Jos sitä nyt vihdoin sais kirjoitettua jotain pientä viime syksynä hommatusta dtm-editionista. Auto ei ollut se mitä etsin, mutta siihen nettiautossa törmätessä rakastuin heti. Autosta taidettiin kaupat tehdä jo seuraavana päivänä. Kilometrit oli huollon osalta täynnä ja autolle varattiinkin heti huolto, jossa vaihdettiin ne perinteiset eli öljyt ja suodattimet. En kerinnyt kauaa ajella kun ohjaustehostimen pumppu tuli tiensä päähän pienen pyörityskokeilun seurauksena. Onneksi löyty osa purkaamolta vähän ajettuna ja eikun kovaa ajoa aina jouluun asti.

Jouluna hommat lähti niin sanotusti eskaloitumaan. Päätin että puskurissa oleva pieni halkeama (joka muuten paljastuikin todella isoksi) olisi korjattava ja puskuri maalattava. Samallahan voisi maalata helmatkin kun niistä oli maali vähän lähtenyt

Noh, siinä sitten mietin että tässähän on talvi aikaa tehdä ja ei varmaan olisi pahitteeksi jos ajankuluksi putsais pyöränkotelot ja pistäis massat pintaan. Ideahan oli niin kauan hyvä kunnes päätin irrottaa iskarin. Kaikkien varmasti tuntema pultti oli tälläkin kertaa jumissa olka-akselissa. Siinä sitten lämmitellessä ja hakatessa sun muita keinoja käyttäessä tuli huomattua että sehän on perkele halki. Ja niin oli muuten toinenkin puoli jo ennen töiden alottamista. Liekkö edellinen omistaja väkivalloin alustaa vaihtaessa rikkonut?

Olka-akselien ostaminen sai odottaa rahatilanteen ja tulevan jenkkireissun takia, joka muuten lopulta peruuntui koronan vuoksi. Päätin keskittyä siihen alkuperäiseen eli pyöränkoteloiden suojaamiseen. Etupää oli suht helppo mitä nyt muutamassa kohtaa pientä pintaruostetta.

Ruosteet hiottiin pois ja paljas metalli maalattiin epoksimaalilla. Päälle sitten alustamassa. Auton pohjalle päätin siinä samalla tehdä saman operaation, ja oli muuten jokainen hitsitäppä ruosteessa. Niin ja tietysti tunkin paikat, mutta pohjastakin selvittiin suht vähällä.

Perä olikin sitten ihan jotain muuta. Aluksi kaikki näytti suht samalta kuin edessäkin mutta yllätys oli suuri. Päällepäin ei tosiaan näkynyt, mutta kun maalia rupesi hinkkaamaan alta paljastui ruoste. Tosin ei perässäkään mitään pintaruostetta pahempaa löytynyt. Kysytään nyt kuitenkin vielä että onko tällänen ihan normaalia tälle mallille? Autolla kuitenkin ajettu vasta alle 140tkm..

Perästä kuskin puoli on massaa vailla valmis, mutta apukuskin puolen tankkauskaulake vaikeutti työskentelyä sen verran että tässä kohtaa päätettiin alkaa kasaamaan etupäätä. Ideaksi myös muodostui koko perän pois ottaminen ja tukivarsien jne. hiekkapuhallus ja maalaus. Tankki pitäisi kanssa saada tieltä pois niin sais senkin päältä tsekattua kaikki kuntoon. Saa nähä mitä tapahtuu tulevina viikkoina.
.
Jouluna hommat lähti niin sanotusti eskaloitumaan. Päätin että puskurissa oleva pieni halkeama (joka muuten paljastuikin todella isoksi) olisi korjattava ja puskuri maalattava. Samallahan voisi maalata helmatkin kun niistä oli maali vähän lähtenyt
Noh, siinä sitten mietin että tässähän on talvi aikaa tehdä ja ei varmaan olisi pahitteeksi jos ajankuluksi putsais pyöränkotelot ja pistäis massat pintaan. Ideahan oli niin kauan hyvä kunnes päätin irrottaa iskarin. Kaikkien varmasti tuntema pultti oli tälläkin kertaa jumissa olka-akselissa. Siinä sitten lämmitellessä ja hakatessa sun muita keinoja käyttäessä tuli huomattua että sehän on perkele halki. Ja niin oli muuten toinenkin puoli jo ennen töiden alottamista. Liekkö edellinen omistaja väkivalloin alustaa vaihtaessa rikkonut?
Olka-akselien ostaminen sai odottaa rahatilanteen ja tulevan jenkkireissun takia, joka muuten lopulta peruuntui koronan vuoksi. Päätin keskittyä siihen alkuperäiseen eli pyöränkoteloiden suojaamiseen. Etupää oli suht helppo mitä nyt muutamassa kohtaa pientä pintaruostetta.
Ruosteet hiottiin pois ja paljas metalli maalattiin epoksimaalilla. Päälle sitten alustamassa. Auton pohjalle päätin siinä samalla tehdä saman operaation, ja oli muuten jokainen hitsitäppä ruosteessa. Niin ja tietysti tunkin paikat, mutta pohjastakin selvittiin suht vähällä.
Perä olikin sitten ihan jotain muuta. Aluksi kaikki näytti suht samalta kuin edessäkin mutta yllätys oli suuri. Päällepäin ei tosiaan näkynyt, mutta kun maalia rupesi hinkkaamaan alta paljastui ruoste. Tosin ei perässäkään mitään pintaruostetta pahempaa löytynyt. Kysytään nyt kuitenkin vielä että onko tällänen ihan normaalia tälle mallille? Autolla kuitenkin ajettu vasta alle 140tkm..
Perästä kuskin puoli on massaa vailla valmis, mutta apukuskin puolen tankkauskaulake vaikeutti työskentelyä sen verran että tässä kohtaa päätettiin alkaa kasaamaan etupäätä. Ideaksi myös muodostui koko perän pois ottaminen ja tukivarsien jne. hiekkapuhallus ja maalaus. Tankki pitäisi kanssa saada tieltä pois niin sais senkin päältä tsekattua kaikki kuntoon. Saa nähä mitä tapahtuu tulevina viikkoina.
.
Comment