupe sutjakalla 2 litran automaatilla. Ajomäärä on nyt 211tkm ja leima oli mennyt kylmäksi viime vuoden huhtikuussa. Jarrut oli lopussa, joten tilasin Saksasta Zimmermannin levyt ja palat joka kulmaan. Lisäksi vaihdoin satulat taakse, kun männät ja pölysuojakumit olivat yhtä puuta ja jumissa. Etusatuloihin piti vaihtaa ilmausruuvit, lähti onneksi vanhat irti eikä katkenneet.

    Auto on tuo Colour Edition-Paket; ulkoväri Brilliant-violet L3 ja sisusta on sporttipenkein ZS kankaalla. Tilasin ebaysta alkuperäisen esitteen tästä konseptista. Puskurit on hieman omanlaisensa, mutta ei mitään muuta erikoista.

    Eteen vaihdoin koiranluut vielä katsastukseen ja paikkailin muutamat vuodot konehuoneesta. Oli jäänyt edelliseltä yksi venttiilikopan ruuvi puoliksi irti ja vedenlämpöantureiden oksan o-rengas oli kulahtanut. Helpoiten sai uuden oksan kuin pelkän o-renkaan.

    Perushuollon lisäksi tulpanjohdot vanhasta varastosta, näissä oli yksi johto syöpynyt tulpan päästä. Huohottimen yksi prässätty letku oli pakko tilata Traditionista ja se oli tähänastisen elämän kallein parin euron kumiletku, 50e kotiin kannettuna 5 cm letkusta. Oli vaan molemmissa päissä eri halkaisijan putkitulo ja kulma keskellä, niin ei mahkuja tehdä metrikamasta.

    22.7.2020 sitten yritys leimalle ja puhtaat paperit. Nyt voikin turvallisin mielin ajella lisää vikoja esiin. Bensamittari on kuollut, yritin etsiskellä polttoaineen anturia, mutta ei löytynyt. Mistä sen löytää? Automaatin öljyn/suodattimen vaihto myös listalla kuten kaikki jarruletkut. Ilmastointi ei toimi, ilmeisemmin kenno rikki. Kompurasta oli otettu kytkimen johdin irti. Sähköpeilit ei toimi eikä takalasinpyyhkijä... yms harrastamista.

    Vanteet olisi alkuperäiset, mutta kaipaa lippojen kiillotusta. Kun olisi renkaiden tasapainotuskone, niin saisi sillä vanteet pyörimään ja kiillotettua lipat. Toki sain ostetuksi yhdeltä palstaveljeltä hieman erimalliset aluvanteet, mutta nämä onkin melko hyvät kunnoltaan.

    Harvakseltaan jos päivittelisi tätä topikkia, lähinnä vertaistukea hakemaan. Kuvia yritän laitella, jos onnistuisi.


    #2
    Click image for larger version

Name:	F33853AE-98A7-4FE7-80D7-3851D709DADA.jpeg
Views:	4227
Size:	161,9 Kt
ID:	1894540 Click image for larger version

Name:	9D87B0EA-06CA-4191-8388-FA6508BACC8B.jpeg
Views:	4227
Size:	141,4 Kt
ID:	1894541 Click image for larger version

Name:	DDEB7382-2D0D-425E-9F0F-7F050835F2CF.jpeg
Views:	4230
Size:	161,7 Kt
ID:	1894542 Click image for larger version

Name:	857928D9-FAE1-4E54-8DD4-254E435F8B11.jpeg
Views:	4201
Size:	180,3 Kt
ID:	1894543 Click image for larger version

Name:	37E02260-2CA0-41F6-B8A8-7C5F657B582C.jpeg
Views:	4187
Size:	192,5 Kt
ID:	1894544 Click image for larger version

Name:	C5647F86-B465-4F06-B5B8-6736817523E3.jpeg
Views:	4234
Size:	336,1 Kt
ID:	1894545 Click image for larger version

Name:	5D6E8E9B-53FA-402B-9B9F-4199ED1E133E.jpeg
Views:	4230
Size:	244,1 Kt
ID:	1894546 Click image for larger version

Name:	C57791EF-4954-48A3-BA8C-0739D2D9B659.jpeg
Views:	4218
Size:	374,6 Kt
ID:	1894547

    Comment


      #3
      Tänään käytin ohjauskulmien tarkistuksessa/säädössä. Ihan kaikkia ei saatu rajojen sisälle, mutta ohjaustuntuma parani kyllä perstuntumalla.

      Click image for larger version

Name:	FDAE1402-C0A7-4E2A-9839-1B7CC903CB0C.jpeg
Views:	4080
Size:	88,0 Kt
ID:	1894785

      Comment


      • #4
        Siisti vehe ja vähän erilaisempi Coupe. Tsempiä projektiin. Itselläni lähti bensa- ja muutkin mittarit toimimaan, kun vähän juotoksia lämmittelin. On nimittäin tyyppivika näissä vehkeissä.

        Comment


          #5
          Click image for larger version

Name:	167DA138-0B4A-4045-86ED-1057D42AE2A4.jpeg
Views:	3735
Size:	114,0 Kt
ID:	1897930 Click image for larger version

Name:	254D6211-43FF-487A-99C0-FD9C6FADE59A.jpeg
Views:	3767
Size:	94,2 Kt
ID:	1897931
          Auto elokuun alussa Mutalan tallille ja nyt sitten pikkuhiljaa jotain pientä. On vaan välillä huvittamisen puutosta. Tilasin ebaysta pakoputkiston; etu- ja takapönttö plus asennustarvikkeet 74e ja 14e rahti kotiin. En pitänyt kalliina. Oli just oikea konekoodi, korimalli ja automaattilaatikko spekseissä, mutta 30cm liian lyhyt. Tiedä sitten onko joskus jotain turatttu. Otin vanhasta putkesta pätkän edestä ja ongelma sillä selvä. Roikutuskoukut yms olivat hyvät ja laadukkaat. Putken ulostuloon vaan pitää etsiä ovaali pää. Alkuperäisessä se ei ole irrotettava, mutta Motonetista saa sopivasti.

          Click image for larger version

Name:	EF0537E4-0BE0-42A0-9C11-DFBB3D0C33FD.jpeg
Views:	3424
Size:	79,1 Kt
ID:	1897928
          Attached Files
          Viimeksi muokannut Aaltospoika; 30.8.2020, 12:26.

          Comment


            #6
            On kyllä paska foorumi lisätä mitään kuvia Ipadilla... Tai operoija on kätilö.

            Comment


              #7
              Tänään jakopää työlistalla. Ja huomenna vielä apulaitehihnat. Kovin nerokas järjestely, kun moottorituki menee ilmastoinnin hihna läpi. Mutta moottori tuentaan ja sitten katsoo mistä saa hihnan mentävän välin. Ei mitään ihmeellisiä tappelemisia, melko suoraviivainen homma 8v koneen jakopää.

              Click image for larger version

Name:	D40B7797-E200-49BC-BE20-5EA55E243A07.jpeg
Views:	3269
Size:	111,3 Kt
ID:	1899620

              Comment


                #8
                Tänään vuorossa automaattilaatikon öljyhuolto. Eipä tässäkään mitään suurempaa mysteeria ollut, magneetti ihan puhdas ja öljyt punaiset. Ihan luksusta, kun on laatikossa öljytikku...

                Tiedä sitten kuinka kuranttia tuo Teboilin öljy on, ainakin törpössä oli sopiva hyväksyntä.

                Click image for larger version  Name:	22DE347B-70EF-4B11-86DD-FD522D2C4AA9.jpeg Views:	0 Size:	166,8 Kt ID:	1900138
                Attached Files

                Comment


                  #9
                  Otin tänään hetkeksi ajoon, niin saa vielä vähän ponnistaa vikoja. Ainakin jäähdytysnestettä vuotaa vieläkin ja nyt taitaa olla tuo vesiletkuliitin lohkon perässä. Onkin jo vaihdettu se oksa, jossa anturit on. Kai tuokin on samaa sarjaa...

                  Laatikossa oli ilmeisesti alunperin liikaa öljyä, laitoin saman verran kuin tuli pois. Täytyy lirutella vielä muutama desi pois.

                  Click image for larger version

Name:	96B539F3-C5DA-4D55-BC56-BD24CC0514F6.jpeg
Views:	3348
Size:	103,4 Kt
ID:	1900286 Click image for larger version

Name:	B62531B8-35BE-49EF-B3A0-1D035829C565.jpeg
Views:	3334
Size:	136,4 Kt
ID:	1900287

                  Comment


                    #10
                    Kaikki nykyiset munat samaan koriin talven ajaksi. Siitä voi sitten valkata mitä tekisi, jos innostuu. Jyväskyästä saapui pieni moottoriosapaketti ihan hyviä osia. Inventoin ne hyllyyn odottamaan josko tulee tarvis joskus.

                    Click image for larger version

Name:	4F6E0CB7-DE90-4E88-80CE-63EA506DA496.jpeg
Views:	3166
Size:	182,8 Kt
ID:	1902534
                    Click image for larger version

Name:	B142B9E4-5D1C-4804-A6D3-A70474286AA0.jpeg
Views:	3149
Size:	143,2 Kt
ID:	1902535





                    Attached Files

                    Comment


                      #11
                      Oho, tämähän on erikoinen peli. Mistä moinen löytynytkään.. Hienoa, ettei nämä mene ihan tärviölle vaan saavat ansaitsemaansa huomiota.

                      Comment


                        #12
                        Venttiilikopan tiivisteen vaihto ja muutaman haperon letkun uusinta. Olikin aika kovaksi laminoitunutta `kumia` tuo tiiviste... josko uusi tiiviste pitäisi öljyn sisällä.

                        Comment


                          #13
                          Miltä näytti nokka-akseli?

                          Comment


                            #14
                            Tuolta se näytti. Vissiin kuvat suurenee, kun klikkaa ne auki.

                            Comment


                              #15
                              Siistejä sisähommia, kun koettaa elvyttää mittariston ja ohjauspaneelien polttimoita. Pitää samalla tutkaista onko harrastusmielessä mahkuja löytää kylmiä juotoksia, kun pa- ja lämpömittari elää hieman omaa elämäänsä. Tai kai se lopullinen jännitysmomentti on, että saako tuota kasaan enää...

                              Click image for larger version

Name:	D6D4F813-3FAB-427A-93D8-CCFBE9BB7556.jpeg
Views:	2614
Size:	118,3 Kt
ID:	1904254 Click image for larger version

Name:	3867203B-4005-401F-8C1F-D020380C86F5.jpeg
Views:	2624
Size:	106,4 Kt
ID:	1904255 Click image for larger version

Name:	0BFFB454-F83A-4B41-BB8B-42D933894F30.jpeg
Views:	2604
Size:	181,3 Kt
ID:	1904256

                              Comment


                              • #16
                                Nämä ne on oikeastaan aika mukavia ja terapeuttisia hommia (ellei auton tarvi olla 100% varmasti joka aamu ajokunnossa). Eipä ole itsellekään monta kyseisen ikäluokan autoa osunut etteikö mittaristossa olisi jotain hämminkiä ollut. Palaneet polttimot ainakin jos ei muuta. Näitä pystyy jopa korjaamaan, regulaattoreita ja konkkia vaihtamaan vielä. Menestystä!

                                Comment


                                  #17
                                  Mittari kävi Eleworksilla tarkistuksessa ja mittarit toimivat ja varoitusvalot yms vaihteenvalinnat. Mutta murhe ilmeni; mittariston taustavalot ja vaikka lämmönsäätimen taustavalot himmenevät, kun laittaa parkit tai ajovalot päälle. Testimielessä otin kaikki taustavalopolttimot pois mittaristossa, niin hieman kirkkaammin palaa lämmönsääätimen polttimot, ikäänkuin maadoitusmurheita tai joku polttimo oikosessa...

                                  Kaikki moottoritilan ja akun maadoitukset olen puhdistanut jo. Sisältä en vielä mitään. Ilmesisesti jossain ratin alla voisi löytyä kabiinin maadoituspisteet?

                                  Akku on täynnä eikä vaikutusta vaikka kone olisi käynnissä. Vilkut, varoitusvalot ja summeri toimii kyllä. Ja ajovalot tms ulkopuoliset. Täytyy vaan löytää joku yhteinen nimittäjä taustavaloille. Maadoitus, valoviiksi tai virtalukon pohja?

                                  Comment


                                    #18
                                    Mittariston potentiometri?

                                    Comment


                                      #19
                                      Joo, se täytyy tutkia vielä. Nyt etsiskelin erillistä rullaa, mutta näytti olevan mittaristossa itsessään. Ja ebaysta näyttää saavan kympillä toisen tilalle, jos siitä ahdistaa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Jotain ei täsmä tässä, jos valot ei ole päällä sekä mittariston että lämmönsäätimen taustavalot on pimeitä, ne tulee vasta päälle kun parkit ja/tai ajovalot on päällä. Ainoastaan keskikonsolin kytkimien taustavalot päällä virrat päällä. Himmenin toimii pyörittämällä vasemman puoleista nuppia mittaristossa.

                                        Mulla oli Compessa jännä ranetus mita amalin ratkaisi. Mittariston valot palasi aina kun virrat oli päällä ja himmenin himmensi rekkarivaloja, syy oli se että mittaiston sulake oli pimeä ja mittaristolle oli ryöstetty virta etusumarin kytkimestä kun sinne tuli aina virtaa kun virrat päällä. Tästä syystä pystyi käyttämään etusumarit DRL:nä vaikka valokytkin oli nolla asennossa. Ei me ymmärretty mikä oli idea, mutta uusi sulake ja ranetus pois, ja kaikki toimii nyt kuin pitää.

                                        Comment


                                          #21
                                          Homma selevä. Piti vaan vääntää himmentimestä lisää valotehoa... Käyttäjän mokkeli. Jäi vielä airbagin irtopolttimo työlistalle, kun sen kiinnikekynnet ovat murtuneet eikä pysy paikoillaan. Mutta apu löytyi varaosaputkasta, vähän pitää sovittaa...

                                          Tuossa ei ole mitään ranetuksia tullut vielä vastaan. Kaikki toki vuotaa tiivisteistään mitkä voi vuotaa ja letkut hapertuneet mitkä voi hapertua.

                                          Comment


                                            #22
                                            Vähän siistejä sisähommia, vaihdoin peilien ohjaimen ja nyt toimii sähköpeilit. Oli kyllä sulakekin rikki, niin täytyy vähän seurata tilannetta. Toki saman sulakkeen takana on takalasinpyyhin. Täytynee puhdistaa ja voidella sekin kun on sopiva väli.

                                            Click image for larger version  Name:	8BAAEA0F-E682-4F19-B08C-3EC1787B252B.jpeg Views:	0 Size:	107,2 Kt ID:	1911158
                                            Viimeksi muokannut Aaltospoika; 13.2.2021, 19:13.

                                            Comment


                                              #23
                                              Coupeen vain akun latausta, ei jaksanut muuta. Ohessa S6:een uudet kesärenkaat, kun kesä iskee päälle. Toki siinä oli jo kesärenkaat ei talviajoa, niin ei tarvi jäisiä teitä pelätä aamuisin...

                                              Comment


                                                #24
                                                Auto oli muutaman viikon ajossa kun odottelin uutta jäähdytintä ja lauhdutinta. Ne saapui ja oli ihan oikeita. Ajattelin, että pikainen vaihto mutta pitikin purkaa kaikenlaista tieltä pois ja sovitella uusia osia. Lopputulema oli, että ilmastointipuolelle joutuu vähän aluputkea katsella kun oli yksi liitos aika yhtä puuta. Pisin putki lauduttimelta sisäkennolle, varmaan Traditionella taas monta sataa, jos ei luonnaa uuden pään teko jossain hydraulipajalla.

                                                Click image for larger version

Name:	273B6840-E9CA-44CC-82FF-8555F8F7E50A.jpeg
Views:	1324
Size:	163,9 Kt
ID:	1916686 Click image for larger version

Name:	3AF86152-1E5B-4403-8487-CA47E35ECB33.jpeg
Views:	1332
Size:	225,2 Kt
ID:	1916687 Click image for larger version

Name:	57A69AFA-CCE3-451A-ADF0-007FBFC7F1BA.jpeg
Views:	1345
Size:	129,7 Kt
ID:	1916688 Click image for larger version

Name:	3A797686-C5FD-478E-9D72-0E37D050E963.jpeg
Views:	1346
Size:	127,9 Kt
ID:	1916689

                                                Comment


                                                  #25
                                                  70e koko letku Traditionilta ja eBaysta kuivain ja lajitelma o-renkaita muutamalla kympillä. Milläs noita o-renkaita öljytään asennuksen aikana, nottei mene risaksi? Voisi kuvitella samalla öljyllä mitä sinne ilmastointiin laitetaan?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Silläpä hyvinkin.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Aika työmaa tuokin. Olisi pitänyt veivata ilmastoinnin osat Mutalan valtaojaan.

                                                      Kuivain vaihdettu ja oli ihan ok sen hintaiseksi. Kuivaimelta kompuralle menevän letkun kuivaimen pään yhde paska, laitoin letkusta ostoilmoituksen.

                                                      Sitten olikin jännittävä liitin siinä lauduttimesta sisäkennolle menevässä uudessa letkussa joka tuli Saksasta. Täysin alkuperäisen mallinen ja muotoinen paitsi lauduttimen pään kierreyhde oli jotenkin liian pieni. Alkuperäisessä ja uudessa lauduttimessa on ilmeisemmin M18-1,5 liitin ja vanhassa letkussa sama. Tässä uudessa letkussa on inan pienempi. Suojakupissa oli 5/8 eli vajaa 16mm.

                                                      En tiedä sitten oliko jossain välissä joku modifikaatio numeroissa, kun mielestäni katsoin osanumeron oikean vuosimallin räjäytyskuvasta ja oikean kylmäaineen systeemistä.

                                                      Otin vanhasta liittimen malliksi irti ja laitoin Traditioniin kysymyksen. Ainoastaan ymmärrän, että joku päivitys on tullut tai sitten apinoin väärän osanumeron 8A 126 070 9A on tämä väärä. Vanhasta en löytänyt numeroa.

                                                      Click image for larger version

Name:	CD9F252A-60B4-4660-AC91-3E0CBC2FCC41.jpeg
Views:	1007
Size:	118,3 Kt
ID:	1918079 Click image for larger version

Name:	19A939EE-4599-4E5F-BB86-AF351CD1EAA4.jpeg
Views:	1006
Size:	185,1 Kt
ID:	1918080

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Yritin tuota letkuasiaa tutkia niin näyttää sitlä että 1994 on laitteet olleet jo R134-kamoille. 8A1260709A on R12 sopiva.

                                                        Yhtään helpommaksi tuota asiaa ei tee se että ETKA ABK-konetta tunne lainkaan tuolle vuosimallille kylmästöinnin osalta.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Jotain sellaista ajattelin. Kuivain ja kompressori on R134A aineelle, nämä kilvissä ja tarroissa. Räjäytyskuvissa on R12 ja R134- vehkeitä sekaisin riippuen koneesta ja vuosimallista kuten Teppo mietit. Kompuran kiinnitykset on erilaiset parilla eri valmistajalla mitä noissa on.

                                                          Se letku on täysin muodoltaan ja osiltaan sama kuin alkuperäinen, vain se lauhduttimen holkki on erikokoinen. Lauhduttimen mittakuvissa on M18 ja 1,5 nousulla. Se on tönärin mukaan oikein. Ehkä joku adapteri tuohon väliin, jos olisi olemassa. Tai teettää alumiinista jossain sorvaamolla.

                                                          Täytyy pari päivää odotella, jos Tradition vastaa mitään.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Eipä ole saatavilla enää vuoden 1994 ABK koneeseen tarvittavia letkuja. Lähetän tuon R12 aineen letkun ja vanhan letkun Hämeenlinnaan Jäähdytinkorjaamolle. Vissiin saavat tehtyä uuden pään, mutta sen näkee ensi viikolla.

                                                            Taisi samalla äheltämisellä löytyä syy laatikon kickdown ominaisuuden puuttumiseen, oli läppärungon yksi liitin nirhautunut hieman elämän aikana, yksi johdin poikki ja toinen melkein. Oli varalla manuaalin läppärunko mutta siinä ei kyseistä anturia ole eikä johtoa. Noita nyt luulisi löytyvän vaikka ja mistä, niin saa sen vaihdettua.

                                                            Click image for larger version

Name:	24602606-D437-4AE6-A782-C06963952127.jpeg
Views:	789
Size:	135,8 Kt
ID:	1918610 Click image for larger version

Name:	3D9D89E4-4605-47BE-AD43-9D99E82F2CEF.jpeg
Views:	784
Size:	129,7 Kt
ID:	1918611
                                                            Attached Files

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X