Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 DTM

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A4 DTM

    Jos sitä nyt vihdoin sais kirjoitettua jotain pientä viime syksynä hommatusta dtm-editionista. Auto ei ollut se mitä etsin, mutta siihen nettiautossa törmätessä rakastuin heti. Autosta taidettiin kaupat tehdä jo seuraavana päivänä. Kilometrit oli huollon osalta täynnä ja autolle varattiinkin heti huolto, jossa vaihdettiin ne perinteiset eli öljyt ja suodattimet. En kerinnyt kauaa ajella kun ohjaustehostimen pumppu tuli tiensä päähän pienen pyörityskokeilun seurauksena. Onneksi löyty osa purkaamolta vähän ajettuna ja eikun kovaa ajoa aina jouluun asti.


    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	180,5 Kt ID:	1883332

    Jouluna hommat lähti niin sanotusti eskaloitumaan. Päätin että puskurissa oleva pieni halkeama (joka muuten paljastuikin todella isoksi) olisi korjattava ja puskuri maalattava. Samallahan voisi maalata helmatkin kun niistä oli maali vähän lähtenyt



    Noh, siinä sitten mietin että tässähän on talvi aikaa tehdä ja ei varmaan olisi pahitteeksi jos ajankuluksi putsais pyöränkotelot ja pistäis massat pintaan. Ideahan oli niin kauan hyvä kunnes päätin irrottaa iskarin. Kaikkien varmasti tuntema pultti oli tälläkin kertaa jumissa olka-akselissa. Siinä sitten lämmitellessä ja hakatessa sun muita keinoja käyttäessä tuli huomattua että sehän on perkele halki. Ja niin oli muuten toinenkin puoli jo ennen töiden alottamista. Liekkö edellinen omistaja väkivalloin alustaa vaihtaessa rikkonut?

    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	93,6 Kt ID:	1883333

    Olka-akselien ostaminen sai odottaa rahatilanteen ja tulevan jenkkireissun takia, joka muuten lopulta peruuntui koronan vuoksi. Päätin keskittyä siihen alkuperäiseen eli pyöränkoteloiden suojaamiseen. Etupää oli suht helppo mitä nyt muutamassa kohtaa pientä pintaruostetta.



    Ruosteet hiottiin pois ja paljas metalli maalattiin epoksimaalilla. Päälle sitten alustamassa. Auton pohjalle päätin siinä samalla tehdä saman operaation, ja oli muuten jokainen hitsitäppä ruosteessa. Niin ja tietysti tunkin paikat, mutta pohjastakin selvittiin suht vähällä.

    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	313,9 Kt ID:	1883334

    Perä olikin sitten ihan jotain muuta. Aluksi kaikki näytti suht samalta kuin edessäkin mutta yllätys oli suuri. Päällepäin ei tosiaan näkynyt, mutta kun maalia rupesi hinkkaamaan alta paljastui ruoste. Tosin ei perässäkään mitään pintaruostetta pahempaa löytynyt. Kysytään nyt kuitenkin vielä että onko tällänen ihan normaalia tälle mallille? Autolla kuitenkin ajettu vasta alle 140tkm..

    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	131,2 Kt ID:	1883330

    Perästä kuskin puoli on massaa vailla valmis, mutta apukuskin puolen tankkauskaulake vaikeutti työskentelyä sen verran että tässä kohtaa päätettiin alkaa kasaamaan etupäätä. Ideaksi myös muodostui koko perän pois ottaminen ja tukivarsien jne. hiekkapuhallus ja maalaus. Tankki pitäisi kanssa saada tieltä pois niin sais senkin päältä tsekattua kaikki kuntoon. Saa nähä mitä tapahtuu tulevina viikkoina.
    .
    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	138,7 Kt ID:	1883331
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Dilpe; 16.4.2020, 23:20.

    #2
    Etupäästä maalarille lähti vielä lisäksi jarrusatulat ja etukaaret. Kaikki alkaa etupäässä olemaan puskuria ja erinäisiä osia joiden paikkoja en muista vailla valmista. Tosiaan alotuksesta ei tainnut selvitä että kyseinen projekti alkoi tammikuussa ja tätä kirjoittaessa eletään huhtikuuta. Eli paljon kaikenlaista on mahtunut väliin mutta koitetaan tiivistää nämä muutama kuukausi tälleen.

    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	121,7 Kt ID:	1883337

    Edestä tuli myös uusittua kaikki tukivarret. Pihinä kaverina en raaskinut jarrulevyjä vaihtaa vaan sorvautin urat pois ja uusin palat. Satuloiden värikoodi on muuten RAL3020 jos joku miettii.

    Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	138,2 Kt ID:	1883339 Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	109,1 Kt ID:	1883338



    Tässä siis nopea tiivistys kuluneista kuukausista. Seuraavalla viikolla olisi tarkotus sitä perää alkaa irrottelemaan. Tavotteena että ennen kesäkuuta olisi ajossa.
    Viimeksi muokannut Dilpe; 31.5.2020, 21:36.

    Comment


      #3
      Alkuperäinen kirjoittaja Dilpe Näytä viesti
      Kysytään nyt kuitenkin vielä että onko tällänen ihan normaalia tälle mallille? Autolla kuitenkin ajettu vasta alle 140tkm..
      B6:sta alkaen melko normaalia, ei edes olleet pahat nuo sun löydöt kun näin hyvissä ajoin ne äkkäsit ja korjasit.
      https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...0-a4-b7-ruoste
      B8 on ehkä vielä pahempi.

      Hyvän näköstä jälkeä kyllä syntyy ja tuo dtm-sininen on makea väri.

      Comment


      • #4
        Samanlaista pientä rupea löytyi meikälläkin peräpäästä 200tkm ajettuna.
        Attached Files

        Comment


          #5
          Hienoa jälkeä tosiaan. Sprint Blau on kyllä hieno väri. Melko maltillisella ajomäärällä ko. laitos.

          Comment


            #6
            Kiitos kaikille kommenteista! Kuvien ottaminen jäänyt vähemmälle niinkuin myös tänne kirjottaminen pienestä kiireestää johtuen. Nyt on kuitenkin saatu hommat sille mallille että alkaa olla vanteita vailla valmista. Nekin tosin pitäisi tässä viikon sisään maalarailta kotiutua.

            Click image for larger version

Name:	IMG_20200421_182410.jpg
Views:	4254
Size:	103,6 Kt
ID:	1887876

            Perä tipahti helposti autosta jonka jälkeen tuli todettua että maalatahan sekin täytyy. Suht helpolla selvittiin purkamisen osalta, ei meinaan ollut mikään jumissa. Abs anturin ruuvit sen sijaan molemmat katkesi.. Oli tarkotuksena laittaa samalla uudet anturitkin mutta hinnat kuultuani päätettiin jättää vanhat paikalleen ja pistää uudet ruuvit. Eipä ne ehjänä olis varmaankaan irronneet joten annettiin olla hiekkapuhalluksen ja maalauksen ajan paikallaan.


            Click image for larger version

Name:	IMG_20200502_094248.jpg
Views:	4316
Size:	225,6 Kt
ID:	1887877

            Sitten irrotettiinkin tankki. Onneksi oli ennen talliin ajoa tullut ajettua melkeen tyhjäksi, helpotti työskentelyä huomattavasti :D Tankin irrotuksen jälkeen alkoi tuskallisin vaihe eli hiominen.. Aluksi mentiin samalla porakone laikka setillä kuin muuallakin kunnes tuli todettua että pakko sen on hiekkapuhaltamaan alkaa. Ei mikään nautinto omassa tallissa pienellä kompuralla mutta siitäkin selvittiin. Puhalluksen sun muun ylimääräsen ruosteenpoistoon liittyvän toimenpiteen jälkeen suihkittiin pohjaan epoksi ja päälle massa.

            Click image for larger version

Name:	IMG_20200509_134441.jpg
Views:	4278
Size:	200,3 Kt
ID:	1887878
            Click image for larger version

Name:	IMG_20200526_143220.jpg
Views:	4264
Size:	168,8 Kt
ID:	1887879

            Niin jossain kohtaa tuli myös vanteet haettua autoon eikä niissäkään työltä vältytty. BBS RT221 18" Joku niissä viehätti vaikka 19" piti tulla.. Samaa näköä orkkiksien kanssa joten luulisi sopivan autoon ainakin ensihätään. Lipat oli lakkavaurioilla joten niitä alettiin siinä sivussa hiomaan. Toivottavasti ei tarvi enää toiste tehdä, oli meinaan ensikertalaiselle sellanen työmaa. Koneella vedin ensin lakat pois jonka jälkeen käsin vesihionta, lopuksi jollain kiillotuslaikalla peiliksi. Vanteet tällä hetkellä lakattavana.

            Click image for larger version

Name:	IMG_20200412_152429.jpg
Views:	4276
Size:	262,1 Kt
ID:	1887880
            Click image for larger version

Name:	IMG_20200513_182450.jpg
Views:	4161
Size:	80,6 Kt
ID:	1887881

            Nyt ollaan siinä pisteessä että pohja on saatu valmiiksi ja kaikki osat laitettu paikalleen. Jonkin verran on vielä tehtävää ennen leimaamista mutta luulisi tässä 2 viikon sisään olevan ajossa! Loppuun vielä satunnaisia kuvia.


            Click image for larger version

Name:	IMG_20200531_170034.jpg
Views:	4241
Size:	131,2 Kt
ID:	1887882


            Comment


              #7
              Lisää kuvia:

              Click image for larger version  Name:	IMG_20200517_130725.jpg Views:	0 Size:	221,1 Kt ID:	1887887
              Click image for larger version  Name:	IMG_20200426_175849.jpg Views:	0 Size:	224,4 Kt ID:	1887884 Click image for larger version  Name:	IMG_20200531_194949.jpg Views:	0 Size:	60,3 Kt ID:	1887885 Click image for larger version  Name:	IMG_20200501_172439.jpg Views:	0 Size:	116,7 Kt ID:	1887886

              Comment


                #8
                Aika sissi olet puhaltamaan. Voin vain kuvitella miten tuon homman jälkeen on kaikki ruumiinaukot olleet hiekkaa täynnä vaikka olisi millaiset suojavarusteet.

                Comment


                  #9
                  Vannevalinta on kyllä just eikä melkein.
                  Allekirjoitan täysin Porkkiksen kommentin puhallusurakasta. Iso peukku efortista.

                  Comment


                    #10
                    Joo ei kyllä paikkaa löytyny missä ei hiekkaa ois ollu. Petivaatteita myöden löytyy varmaan hiekkaa vieläkin. Mutta tulipahan tehtyä ja ei tarvi jatkossa murehtia noita hommia. Eihän sitä itse tajunnu alkuunkaa mihin ryhty kun ei ollut aikaisempaa kokemusta hommasta.
                    Viimeksi muokannut Killeri; 11.6.2020, 00:40. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                    Comment


                      #11
                      Click image for larger version  Name:	IMG_20200609_142949 (1).jpg Views:	0 Size:	216,2 Kt ID:	1888776

                      Mutta nyt on auto ajossa. Tiistaina oli pyörien suuntausta ja tänään katsastus. Läpihän se meni ongelmitta. Muilta odottamattomilta ongelmilta ei tosin päästy välttymään niistä isoimpana pettymyksenä oli varmasti vanteet. Suurin pelko oli auton ulkonäkö vanteiden kanssa joka osoittautui turhaksi. Vanteet sopii ainakin omaan silmään erittäin hyvin! Mutta se pettymys.. kolmessa vanteessa oli pystyheittoa vaikka suoraan oli kuulemma edellisellä omistajalla pyörinyt auton alla. Olisi varmaan ennen kiillotusta pitäny tarkistuttaa eikä vaan luottaa. Pientä pompotusta on selvästi havaittavissa.

                      Click image for larger version  Name:	IMG_20200609_142938.jpg Views:	0 Size:	270,8 Kt ID:	1888777

                      Keskikupit puuttuvat vielä vanteista. Yhdestä keskiöstä on pari klipsua katkennut niin pitää selvitellä miten sen saa pysymään kiinni.
                      Seuraavana vuorossa auton ja tallin perusteellinen siivous ja peseminen. Auto vielä myllytetään kunhan tässä keretään. Pistetään parempia kuvia sen jälkeen!

                      Comment


                        #12
                        Hammu lle oikaistavaksi vaan. Noihin kannattaa vielä sen verran panostaa.

                        Comment


                          #13
                          Itsellä oli myös oem bbs speedlineissa pientä pystyheittoa ja Hammulla käytin oiottavana, Hammu oikoi pari mutta yhden kohdalla sanoi että mennyt varmaan kunnostus vaiheessa parit sekaisin kun oli vanteet purettuna. Tälle kesälle kiillotin kehät uusiksi ja sekottelin parit niin sain viimeisenkin vanteen pystyheiton häviämään omista ja loppui pieni täristäminen 120kmh vauhdissa. Osui parit kohdalleen tällä kertaa :)
                          Hyvän näköstä touhuumista kyllä, töissä tulee kauhisteltua kuinka jotkin b6 ja b7 alustat näyttää todella ruosteisilta taka-apurungon osalta ja sen ympäristöstä ja sitten on se ihana takajarruletkujen liitos siellä sisälokarin takana muhimassa oikein hiekka paakun sisällä :D

                          Comment


                            #14
                            Eipä käynyt mielessäkään että saattaa sekoitus vaikuttaa tuohon. Ei tullut mitenkään merkattua noita niin ovat varmaan kaikki sekaisin :D Mitenkä noiden kanssa nyt sitten lähtisi selvittämään että missä on heittoa ja mikä on vain väärällä paikalla? Vaihtelemalla ja ajamalla? Tosin mitään isoa tärinää ei ole ilmennyt ainakaan tässä 200km aikana.

                            Ongelmia löyty myös lisää. Huohotin koneen päältä alkoi siihen malliin suhisemaan että vaihdettiin alkuperäiseen uuteen, k-caaralta tais maksaa 65e. Koneella oli inffot että kyseinen huohotin pitäisi 60tkm välein uusia. Varaosanunero oli 06F 129 101 R


                            Lisäksi etupäästä kuuluu kuskin puolelta töyssyissä hentoa kolinaa, epäilen iskarin yläpäätä. Mutta selvitellään huomenissa.

                            Click image for larger version

Name:	IMG_20200613_134744__01.jpg
Views:	3358
Size:	190,3 Kt
ID:	1888963

                            Comment


                              #15
                              On kyllä hyvän näköinen laitos kyseessä. Ollu niin sanotusti tekemisen meininkiä tässä hommassa. Mukava lukea tämmöistä topicia.

                              Comment


                                #16
                                On kyllä todella nätti peli.

                                Kun talveksi haluat selvästi lisää valotehoa niin lämpimästi suosittelen tätä settiä:
                                https://speed-autoteile.fi/index.php...oduct_id=30323

                                Teppo

                                Comment


                                  #17
                                  Pävitelläänpä vähän mitä tässä vuoden aikana tapahtunut.

                                  Viime kesänä kilometrejä kertyi noin 12tkm. Tuli käytyä radalla kokeilemassa autoa ja tehtyä pieni 5tkm roadtrippi Norjaan. Ongelmilta vältyttiin ja syksyllä auto ehjänä talliin. Talvella näitä ongelmia alkoi kuitenkin ilmetä. Kun talliin mahtuu vain yksi auto kerrallaan oli audi ajettava aina ulos kun tilaa tarvittiin. Audi seisoi -20 pakkasessa muutaman viikon ja sitä käyntiin laittaessa kuului outo nakutus koneesta. Kierroksia nostaessa välähti klassinen öljynpainevalo mittariin. Auto samantien sammuksiin ja työntö talliin. Niinhän siinä oli sitten käynyt että edes takaisin ajo oli kerryttänyt kondesiota sen verran koneeseen että öljypohjan sihti oli mennyt jäähän. Tai näin ainakin uskon. Ongelmaa ei ilmennyt kun auto oli sulanut tallissa muutaman päivän. Vaihdoin itse venttiilikopan tiivisteen joka oli vuotanut kyseisen tapahtuman seuraksena. Itse sihdin öljypohjaan vaihtoi ammattilainen keväämmällä.

                                  Sihti on uudemmalla varaosanumerolla, eikä ongelman pitäisi enää toistua. Varaosaumero: 06F115251B

                                  Click image for larger version  Name:	IMG_20210308_142207.jpg Views:	0 Size:	61,8 Kt ID:	1919196

                                  Sihtiä vaihdettaessa todettiin myös että toinen etutolppa vuotaa. Kw:lle suoraan kyselyä uusista etutolpista joiden hinta oli n. 300e/kpl. Tässä kohtaa todettiin että laitetaan vähän lisää rahaa ja tilataan BC-Racing joka nurkkaan.

                                  Click image for larger version  Name:	IMG_20210505_205108.jpg Views:	0 Size:	145,6 Kt ID:	1919198

                                  Seuraavana todettiin että renkaiden sisäreunat ovat kuluneet kankaille. Ymmärtääkseni camper ei kuluta renkaita näin? Mietinnässä kävi onko aikaisemmin vaihdetut maylen tukivarret vain väljät?

                                  Click image for larger version  Name:	IMG_20210310_163902.jpg Views:	0 Size:	94,6 Kt ID:	1919197

                                  Renkaat oli jokatapauksessa uusittava ja tilalle valikoitui Pirellin P Zerot koossa 225/40/18.
                                  Tässä samalla alettiin sulkemaan mahdollisia ongelmia ensi kesältä pois joten tilaukseen pistettiin myös 034 motorsportin säädettävät ylätukivarret ja kaikkiin etutukivarsiin stronflexin puslat.

                                  Click image for larger version  Name:	IMG_20210531_154943.jpg Views:	0 Size:	107,7 Kt ID:	1919199

                                  Click image for larger version  Name:	IMG_20210505_173903.jpg Views:	0 Size:	161,6 Kt ID:	1919200

                                  Bc ja puslat kerettiinkin jo alastarolla koeajamaan ja toteamaan hyviksi. Tukivarret tuli asennettua ja auto suunnattua viikonloppuna. Edessä on camperia nyt molemmilla puolilla -1.4 astetta.

                                  Click image for larger version  Name:	IMG_20210512_205354.jpg Views:	0 Size:	348,2 Kt ID:	1919201

                                  Click image for larger version  Name:	IMG_20210528_161955.jpg Views:	0 Size:	202,3 Kt ID:	1919202

                                  Kesällä vielä edessä jakopääremontti. Kilsoja edellisestä vasta 60tkm mutta vuosia tulee jo 6. Sittenhän tämä alkaisi olla taas "valmis". Vielä on kuitenkin paljon kaikenlaista hifistelyä ja laittamista mitä autolle haluaisi tehdä mutta jätetään ne seuraaville talville ja nautitaan taas kesä ajamisesta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Merkkaapa ylös kauanko nuo 034 tukivarret kestää. Vaynella meni ne pallonivelet aika pian väljäksi.Ja muualtakin olen kuullut ettei ne tahdo kestää.

                                    Comment


                                      #19
                                      Joo kaverikin just tilas uudet pallonivelet kun oli talvella mennyt huonoksi. Tiesuolalla kuulemma olisi jotain vaikutusta. Itse en talvella tällä aja mutta pitää seurata miten kestävät kesäkäytössä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Pitkästä aikaa tänne päivitystä! Audi kävi 2021 jakopää huollossa, jossa vaihdettiin vähän kaikkea mm. ennakoivasti nokkaketju. Moottorin tukikumit uusin vielä itse huollon jälkeen. Apukuskin puoli oli hieman haastavampi mutta ei mikään paha työ. Tästä menikin sitten kesä taas ajaessa.

                                        Click image for larger version

Name:	IMG_20210803_123610.jpg
Views:	1640
Size:	113,0 Kt
ID:	1951285

                                        Elokuussa Lapin reissulla vasen takanurkka meni aivan tonttiin. Vähän kun ois pussi ollu tyhjänä, ainoa ero että alla oli rautajouset. Sitä ruvettiin sitten mökin pihassa selvittämään ja sattumuksilta ei vältytty. Alla oli kuitenkin lähes uusi BC:n alusta joten ajattelin että joku maanantaikappale tullut tehtaalta ja jotain hajonnut. Kuitenkaan tutkiessa ei mitään poikkeavaa löytynyt mutta auto oli edelleen kulma maassa. Kaveri lähetti pikapakettina vanhan KW:n iskarin jolla kulma pysyi oikealla korkeudella ja ajoin kotiin. Kotona sitten selvittelyä ja lopulta BC takaisin paikalleen ja ongelma oli kadonnut itsestään. Autoa tutkiessani en havainnut että jousi tai mikään muukaan olisi ollut pois paikaltaan. Tämä jäi vähän mysteeriksi mutta on se tähän päivään asti ainakin toiminut.

                                        Click image for larger version

Name:	IMG_20210816_115439.jpg
Views:	1594
Size:	207,0 Kt
ID:	1951286

                                        Työvälineet eivät olleet parhaat ja ajattelin varmistaa tunkin pettämisen parilla taloharkolla. Muistaakseni piti autoa laskea hieman että lepää tunkin ja harkkojen varassa mutta tunkki ei pysähtynytkään. No harkot sitten pettivät ja rikkoivat helman. Toteutus vaikutti hyvältä silloisessa "kiireessä".

                                        Click image for larger version

Name:	IMG_20210816_134800.jpg
Views:	1601
Size:	220,7 Kt
ID:	1951287

                                        Audi menikin 2021 vähän aikaisemmin talviunille ja helmat lähtivät maalarille. Vaikka helmat oli maalattu 2019, oli niihin jo tullut sen verran kiveniskemää, että päätin maalauttaa molemmat puolet. Etukulmat on aika kovilla kun ei ole kuraläppiä estämässä kivien hakkaamista. Nyt siellä on kiveniskuteippi vähän suojaamassa.

                                        Click image for larger version

Name:	IMG_20220107_142328.jpg
Views:	1583
Size:	93,9 Kt
ID:	1951288

                                        Talvella 2022 tuli vaihdettua turvavöiden väri punaiseen Japen innoittamana. Alustavasti vain edestä jos ei väri olisi miellyttänytkään. Homman hoiti Turvavyö Oy Hyvinkäällä. Iso suositus heille myös minulta.

                                        Click image for larger version

Name:	IMG_20220107_142501.jpg
Views:	1605
Size:	107,7 Kt
ID:	1951289

                                        Audin keskikyynärnojasta napsahti kannen salpa tai lukitus mikälie poikki. Vissiin ihan yleinen ominaisuus. Selvittelyn jälkeen tilasin ebaysta uuden kannen lukituksen, joka oli väärä. Tämän jälkeen tilasin ebaysta kokonaan uuden kannen jonka totesin olevan nahan laadultaan luokaton. Rikoin myös siitä lukituksen ihan vaan hypistelemällä. Hinta alkuperäiselle kannelle oli yli 200e. Slamitilta kuitenkin löysin kannen hieman halvemmalla. Nykyään hinta on sama kuin muuallakin netissä.
                                        Kuvassa kannet vasemmalta oikealle: Uusi orkkis, vanha orkkis, ja ebay. Jostain syystä kuva hämää ja uusi kansi näyttää harmaalta, mutta musta se on.

                                        Click image for larger version

Name:	IMG_20220114_161106.jpg
Views:	1606
Size:	254,7 Kt
ID:	1951290

                                        Samana talvena päivitin jarruletkut HEL teräspunosletkuihin. Eron ehkä huomasi tai sitten se oli vain lumetta.

                                        Click image for larger version

Name:	IMG_20220114_161016.jpg
Views:	1607
Size:	139,9 Kt
ID:	1951291

                                        Aijemmin asennetut 034 tukivarret kaipasivat huomiota sillä asennuksessa oli pari kumisuojusta repeytynyt. Päätin vaihtaa uudet kumisuojukset ja pidentää pallonivelien elinikää. Kuitenkaan 034 ei myy pelkkiä kumeja joten piti ostaa kaikki 4 palloniveltä ja kumit.
                                        Kumit oli huomattavasti helpompi asentaa kun tukivarret eivät olleet paikallaan. En tiedä onko tuosta haittaa sitten kun tukivarsia alkaa säätämään, kun en sitten niitä autoon enää laittanut. 2022 kesän ajoinkin vakiotukivarsilla johon pistin uretaanipuslat. Tämä ihan vaan säästääkseni kaverini hermoja joka kulmat on audista säätänyt. Tuo säädettävien tukivarsien säätö on aika työmaa. Saa nähä palaavatko ne paikalleen ensi kesänä. Hieman vakiotukivarsilla ahdistaa kun ei camperia pysty säätäämän, eivätkä ne ole täysin samat kummallakin puolella.

                                        Kuvassa oikean puoleinen tukivarsi oli paikallaan rikkinäisella kumisuojuksella.

                                        Click image for larger version

Name:	IMG_20220115_175756.jpg
Views:	1592
Size:	127,7 Kt
ID:	1951292

                                        Keväällä tuli myös auto myllytettyä ja pinnotettua. Hyvin on kestänyt gyeon pure.

                                        Click image for larger version

Name:	IMG20220330133204.jpg
Views:	1581
Size:	69,1 Kt
ID:	1951293

                                        Click image for larger version

Name:	IMG20220812185336.jpg
Views:	1614
Size:	441,1 Kt
ID:	1951294






                                        Comment


                                          #21
                                          Kesällä autosta kuului satunnainen kolahdus edestä. Täysin satunnaisesti ja satunnaisissa tilanteissa. Ahveniston ratapäivillä tähän löytyi pieni kaava. Ei joka kierroksella, mutta usein heti Tarun mutkan jälkeen kuului edestä vasemalta klonks. Mitään ei taaskaan ole irti ja kaikki on käyty läpi. Epäily kohdistuu ehkä jarrusatulassa olevaan lukituspalaan. Joskus oli samanmoinen ääni, joskaan ei yhtä kova toisella puolella mikä korjaantui tuolla. Saa nähdä.

                                          Toinen ongelma onkin varsinkin märällä kelillä. Jos ajan hitaasti ja käännän rattia paljon, tuntuu kuin etupää pompottaisi. Jostain luin että johtuisi siitä että takapää puskisi autoa ja olisi normaalia. Edit: Renkaista oli sisäreunat kuluneet sileiksi joten varmaan vaan luisti ja tuntui tuolta. Pitää ne säädettävät tukivarret laittaa takaisin niin loppuu kuluminen.

                                          Kaikki tämä piti selvitellä talven aikana. Mutta kesällä projektoitu 740 Volvo päätti alkaa vuotamaan sen verran öljyä pihalle että pakko se on talliin ottaa ja pistää kerralla kaikki kuntoon. Ilman autoa ei oikeen voi olla, joten Audiin pistin talvirenkaat tilaukseen. Pääsee tästäkin nauttimaan talvikelissä. Kuvassa vielä kesärenkailla ja vähän liian matalana talvikäyttöön.

                                          Click image for larger version  Name:	IMG20221208144809.jpg Views:	371 Size:	94,5 Kt ID:	1951296
                                          Viimeksi muokannut Dilpe; 11.1.2023, 18:55.

                                          Comment


                                            #22
                                            Audi on nyt talvikunnossa. Talvirenkaat pyöräytetty vakiovanteille, alustaa hieman nostettu ja volvoon ostetut lisävalot löysi tiensä audin keulille.

                                            Renkaiksi tuli trianglen snowlinkit koossa 235/40/18. Lähinnä hinnan vuoksi ja kun kaveri näitä tosissaan kehui.

                                            Lisävalot on Purelux Road 780 HD V2.

                                            Valostorelta ostin johtosarjan ja valoille pienet telineet kilven taakse. Telineet kiinnitin kilven alta läpipulteilla ja puskurin taakse tuli levy johon pultit kiinnittyy. Pitäs ainakin pysyä kiinni ja vaikutti tukevalta. Valoille otin herätteen pinniltä 11. Herätejohto juotettiin valojen johtoon. Tuntui paremmalta ratkasulta kun rosvoliitin.


                                            Alunperin oli ajatuksissa laittaa maskin taakse ledbar mutta joku ääni päässä pakotti pistämään pyöreät valot keulille. Kauneus on katsojan silmissä mutta sopii tähän talviauto -teemaan. Kesäksi noi kyllä lähtee :D

                                            Click image for larger version

Name:	audiaudi2 (1 of 1).jpg
Views:	1273
Size:	270,6 Kt
ID:	1951559

                                            Click image for larger version

Name:	audiaudi (1 of 1).jpg
Views:	1274
Size:	247,0 Kt
ID:	1951560



                                            Comment


                                              #23
                                              Noilla saat selkeästi lisää valotehoa myös alkuperäisiin umpioihin:
                                              https://speed-autoteile.fi/index.php...oduct_id=30323

                                              Comment


                                                #24
                                                Päivitelläänpä taas hieman audin kuulumisia viime vuodelta.

                                                Audi suoriutui talvesta erinomaisesti ja oli hauska huomata miten paljon onkaan menettänyt kun tätä on talvet säästellyt tallissa. Talvirenkaatkin lunastivat lupauksensa halpoina ja toimivina.

                                                Kevään tultua taisin viikon kerätä ajelemaan kesärenkailla kun alkoi ongelmat. Ei suostunut vaihdekeppi enää pistämään vaihdetta silmään.

                                                Siinä kun oli koko kevään kasannut vanhaa volvoa ei paljoa maistunut audin remontti. Audin vietiinkin sitten suoraa osaavaan korjaamoon, missä vikaa alettiin selvittelemään. Toiveissa oli, että sieltä olisi vaihdekeppi irronnut tai jotain muuta halpaa ja nopeaa. Näin ei kuitenkaan ollut, vaan syyksi paljastui kytkin ja kaksoismassa. Ei muuta kun selvittelämään mitä tilalle. Haaveissa oli vaihtaa kaksoismassa kiinteään ja pistää tulevaisuutta ajatellen hieman kestävämpi kytkin, mutta näin ei kuitenkaan tehty vaan tilalle pistettiin uusi vakio kaksoismassa ja kytkin. Laitetaan sitten tulevaisuudessa kestävämpää jos ikinä tulee tarvetta.

                                                Samaan konkurssiin päätettiin sitten pistää putkisto ja uudet kesärenkaat tilaukseen. Tämä osakseen vaikutti siihen, että ei ruvettu kytkintä yms. päivittelemään parempiin. Muutenkin tuntui huonosti löytyvän tietoa mitä ihmiset ovat tuonne päivitelleet. Valmiita settejä taisi jenkeissä olla myynnisä, mutta hinnat jo tuplaantui tuohon vakioon verrattuna.

                                                Taas haaveiltiin ja mietittiin putkistoa customina, mutta meni sen verran budjetista Marteliuksen tarjous yli (katilta taakse 2500e, turbolta 3500e) että päätettiin tilata valmis catback. Tunteja meni youtube-videoita katsellassa ja ties mitä sivuja selatessa mistä noita putkistoja sitten saisi ostettua. Lopulta päädyttiin Milltekin catbackiin. Tähän kuului myös "downpipe" kun katti on tuolla konehuoneessa.

                                                Click image for larger version

Name:	IMG20230503170020.jpg
Views:	473
Size:	133,4 Kt
ID:	1968667

                                                Asennus oli helppo vaikka putkisto tulikin kunnon palapelinä paketissa. Putkisto nyt ollut kohta vuoden paikallaan ja ollut todo listalla asetella se tuonne paremmin. Ulostulot lähinnä ovat edelleen hieman eri korkeuksilla. (Kuitenkin paremmat kun kuvassa). Downpipe taitaa olla silti ainoa asia mikä omasta mielestä oli väärän mallinen. Eipä siinäkään muuta kun että se tulee paljon lähemmäksi maata kuin vakio, sopi kuitenkin muuten paikalleen. Se onkin nyt auton matalin kohta.

                                                Äänimailma madaltui huomattavasti mutta ei muuten suurta eroa vanhaan. Kai se pitää joku virtaava katti hommata jos ääntä haluaa.

                                                Kesärenkaaksi valikoitui Continentalin sportcontact 7 samassa koossa kun aiemmin. 225/40/18.

                                                Click image for larger version

Name:	76565 (1 of 1)-8.jpg
Views:	479
Size:	182,0 Kt
ID:	1968668

                                                Click image for larger version

Name:	76565igihgkh (1 of 1).jpg
Views:	485
Size:	192,7 Kt
ID:	1968670



                                                Kesän jälkeen ajeltiin hetki ehjällä volvolla, kunnes tulikin joku aivopieru myydä se. Oli siis taas aika valjastaa audi talvikäyttöön.

                                                Viime talvesta viisastuneena asennettiin defan letkulämmitin ja lisävalot maskin taakse. Ei tarvitse ulkonäön takia ottaa kesäksi pois.

                                                Click image for larger version

Name:	IMG20231211220022.jpg
Views:	484
Size:	346,1 Kt
ID:	1968669

                                                Lisävalot on Pureluxin Black Boost S200 Gen2 - / 20 cm / 60W. Valoteho oikein hyvä maskin takaa. Jos maskin taakse valot pistää niin kannattaa ne ilman puskuria suunnata hyvin. Vaikka näin tehtiin, jäivät valot osoittamaan hieman ylös. Puskurin irroitus valojen hienosäätöä varten on kuitenkin suhteellisen työlästä ja jää helposti tekemättä.

                                                Nyt mennään kesää kohti ja odotellaan mitä se tuo tullessaan. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, ei rahanmenolta tänäkään vuonna vältytä. Isompia jarruja tässä on jo pitempään kuolattu..

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Hienoa työtä! Tällänen dtm olisi kyllä kiva. Aika vähän vaan tarjolla.

                                                  Etujarruihin kun ostaa S4 mallin kannakkeet niin ottaa vastaan 345mm levyn. Satula on muistaakseni sama. Takapää taitaa onnistua samalla kaavalla.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X